Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
8 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Personnel innovations management in the organization(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Jędrych, Elżbieta; Miller, Małgorzata; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Baranowski, Krzysztof; Dobbie, MartinThe personnel functions describe the entirety of matters and activities connected with the functioning of people in the organization. It includes the processes and activities with executive, consulting and regulating character. In the literature and in practice in order to characterize personnel activities (the way of realizing this function) different terminology is used: the management ( administrating, leading) staff, the human resources management (the potention of labor, the social potentia!), the management of human capital (for more details see: Król 2002, p. 1-3). The shape of the personnel function in the organization is the result of interna! factors such as: strategy, structure, the culture of organization, and extemal factors connected with the environment itself in which the organization operates. The modem concept of management in the field of personnel function is the human resources management. (HRM), in which human resources management is treated as an element of assets and the source of competitiveness. The human resources management is in fact a special philosophy based on the conviction that in order to defeat the rivals, the organization must first of all invest in people. One postulates the strategie integration of personnel matters with business matters, the active role of line management in solving personal matters and treating the engagement of staff members as a tool to achieve goals (Pocztowski, 2003, p. 37). The changes in the environment and in the organization itself gave a qualitatively new meaning to the personnel function, a lot of previous rules and the procedures of realization lost its sense and need to be altered. The traditional personal tasks are being changed towards being human resources based on values connected with the development of intellectual capital. The system of HRM is evaluating towards the model of creation the networks of values for the major players in the organization. The pace and the scale of adjustment of personnel function to the new reality will be increasing. In order to cope with new challenges people dealing with HRM must radically redefine their organizational role and aim at being leaders in the creation of values. The activities of staff specialists must be forwarded toward the creation of values stimulating the inflow of personnel innovation and quick flow inside the organization. The competence in meaning of HRM decides about the competence in getting and using modem technologies in the process of using the staff knowledge in the creation of organization values. Introducing the innovative techniques and methods to attract, recruit, train and keep the best staff can have influence on the market success of the organization (Reed 2002, p. 14). At the same time the personnel function is a special field of introduction of innovations that raise resistance and lack of confidence more than in different fields of the organization activities. This process is characterized by a lot of weaknesses and barriers which acknowledgement is as a reserve of progress. The aim of this book is to show the ways of steering the process of implementing personnel innovations at the different levels of the management of the organization.Pozycja Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim : praca zbiorowa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Otto, Jacek; Stanisławski, Robert; Maciaszczyk, Aleksandra; Greta, Marianna; Kasperkiewicz, Witold[...] Niniejsza monografia stanowi kolejną publikację przygotowaną w Katedrze Integracji Europejskiej i Marketingu Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, poświęconą zagadnieniom funkcjonowania przedsiębiorstw na Jednolitym Rynku Europejskim (w szczególności sektora MSP). W tym roku tematyką ujętą w ramy tego wydawnictwa stała się innowacyjność, z uwagi na swoje znaczenie w procesie podnoszenia szeroko rozumianej konkurencyjności gospodarek krajów członkowskich Unii Europejskiej. Aktualność problematyki przyczyniła się do dużego zainteresowania nią wielu ośrodków naukowych w Polsce. Efektem ich zaangażowania jest ta monografia. Wyrażamy nadzieję, że przyczyni się ona do pogłębienia wiedzy z zakresu innowacyjności oraz stanie się przyczynkiem do dalszej analizy ujętego w niej problemu, i to zarówno wśród naukowców, jak i praktyków. Z uwagi na zróżnicowaną problematykę niniejsza monografia została podzielona na dwie części. W pierwszej zatytułowanej „Innowacyjność w procesie podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów Unii Europejskiej" omówiono kwestie dotyczące szeroko rozumianej innowacyjności i jej wpływu na otoczenie. Analizę rozpoczęto od określenia znaczenia „gospodarki opartej na wiedzy" dla przedsiębiorstwa, poprzez rolę czynnika