Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
9 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Funkcja personalna w zmieniającej się organizacji : diagnoza i perspektywy : praca zbiorowa(Wydawnictwo Media Press, 2008) Jędrych, Elżbieta; Stankiewicz-Mróz, Anna; Pietras, Agnieszka; Baranowski, Krzysztof; Penc, Józef; Szmidt, CzesławAnswering to organizational environment changes the importance of the ability of manage people grows must lead to workers competencies development, inspiring them to entrepreneurship and creating involvement. Managers meet the new way of thinking about people management and close relations between company development and personal policy. In management skill development scientific reports are very helpful. Those reports deliver knowledge allowing positive changes in HRM implementation and personal policy optimization, considering direction and speed of changes. The present monograph will be helpful in this scope, probably. Authors of its subsequent chapters are trying to describe and solve problems taken from various points of view, seeking imaginative for the appropriate knowledge. The book leads to manager's deeper understanding and the assessment of practical solutions to lean them towards replacing worse conceptions with better ones or modify them suitably for new knowledge.Pozycja Wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi w sytuacji przemian na rynku pracy(Wydawnictwo Media Press, 2008) Stankiewicz-Mróz, Anna; Lendzion, Jarosław; Penc, Józef; Listwa, Tadeusz; Szmidt, Czesław[...] Zarządzający mają świadomość, że łatwiej znosi fluktuacje koniunktury oraz lepiej odpowiada na wyzwania globalizacji firma, której przypisać można walor elastyczności. Jest ona niewątpliwie korzystna dla organizacji, jednak w referatach prezentowanych w tym opracowaniu zadawane jest pytanie, czy elastyczność może oznaczać także korzyści dla pracowników oraz, czy taka firma może być odpowiedzialna społecznie. Zaprezentowane powyżej zagadnienia zostały ujęte w czterech rozdziałach niniejszej monografii. Pierwszy poświęcony jest diagnozie aktualnych problemów występujących na rynku pracy. Instytucje rynku pracy muszą poradzić sobie z ostrymi dysproporcjami, z jednej strony poszukiwanymi i często przepracowanymi ponad miarę pracownikami, z drugiej zaś funkcjonowaniem dużych, często biernych grup pozostających bez pracy. Rozdział druga pracy zawiera opracowania prezentujące działania z zakresu szeroko rozumianego motywowania kadr. Proces ten może być realizowany modelowe, ale występują także szereg dysfunkcji w tym zakresie. Kolejny rozdział pracy koncentruje się na kwestiach związanych z zarządzaniem karierami oraz rozwojem pracowników o wysokim potencjale. Ta szczególna kategoria pracowników wiedzy stanowi wartość organizacyjną, ale także wyzwanie dla procesu zarządzania zasobami ludzkimi. Jest bowiem szczególnie wrażliwa na kwestie niewłaściwego motywowania. W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono wyzwania i kierunki zmian w praktykach zarządzania zasobami ludzkimi, przed którymi stają współczesne orgamzacJe. Konkurencyjne wynagrodzenie, atrakcyjne bonusy i programy rozwoju to jednak niekiedy za mało, aby zatrzymać najcenniejszych pracowników w firmie, zwłaszcza na konkurencyjnym rynku pracy, gdzie konkurencja odbywa się poprzez oferowanie warunków pracy maksymalnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Należy pamiętać, że pracownicy przywiązują dużą wagę do „ludzkich" aspektów środowiska pracy, a relacje z kierownikami mają decydujące znaczenie. Jednym z wyzwań dla działów HR jest więc rozwijanie umiejętności interpersonalnych menedżerów liniowych. Poruszane w poszczególnych referatach problemy stanowić mogą inspiracje do dalszych rozważań i badań nad tą problematyką w przyszłości.Pozycja Identification of factors affecting personnel demand(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Staniec, Iwona; Kaczmarek, Bogusław; Marczak, MichałThis MONOGRAPH is the first part of a report on original research conducted as part of the research project "Demand for Managerial and Engineering Personnel in the Lodz Province in the Years 2007-2015". The primary objective of this work is identification of demand for personnel, in particular taking into account the social and economic situation in Poland, and the dominant issue of unemployment. Identification of factors affecting demand for personnel is significant from the point of view of: employers, as it will allow them to expect better preparation for work in enterprises, institutions and other job-creating entities from higher education graduates; students, as they will receive knowledge which is more adequate for employers' needs and will thus enhance their competitiveness on the labour market; institutions of higher education, which will increase their competitiveness on the education market by using research results, appropriate adjustment of their curricula and creating specializations sought. Unemployment during and after political system transformation has been Poland's greatest social and economic problem. Now nearly 3 million are without jobs and Poland's unemployment rate exceeds EU average by 9 percentage points (figures as at the end of March 2008, source: The Economist). The actual figure may be lower even by several percentage points due to the socalled "black economy", registration of those who later go abroad and of those non-economically active only to secure insurance. As at the