Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)

Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178

Przeglądaj

collection.search.results.head

Teraz wyświetlane 1 - 10 z 14
  • Pozycja
    Zmiany w obszarze funkcji personalnej wynikające z implementacji koncepcji "work-life balance"
    (Wydawnictwo Media Press, 2008) Stankiewicz-Mróz, Anna
    Research suggests that improving the balance between working lives and lives outside work can bring real benefits for employers and employees. Poor work-life balance can lead to stress and absenteeism, and low output. Helping employees achieve work-life balance is integral to generał health and wellbeing, increasing their work satisfaction and motivation. They are likely to be more committed, more flexible and more responsive to the business and customers' needs. Getting and keeping the right staff and getting the best from them will help to increase productivity. Costs associated with recruitment, training and absenteeism will reduce and employees will be more engaged motivated and committed.
  • Pozycja
    Strategiczne planowanie kadrowe
    (Wydawnictwo Media Press, 2008) Penc-Pietrzak, Ilona
    Modem management requires the skill of strategie planning, especially human resources planning. It is so important because human resources are a very precious capital of organization. The article presents characteristics, tasks and stages of this planning, irregularities and mistakes made by planners and rules of effective human resources planning.
  • Pozycja
    Nowe zadania w zarządzaniu zasobami ludzkimi
    (Wydawnictwo Media Press, 2008) Penc, Józef
    The personnel policy is crucial for every company. Its efficiency raises levels of personnel qualifications, good interpersonal relationships, organizational changes and quality of company's products. New competences in HRM are required for the personnel policy to become main source of competitive advantages.
  • Pozycja
    Funkcjonowanie zespołów pracowniczych w przedsiębiorstwach zaawansowanych technologii
    (Wydawnictwo Media Press, 2008) Matejun, Marek; Walecka, Anna
    The functioning of the teams of employees in the enterprises of advanced technologi es. Making use of the teams of employees is becomming a very important issue in the functioning of of the modern enterprises, including the ones of advanced technologies, whose aim is to develope permanently and find innovative solutions. The article presents the researches applying to the chosen aspects of the functioning of the teams of employees in the companies of IT industry.
  • Pozycja
    Znaczenie pracowników o wysokim potencjale w systemie zarządzania wiedzą przedsiębiorstwa
    (Wydawnictwo Media Press, 2008) Lendzion, Jarosław Paweł; Szczepanik, Michał
    This article presents the social considerations of effective Knowledge Management. The authors conducte an analysis of the human resource subsystem as a part of Knowledge Management system. They notice the importance of the talented employees in the learning process and the knowledge distribution.
  • Pozycja
    Wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi w sytuacji przemian na rynku pracy
    (Wydawnictwo Media Press, 2008) Stankiewicz-Mróz, Anna; Lendzion, Jarosław; Penc, Józef; Listwa, Tadeusz; Szmidt, Czesław
    [...] Zarządzający mają świadomość, że łatwiej znosi fluktuacje koniunktury oraz lepiej odpowiada na wyzwania globalizacji firma, której przypisać można walor elastyczności. Jest ona niewątpliwie korzystna dla organizacji, jednak w referatach prezentowanych w tym opracowaniu zadawane jest pytanie, czy elastyczność może oznaczać także korzyści dla pracowników oraz, czy taka firma może być odpowiedzialna społecznie. Zaprezentowane powyżej zagadnienia zostały ujęte w czterech rozdziałach niniejszej monografii. Pierwszy poświęcony jest diagnozie aktualnych problemów występujących na rynku pracy. Instytucje rynku pracy muszą poradzić sobie z ostrymi dysproporcjami, z jednej strony poszukiwanymi i często przepracowanymi ponad miarę pracownikami, z drugiej zaś funkcjonowaniem dużych, często biernych grup pozostających bez pracy. Rozdział druga pracy zawiera opracowania prezentujące działania z zakresu szeroko rozumianego motywowania kadr. Proces ten może być realizowany modelowe, ale występują także szereg dysfunkcji w tym zakresie. Kolejny rozdział pracy koncentruje się na kwestiach związanych z zarządzaniem karierami oraz rozwojem pracowników o wysokim potencjale. Ta szczególna kategoria pracowników