Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
Pozycja Absolwenci studiów inżynierskich i menedżerskich na Łódzkim rynku pracy(MEDIA - PRESS, 2008) Staniec, Iwona; Kaczmarek, Bogusław; Marczak, MichałMONOGRAFIA stanowi drugą częsc raportu z badań własnych prowadzonych w ramach projektu badawczego pt. ,,Zapotrzebowanie na kadrę menedżerską i inżynierską w województwie łódzkim w latach 2007-2015". W opublikowanej pierwszej części raportu pt. ,Jdentification of factors affecting personnel demand" przedstawiono w głównej mierze identyfikację zapotrzebowania na kadrę, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społecznoekonomicznej w kraju (ze szczególnym uwypukleniem sytuacji w województwie łódzkim) i wysuniętym na pierwszy plan problemem bezrobocia. Badania w pierwszej części doprowadziły do stwierdzenia, że sytuacja na polskim rynku pracy, a w tym w województwie łódzkim jest uzależniona przede wszystkim od: czynnika demograficznego (starzenia się ludności, niskiego wskaźnika dzietności, wydłużonego czasu życia); - czynnika aktywizacyjnego i równowagi pokoleniowej - niskiego poziomu aktywności zawodowej; - czynnika regionalnego - dużej skali zróżnicowania regionalnego; - czynnika modernizacyjnego - deficytu nowoczesności w gospodarce; - czynnika edukacyjnego - niedopasowania edukacji do potrzeb rynku pracy; - czynnika dopasowania podaży i popytu - braku sprawności rynku pracy. Z punktu widzenia celu projektu konieczne wydaje się kontynuowanie badań i analiz związanych z brakiem sprawności rynku pracy oraz niedopasowaniem edukacji do potrzeb rynku pracy. W drugiej części raportu zostaną zaprezentowane wyniki badań przeprowadzonych w oparciu o zaplecze naukowe (uczelnie wyższe) w Łodzi, pracodawców, doradców i pośredników na rynku pracy oraz studentów łódzkich uczelni. Cele szczegółowe prowadzonych badań to: określenie adekwatności regionalnego planu rozwoju i jego efektów z wnioskami z przeprowadzonego badania, rozpozname zapotrzebowania na usługi edukacyjne ze strony studentów, rozpoznanie zapotrzebowania na usługi edukacyjne ze strony pracodawców oraz w kontekście prognoz rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego, skonfrontowanie oczekiwań pracodawców z oczekiwaniami studentów, zbadanie profili absolwentów w oparciu o programy studiów oraz porównanie ich z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez pracodawców, porównanie ocen posiadanych umiejętności i wiedzy przez pracodawców i studentów, optymalizacja treści kształcenia poprzez wprowadzenie strategicznych dla pracodawców aspektów wiedzy i umiejętności, wyznaczenie prognoz zapotrzebowania na kadrę menedżerską i inżynierską w podziale na specjalności za pomocą metod analogowych oraz na podstawie opinii ekspertów.Pozycja Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami : praca zbiorowa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Matejun, Marek; Szczepańczyk, Maciej; Glińska-Neweś, Aldona; Jędrych, Elżbieta; Penc, JózefRozwój małych i średnich przedsiębiorstw zdeterminowany jest różnorodnymi czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Aktualne warunki ich funkcjonowania związane są przede wszystkim z konsekwencjami postępujących procesów integracji europejskiej oraz globalizacji. Uwagę zwraca ponadto konieczność stałego monitorowania barier i stymulatorów rozwoju firm sektora MŚP wpływających na ich procesy rozwojowe oraz kształtowanie konkurencyjności. Istotne wyzwanie stanowi również postulat wzrostu profesjonalizacji zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, w tym zakresu wykorzystania współczesnych koncepcji i metod zarządzania w firmach sektora MŚP. W złożonym i dynamicznym otoczeniu przedsiębiorcy stają zatem przed coraz nowszymi wyzwaniami i problemami wpływającymi na potrzebę koncentracji zasobów na określonych działaniach i kierunkach rozwoju gospodarczego. Tej właśnie tematyce poświęcono niniejszą monografię. Jej podstawowym celem jest przedstawienie aktualnych problemów zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami wraz ze wskazaniem wybranych przykładów rozwiązań biznesowych w praktyce funkcjonowania firm sektora MŚP. Praca została podzielona na cztery części, w ramach których przedstawiono w sumie 24 opracowama. W części pierwszej zwrócono uwagę na wpływ integracji europejskiej i procesów globalizacji na funkcjonowanie oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Przedstawiono tu różnorodne możliwości wykorzystania europejskich instrumentów wspierania firm sektora MŚP oraz korzyści ze współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesu. Poddano analizie wpływ przystąpienia Polski do strefy euro na sektor MŚP. Zwrócono także uwagę na potrzebę zarządzania przez jakość oraz kształtowania innowacyjności i przedsiębiorczości w kulturze organizacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach postępujących procesów globalizacji i internacjonalizacji działalności gospodarczej. Drugą część pracy poświęcono barierom oraz stymulatorom rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw W rozważaniach przedstawiono aktualne bariery w różnych fazach cyklu życia podmiotów gospodarczych, począwszy od etapu koncepcji i podejmowania działalności gospodarczej, poprzez fazy rozwojowe firmy. Zwrócono także uwagę na specyficzne problemy rozwoju małych i średnich firm na obszarach wiejskich oraz wpływ klimatu administracyjnego na podejmowanie działalności turystycznej w sektorze MŚP. W tej części pracy poddano także analizie pozytywne i negatywne aspekty stosowania wybranych działań promocyjnych w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz przedstawiono podstawowe zasady kształtowania konkurencyjności firm informatycznych. W trzeciej części przedstawiono wybrane metody zarządzania, które mogą zostać zaimplementowane w firmach sektora MŚP. Zwrócono tu uwagę na znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnych przedsiębiorstwach, a także możliwości wykorzystania koncepcji zarządzania strategicznego do planowania wzrostu firmy. Miejsce poświęcono również problematyce zarządzania firmą zorientowaną na wartości oraz zagadnieniom zarządzania projektami. Zaprezentowano ponadto znaczenie proekologicznych technologii w innowacyjnych produktowa przedsiębiorstwach oraz podstawowe zasady dyskonta w rachunkowości podmiotów gospodarczych. W czwartej części przedstawiono wybrane przykłady rozwiązań biznesowych w praktyce gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw. Zaprezentowano i omówiono wyniki badań nad organizacyjnymi uwarunkowaniami autonomii pracowniczej oraz dotyczące świadomości ekologicznej organizacji. Kolejne rozdziały obejmują rozważania dotyczące wybranych aspektów konkurencyjności przedsiębiorstw branży mleczarskiej oraz studia przypadku dwóch firm: z branży meblarskiej oraz z sektora budowlanego. Ostatnie opracowanie poświęcono społecznej odpowiedzialności biznesu, której koncepcja może być również użyteczna dla firm sektora MŚP. Przedstawione w monografii rozważania teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz przykłady praktycznych zastosowań koncepcji biznesowych mogą stać się użyteczne dla właścicieli i kadry kierowniczej małych i średnich przedsiębiorstw, firm konsultingowych oraz instytucji otoczenia biznesu wspierających rozwój tej kategorii podmiotów gospodarczych. Menedżerom dużych organizacji pozwalają one ponadto lepiej zrozumieć specyficzne problemy funkcjonowania firm sektora MŚP, co może stać się przydatne w trakcie współpracy większych podmiotów z mniejszymi przedsiębiorstwami. Autorzy wyrażają również nadzieję, że książka stanie się interesującą lekturą dla studentów specjalności menedżerskich związanych z zarządzaniem małym i średnim biznesem oraz dla młodych naukowców poszukujących inspiracji badawczych i twórczych.Pozycja Algorytmy sterowania sygnalizacją świetlną w procesie optymalizacji stanu skrzyżowań komunikacyjnych w miastach(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2022) Malinowski, Dominik; Labuch, JolantaThis article presents the current state of knowledge on the optimisation of traffic light control systems. It describes the most important and commonly used traffic light control systems and the approaches for determining their optimal solutions. This article also presents the authors’ empirical research on a chosen intersection with particular a focus on time losses in given phase of the cycle. The authors also propose a device which allows for collecting and analysing the parameters of intersections in order to optimise the realtime parameters and to use the phases of this cycle.Pozycja Analiza finansowa przedsiębiorstwa(Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007) Pomykalska, Bożyna; Pomykalski, Przemysław; Mieńko, Dorota; Jerzemowska, Magdalena; Nogalski, Bogdan; Zalewski, HenrykNowe