end of 2007, Poland had the highest unemployment rate among the EU countries ( 17 .8% ). This high percentage originates both from cyclical and structural unemployment. The former is caused by insufficient economic growth dynamics on the one hand, and low flexibility of demand for labour against GDP growth on the other. It is comforting and optimistic that Poland has recorded a significant economic growth since 2004. Sources of structural unemployment are related to a mismatch between qualifications of potential workers and a dynamically changing economic structure. Developments triggered by Polish economic transformation, which was completed within a decade, extended over much longer periods in West European economies. On the other hand, working-age population does not demonstrate sufficient willingness to retrain, which is the underlying cause of structural unemployment. The social and economic situation in Poland, including the Lodz Province, and the dominant issue of unemployment requires detailed analyses of demand for specific qualifications. It should also be noted that analysis of demand for professional qualifications is in line with regional, national and EU-wide activities aimed at human capital development. These include: Poland's National Development Plan for 2007-2013, which entails, among others, activities facilitating the development of "knowledge and competences", in particular in the field of science and higher education; Strategy for the Development of Education for 2007-2013, aimed at increasing the level of civic education and, at the same time, the level of adult qualifications, which should help them participate in contemporary society; Activities relating to execution of European Social Fund projects: the Integrated Operational Programme Education and Competences and the Sectoral Operational Programme Human Resources Development; Lisbon Strategy, based on sustainable economic growth connected with a rise in employment, which will be impossible to achieve without increasing investment in human capital and modernization of education and training systems as well as activities intended to improve their quality and efficiency; Bologna Declaration, which provides for activities in the area of higher education aimed at ensuring that knowledge taught corresponds both to professional needs and challenges of globalisation; "Lodz Province Development Strategy", as it is directly harmonized with the priority "Improving the level of civic education and cultural development" through achievement of the objective "Alignment of civil qualifications with needs of a developing regional economy". The practical application of research results boils down to drawing particular attention to social and economic factors which have a significant influence on demand for personnel from the point of view of current and prospective needs of the economy. Analysis of those factors and an attempt at predicting the quantity of demand for specific qualifications in consecutive years will help reduce the unemployment rate and minimize the necessity of retraining - through matching supply and demand in the labour market. A comparison of personnel demand for Poland, EU and OECD countries will have a significant impact on labour market mobility in the age of globalisation.Pozycja Teoria i praktyka zarządzania organizacjami gospodarczymi(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Borowiecki, Ryszard; Lisiński, Marek; Tomaszewicz, ŁucjaDokonywanie ciągłych zmian powinno być strategią każdego przedsiębiorstwa, które chcąc utrzymać się na rynku będzie musiało sprostać wymaganiom określonym przez klientów, konkurencje, ustawodawstwo dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa pracy, ochrony środowiska itp. Aby osiągnąć ww. wymagania, przedsiębiorstwa będą musiały uwzględnić dwa rodzaje postępowania: • zorientowanego na otoczenie zewnętrzne, • zorientowanego na własne zasoby. Rodzi się wiele pytań dotyczących możliwości spełnienia wymagań stawianych przedsiębiorstwom. Odpowiedzią na te pytania mogą być współczesne koncepcje zarządzania organizacjami. Założenia tych koncepcji przewidują niekiedy radykalną zmianę w dotychczasowych sposobach myślenia i prowadzenia działalności gospodarczej. Teoria nauk o zarządzaniu zawiera wiele koncepcji, wśród których można wyróżnić: Business Process Reengineering (BPR), Total Quality Management (TQM), Lean Management (LM), Outsourcing, Benchmarking, Make or Buy i inne. Złożoność zagadnień składających się na funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa wymusza podejmowanie prac naukowo-badawczych, których wyniki powinny zawierać rozwiązania wyżej wymienionych problemów. Zdecydowano się na opracowanie monograficzne prezentujące wybrane zagadnienia badawcze dotyczące zarządzania organizacjami gospodarczymi. Tematyka monografii obejmuje wyniki badań dotyczących zarządzania organizacjami gospodarczymi. W szczególności dotyczą one: • nowego spojrzenia na motywację w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, • outsourcingu i zleceń kontraktowych w przedsiębiorstwach, • bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska, • koncepcji Lean Management w administracji, • nowoczesnych tendencji w zarządzaniu marketingowym, • innowacji w doskonaleniu systemu zarządzania itp. Mam nadzieję, że zaprezentowana wiedza okaże się być użyteczna dla teoretyków i praktyków zajmujących się badaniami zarządzania organizacjami gospodarczymi.Pozycja Pracownicy