Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Penc, Józef"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami : praca zbiorowa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Matejun, Marek; Szczepańczyk, Maciej; Glińska-Neweś, Aldona; Jędrych, Elżbieta; Penc, JózefRozwój małych i średnich przedsiębiorstw zdeterminowany jest różnorodnymi czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Aktualne warunki ich funkcjonowania związane są przede wszystkim z konsekwencjami postępujących procesów integracji europejskiej oraz globalizacji. Uwagę zwraca ponadto konieczność stałego monitorowania barier i stymulatorów rozwoju firm sektora MŚP wpływających na ich procesy rozwojowe oraz kształtowanie konkurencyjności. Istotne wyzwanie stanowi również postulat wzrostu profesjonalizacji zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, w tym zakresu wykorzystania współczesnych koncepcji i metod zarządzania w firmach sektora MŚP. W złożonym i dynamicznym otoczeniu przedsiębiorcy stają zatem przed coraz nowszymi wyzwaniami i problemami wpływającymi na potrzebę koncentracji zasobów na określonych działaniach i kierunkach rozwoju gospodarczego. Tej właśnie tematyce poświęcono niniejszą monografię. Jej podstawowym celem jest przedstawienie aktualnych problemów zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami wraz ze wskazaniem wybranych przykładów rozwiązań biznesowych w praktyce funkcjonowania firm sektora MŚP. Praca została podzielona na cztery części, w ramach których przedstawiono w sumie 24 opracowama. W części pierwszej zwrócono uwagę na wpływ integracji europejskiej i procesów globalizacji na funkcjonowanie oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Przedstawiono tu różnorodne możliwości wykorzystania europejskich instrumentów wspierania firm sektora MŚP oraz korzyści ze współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesu. Poddano analizie wpływ przystąpienia Polski do strefy euro na sektor MŚP. Zwrócono także uwagę na potrzebę zarządzania przez jakość oraz kształtowania innowacyjności i przedsiębiorczości w kulturze organizacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach postępujących procesów globalizacji i internacjonalizacji działalności gospodarczej. Drugą część pracy poświęcono barierom oraz stymulatorom rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw W rozważaniach przedstawiono aktualne bariery w różnych fazach cyklu życia podmiotów gospodarczych, począwszy od etapu koncepcji i podejmowania działalności gospodarczej, poprzez fazy rozwojowe firmy. Zwrócono także uwagę na specyficzne problemy rozwoju małych i średnich firm na obszarach wiejskich oraz wpływ klimatu administracyjnego na podejmowanie działalności turystycznej w sektorze MŚP. W tej części pracy poddano także analizie pozytywne i negatywne aspekty stosowania wybranych działań promocyjnych w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz przedstawiono podstawowe zasady kształtowania konkurencyjności firm informatycznych. W trzeciej części przedstawiono wybrane metody zarządzania, które mogą zostać zaimplementowane w firmach sektora MŚP. Zwrócono tu uwagę na znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnych przedsiębiorstwach, a także możliwości wykorzystania koncepcji zarządzania strategicznego do planowania wzrostu firmy. Miejsce poświęcono również problematyce zarządzania firmą zorientowaną na wartości oraz zagadnieniom zarządzania projektami. Zaprezentowano ponadto znaczenie proekologicznych technologii w innowacyjnych produktowa przedsiębiorstwach oraz podstawowe zasady dyskonta w rachunkowości podmiotów gospodarczych. W czwartej części przedstawiono wybrane przykłady rozwiązań biznesowych w praktyce gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw. Zaprezentowano i omówiono wyniki badań nad organizacyjnymi uwarunkowaniami autonomii pracowniczej oraz dotyczące świadomości ekologicznej organizacji. Kolejne rozdziały obejmują rozważania dotyczące wybranych aspektów konkurencyjności przedsiębiorstw branży mleczarskiej oraz studia przypadku dwóch firm: z branży meblarskiej oraz z sektora budowlanego. Ostatnie opracowanie poświęcono społecznej odpowiedzialności biznesu, której koncepcja może być również użyteczna dla firm sektora MŚP. Przedstawione w monografii rozważania teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz przykłady praktycznych zastosowań koncepcji biznesowych mogą stać się użyteczne dla właścicieli i kadry kierowniczej małych i średnich przedsiębiorstw, firm konsultingowych oraz instytucji otoczenia biznesu wspierających rozwój tej kategorii podmiotów gospodarczych. Menedżerom dużych organizacji pozwalają one ponadto lepiej zrozumieć specyficzne problemy funkcjonowania firm sektora MŚP, co może stać