ludzkiego w procesie podnoszenia innowacyjności przedsiębiorstw oraz innowacyjną współpracę regionalną, skończywszy na nowych rozwiązaniach technicznych (technologiach informatycznych). Długa część monografii „Znaczenie innowacji dla rozwoju polskiego sektora MSP na Jednolitym Rynku Europejskim" całkowicie została poświęcona rozwojowi innowacyjności sektora MŚP. Ujęte w niej zagadnienia obejmują ogólną charakterystykę sektora MSP w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej, analizują instrumenty wsparcia sektora z uwzględnieniem szczególnej roli funduszy strukturalnych oraz znaczenie innowacyjności na przykładzie wybranych branż i przemysłów. Należy podkreślić, że zawarte w tej publikacji problemy stanowią punkt wyjścia do dalszej dyskusji i pogłębiania wiedzy w zakresie znaczenia procesów innowacyjnych dla przedsiębiorstw. Wymaga to dogłębnych studiów i bacznej obserwacji zachodzących zjawisk gospodarczych. Polecając Państwu tę publikację mamy nadzieję, że spotka się ona z przychylnym przyjęciem i konstruktywnymi propozycjami doskonalenia zawartych w niej treści.Pozycja Sztuka skutecznego zarządzania : kierowanie firmą z myślą o jutrze i procesach integracji z Unią Europejską(Oficyna Ekonomiczna, 2006) Penc, Józef; Grabski, MarcinPozycja Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa(Oficyna Ekonomiczna, 2005) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Grabski, Marcin; Czekaj, Janusz[...] Książka składa się z jedenastu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia i typologie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem roli restrukturyzacji organizacyjnej i kadrowej. Rozdział drugi poświęcono szeroko rozumianym uwarunkowaniom procesów restrukturyzacyjnych. W rozdziale trzecim omówiono restrukturyzację własnościową, zwracając uwagę na istotną w latach transformacji polskiej gospodarki problematykę prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Rozdział czwarty dotyczy restrukturyzacji organizacji przedsiębiorstwa z punktu widzenia stosunków wewnątrzorganizacyjnych, a rozdział piąty-w aspekcie zależności zewnętrznych. W rozdziałach szóstym i siódmym skupiono się na zagadnieniach restrukturyzacji w sferze zasobów ludzkich, zwracając uwagę na zmiany zachodzące w liczebności i strukturze zatrudnienia oraz w metodach zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdziały ósmy, dziewiąty i dziesiąty poświęcono omówieniu roli trzech podstawowych grup w organizacji - właścicieli, pracowników i kadry kierowniczej - w procesach restrukturyzacji. Różnice w poglądach na cele, zakres i sposób prowadzenia restrukturyzacji, konflikty na tym tle oraz wspólne działania to główne aspekty tej części rozważań. Ostatni rozdział dotyczy skutków, szans, barier i zagrożeń restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Wiele miejsca poświęcono tutaj analizie efektów restrukturyzacji przedsiębiorstw w sektorze hutnictwa. [...]Pozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2004) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Krupa, Adam; Tomaszewicz, LucjaWarunki współczesnej gospodarki spowodowały konieczność zmian w sposobie zarządzania jednostkami organizacyjnymi. Wymaga to od menedżerów innego spojrzenia na problemy zarządzania w szybko zmieniających się warunkach działania przedsiębiorstw. Powstanie nowej rzeczywistości, a szczególnie postępująca globalizacja gospodarki światowej i rozwój technologii informacyjnej, nauk o zarządzaniu, techniki itp., wymaga od menedżerów wysokich kwalifikacji i szerokiego spojrzenia na zarządzanie przedsiębiorstwem. Organizacje, by przetrwać w burzliwym otoczeniu, muszą ściśle ze sobą współpracować. Każdy czynnik otoczenia zmniejszający zdolności organizacji do pozyskania potrzebnych jej zasobów albo do wytworzenia i wprowadzenia na rynek wyrobów i usług staje się siłą wywołującą zmianę. Do zmian zmuszają także konkurenci. Wpływają oni na organizację poprzez strukturę swoich cen i politykę asortymentową. Również dostawcy wymuszają zmiany, podnosząc lub obniżając ceny albo wprowadzając zmiany asortymentowe. Najsilniejszy jednak wpływ wywierają sami konsumenci, którzy określają, jakie produkty i po jakich cenach mogą być sprzedane. Zmiany w przedsiębiorstwie mogą być wielostronne i wielopłaszczyznowe. Dotyczą one wszystkich elementów otoczenia fim1y, jak też jej wewnętrznych zasobów i mogą przybierać różnorodne formy. Złożoność zagadnień składających się na funkcjonowanie organizacji wymusza podejmowanie prac naukowo-badawczych, których wyniki powinny zawierać rozwiązania wyżej wyn1ienionych problemów. Stąd też, doceniając ważność zagadnienia, zdecydowano się na opracowanie monograficzne prezentujące wybrane zagadnienia zarządzania organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu. Tematyka monografii obejmuje zagadnienia zarządzania organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu, a w szczególności: szeroko rozumianego zarządzania organizacjami, systemów informacyjnych, wiedzy i innowacji, zarządzania produkcją i usługami, rachunkowości i finansów. Mam nadzieję, że zaprezentowana wiedza, będąca