Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
Pozycja Ergonomia niepełnosprawnym : środowisko pracy(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2000) Lewandowski, Jerzy; Lecewicz-Bartoszewska, Joanna; Charytonowicz, Jerzy; Górska, Ewa; Kabsch, Aleksander; Krupa, Tadeusz; Nowak, Ewa; Pacholski, LeszekCzy ergonomia nakierowana na człowieka niepełnosprawnego wymaga nowej definicji? Definicji, która oprócz zdolności uwzględniałaby jego możliwości i potrzeby, by środowisko, w którym żyje i pracuje człowiek nie w pełni sprawny, nie stanowiło dla niego zagrożenia. Na te i inne pytania starali się odpowiedzieć autorzy tego opracowania. Problematyka „Ergonomii niepełnosprawnych" ujęta jest w różne formy: prace naukowo-badawcze, projekty techniczne, projekty wzornicze, opracowania dla przemysłu, analizy statystyczne itp. Rozległy jest również obszar uwzględnianych zagadnień. Jest to jakość życia i potrzeby osób niepełnosprawnych, ocena środowiska ich pracy, możliwości pełnego funkcjonowania w społeczeństwie. Są to problemy projektowania, jak i projekty na rzecz osób niepełnosprawnych. Licznie prezentowane są zagadnienia inżynierii medycznej i ergonomii w rehabilitacji niepełnosprawnych. Uwzględnione zostały także aspekty prawne, społeczne, organizacyjne. Skoncentrowanie uwagi na środowisku pracy osób niepełnosprawnych podyktowane było faktem, iż w zakładach pracy, szkołach, miejscach użyteczności publicznej człowiek, a szczególnie niepełnosprawny, nie ma wpływu na ergonomiczne kształtowanie swojego materialnego otoczenia. Ponadto w środowisku pracy, ze względu na liczność jego komponentów, występują wszystkie problemy stanowiące obszar działań ergonomii„ Serdecznie dziękuję autorom za ich twórczy wkład w powstanie tej książki. Jestem przekonany, że ich opracowania przyczynią się do zapewnienia lepszych, bardziej godnych warunków życia i pracy osób nie w pełni sprawnych, umożliwią, satysfakcjonujące te osoby, pełniejsze wykorzystanie ich potencjalnych możliwości.Pozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2004) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Krupa, Adam; Tomaszewicz, LucjaWarunki współczesnej gospodarki spowodowały konieczność zmian w sposobie zarządzania jednostkami organizacyjnymi. Wymaga to od menedżerów innego spojrzenia na problemy zarządzania w szybko zmieniających się warunkach działania przedsiębiorstw. Powstanie nowej rzeczywistości, a szczególnie postępująca globalizacja gospodarki światowej i rozwój technologii informacyjnej, nauk o zarządzaniu, techniki itp., wymaga od menedżerów wysokich kwalifikacji i szerokiego spojrzenia na zarządzanie przedsiębiorstwem. Organizacje, by przetrwać w burzliwym otoczeniu, muszą ściśle ze sobą współpracować. Każdy czynnik otoczenia zmniejszający zdolności organizacji do pozyskania potrzebnych jej zasobów albo do wytworzenia i wprowadzenia na rynek wyrobów i usług staje się siłą wywołującą zmianę. Do zmian zmuszają także konkurenci. Wpływają oni na organizację poprzez strukturę swoich cen i politykę asortymentową. Również dostawcy wymuszają zmiany, podnosząc lub obniżając ceny albo wprowadzając zmiany asortymentowe. Najsilniejszy jednak wpływ wywierają sami konsumenci, którzy określają, jakie produkty i po jakich cenach mogą być sprzedane. Zmiany w przedsiębiorstwie mogą być wielostronne i wielopłaszczyznowe. Dotyczą one wszystkich elementów otoczenia fim1y, jak też jej wewnętrznych zasobów i mogą przybierać różnorodne formy. Złożoność zagadnień składających się na funkcjonowanie organizacji wymusza podejmowanie prac naukowo-badawczych, których wyniki powinny zawierać rozwiązania wyżej wyn1ienionych problemów. Stąd też, doceniając ważność zagadnienia, zdecydowano się na opracowanie monograficzne prezentujące wybrane zagadnienia zarządzania organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu. Tematyka monografii obejmuje