się przydatne w trakcie współpracy większych podmiotów z mniejszymi przedsiębiorstwami. Autorzy wyrażają również nadzieję, że książka stanie się interesującą lekturą dla studentów specjalności menedżerskich związanych z zarządzaniem małym i średnim biznesem oraz dla młodych naukowców poszukujących inspiracji badawczych i twórczych.Pozycja Bariery wdrażania programu EMAS III w przedsiębiorstwie przemysłu farmaceutycznego(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Fabisiak, Joanna; Penc, JózefW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące barier wdrażania Systemu Ekozarządzania i Audytu EMAS III w przedsiębiorstwie przemysłu farmaceutycznego.Pozycja Decyzje i zmiany w organizacji : w poszukiwaniu skutecznych sposobów działania(Difin, 2007) Penc, Józef; Otto, JacekKsiążka zawiera wszechstronne omówienie procesów decyzyjnych w organizacji włącznie z problematyką wprowadzania w życie decyzji wywołujących zmiany w jej potencjale, strukturze i kulturze. Decydowanie jest intelektualną stroną pracy każdego menedżera, polega na dokonywaniu wyborów, które przesądzają o odniesieniu przez firmę sukcesu. Książka zawiera refleksję nad procesami podejmowania decyzji w zarządzaniu, analizę barier utrudniających racjonalne decydowanie i omówienie specyfiki narzędzi wspomagających procesy decyzyjne. Jej lektura powinna ułatwić menedżerom profesjonalne zarządzanie dzięki dochodzeniu do rozsądnych decyzji, czyli świadomemu wyborowi kierunku działania z dostępnych alternatyw w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu.Pozycja Funkcja personalna w zmieniającej się organizacji : diagnoza i perspektywy : praca zbiorowa(Wydawnictwo Media Press, 2008) Jędrych, Elżbieta; Stankiewicz-Mróz, Anna; Pietras, Agnieszka; Baranowski, Krzysztof; Penc, Józef; Szmidt, CzesławAnswering to organizational environment changes the importance of the ability of manage people grows must lead to workers competencies development, inspiring them to entrepreneurship and creating involvement. Managers meet the new way of thinking about people management and close relations between company development and personal policy. In management skill development scientific reports are very helpful. Those reports deliver knowledge allowing positive changes in HRM implementation and personal policy optimization, considering direction and speed of changes. The present monograph will be helpful in this scope, probably. Authors of its subsequent chapters are trying to describe and solve problems taken from various points of view, seeking imaginative for the appropriate knowledge. The book leads to manager's deeper understanding and the assessment of practical solutions to lean them towards replacing worse conceptions with better ones or modify them suitably for new knowledge.Pozycja Information and knowledge in innovative enterprise(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Lewandowski, Jerzy; Kopera, Sebastian; Królikowski, Jan; Banaszak, Zbigniew; Bendkowski, Józef; Jasiński, Zdzisław; Kisielnicki, Jerzy; Krupa, Tadeusz; Nogalski, Bogdan; Penc, Józef; Trzcieliński, StefanPozycja Innovative organizations(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Pomykalski, Andrzej; Penc, Józef; Kaczmarek, BogusławIn the modern world, a new type of society is being created. A society based on knowledge and information, aimed at innovation. An organisation wanting to develop should show a proinnovative character, i.e. the ability to undertake and implement innovative activities. The presented work is a collection of papers analysing the discipline of innovation in organisations from different perspectives. Each of the chapters is connected with the theory and , methodology of innovativeness and its application. The authors analyse approach innovativeness from different angles which makes the whole work interesting. The work is essential for the development of management due to the multiplanar analyses. It encompasses the following topics: • Innovativeness as the base of organisational success, • Creating and commercialising product innovations, • Innovations in Internet communication, • Banking innovations, • Intellectual property protection in the innovation process. Competition, globalisation and the ability to invest in knowledge are processes which changed management systems in the modem economy, introducing elements of innovation into each enterprise more than ever. One should estimate that innovation and innovativeness are the most important tasks facing enterprises, regions and States in the 21st century. The ability to create and implement innovations became an important challenge of managing organisations. The work is mainly aimed for students but should also interest managers who wish to