wiedzy stanowi wartość organizacyjną, ale także wyzwanie dla procesu zarządzania zasobami ludzkimi. Jest bowiem szczególnie wrażliwa na kwestie niewłaściwego motywowania. W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono wyzwania i kierunki zmian w praktykach zarządzania zasobami ludzkimi, przed którymi stają współczesne orgamzacJe. Konkurencyjne wynagrodzenie, atrakcyjne bonusy i programy rozwoju to jednak niekiedy za mało, aby zatrzymać najcenniejszych pracowników w firmie, zwłaszcza na konkurencyjnym rynku pracy, gdzie konkurencja odbywa się poprzez oferowanie warunków pracy maksymalnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Należy pamiętać, że pracownicy przywiązują dużą wagę do „ludzkich" aspektów środowiska pracy, a relacje z kierownikami mają decydujące znaczenie. Jednym z wyzwań dla działów HR jest więc rozwijanie umiejętności interpersonalnych menedżerów liniowych. Poruszane w poszczególnych referatach problemy stanowić mogą inspiracje do dalszych rozważań i badań nad tą problematyką w przyszłości.
  • Pozycja
    Personnel innovations management in the organization
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Jędrych, Elżbieta; Miller, Małgorzata; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Baranowski, Krzysztof; Dobbie, Martin
    The personnel functions describe the entirety of matters and activities connected with the functioning of people in the organization. It includes the processes and activities with executive, consulting and regulating character. In the literature and in practice in order to characterize personnel activities (the way of realizing this function) different terminology is used: the management ( administrating, leading) staff, the human resources management (the potention of labor, the social potentia!), the management of human capital (for more details see: Król 2002, p. 1-3). The shape of the personnel function in the organization is the result of interna! factors such as: strategy, structure, the culture of organization, and extemal factors connected with the environment itself in which the organization operates. The modem concept of management in the field of personnel function is the human resources management. (HRM), in which human resources management is treated as an element of assets and the source of competitiveness. The human resources management is in fact a special philosophy based on the conviction that in order to defeat the rivals, the organization must first of all invest in people. One postulates the strategie integration of personnel matters with business matters, the active role of line management in solving personal matters and treating the engagement of staff members as a tool to achieve goals (Pocztowski, 2003, p. 37). The changes in the environment and in the organization itself gave a qualitatively new meaning to the personnel function, a lot of previous rules and the procedures of realization lost its sense and need to be altered. The traditional personal tasks are being changed towards being human resources based on values connected with the development of intellectual capital. The system of HRM is evaluating towards the model of creation the networks of values for the major players in the organization. The pace and the scale of adjustment of personnel function to the new reality will be increasing. In order to cope with new challenges people dealing with HRM must radically redefine their organizational role and aim at being leaders in the creation of values. The activities of staff specialists must be forwarded toward the creation of values stimulating the inflow of personnel innovation and quick flow inside the organization. The competence in meaning of HRM decides about the competence in getting and using modem technologies in the process of using the staff knowledge in the creation of organization values. Introducing the innovative techniques and methods to attract, recruit, train and keep the best staff can have influence on the market success of the organization (Reed 2002, p. 14). At the same time the personnel function is a special field of introduction of innovations that raise resistance and lack of confidence more than in different fields of the organization activities. This process is characterized by a lot of weaknesses and barriers which acknowledgement is as a reserve of progress. The aim of this book is to show the ways of steering the process of implementing personnel innovations at the different levels of the management of the organization.