zagadnienia zarządzania organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu, a w szczególności: szeroko rozumianego zarządzania organizacjami, systemów informacyjnych, wiedzy i innowacji, zarządzania produkcją i usługami, rachunkowości i finansów. Mam nadzieję, że zaprezentowana wiedza, będąca efektem prac naukowo-badawczych wielu Autorów, okaże się być użyteczna dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu.Pozycja Współczesne problemy zarządzania organizacjami gospodarczymi(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2004) Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Matuszek, JózefZłożoność zagadnień składających się na funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa wymaga innego spojrzenia na problemy zarządzania w szybko zmieniających się warunkach otoczenia firmy. Wymaga to bardziej dynamicznego zaangażowania kierownictwa i podległego personelu w dostosowywaniu się do zmieniających się sytuacji. Kierunki działań umożliwiających utrzymanie się i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw powinny dotyczyć obszarów takich jak: zarządzanie kadrą, finansami, marketingowe oraz strategiczne. Powyższe obszary powinny być wsparte systemami informatycznymi w procesach zarządzania. Ponadto w dążeniu przedsiębiorstw do zwiększania konkurencyjności, wyrażającej się, między innymi, niskimi cenami produktów lub usług, terminowością realizacji zleceń czy dostaw produktów, wysoką jakością oferowanych usług czy produktów oraz elastycznością w stosunku do życzeń klientów, menedżerowie powinni znać i wdrażać odpowiednie metody i techniki zarządzania. Tematyka książki obejmuje zagadnienia teorii i praktyki zarządzania jednostkami organizacyjnymi. Zagadnienia te zostały zawarte w pięciu obszarach problemowych, które stanowią kolejne części opracowania. Części te to: • metody i techniki zarządzania, • zarządzanie kadrami, • finanse przedsiębiorstwa, • systemy informatyczne w procesach zarządzania, • reklama, handel i marketing. Mam nadzieje, że zaprezentowana wiedza okaże się być użyteczna dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi, a także non profit.Pozycja Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa : konstrukcja i technologia(Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2004) Berliński, Lechosław; Penc-Pietrzak, Ilona; Marciniak, Stanisław[...] W związku z powyższym, celem książki jest w dużym stopniu nowe zaprezentowanie koncepcji strategii, konstrukcji jej modeli i technologii jej budowy dla potrzeb zarządzania w kolejnych fazach cyklu jej życia, jakimi są planowanie, wdrażanie i ekspansja. Książka ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Wzbogaca w pewnych obszarach naukę i praktykę zarządzania przedsiębiorstwem. Napisano ją bowiem w oparciu o badania empiryczne, obszerne studia literatury przedmiotu oraz publikacje autorów. Proponowane rozwiązania są zweryfikowane empirycznie - a więc stanowią nowe lub wzbogacone paradygmaty zarządzania. Pozycja może być wykorzystana zarówno do celów edukacyjnych, jak i praktycznych, ma też wątki naukowe. Zgodnie z celem opracowania i istotą inżynierii projektowania strategii przedsiębiorstwa, książka składa się z dwóch części, a mianowicie: • części pierwszej, poświęconej konstrukcji strategii, • części drugiej, poświęconej technologii budowy strategii.[...]Pozycja Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie.(C.H. Beck, 2004) Otto, Jacek; Sznajder, Andrzej[...] Zmiany zachodzące w otoczeniu marketingowym firm, nasilająca się konkurencja, coraz częściej określana mianem hiperkonkurencji, postępujące nasycenie wielu rynków, coraz bardziej zindywidualizowane oczekiwania konsumentów oraz niezwykły rozwój technologii informacyjnych powodują, iż koncepcja marketingu relacji nie tylko nie straciła nic na aktualności, ale wręcz przeciwnie - postrzegana jest jako kluczowy paradygmat współczesnego marketingu. W niniejszym wydaniu wprowadzone zostały zmiany, które poszerzają ujęcie znane z pierwszej edycji. Z istotniejszych wymienić należy opracowanie nowego szóstego rozdziału, dotyczącego systemów zarządzania relacjami z klientem oraz zamieszczenie dodatkowych opisów zastosowań marketingu relacji w rozdziale siódmym, które mogą stanowić twórczą inspirację dla polskich menedżerów. Ponadto poprawiono błędy dostrzeżone w pierwszym wydaniu i uaktualniono szereg danych. Książka pojawia się również w nowym formacie, m.in. powiększona została czcionka, co powinno uczynić ją bardziej czytelną i przyjazną dla odbiorcy[...]Pozycja Ergonomia niepełnosprawnym w wieku informacji(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2004) Lewandowski, Jerzy; Lacewicz-Bartoszewska, Joanna; Matuszek, Józef; Makowiec-Dąbrowska, Teresa; Pacholski, LeszekPozycja Przedsiębiorstwo. T. 2, Zarządzanie w otoczeniu(AJG Zakład Pracy Chronionej - Oficyna Wydawnicza, 2004) Berliński, Lechosław; Gralak, Henryk; Sitkiewicz, Franciszek; Okniański, Józef; Nogalski, Bogdan[...] Zagadnienia związane z wzajemnymi relacjami pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem stanowią jedno z podstawowych wyzwań przyszłości. Skuteczne zarządzanie w turbulentnym oraz przyszłym otoczeniu ma zatem znaczenie wręcz kapitalne dla menedżerów. Dlatego temat otoczenia musiał zostać podjęty - jako niezbędny dla kompleksowego „potraktowania" przedsiębiorstwa. Celem tomu drugiego jest więc „wyjście" z wnętrza podmiotu i zaprezentowanie problemów zarządzania całościowo, tj. z uwzględnieniem jego otoczenia. Otoczenie to przedmiot rozważań niniejszej publikacji. Koncepcja opracowania dotyczy prezentacji tych zagadnień niejako w trzech częściach. Część pierwsza autorstwa L. Berlińskiego zawarta jest w rozdziałach I, II i III i odnosi się do teoretycznych oraz praktycznych problemów zarządzania przedsiębiorstwem w otoczeniu. Część druga obejmująca rozdziały IV, V i VI, której autorem jest H. Gralak dotyczy zagadnień związanych z funkcjonowaniem makrootoczenia. Część trzecia to rozdziały VII, VIII i IX autorstwa F. Sitkiewicza traktujące o problematyce mikrootoczenia i jego interakcji z przedsiębiorstwem.[...]Pozycja Polityka regionalna w procesie integracji europejskiej : doświadczenia Irlandii(Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004) Maciaszczyk, Aleksandra; Paprocka, Barbara; Latoszek, EwaPozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi w wieku informacji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2005) Lewandowski, Jerzy; Borowiecki, Ryszard; Krupa, Tadeusz; Matuszek, Józef[...] Tematyka monografii obejmuje zagadnienia dotyczące: • efektywności jednostek organizacyjnych w wieku informacji, • uwarunkowań zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach, • wpływu zaawansowanych technologii informatycznych na efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw, • wykorzystania technologii informacyjnych w zamówieniach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem przetargów na jednolitym rynku europejskim, • współpracy sektora nauki z przedsiębiorstwami, • zarządzania nauką w wybranych krajach Unii Europejskiej, • źródeł finansowania małych i średnich firm, • oceny kapitału intelektualnego, • metody planowania w przedsiębiorstwach wirtualnych, • wiedzy w łańcuchu tworzenia wartości przedsiębiorstwa, • procesów komunikacji na rynku B2B, • strategii e-biznesu w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Mam nadzieję, że zaprezentowana wiedza okaże się być użyteczna dla teoretyków i praktyków zajmujących się badaniami zarządzania organizacjami gospodarczymi w wieku informacji.Pozycja Matematyka w ekonomii(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2005) Witkowska, Dorota; Staniec, Iwona; Szmit, Anna; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Żółtowska, ElżbietaW skrypcie