apply innovations in their organisations. For those reasons, the work analyses the mutual relationship between innovation and economic processes in macro (the whole economy) and micro (the enterprise) scales and the conditions stimulating and influencing those processes. It is an attempt to analyse the chosen aspects of theory and methodology of innovations with a particular emphasis on the conditions and needs of the economy. One may hope that this work will supplement, to a certain level, the theory in the discipline of innovation and management practice of present and future managers.Pozycja Jakość zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnych organizacjach(Wydawnictwo Media Press, 2012) Stankiewicz-Mróz, Anna; Lendzion, Jarosław Piotr; Penc, Józef; Jędrych, ElżbietaW nowoczesnych organizacjach XXI wieku kapitał ludzki jest podstawą tworzenia wartości organizacji i stanowi o jej przewadze konkurencyjnej. Model gospodarki opartej na wiedzy rodzi potrzebę nowego podejścia do zarządzania, zwłaszcza w obszarze zasobów ludzkich. Wymaga wypracowania i podtrzymywania wysokich standardów jakości procesów kadrowych realizowanych w organizacji oraz usług personalnych świadczonych na zewnątrz. Jakość zarządzania zasobami ludzkimi można rozpatrywać w ujęciu systemowym, poszczególnych elementów tego systemu, działań kadrowych oraz relacji zachodzących pomiędzy funkcją personalną a pozostałymi funkcjami organizacji. W procesie kształtowania wysokiej jakości zasobów pracy główną rolę odgrywa kadra kierownicza. Szczególnie dzisiaj w dobie recesji gospodarczej należy oczekiwać wysokich umiejętności menedżerskich oraz wymagać spójności praktyk zarządzania, które tworzą warunki sprzyjające kreowaniu klimatu współpracy. Istotna jest również jakość działań pionów personalnych wyznaczana poziomem kompetencji menedżerów i specjalistów personalnych. Działy personalne koncentrują się coraz częściej na procesach strategicznych, stając się dla zarządzających strategicznym partnerem w biznesie. Nowa rola działów Human Resources wymaga zmiany sposobu myślenia i działania zarówno menedżerów, jak i specjalistów personalnych. Kluczowa staje się potrzeba koncentracji na wynikach zamiast na przedsięwzięciach, często mało istotnych, a równocześnie bardzo czasochłonnych. Implikuje to konieczność wzbogacenia kompetencji zawodowych pracowników działów HR o umiejętności strategicznego zarządzania przez efekty. Dział personalny, stosując odpowiednią strategię może wpływać na zmiany kultury organizacyjnej w kierunku budowania kultury projakościowej w każdym aspekcie funkcjonowania organizacji. Należy pamiętać, że współczesne organizacje coraz częściej wprowadzają systemy kompleksowego zarządzania jakością, które mają swoje implikacje dla obszaru zasobów ludzkich. Koniecznością wydaje się dzisiaj stworzenie standardów Total Quality Human Resources Management (TQHRM). Uzyskiwanie wysokiej jakości zarządzania zasobami ludzkimi możliwe będzie tylko w sytuacji, gdy zarządzający zaczną patrzeć na pracowników jako kluczowy zasób organizacji. Wymaga to odejścia od kosztowej percepcji ludzi w organizacji. Proces ten rozpoczął się i powolnie jest realizowany, niestety tylko w nielicznych organizacjach. Wymóg wysokiej jakości zasobów pracy stawia w centrum zainteresowania zagadnienia permanentnego doskonalenia i rozwoju zawodowego pracowników. Poważnym zagrożeniem jest realizowanie koncepcji organizacji elastycznej, w obrębie której „ludzi nabywa się i zbywa wielokrotnie", a niepewność staje się nieodłącznym elementem życia organizacyjnego. Skutkuje to rozluźnieniem kontraktu psychologicznego, spadkiem lojalności pracownika wobec firmy oraz długotrwałego zaangażowania pracowników. Tym zagadnieniom poświęcona jest niniejsza monografia. Jej tematyka obejmuje zagadnienia jakości zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach funkcjonujących w Polsce w XXI wieku, a w szczególności: • diagnozę standardów jakości zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach, • narzędzi podnoszenia jakości zarządzania zasobami ludzkimi ( oceny pracownicze, rozwój kompetencji personelu, instrumenty motywacyjne), • budowania projakościowej kultury organizacyjnej, • nowej role działów HR, • jakości usług personalnych świadczonych przez firmy zewnętrzne, • specyfikę zarządzania różnymi grupami pracowników (pracownicy młodzi, kategoria 50+, pracownicy niepełnosprawni). Należy mieć nadzieję, że zaprezentowana wiedza będąca efektem prac naukowo-badawczych wielu Autorów, których prace zostały zawarte w niniejszej monografii okaże się być aplikacyjna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków realizujących procesy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach XXI wieku.Pozycja Klastry w gospodarce