opracowanie dotyczące analizy finansowej w przedsiębiorstwie. Uwzględnia najnowsze osiągnięcia badawcze w tym zakresie oraz nowe kierunki pojawiające się w praktyce. Zawiera m.in. odniesienia do: - zarządzania wartością, - międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej, - finansowania ze środków UE. Omówione narzędzia analizy finansowej umożliwiają wielopłaszczyznowe podejście do problemu (od strony zarządzających przedsiębiorstwem, inwestorów, kredytodawców oraz pozostałych interesariuszy), jednak podstawowy wątek bazuje na dominującym obecnie w praktyce założeniu maksymalizacji wartości dla właścicieli. Przedstawione rozważania są ukierunkowane na przedsiębiorstwa różnej wielkości oraz znajdujące się na różnych etapach rozwoju, co stanowi pewne odejście od dominującego w literaturze nastawienia na finanse korporacji. Książka została napisana z myślą o studentach wyższych szkół ekonomicznych (państwowych i prywatnych), uniwersytetów, politechnik i akademii rolniczych oraz o przedsiębiorcach i menedżerach finansowych.Pozycja Analiza kosztów zewnętrznych w służbie rozwoju zrównoważonego(Wydawnictwo Media Press, 2009) Marcinkowski, AndrzejPozycja Analiza wpływu studiów podyplomowych organizowanych na Politechnice Łódzkiej na rozwój pracowników(Wydawnictwo Media Press, 2008) Pierzchała, Paulina; Nowak, MalwinaThe main purpose of the article is presenting an influence of the postgraduate studies organized at the Technical University of Łódź within the Development of Human Resources Sectorial Operative Program on the development of employees.Pozycja The analysis of influence of circular economy paradigm on company`s system of innovation management(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Blażlak, RobertPozycja Artifical neural networks forecasting the time series as the tools increasing the level of companies' competitiveness(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Jasiński, TomaszPozycja Badania przeżywalności firm utworzonych w ramach projektów realizowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Studium empiryczne dla Fundacji Inkubator.(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2017) Szmit, Anna; Szmit, Maciej; Lisiak-Felicka, Dominika; Lewandowski, Jerzy; Korzeniowski, Leszek F.; Adamik, AnnaPozycja Biopaliwo (bioetanol) jako przyszła alternatywa paliwa sztucznego(Wydawnictwo Media Press, 2009) Gralewski, Jacek; Gralewska, LidiaPozycja Brand management(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Grębosz, Magdalena; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Domański, Tomasz; Otto, JacekNowadays, the problems of brand management, strategy, and promotion are an extremely relevant issue. A strong brand constitutes a basic competitive advantage and is one of the factors ensuring the success of a company. Brand management has become an indispensable element of business activity, and the brand itself - an effective marketing tool. Formulating a brand strategy and selecting methods of its promotion depend to a great degree on the type and size of the market on which a company operates. An effective brand must reach consumers and be accepted by them. The creation of a brand with a strong personality is the first step to success. The next step is brand promotion with the use of all communication means such as advertising, public relations, point-of-sale promotion, organization of brand events, sponsoring, or promotion by company personnel. All of these elements allow for establishing and conducting a dialogue with consumers by means of an appropriately prepared process of communication. Successful branding adds customer value and can provide protection from price competition and pressures towards commoditization. The purpose of this book is to introduce you to the theory and practice of branding. This book aims to be concise, returning to and examining the core foundations of branding. The book has necessarily been divided into a number of chapters in order to provide some form of structure. I owe special thanks to prof. dr hab. Tomasz Domanski and dr hab. Jacek Otto, prof. PL, who revised this book.Pozycja Budowa parku ekoprzemysłowego jako przedsięwzięcie strategiczne(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Luciński, WitoldCelem niniejszego rozdziału