zawarto podstawową dla ekonomisty wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i rachunku macierzowego. Czyni to z niniejszego opracowania przystępne dla ekonomistów kompendium wiedzy z zastosowań tych działów matematyki w ekonomii. Skrypt niniejszy został przygotowany dla studentów wszystkich typów studiów realizowanych na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej jako materiał do wykładów, ćwiczeń i zajęć prowadzonych w laboratorium komputerowym w ramach przedmiotu matematyka w ekonomii i może zostać wykorzystany jako dodatkowy do przedmiotu matematyka. Został on zatem poświęcony szeroko rozumianym metodom matematycznym znajdującym zastosowanie w praktyce menedżerskiej. W doborze prezentacji materiału zawartego w niniejszym opracowamu kierowałyśmy się chęcią wprowadzenia Czytelnika w podstawy matematyki w ekonomii poprzez wskazanie użyteczności wybranych działów matematyki. Wydaje nam się, że tak ukierunkowany proces nauczania pozwala lepiej zrozumieć sens i trud opanowania matematyki, pokazuje znaczenie metod ilościowych we współczesnej ekonomii oraz przygotowuje do późniejszych wykładów ze statystyki matematycznej, statystyki ekonomicznej, ekonometrii, badań operacyjnych, prognozowania i symulacji. Wszystkie omawiane w skrypcie metody zostały bogato zilustrowane przykładami. Zawarto mnóstwo ilustracji i przykładów, aby uczynić omawiane zagadnienia bardziej przejrzystymi. Mają one również pomóc w utrwaleniu podstawowego materiału teoretycznego. Przykłady wprowadzono tak, aby pełniły funkcję pomostu łączącego ekonomistę i matematyka. Całość została uzupełniona spisem literatury, w którym starano się pokazać bogatą literaturę przedmiotu. Rozdział pierwszy w całości został poświęcony wiadomościom z rachunku prawdopodobieństwa. Rozdział drugi przedstawia zastosowania ekonomiczne rachunku macierzowego. Dziękujemy Recenzentowi prof. dr hab. Elżbiecie Żółtowskiej za wiele cennych uwag merytorycznych oraz wskazanie braków niniejszego opracowania. Mamy nadzieję, że spełni ono oczekiwania Czytelników i przyczyni się do popularyzacji wiedzy z zakresu, który obejmuje.Pozycja Wprowadzenie do organizacji i zarządzania(Oficyna Ekonomiczna, 2005) Lendzion, Jarosław Piotr; Stankiewicz-Mróz, Anna; Buława, Monika; Lachiewicz, Stefan[...] Pierwsza część książki jest poświęcona teoriom organizacji i zarządzania. Omówiono w niej nurt klasyczny oraz zaprezentowano ewolucję teorii organizacji i zarządzania, omawiając nurt behawioralny, neoklasyczny oraz szkołę systemową. Przedstawiono także nowe, dyskusyjne podejście do zarządzania - teorię chaosu. Znajomość teorii pozwala zrozumieć, w jakim stopniu nowe koncepcje są zakorzenione w tradycyjnych poglądach, oraz umożliwia porządkowanie i systematyzowanie wiedzy. Dostarcza także wskazówek, jak należy działać w złożonej rzeczywistości organizacyjnej. W drugiej części podręcznika zaprezentowano sposób tworzenia organizacji, począwszy od planowania, a skończywszy na realizowaniu procesu zarządzania. Ponieważ skuteczność owego procesu w znacznej mierze zależy od kompetencji zarówno menedżerów, jak i personelu wykonawczego, w nowoczesnych organizacjach priorytetowe znaczenie przypisuje się problematyce związanej z rozwojem i modelowaniem kompetencji. Efektywne funkcjonowanie musi być obecnie oparte na inwestowaniu w wiedzę i kapitał intelektualny organizacji. Dla sprawności zarządzania ważne jest także, aby personel firmy potrafił myśleć kategoriami celów organizacji. Sprzyja temu wykorzystywanie założeń zarządzania partycypacyjnego. W trzeciej części podręcznika przedstawiono nowe tendencje oraz metody zarządzania organizacjami. Zmieniająca się rzeczywistość wymaga dzisiaj dynamicznego zarządzania, wiążącego się z dokonywaniem radykalnych przeobrażeń (np. przez wykorzystanie reengineeringu), uelastycznianiem ( np. przez zastosowanie outsourcingu czy też wprowadzenie