efektem prac naukowo-badawczych wielu Autorów, okaże się być użyteczna dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi w zmieniającym się otoczeniu.Pozycja Przedsiębiorstwa sektora tekstylnego - teraźniejszość i przyszłość(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Lachiewicz, Stefan; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Matuszek, Józef; Penc, JózefTym właśnie problemom aktualnej sytuacji przedsiębiorstw tekstylnych oraz ich st.ansom rozwojowym w przyszłości poświęcona jest niniejsza monografia. Składa się ona z trzech części. Część pierwsza pt. ,,Zarządzanie przedsiębiorstwami sektora tekstylnego i odzieżowego" dotyczy wybranych zagadnień przedstawiających sytuację przedsiębiorstw tekstylnych i odzieżowych na tle zmian zachodzących w całej gospodarce, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki kadrowej. W ramach tej części można wyróżnić dwie grupy opracowań: - pierwsza, poświęcona zmianom występującym w otoczeniu przedsiębiorstw tekstylno-odzieżowych i ich skutkom dla procesu zarządzania tymi firmami (teksty H. Gralaka i F. Sitkiewicza, A. Zakrzewskiej-Bielawskiej i H. Zdrajkowskiej, M. Michalskiego, S. Lachiewicza i M. Matejuna oraz A. Adamik i A. Szmit); - druga, dotycząca szeroko rozumianej problematyki zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach sektora tekstylnego i odzieżowego (opracowania E. Jędrych, A. Stankiewicz-Mróz, J. Jarczyńskiego oraz T. Zagajewskiego i M. Szczepańczyka). Część druga monografii dotyczy zagadnień marketingu i ekologii w sektorze tekstylno-odzieżowym. Tutaj główną uwagę zwrócono na zagadnienia kreowania produktów (E. Grandys), rolę e-businessu (A.J. Grandys) oraz kształtowanie marki produktu (M. Malinowska-Olszowy oraz T. Pietrzak i Z. Wiśniewski). Interesujące rozważania na temat zapobieganiu zanieczyszczeniu środowiska w działalności przedsiębiorstw przedstawił A. Doniec. Ostatnia, trzecia część pracy zawiera opracowania poświęcone wybranym aspektom działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw tekstylno-odzieżowych (T. Janusz i D. Stos, M. Martin i I. Staniec, B. Mazurek i R. Blażlak) oraz niektórym problemom finansowym w funkcjonowaniu takich przedsiębiorstw (I. Staniec, W. Luciński, T. Pietrzak i Z. Wiśniewski oraz E. Marcinkiewicz). Autorzy wyrażają nadzieję, że prezentowane opracowanie zawiera wiele istotnych zagadnień, które mogą przyczynić się do szerszej dyskusji na temat teraźniejszości oraz przyszłości przedsiębiorstw sektora tekstylnego.Pozycja Zarządzanie Innowacyjne. Sterowanie zmianami w procesie integracji europejskiej(Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, 2007) Penc, Józef; Jagas, JózefZarządzanie innowacyjne umożliwia sprawne kierowanie całym procesem innowacyjnym, który obejmuje całokształt działań związanych z rozpoznaniem potrzeb, przygotowaniem, opracowaniem i wdrożeniem innowacji a następnie jej zweryfikowaniem na rynku. Zarządzanie to łączy się dzisiaj ściśle z zarządzaniem strategicznym, gdyż innowacja bez strategii może być nieefektywna, a jej powstanie i wdrożenie nawet znacznie utrudnione. Autor ma nadzieję, że prezentowana książka zainspiruje menedżerów do wzbogacania swej wiedzy i bardziej wnikliwego oraz kompleksowego analizowania zagadnień praktyki w szerokim kontekście ocen efektywności. Kieruje ją przede wszystkim do menedżerów, studentów i naukowców z intencją, że zapoznanie się z zaprezentowanymi w niej poglądami ułatwi im rozwijanie własnych koncepcji skutecznego zarządzania organizacjami w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu i lepsze ich prosperowanie dzięki tworzeniu rzeczy nowych lub starych, ale w sposób bardziej nowoczesny i oszczędniejszy, dzięki wprowadzaniu innowacji we wszystkich dziedzinach swego działania i sferach życia organizacji. Autor ma też nadzieję, że lektura tej książki pobudzi ich myślenie kompleksowe, logiczne analizowanie, siłę wyobraźni i kreatywność w działaniu.Pozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi : koncepcje i metody. T. 2(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2005) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Matuszek, Józef; Lisiński, Marek[...] Tematyka książki obejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania organizacjami gospodarczymi z uwzględnieniem współczesnych koncepcji i metod usprawniających funkcjonowanie tych jednostek. W ramach nawet obszernego opracowana nie jest możliwe zaprezentowanie wszystkich koncepcji i metod zarządzania, gdzie obok teoretycznego ujęcia przedstawione zostałyby praktyczne aspekty ich zastosowania. Zakres tematyczny książek obejmuje dziewięć części o następujących tytułach: • zarządzanie przedsiębiorstwem, • zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami, • zarządzanie marketingowe, • zarządzanie finansami, • zarządzanie zasobami ludzkimi, • zarządzanie handlem i usługami • zarządzanie wiedzą, • systemy informatyczne w procesach zarządzania, • zarządzanie ochroną środowiska. Mam nadzieję, że treści zawarte w książce okażą się być użyteczne dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi.[...]