regionu(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Owczarek, Konstanty; Penc, Józef; Kaczmarek, Bogusław[...] Celem niniejszej monografii jest przedstawienie problematyki klastrów w następujących aspektach tematycznych: • Sieciowe zarządzanie organizacjami w regionie. • Struktury sieciowe a innowacyjność przedsiębiorstw. • Klastry - sposób na konkurencyjność regionu. • Determinanty tworzenia i funkcjonowania klastra. • Struktury sieciowe w przemyśle włókienniczym regionu łódzkiego. • Klaster rolno-spożywczy w regionie łódzkim - warunki powstania i działania. • Klastry medialne. • Klastry medyczno-turystyczne. • Bariery w tworzeniu klastrów. Książka jest przeznaczona głównie dla studentów, ale powinna również zainteresować praktyków-menedżerów, którzy interesują się problematyką klastra jako struktury umożliwiającej tworzenie i utrzymywanie konkurencyjności oraz wzorca dla dynamicznego rozwoju gospodarek regionalnych.Pozycja Management of modern banks(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Bakalarczyk, Sebastian; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Penc, Józef; Kaczmarek, BogusławIn times of global competition banks, as service organizations, must search a manner not only to reach new clients but also to maintain the existing ones. The specificity of financial services and their elasticity is hard to realize from the unique market of bank products. Clients, in this situation, have the choice of a full palette of similar services. They probably choose the best way for themselves. In economics, a financial market is a mechanism that easily allows people to buy and sell (trade with) financial securities such as: bonds and stocks, commodities such as: precious metals or agricultural products and other fungible items of value at low transaction costs and at prices that reflect the efficient-market hypothesis. Financial markets have evolved significantly over the past several hundred years and are constantly being improved with regards to liquidity. These markets are the perfect places, where borrowers and lenders can find each other and successfully make transactions. Without them finding lenders would not be an easy process for borrowers. Intermediaries, such as banks, can help in this process, because they take deposits from those who have spare money to save and use the pool of deposited money to lend to those who want to borrow. From a management perspective, risk has three connotations: risk as opportunity; risk as uncertainty; and risk as a hazard. When we look at risk as an opportunity, the inherent relationship between risk and return becomes obvious. This work present a review of available literature which is used to meet the objectives of the reported research. It is structured as follows: a familiarisation of the main features accompanying the Asset-Backed Commercial Paper as a most common form of SPV funding and as a starting point of pricing the stand-by facility; models and approaches that might be helpful in solving given problems. Following Merton and Matz, and Neu, it is known that the contingent claim can be treated as an option. One should decide, however, what kind of option should be used. The last part includes characteristics of banking innovations, more widely financial innovations, and the specificity of these instruments in India or Islamic countries. From the point of view of their specificity this has a particular cognitive meaning for Europeans which find them as unknown and often incomprehensible products. The present monograph is an analysis of the chosen areas of bank management. The book has fourteen chapters and contains the following: Principles of Functioning and Instruments of Financial Markets operated by banks; Purpose of Financial Markets; Instruments of the Financial Market; Types of Operations on the Financial Market; Commercial Papers and Option Pricing models; Choosing the Proper Pricing Mmodel; Longstaff-Schwartz Model; Facility Pricing; a Sensitivity Analysis of the Applied Model and its Limitations; Banking and Financial Innovations; Islamic Banking Products and the Indian Financial Market. The book is mainly addressed to students. It could also be useful for business managers and people working in banks. The Author hopes that the knowledge contained in this publication will help understand specific bank management using modem products and models of analysis. This is especially important for preparing prognoses, analyses and risk management.Pozycja Managing innovations(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Pomykalski, Andrzej; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Penc, Józef; Kaczmarek, BogusławIn the modem world, a society based on knowledge and information, aimed