struktur projektowych), zwiększaniem sprawności i efektywności dzięki właściwemu wykorzystaniu kompetencji personelu, wzorowaniu się na najlepszych praktykach (benchmarking) oraz koncentracji na jakości (TQM). W dobie rozwoju społeczeństwa informacyjnego warunkiem przetrwania i skutecznego konkurowania z innymi staje się racjonalne wykorzystanie wiedzy we wszystkich procesach biznesowych. Umiejętne zarządzanie wiedzą sprzyja efektywności przedsiębiorstwa, wpływa na jego innowacyjność oraz budowanie satysfakcji i lojalności klientów. Na zakończenie należy dodać, że nawet najlepszy podręcznik zarządzania nie sprawi, iż nagle staniemy się skutecznymi i sprawnymi przywódcami, obdarzonymi cechami, jakie powinien mieć menedżer XXI wieku. Wiedzę teoretyczną traktować trzeba jako fundament, na którym rozwijać się będą umiejętności zdobywane każdego dnia w trudnej i odpowiedzialnej pracy kierowniczej.Pozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi : koncepcje i metody. T. 2(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2005) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Matuszek, Józef; Lisiński, Marek[...] Tematyka książki obejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania organizacjami gospodarczymi z uwzględnieniem współczesnych koncepcji i metod usprawniających funkcjonowanie tych jednostek. W ramach nawet obszernego opracowana nie jest możliwe zaprezentowanie wszystkich koncepcji i metod zarządzania, gdzie obok teoretycznego ujęcia przedstawione zostałyby praktyczne aspekty ich zastosowania. Zakres tematyczny książek obejmuje dziewięć części o następujących tytułach: • zarządzanie przedsiębiorstwem, • zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami, • zarządzanie marketingowe, • zarządzanie finansami, • zarządzanie zasobami ludzkimi, • zarządzanie handlem i usługami • zarządzanie wiedzą, • systemy informatyczne w procesach zarządzania, • zarządzanie ochroną środowiska. Mam nadzieję, że treści zawarte w książce okażą się być użyteczne dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi.[...]Pozycja Zarządzanie i planowanie marketingowe(Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005) Pomykalski, Andrzej; Tarocińska, Wacława[...] W niniejszym opracowaniu zawarto nie tylko teoretyczne rozważania na temat koncepcji marketingu, reguł myślenia marketingowego oraz zarządzania marketingowego, ale przede wszystkim dokonano w ujęciu praktycznym analizy i ustalenia kierunków doskonalenia zarządzania i planowania marketingowego z myślą o potrzebach przedsiębiorstwa w zmieniającym się otoczeniu. W podręczniku uwzględniono zatem przejścia od prostej segmentacji rynku i badań zachowania konsumenta do bezpośredniego i relacyjnego marketingu, który poszukuje bardziej zadaniowo zorientowanego rozwoju produktu/usługi i ściślejszych powiązań z klientem, dostawcami oraz innymi uczestnikami rynku. Opracowanie przeznaczone jest dla osób, które powinny poznać wymieniony obszar wiedzy marketingowej, a więc głównie dla studentów wyższych uczelni, a także kierowników polskiej gospodarki.[...]Pozycja Zadania z mechaniki ogólnej(Oficyna Księgarsko-Wydawnicza "Horyzont", 2005) Kazimierska-Grębosz, Marianna; Polka, Andrzej; Królak, Marian; Niezgodziński, TadeuszPrezentowany podręcznik zawiera zadania, których tematyka obejmuje wybrany obszar zagadnień, dostosowany do zakresu wykładów z mechaniki na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. Zbiór ten może być również przydatny dla studentów innych kierunków studiów technicznych lub menedżerskich, na których obowiązuje podobny zakres materiału z mechaniki. Każdy z rozdziałów książki zawiera wprowadzenie, obejmujące najważniejsze związki teoretyczne oraz podstawowe wiadomości przydatne przy rozwiązywaniu zadań. Ponadto dołączono do zbioru suplement zawierający repetytorium z rachunku wektorowego, używanego przy opisie zjawisk w