produkcyjni - problemy zarządzania(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Borkowska, Stanisława; Janowska, Zdzisława; Lachiewicz, Stefan; Penc, Józef; Meller, Janusz[...] W pracy dominuje szerokie rozumienie terminu „pracownik produkcyjny", jako lepiej dostosowane do obecnego czasu niż tradycyjne, wąskie jego ujęcie. Stosownie do przyjętego celu, w książce zawarte zostały cztery części. Pierwsza poświęcona zarządzaniu zmianą, jako że współczesne organizacje i ich pracownicy funkcjonują w zmiennym otoczeniu. Cele organizacji i i sami pracownicy muszą więc się do nich dostosowywać, a nawet je wyprzedzać. Zmiany niosą ze sobą szanse, ale i zagrożenia; natrafiają na niechęć i opór pracowników. Zasadne jest zatem pytanie, czy i jak można przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom. Druga część pracy poświęcona jest właśnie zarządzaniu pracą zespołową, ponieważ to grupy czy zespoły zyskują na znaczeniu w GOW Kolejna część pracy koncentruje się na roli kierowników w zarządzaniu pracownikami produkcyjnymi we współczesnych warunkach. To głównie od nich zależy jakość i skuteczność tego zarządzania. W części tej Czytelnik znajdzie wskazówki dla kierowników co do sposobów realizacji głównych procesów personalnych. Ostatnia część pracy koncentruje się już na samych pracownikach produkcyjnych i problemach, na jakie natrafiają w zzl, możliwościach zapewnienia im wolnej od dyskryminacji, godnej pracy i rozwoju poprzez pracę. Każda część zawiera opracowania specjalistów z zakresu zzl, oparte na dorobku nauki oraz specjalistów-praktyków. Owo połączenie najnowszej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami z doświadczeniami praktyków, wolno sądzić, jest cenne. Oby przyczyni/o się do podniesienia poziomu tego zarządzania i stało się źródłem inspiracji w pracy badawczej.Pozycja Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa(Oficyna Ekonomiczna, 2005) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Grabski, Marcin; Czekaj, Janusz[...] Książka składa się z jedenastu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia i typologie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem roli restrukturyzacji organizacyjnej i kadrowej. Rozdział drugi poświęcono szeroko rozumianym uwarunkowaniom procesów restrukturyzacyjnych. W rozdziale trzecim omówiono restrukturyzację własnościową, zwracając uwagę na istotną w latach transformacji polskiej gospodarki problematykę prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Rozdział czwarty dotyczy restrukturyzacji organizacji przedsiębiorstwa z punktu widzenia stosunków wewnątrzorganizacyjnych, a rozdział piąty-w aspekcie zależności zewnętrznych. W rozdziałach szóstym i siódmym skupiono się na zagadnieniach restrukturyzacji w sferze zasobów ludzkich, zwracając uwagę na zmiany zachodzące w liczebności i strukturze zatrudnienia oraz w metodach zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdziały ósmy, dziewiąty i dziesiąty poświęcono omówieniu roli trzech podstawowych grup w organizacji - właścicieli, pracowników i kadry kierowniczej - w procesach restrukturyzacji. Różnice w poglądach na cele, zakres i sposób prowadzenia restrukturyzacji, konflikty na tym tle oraz wspólne działania to główne aspekty tej części rozważań. Ostatni rozdział dotyczy skutków, szans, barier i zagrożeń restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Wiele miejsca poświęcono tutaj analizie efektów restrukturyzacji przedsiębiorstw w sektorze hutnictwa. [...]Pozycja Zarządzanie rozwojem organizacji. T. I(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2007) Lachiewicz, Stefan; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Penc, JózefDevelopment of the organization is understood as the process the progress formation's process in all spheres of the enterprises' activities, the non- profit institutions and different organizational forms. It is a basie factor of complete and optimum possessed resources and appearing chances of the environment. Transformations, which take place in the present economy, require continuous developmental changes in functioning of the organizations. These changes are different types. They are structure - possession nature and also technical - technological and they can concern the area of economics, finances, marketing and human resources. The marketable economy owes its effectiveness of the large efficiency of the assimilating the changes, which make possible the competitiveness of the enterprises' products and services. The development is also a permanent value in the human being' s life, so it joins with the necessity of continuous adapting and transformations in the professional and personal areas. The development of the organization is often connected with forming of the new hierarchy of aims. lt also causes the internal transformation of the organization, and it changes the enterprise's situation in its environment. The first volume of this monograph is concentrated on such like these problems. It consists of three parts, in which distinguished detailed problems are discussed in. The first part entitled "Strategies of the organizations' development" regards to the wide scale of the strategie questions, connected with formulating developmental aims, methods and essential resources of their realization. The special attention was called to: the analysis of the chosen strategies of the organization, the part of organizational culture in the development of the organization and the functions of the supervisory