  • Pozycja
    Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim : praca zbiorowa
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Otto, Jacek; Stanisławski, Robert; Maciaszczyk, Aleksandra; Greta, Marianna; Kasperkiewicz, Witold
    [...] Niniejsza monografia stanowi kolejną publikację przygotowaną w Katedrze Integracji Europejskiej i Marketingu Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, poświęconą zagadnieniom funkcjonowania przedsiębiorstw na Jednolitym Rynku Europejskim (w szczególności sektora MSP). W tym roku tematyką ujętą w ramy tego wydawnictwa stała się innowacyjność, z uwagi na swoje znaczenie w procesie podnoszenia szeroko rozumianej konkurencyjności gospodarek krajów członkowskich Unii Europejskiej. Aktualność problematyki przyczyniła się do dużego zainteresowania nią wielu ośrodków naukowych w Polsce. Efektem ich zaangażowania jest ta monografia. Wyrażamy nadzieję, że przyczyni się ona do pogłębienia wiedzy z zakresu innowacyjności oraz stanie się przyczynkiem do dalszej analizy ujętego w niej problemu, i to zarówno wśród naukowców, jak i praktyków. Z uwagi na zróżnicowaną problematykę niniejsza monografia została podzielona na dwie części. W pierwszej zatytułowanej „Innowacyjność w procesie podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów Unii Europejskiej" omówiono kwestie dotyczące szeroko rozumianej innowacyjności i jej wpływu na otoczenie. Analizę rozpoczęto od określenia znaczenia „gospodarki opartej na wiedzy" dla przedsiębiorstwa, poprzez rolę czynnika ludzkiego w procesie podnoszenia innowacyjności przedsiębiorstw oraz innowacyjną współpracę regionalną, skończywszy na nowych rozwiązaniach technicznych (technologiach informatycznych). Długa część monografii „Znaczenie innowacji dla rozwoju polskiego sektora MSP na Jednolitym Rynku Europejskim" całkowicie została poświęcona rozwojowi innowacyjności sektora MŚP. Ujęte w niej zagadnienia obejmują ogólną charakterystykę sektora MSP w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej, analizują instrumenty wsparcia sektora z uwzględnieniem szczególnej roli funduszy strukturalnych oraz znaczenie innowacyjności na przykładzie wybranych branż i przemysłów. Należy podkreślić, że zawarte w tej publikacji problemy stanowią punkt wyjścia do dalszej dyskusji i pogłębiania wiedzy w zakresie znaczenia procesów innowacyjnych dla przedsiębiorstw. Wymaga to dogłębnych studiów i bacznej obserwacji zachodzących zjawisk gospodarczych. Polecając Państwu tę publikację mamy nadzieję, że spotka się ona z przychylnym przyjęciem i konstruktywnymi propozycjami doskonalenia zawartych w niej treści.
  • Pozycja
  • Pozycja
    Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa
    (Oficyna Ekonomiczna, 2005) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Grabski, Marcin; Czekaj, Janusz
    [...] Książka składa się z jedenastu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia i typologie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem roli restrukturyzacji organizacyjnej i kadrowej. Rozdział drugi poświęcono szeroko rozumianym uwarunkowaniom procesów restrukturyzacyjnych. W rozdziale trzecim omówiono restrukturyzację własnościową, zwracając uwagę na istotną w latach transformacji polskiej gospodarki problematykę prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Rozdział czwarty dotyczy restrukturyzacji organizacji przedsiębiorstwa z punktu widzenia stosunków wewnątrzorganizacyjnych, a rozdział piąty-w aspekcie zależności zewnętrznych. W rozdziałach szóstym i siódmym skupiono się na zagadnieniach restrukturyzacji w sferze zasobów ludzkich, zwracając uwagę na zmiany zachodzące w liczebności i strukturze zatrudnienia oraz w metodach zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdziały ósmy, dziewiąty i dziesiąty poświęcono omówieniu roli trzech podstawowych grup w organizacji - właścicieli, pracowników i kadry kierowniczej - w procesach restrukturyzacji. Różnice w poglądach na cele, zakres i sposób prowadzenia restrukturyzacji, konflikty na tym tle oraz wspólne działania to główne aspekty tej części rozważań. Ostatni rozdział dotyczy skutków, szans, barier i zagrożeń restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Wiele miejsca poświęcono tutaj analizie efektów restrukturyzacji przedsiębiorstw w sektorze hutnictwa. [...]