at innovations is being created. An organization wanting to develop should show a proinnovative character, i.e. the ability to undertake and implement innovative activities. This book is an analysis of the discipline of innovation from different perspectives. Each of the chapters is connected with theory and methodology of innovativeness and its application. The author analyses innovativeness from different angles which makes the whole work interesting. The work is essential for the development of management due to a multiplanar analysis. It encompasses the following topics: - Managing for innovations; - The environment of organizations; - Managing the innovation process; - Globalization of technology; - Managing high-tech companies; - Clusters; - Integration processes in managing innovations. Competition, globalisation and the ability to invest m knowledge are processes which changed management systems in the modem economy, introducing elements of innovation into each company more than ever. One should state that innovation and innovativeness are the most important tasks facing companies, regions and states in the 21 s, century. The ability to create and implement innovations became an important challenge of managing organizations. The work is mainly intended for managers who wish to apply innovations in their organizations and may be useful for business students. For those reasons, the work analyses the mutual relationship between innovation and economic processes in macro (the whole economy) and micro (the company) scales and the conditions stimulating and influencing those processes. One may hope that this work will further supplement, to a certain level, theory in the discipline of innovation and management practice of present and future managers.Pozycja Marketing w handlu i usługach(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Otto, Jacek; Olczak, Artur; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Penc, Józef; Urbaniak, Maciej[...] Głównym celem książki jest przedstawienie podstaw teoretycznych marketingu w handlu i usługach, uwzględniając przy tym kontekst zagadnień ogólniejszych, uniwersalistycznych, które mogą pomóc lepiej zrozumieć charakter zmian i nowych trendów w marketingu, których nie sposób pominąć. Książka składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzenia do problematyki handlu i usług oraz ich roli i funkcji, jakie pełnią w nowoczesnej gospodarce. Starano się uwypuklić przede wszystkim nowe kierunki i zmiany zachodzące w obu sektorach w kontekście otoczenia międzynarodowego. W rozdziale drugim poświęcono uwagę głównie czynnikom i uwarunkowaniom, które mają istotny wpływ na wybór określonej koncepcji działań marketingowych w handlu i usługach. Zawarte tutaj rozważania dotyczą także budowania „wartościowych" relacji z klientami. Dla ich kształtowania i zarządzania nimi nieodzowne staje się wprowadzanie systemów typu CRM. Rozdział trzeci przybliża istotę koncepcji marketingu relacji oraz podstawowe instrumenty tej koncepcji, takie jak: jakość, marketing wewnętrzny, komunikacja interaktywna, programy lojalności. W ostatnim rozdziale zaprezentowano wybrane działania marketingowe stosowane w handlu. Omówione zostały przede wszystkim kluczowe elementy marketingu w handlu detalicznym, takie jak: lokalizacja, wizerunek firmy handlowej, zadania personelu sprzedaży oraz metody i techniki zarządzania merchandisingiem. Rozważania zawarte w tym rozdziale zostały uzupełnione przedstawieniem nowych form organizacji przedsiębiorstw handlowych działających w strukturach sieciowych. Publikacja jest przeznaczona głównie dla studentów uczelni ekonomicznych, szczególnie kierunków zarządzania i marketingu. Może być również przydatna osobom pracującym w sektorze handlu i usług. Autorzy wyrażają nadzieję, iż książka okaże się pożyteczną lekturą i spotka się z życzliwym przyjęciem.Pozycja Nowe zadania w zarządzaniu zasobami ludzkimi(Wydawnictwo Media Press, 2008) Penc, JózefThe personnel policy is crucial for every company. Its efficiency raises levels of personnel qualifications, good interpersonal relationships, organizational changes and quality of company's products. New competences in HRM are required for the personnel policy to become main source of competitive advantages.Pozycja Nowoczesne kierowanie ludźmi : wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji(Difin, 2007) Penc, Józef; Adamska, MariaKsiążka jest pozycją traktującą o istocie, metodach i stylach kierowania ludźmi w nowej organizacji - organizacji opartej na wiedzy. W takiej organizacji najważniejsza jest umiejętność menedżera takiego współdziałania z ludźmi, by cały swój potencjał wiedzy i energii angażowali w efektywne działanie organizacji, uzyskując przy tym satysfakcję. Wielu