mechanice. Repetytorium to skierowane jest w szczególności do studentów studiów interdyscyplinarnych. Autorzy, długoletni pracownicy Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej, zastosowali metodologię rozwiązań zagadnień zaczerpniętą z podręczników łódzkiej szkoły mechaniki, reprezentowanej w zakresie tej tematyki przez profesorów J. Leyko oraz M.E. Niezgodzińskiego.Pozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi : koncepcje i metody. T. 1(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2005) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Matuszek, Józef; Lisiński, Marek[...] Tematyka książki obejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania organizacjami gospodarczymi z uwzględnieniem współczesnych koncepcji i metod usprawniających funkcjonowanie tych jednostek. W ramach nawet obszernego opracowana nie jest możliwe zaprezentowanie wszystkich koncepcji i metod zarządzania, gdzie obok teoretycznego ujęcia przedstawione zostałyby praktyczne aspekty ich zastosowania. Zakres tematyczny książek obejmuje dziewięć części o następujących tytułach: • zarządzanie przedsiębiorstwem, • zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami, • zarządzanie marketingowe, • zarządzanie finansami, • zarządzanie zasobami ludzkimi, • zarządzanie handlem i usługami • zarządzanie wiedzą, • systemy informatyczne w procesach zarządzania, • zarządzanie ochroną środowiska. Mam nadzieję, że treści zawarte w książce okażą się być użyteczne dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi. [...]Pozycja Ergonomia niepełnosprawnym w zmieniającym się otoczeniu i w rehabilitacji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2005) Lewandowski, Jerzy; Lecewicz-Bartoszewska, Joanna; Bitner-Czapińska, Elżbieta; Matuszek, Józef; Pacholski, LeszekPozycja Role i umiejętności menedżerskie : sekrety sukcesu i kariery(Difin, 2005) Penc, JózefWyzwania przyszłości i procesy integracji tworzą nowy paradygmat zarządzania, który zmienia zasadniczo status i obowiązki menedżera. Menedżerowie muszą stawać się liderami, którzy wiedzą czego chcą, dlaczego tego chcą i jak można to osiągnąć, a także potrafią przekonać innych do własnych wizji, by zapewnić sobie ich współpracę i wsparcie. Muszą więc sięgać po nowe wartości i instrumenty, zmieniać styl funkcjonowania swych organizacji, aby sprostać zadaniom stawianym przez cele wynikające z potrzeb humanizacji biznesu. To zaś wymaga nowego nastawienia umysłu, nowego spojrzenia i percepcji, tworzenia i wdrażania nowatorskich koncepcji i rozwiązań. Praktycznych wskazówek i sugestii może im dostarczyć w tym zakresie nauka. Wiele z nich zawiera niniejsza książka.Pozycja Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa(Oficyna Ekonomiczna, 2005) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Grabski, Marcin; Czekaj, Janusz[...] Książka składa się z jedenastu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia i typologie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem roli restrukturyzacji organizacyjnej i kadrowej. Rozdział drugi poświęcono szeroko rozumianym uwarunkowaniom procesów restrukturyzacyjnych. W rozdziale trzecim omówiono restrukturyzację własnościową, zwracając uwagę na istotną w latach transformacji polskiej gospodarki problematykę prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Rozdział czwarty dotyczy restrukturyzacji organizacji przedsiębiorstwa z punktu widzenia stosunków wewnątrzorganizacyjnych, a rozdział piąty-w aspekcie zależności zewnętrznych. W rozdziałach szóstym i siódmym skupiono się na zagadnieniach restrukturyzacji w sferze zasobów ludzkich, zwracając uwagę na zmiany zachodzące w liczebności i strukturze zatrudnienia oraz w metodach zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdziały ósmy, dziewiąty i dziesiąty poświęcono omówieniu roli trzech podstawowych grup w organizacji - właścicieli, pracowników i kadry kierowniczej - w procesach restrukturyzacji. Różnice w poglądach na cele, zakres i sposób prowadzenia restrukturyzacji, konflikty na tym tle oraz wspólne działania to główne aspekty tej części rozważań. Ostatni rozdział dotyczy skutków, szans, barier i zagrożeń restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Wiele miejsca poświęcono tutaj analizie efektów restrukturyzacji przedsiębiorstw w sektorze hutnictwa. [...]Pozycja Sposób na pieniądz.