jest prezentacja wybranych zagadnień, jakie wiążą się z instalowaniem i funkcjonowaniem parku ekoprzemysłowego. Zaprojektowanie i realizacja parku ekoprzemysłowego jest przedsięwzięciem wieloaspektowym, a tym samym mocno skomplikowanym. Ogromną rolę może odegrać w tej dziedzinie strategiczne myślenie w tworzeniu i nowoczesnym zarządzaniu taką inicjatywą. Problematyka parków ekoprzemysłowych jest jeszcze w Polsce wciąż dziedziną nową. Z jednej strony wynika to z relatywnie małej wrażliwości społecznej na zagadnienia jakości środowiska naturalnego w Polsce, jak również z faktu, że problemy dotyczące projektowania i wdrażania takich inicjatyw charakteryzują się dużą rozległością i złożonością. Stąd też próba użycia wybranych narzędzi wypracowanych przez naukę organizacji i zarządzania. Przedstawione w artykule podejście - zdaniem autora - pozwoli na pogodzenie różnorodnych interesów wielu instytucji i osób zainteresowanych budową parku ekoprzemysłowego. Do tych ostatnich można zaliczyć podmioty reprezentujące: 1. pomysłodawców parku ekoprzemysłowego; 2. budowniczych parku ekoprzemysłowego; 3. przedstawicieli władz lokalnych, którzy odpowiadają za zagospodarowanie terenów (w tym poprzemysłowych); 4. przedstawicieli agencji rozwoju regionalnego i lokalnego; 5. przedstawicieli centrów wspierania biznesu.Pozycja Budowanie relacji z konsumentami w kontekście rozwoju portali społecznościowych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Siuda, Dagna; Grębosz, Magdalena[...] Celem referatu jest zaprezentowanie mechanizmów budowania relacji pomiędzy marką a konsumentami za pomocą portali społecznościowych. Rozdział został opracowany w oparciu o studia literatury obcojęzycznej, wzbogaconej o polskie opracowania z zakresu teorii zarządzania marką, marketingu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystano także wyniki własnych badań jakościowych prowadzonych metodą etnografii wirtualnej1, polegających na pobieraniu treści z wyselekcjonowanych źródeł (obserwacja nieuczestnicząca) oraz na czynnym udziale badaczy w aktywnościach online członków wirtualnych społeczności marek, mającym na celu wywołanie wypowiedzi i moderowanie dyskusji (obserwacja uczestnicząca).[...]Pozycja Causes and effects of using outsourcing in revenue chamber in Lodz(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Matejun, Ida; Matejun, MarekPozycja Cechy strategii wzrostu polskich dużych przedsiębiorstw produkcyjnych(Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2007) Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaPozycja Change management process barriers in the pension system from the stakeholders’ perspective(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Gumola, Małgorzata; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Competitive strategy in turbulent environment(Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2014) Penc-Pietrzak, Ilona; Lewandowski, Jerzy; Lodz University of Technology. Faculty of Organization and Management.; Otto, Jacek; Rosińska-Bukowska, MagdalenaA competition and a competitiveness of a company are very important issues in the field of management and particularly in strategic management. An increase of a company’s competitive potential as well as obtaining and maintaining a competitive advantage in the long term leads to an increase of a company’s profitability, increases a market share, provides a better satisfaction of clients’ needs and an improvement of a company’s image in the environment. The managers must get well to know the mechanisms of competition and the rules of market game in the sectors in which the companies operate and must manage them in a way which will increase a company’s competitiveness. They should formulate a strategy which allows a company to survive on the market and to develop when the competition is strengthened.Pozycja Competitiveness - determinants and measurement problems, competitiveness of the Polish economy(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Martin, MarekPozycja Competitiveness status of low carbon-technologies - policy implications(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Szablewski, Andrzej T.Pozycja Contemporary issues of accounting and management in Poland and in Bulgaria(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Leszczyński, Zbigniew (Ed.); Kowalak, Robert; Szablewski, Andrzej