naszych menedżerów takich umiejętności jeszcze nie posiada. Transformacja spowolniła ten proces, zmiany wstrząsowe dla przedsiębiorstw okazały się traumatyczne: wielu pracowników straciło pracę, a ci, co ją zachowali, stali się kapitałem zmiennym podlegającym szybkiej erozji. Stosunki pracy uległy anomii, a podjęte wysiłki dla wprowadzenia nowych wartości, norm i wzorów zawartych w kulturze kapitalistycznej i rynkowej nie zaowocowały aktywnym udziałem pracowników w sferze zarządzania ani też troską kierownictwa o lepsze ich warunki pracy i życia w pracy. Obecnie stosunki między pracownikami a przedsiębiorcami ulegają zmianie: pracownicy przestają być „zasobami ludzkimi” i występują jako posiadacze kapitału wiedzy i umiejętności, jako kapitał intelektualny. Ten kapitał staje się w nowoczesnej firmie krytycznym czynnikiem konkurencji i kreowania sukcesu. Rośnie też rywalizacja między przedsiębiorstwami o jego pozyskanie. Umiejętność gospodarowania zasobami kapitału ludzkiego staje się coraz cenniejsza. Rozsądne nim zarządzanie stanowi dziś wyzwanie dla wszystkich nowocześnie myślących menedżerów. W podjęciu tego wyzwania powinna im pomóc niniejsza książka. Jej lektura powinna ich lepiej przygotować do podjęcia zadań jutra. Tworzą one bowiem nowy kontekst wymuszający nowe wzory myślenia i działania.Pozycja Pracownicy produkcyjni - problemy zarządzania(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Borkowska, Stanisława; Janowska, Zdzisława; Lachiewicz, Stefan; Penc, Józef; Meller, Janusz[...] W pracy dominuje szerokie rozumienie terminu „pracownik produkcyjny", jako lepiej dostosowane do obecnego czasu niż tradycyjne, wąskie jego ujęcie. Stosownie do przyjętego celu, w książce zawarte zostały cztery części. Pierwsza poświęcona zarządzaniu zmianą, jako że współczesne organizacje i ich pracownicy funkcjonują w zmiennym otoczeniu. Cele organizacji i i sami pracownicy muszą więc się do nich dostosowywać, a nawet je wyprzedzać. Zmiany niosą ze sobą szanse, ale i zagrożenia; natrafiają na niechęć i opór pracowników. Zasadne jest zatem pytanie, czy i jak można przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom. Druga część pracy poświęcona jest właśnie zarządzaniu pracą zespołową, ponieważ to grupy czy zespoły zyskują na znaczeniu w GOW Kolejna część pracy koncentruje się na roli kierowników w zarządzaniu pracownikami produkcyjnymi we współczesnych warunkach. To głównie od nich zależy jakość i skuteczność tego zarządzania. W części tej Czytelnik znajdzie wskazówki dla kierowników co do sposobów realizacji głównych procesów personalnych. Ostatnia część pracy koncentruje się już na samych pracownikach produkcyjnych i problemach, na jakie natrafiają w zzl, możliwościach zapewnienia im wolnej od dyskryminacji, godnej pracy i rozwoju poprzez pracę. Każda część zawiera opracowania specjalistów z zakresu zzl, oparte na dorobku nauki oraz specjalistów-praktyków. Owo połączenie najnowszej wiedzy z zakresu zarządzania zasobami z doświadczeniami praktyków, wolno sądzić, jest cenne. Oby przyczyni/o się do podniesienia poziomu tego zarządzania i stało się źródłem inspiracji w pracy badawczej.Pozycja Przedsiębiorstwa sektora tekstylnego - teraźniejszość i przyszłość(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Lachiewicz, Stefan; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Matuszek, Józef; Penc, JózefTym właśnie problemom aktualnej sytuacji przedsiębiorstw tekstylnych oraz ich st.ansom rozwojowym w przyszłości poświęcona jest niniejsza monografia. Składa się ona z trzech części. Część pierwsza pt. ,,Zarządzanie przedsiębiorstwami sektora tekstylnego i odzieżowego" dotyczy wybranych zagadnień przedstawiających sytuację przedsiębiorstw tekstylnych i odzieżowych na tle zmian zachodzących w całej gospodarce, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki kadrowej. W ramach tej części można wyróżnić dwie grupy opracowań: - pierwsza, poświęcona zmianom występującym w otoczeniu przedsiębiorstw tekstylno-odzieżowych i ich skutkom dla procesu zarządzania tymi firmami (teksty H. Gralaka i F. Sitkiewicza, A. Zakrzewskiej-Bielawskiej i H. Zdrajkowskiej, M. Michalskiego, S. Lachiewicza i M. Matejuna oraz A. Adamik i A. Szmit); - druga, dotycząca szeroko rozumianej problematyki zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach sektora tekstylnego i odzieżowego (opracowania E. Jędrych, A. Stankiewicz-Mróz, J. Jarczyńskiego oraz T. Zagajewskiego i M. Szczepańczyka). Część druga monografii dotyczy zagadnień marketingu i ekologii w sektorze tekstylno-odzieżowym. Tutaj główną uwagę zwrócono na zagadnienia kreowania produktów (E. Grandys), rolę e-businessu (A.J. Grandys) oraz kształtowanie marki produktu (M. Malinowska-Olszowy oraz T. Pietrzak i Z. Wiśniewski). Interesujące