(Wojskowa Drukarnia w Łodzi, 2006) Bednarek, Artur; Boczkowska, Katarzyna; Chybalski, Filip; Dubla, Marcin; Dziubecki, Mariusz; Kobus, Iwona; Lefik, Marcin; Łukasik, Joanna; Marcinkiewicz, Edyta; Matuszewska, Aleksandra; Niziołek, Konrad; Rogalska, Katarzyna; Romek, Dorota; Staniec, Iwona; Stanisławski, Robert; Wielicka-Antczak, Małgorzata; Witkowska, Dorota; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Staniec, Iwona; Marczak, Michał[...] Celem całości opracowania jest przybliżenie Czytelnikowi: wybranych możliwości inwestycyjnych na rynku finansowym i poza nim, wybranych metod i technik wspomagających podejmowanie decyzji inwestycyjnych, czynników psychologicznych, ekonomicznych i finansowych ograniczających decyzje inwestycyjne. Przygotowując opracowanie doszliśmy do wniosku, że ze względu na konieczność klasyfikacji posiadanego materiału, przedstawimy go Państwu w czterech obszarach tematycznych. Pierwszy to prezentacja wad i zalet możliwości inwestycyjnych na polskim rynku finansowym. Drugi obszar to proponowane oraz analizowane metody i techniki inwestowania, jako narzędzia wspomagające decyzje inwestycyjne. Trzeci obszar to prezentacja: ograniczeń inwestycyjnych związanych z naszymi zachowaniami i odczuciami - czyli uwarunkowania decyzji inwestycyjnych oraz kryteriów dokonywania pewnych wyborów. Czwarty obszar to różne sposoby pozyskania kapitału między innymi poprzez przygotowywanie się do wykonywania poszukiwanych w przyszłości zawodów, nabywanie nietypowych umiejętności, prowadzenie atrakcyjnych działalności lub ograniczanie obecnych kosztów.Pozycja Pracownicy produkcyjni - problemy zarządzania(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Borkowska, Stanisława; Janowska, Zdzisława; Lachiewicz, Stefan; Penc, Józef; Meller, Janusz[...] W pracy dominuje szerokie rozumienie terminu „pracownik produkcyjny", jako lepiej dostosowane do obecnego czasu niż tradycyjne, wąskie jego ujęcie. Stosownie do przyjętego celu, w książce zawarte zostały cztery części. Pierwsza poświęcona zarządzaniu zmianą, jako że współczesne organizacje i ich pracownicy funkcjonują w zmiennym otoczeniu. Cele organizacji i i sami pracownicy muszą więc się do nich dostosowywać, a nawet je wyprzedzać. Zmiany niosą ze sobą szanse, ale i zagrożenia; natrafiają na niechęć i opór pracowników. Zasadne jest zatem pytanie, czy i jak można przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom. Druga część pracy poświęcona jest właśnie zarządzaniu pracą zespołową, ponieważ to grupy czy zespoły zyskują na znaczeniu w GOW Kolejna część pracy koncentruje się na roli kierowników w zarządzaniu pracownikami produkcyjnymi we współczesnych warunkach. To głównie od nich zależy jakość i skuteczność tego zarządzania. W części tej Czytelnik znajdzie wskazówki dla kierowników co do sposobów realizacji głównych procesów personalnych. Ostatnia część pracy koncentruje się już na samych pracownikach produkcyjnych i problemach, na jakie natrafiają w zzl, możliwościach zapewnienia im wolnej od dyskryminacji, godnej pracy i rozwoju poprzez pracę. Każda część zawiera opracowania specjalistów z zakresu zzl, oparte na dorobku nauki oraz specjalistów-praktyków. Owo połączenie najnowszej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami z doświadczeniami praktyków, wolno sądzić, jest cenne. Oby przyczyni/o się do podniesienia poziomu tego zarządzania i stało się źródłem inspiracji w pracy badawczej.