board, managers and different interest groups in the development processes. The considerable part of reports presented in this study relates to the enterprise's restructuring and others narrow changes ( e.g. in the area of the production, organizational structures and the systems of the staff motivating).According to many authors' opm1ons the restructuring strategy of the enterprises, trades or economic sectors appears as the basie form of the development of Polish economic and non - profit organizations at the present phase of their functioning. The second part of this volume contains studies consecrated the development of human resources. The authors of these studies point on various aspects and conditions of this development, such as developing of employees' competences, formation the loyalty of the staff and implementation of the elastic forms of the employment. A lot of place in this part was dedicated to the role of employees' entrepreneurship and their innovative attitudes in the development of the organization. Interesting considerations also relate to solutions in the range of the staff development in specific organizations or sectors conditions, e.g. bank, building company, the organization of mountain life-saving or IT trade. In the finał part of this volume entitled „Knowledge and informative systems in the management development" first of all the attention was paid to the problems of the knowledge management at the economic organizations. The present economy is based on knowledge and its skilful using in the development of the enterprises. These aspects are emphasized very strongly by authors of studies in this part. An essential condition of the efficient knowledge management is the modem informative system, which is discussed in three reports. The wide range of problems and research results put in this volume lets think, that its reading can be helpful in solving the difficult problems of the management the development of the organization.Pozycja Nowoczesne kierowanie ludźmi : wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji(Difin, 2007) Penc, Józef; Adamska, MariaKsiążka jest pozycją traktującą o istocie, metodach i stylach kierowania ludźmi w nowej organizacji - organizacji opartej na wiedzy. W takiej organizacji najważniejsza jest umiejętność menedżera takiego współdziałania z ludźmi, by cały swój potencjał wiedzy i energii angażowali w efektywne działanie organizacji, uzyskując przy tym satysfakcję. Wielu naszych menedżerów takich umiejętności jeszcze nie posiada. Transformacja spowolniła ten proces, zmiany wstrząsowe dla przedsiębiorstw okazały się traumatyczne: wielu pracowników straciło pracę, a ci, co ją zachowali, stali się kapitałem zmiennym podlegającym szybkiej erozji. Stosunki pracy uległy anomii, a podjęte wysiłki dla wprowadzenia nowych wartości, norm i wzorów zawartych w kulturze kapitalistycznej i rynkowej nie zaowocowały aktywnym udziałem pracowników w sferze zarządzania ani też troską kierownictwa o lepsze ich warunki pracy i życia w pracy. Obecnie stosunki między pracownikami a przedsiębiorcami ulegają zmianie: pracownicy przestają być „zasobami ludzkimi” i występują jako posiadacze kapitału wiedzy i umiejętności, jako kapitał intelektualny. Ten kapitał staje się w nowoczesnej firmie krytycznym czynnikiem konkurencji i kreowania sukcesu. Rośnie też rywalizacja między przedsiębiorstwami o jego pozyskanie. Umiejętność gospodarowania zasobami kapitału ludzkiego staje się coraz cenniejsza. Rozsądne nim zarządzanie stanowi dziś wyzwanie dla wszystkich nowocześnie myślących menedżerów. W podjęciu tego wyzwania powinna im pomóc niniejsza książka. Jej lektura powinna ich lepiej przygotować do podjęcia zadań jutra. Tworzą one bowiem nowy kontekst wymuszający nowe wzory myślenia i działania.Pozycja Współczesne problemy zarządzania organizacjami gospodarczymi(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2004) Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Matuszek, JózefZłożoność zagadnień składających się na funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa wymaga innego spojrzenia na problemy zarządzania w szybko zmieniających się warunkach otoczenia firmy. Wymaga to bardziej dynamicznego zaangażowania kierownictwa i podległego personelu w dostosowywaniu się do zmieniających się sytuacji. Kierunki działań umożliwiających utrzymanie się i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw powinny dotyczyć obszarów takich jak: zarządzanie kadrą, finansami, marketingowe oraz strategiczne. Powyższe obszary powinny być wsparte systemami informatycznymi w procesach zarządzania. Ponadto w dążeniu przedsiębiorstw do zwiększania konkurencyjności, wyrażającej się, między innymi, niskimi cenami produktów lub usług, terminowością realizacji zleceń czy dostaw produktów, wysoką jakością oferowanych usług czy produktów oraz elastycznością w stosunku do życzeń klientów, menedżerowie powinni znać i wdrażać odpowiednie metody i techniki zarządzania. Tematyka książki obejmuje zagadnienia teorii i praktyki zarządzania jednostkami organizacyjnymi. Zagadnienia te zostały zawarte w pięciu obszarach problemowych, które stanowią kolejne części opracowania. Części te to: • metody i techniki zarządzania, • zarządzanie kadrami, • finanse przedsiębiorstwa, • systemy informatyczne w procesach zarządzania, • reklama, handel i marketing. Mam nadzieje, że zaprezentowana wiedza okaże się być użyteczna dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi, a także non profit.