rozważania na temat zapobieganiu zanieczyszczeniu środowiska w działalności przedsiębiorstw przedstawił A. Doniec. Ostatnia, trzecia część pracy zawiera opracowania poświęcone wybranym aspektom działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw tekstylno-odzieżowych (T. Janusz i D. Stos, M. Martin i I. Staniec, B. Mazurek i R. Blażlak) oraz niektórym problemom finansowym w funkcjonowaniu takich przedsiębiorstw (I. Staniec, W. Luciński, T. Pietrzak i Z. Wiśniewski oraz E. Marcinkiewicz). Autorzy wyrażają nadzieję, że prezentowane opracowanie zawiera wiele istotnych zagadnień, które mogą przyczynić się do szerszej dyskusji na temat teraźniejszości oraz przyszłości przedsiębiorstw sektora tekstylnego.Pozycja Role i umiejętności menedżerskie : sekrety sukcesu i kariery(Difin, 2005) Penc, JózefWyzwania przyszłości i procesy integracji tworzą nowy paradygmat zarządzania, który zmienia zasadniczo status i obowiązki menedżera. Menedżerowie muszą stawać się liderami, którzy wiedzą czego chcą, dlaczego tego chcą i jak można to osiągnąć, a także potrafią przekonać innych do własnych wizji, by zapewnić sobie ich współpracę i wsparcie. Muszą więc sięgać po nowe wartości i instrumenty, zmieniać styl funkcjonowania swych organizacji, aby sprostać zadaniom stawianym przez cele wynikające z potrzeb humanizacji biznesu. To zaś wymaga nowego nastawienia umysłu, nowego spojrzenia i percepcji, tworzenia i wdrażania nowatorskich koncepcji i rozwiązań. Praktycznych wskazówek i sugestii może im dostarczyć w tym zakresie nauka. Wiele z nich zawiera niniejsza książka.Pozycja Sztuka skutecznego zarządzania : kierowanie firmą z myślą o jutrze i procesach integracji z Unią Europejską(Oficyna Ekonomiczna, 2006) Penc, Józef; Grabski, MarcinPozycja Wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi w sytuacji przemian na rynku pracy(Wydawnictwo Media Press, 2008) Stankiewicz-Mróz, Anna; Lendzion, Jarosław; Penc, Józef; Listwa, Tadeusz; Szmidt, Czesław[...] Zarządzający mają świadomość, że łatwiej znosi fluktuacje koniunktury oraz lepiej odpowiada na wyzwania globalizacji firma, której przypisać można walor elastyczności. Jest ona niewątpliwie korzystna dla organizacji, jednak w referatach prezentowanych w tym opracowaniu zadawane jest pytanie, czy elastyczność może oznaczać także korzyści dla pracowników oraz, czy taka firma może być odpowiedzialna społecznie. Zaprezentowane powyżej zagadnienia zostały ujęte w czterech rozdziałach niniejszej monografii. Pierwszy poświęcony jest diagnozie aktualnych problemów występujących na rynku pracy. Instytucje rynku pracy muszą poradzić sobie z ostrymi dysproporcjami, z jednej strony poszukiwanymi i często przepracowanymi ponad miarę pracownikami, z drugiej zaś funkcjonowaniem dużych, często biernych grup pozostających bez pracy. Rozdział druga pracy zawiera opracowania prezentujące działania z zakresu szeroko rozumianego motywowania kadr. Proces ten może być realizowany modelowe, ale występują także szereg dysfunkcji w tym zakresie. Kolejny rozdział pracy koncentruje się na kwestiach związanych z zarządzaniem karierami oraz rozwojem pracowników o wysokim potencjale. Ta szczególna kategoria pracowników wiedzy stanowi wartość organizacyjną, ale także wyzwanie dla procesu zarządzania zasobami ludzkimi. Jest bowiem szczególnie wrażliwa na kwestie niewłaściwego motywowania. W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono wyzwania i kierunki zmian w praktykach zarządzania zasobami ludzkimi, przed którymi stają współczesne orgamzacJe. Konkurencyjne wynagrodzenie, atrakcyjne bonusy i programy rozwoju to jednak niekiedy za mało, aby zatrzymać najcenniejszych pracowników w firmie, zwłaszcza na konkurencyjnym rynku pracy, gdzie konkurencja odbywa się poprzez oferowanie warunków pracy maksymalnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Należy pamiętać, że pracownicy przywiązują dużą wagę do „ludzkich" aspektów środowiska pracy, a relacje z kierownikami mają decydujące znaczenie. Jednym z wyzwań dla działów HR jest więc rozwijanie umiejętności interpersonalnych menedżerów liniowych. Poruszane w poszczególnych referatach problemy stanowić mogą inspiracje do dalszych rozważań i badań nad tą problematyką w przyszłości.Pozycja Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Lachiewicz, Stefan; Adamik, Anna; Matejun, Marek; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejInnowacyjność to dziś warunek skutecznego funkcjonowania i konkurowania nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstw, a zarządzanie innowacjami i innowacyjnością to umiejętność kluczowa dla długookresowego rozwoju każdej organizacji. W opracowaniu przedstawiono szczegółowo wybrane problemy z tego zakresu. Praca składa się z trzech części. Znajdują się tu analizy z zakresu: wdrażania i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach, aspektów technologicznych i finansowych wdrażania innowacji oraz innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej, poświęconej wdrażaniu i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach znalazło się dziewięć opracowań. Rozważania rozpoczęto od zagadnienia relacji - innowacje a rozwój przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności zajęto się wybranymi aspektami działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, uwzględniając przy tym w szczególny sposób sytuację w tym zakresie w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wśród wybranych zagadnień znalazły się zarówno kwestie dotyczące wpływu innowacji organizacyjnych na wnętrze przedsiębiorstw, np. poprzez innowacyjne sposoby przyspieszania budowy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw (przy wykorzystaniu warunków rozwoju sektora IT), jak i wpływu innowacji technologicznych na życie społeczne. Omówiono również ryzyko związane z innowacjami i innowacyjnością przedsiębiorstw. Znaczną część stanowiły tu także analizy determinant warunkujących skuteczność procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Za takie uznano klimat lokalnej przedsiębiorczości, przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjną, instytucje otoczenia biznesu oraz standardy zarządzania jakością. W części drugiej, poświęconej aspektom technologicznym i finansowym wdrażania innowacji, zawarto pięć opracowań. Analizy dotyczące innowacyjności technologicznej jako elementu poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz przemian technologicznych i transferu technologii jako czynnika poprawy innowacyjności polskich przedsiębiorstw stanowią tu blok związany z aspektami technologicznymi. Blok finansowy reprezentują zaś interesujące wyniki badań w zakresie dyfuzji innowacji finansowych w przedsiębiorstwach, efektywności ekonomicznej projektów innowacyjnych oraz zarządzania kosztami projektów innowacyjnych. Pracę kończy część trzecia, dotycząca innowacyjności, strategicznego dla większości dzisiejszych gospodarek, a jednocześnie najczęściej badanego w ostatnich latach sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawarto tu siedem kluczowych dla przyszłości MŚP wątków. Na wstępie dokonano analizy czynników kształtujących w obecnych warunkach rynkowych innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w szczególny sposób zaznaczając wśród nich rolę wiedzy o otoczeniu. W dalszej kolejności dokonano ocen innowacyjności, zarówno polskiego sektora MŚP ogółem, jak i na płaszczyznach wybranych regionów, tzn. tarnobrzeskiego i łódzkiego. Dostrzeżono poza tym istotną rolę innowacyjnych rozwiązań procesowych oraz innowacji organizacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Reasumując, poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia sygnalizują jak szerokie jest spektrum problemów związanych z zarządzaniem innowacjami w przedsiębiorstwach oraz jak szeroki jest zasięg oddziaływania procesów innowacyjnych · na przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Stanowi to w odczuciu autorów istotny sygnał do intensyfikacji badań nad szeroko pojętą innowacyjnością przedsiębiorstw oraz podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.Pozycja Zarządzanie Innowacyjne. Sterowanie zmianami w procesie integracji europejskiej(Wyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych, 2007) Penc, Józef; Jagas, JózefZarządzanie innowacyjne umożliwia sprawne kierowanie całym procesem innowacyjnym, który obejmuje całokształt działań związanych z rozpoznaniem potrzeb, przygotowaniem, opracowaniem i wdrożeniem innowacji a następnie jej zweryfikowaniem na rynku. Zarządzanie to łączy się dzisiaj ściśle z zarządzaniem strategicznym, gdyż innowacja bez strategii może być nieefektywna, a jej powstanie i wdrożenie nawet znacznie utrudnione. Autor ma nadzieję, że prezentowana książka zainspiruje menedżerów do wzbogacania swej wiedzy i bardziej wnikliwego oraz kompleksowego analizowania zagadnień praktyki w szerokim kontekście ocen efektywności. Kieruje ją przede wszystkim do menedżerów, studentów i naukowców z intencją, że zapoznanie się z zaprezentowanymi w niej poglądami ułatwi im rozwijanie własnych koncepcji skutecznego zarządzania organizacjami w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu i lepsze ich prosperowanie dzięki tworzeniu rzeczy nowych lub starych, ale w sposób bardziej nowoczesny i oszczędniejszy, dzięki wprowadzaniu innowacji we wszystkich dziedzinach swego działania i sferach życia organizacji. Autor ma też nadzieję, że lektura tej książki pobudzi ich myślenie kompleksowe, logiczne analizowanie, siłę wyobraźni i kreatywność w działaniu.