Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
7 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami : praca zbiorowa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Matejun, Marek; Szczepańczyk, Maciej; Glińska-Neweś, Aldona; Jędrych, Elżbieta; Penc, JózefRozwój małych i średnich przedsiębiorstw zdeterminowany jest różnorodnymi czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Aktualne warunki ich funkcjonowania związane są przede wszystkim z konsekwencjami postępujących procesów integracji europejskiej oraz globalizacji. Uwagę zwraca ponadto konieczność stałego monitorowania barier i stymulatorów rozwoju firm sektora MŚP wpływających na ich procesy rozwojowe oraz kształtowanie konkurencyjności. Istotne wyzwanie stanowi również postulat wzrostu profesjonalizacji zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, w tym zakresu wykorzystania współczesnych koncepcji i metod zarządzania w firmach sektora MŚP. W złożonym i dynamicznym otoczeniu przedsiębiorcy stają zatem przed coraz nowszymi wyzwaniami i problemami wpływającymi na potrzebę koncentracji zasobów na określonych działaniach i kierunkach rozwoju gospodarczego. Tej właśnie tematyce poświęcono niniejszą monografię. Jej podstawowym celem jest przedstawienie aktualnych problemów zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami wraz ze wskazaniem wybranych przykładów rozwiązań biznesowych w praktyce funkcjonowania firm sektora MŚP. Praca została podzielona na cztery części, w ramach których przedstawiono w sumie 24 opracowama. W części pierwszej zwrócono uwagę na wpływ integracji europejskiej i procesów globalizacji na funkcjonowanie oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Przedstawiono tu różnorodne możliwości wykorzystania europejskich instrumentów wspierania firm sektora MŚP oraz korzyści ze współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesu. Poddano analizie wpływ przystąpienia Polski do strefy euro na sektor MŚP. Zwrócono także uwagę na potrzebę zarządzania przez jakość oraz kształtowania innowacyjności i przedsiębiorczości w kulturze organizacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach postępujących procesów globalizacji i internacjonalizacji działalności gospodarczej. Drugą część pracy poświęcono barierom oraz stymulatorom rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw W rozważaniach przedstawiono aktualne bariery w różnych fazach cyklu życia podmiotów gospodarczych, począwszy od etapu koncepcji i podejmowania działalności gospodarczej, poprzez fazy rozwojowe firmy. Zwrócono także uwagę na specyficzne problemy rozwoju małych i średnich firm na obszarach wiejskich oraz wpływ klimatu administracyjnego na podejmowanie działalności turystycznej w sektorze MŚP. W tej części pracy poddano także analizie pozytywne i negatywne aspekty stosowania wybranych działań promocyjnych w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz przedstawiono podstawowe zasady kształtowania konkurencyjności firm informatycznych. W trzeciej części przedstawiono wybrane metody zarządzania, które mogą zostać zaimplementowane w firmach sektora MŚP. Zwrócono tu uwagę na znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnych przedsiębiorstwach, a także możliwości wykorzystania koncepcji zarządzania strategicznego do planowania wzrostu firmy. Miejsce poświęcono również problematyce zarządzania firmą zorientowaną na wartości oraz zagadnieniom zarządzania projektami. Zaprezentowano ponadto znaczenie proekologicznych technologii w innowacyjnych produktowa przedsiębiorstwach oraz podstawowe zasady dyskonta w rachunkowości podmiotów gospodarczych. W czwartej części przedstawiono wybrane przykłady rozwiązań biznesowych w praktyce gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw. Zaprezentowano i omówiono wyniki badań nad organizacyjnymi uwarunkowaniami autonomii pracowniczej oraz dotyczące świadomości ekologicznej organizacji. Kolejne rozdziały obejmują rozważania dotyczące wybranych aspektów konkurencyjności przedsiębiorstw branży mleczarskiej oraz studia przypadku dwóch firm: z branży meblarskiej oraz z sektora budowlanego. Ostatnie opracowanie poświęcono społecznej odpowiedzialności biznesu, której koncepcja może być również użyteczna dla firm sektora MŚP. Przedstawione w monografii rozważania teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz przykłady praktycznych zastosowań koncepcji biznesowych mogą stać się użyteczne dla właścicieli i kadry kierowniczej małych i średnich przedsiębiorstw, firm konsultingowych oraz instytucji otoczenia biznesu wspierających rozwój tej kategorii podmiotów gospodarczych. Menedżerom dużych organizacji pozwalają one ponadto lepiej zrozumieć specyficzne problemy funkcjonowania firm sektora MŚP, co może stać się przydatne w trakcie współpracy większych podmiotów z mniejszymi przedsiębiorstwami. Autorzy wyrażają również nadzieję, że książka stanie się interesującą lekturą dla studentów specjalności menedżerskich związanych z zarządzaniem małym i średnim biznesem oraz dla młodych naukowców poszukujących inspiracji badawczych i twórczych.Pozycja Znaczenie innowacyjności w procesie zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce w kontekście zjawisk globalizacji europejskiej(Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2007) Stanisławski, RobertPozycja Creating of competitive advantage based on cooperation(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Adamik, Anna; Jeżak, Jan; Lachiewicz, StefanA competitive advantage is the core of functioning of an enterprise in competitive market. It becomes a strategic goal of every enterprise functioning in market economy. The ability of its achieving and sustaining in quickly changing environment is most valuable nowadays. Everyone wishes to function as long as it is possibile achieving the bLggest profits. Unfortunately, it is not possible in every case as competing in modem globalizing market often entails quick beginning of the process of conscious building competitive advantage. This means conscious use of resources and capabilities being within the reach of an enterprise, adaptation to environment and rules, limitations and requirements of interorganizational (and often international) cooperation. It is not an easy process as it depends on many elements, which are not only difficult to accumulate individually, but also difficult to sustain within an organization for good. However, it seems that cooperation is a vital support in realization of this task. It cannot be denied that a loyal, comitted, active and r~liable partner is invaluable in many situations, both in and out market. This can be well applied in the process of building competitive advantage of enterprises. Thus, pointing at the necessity, role and ways of using relations resulting from interorganizational cooperation in the process of building competitive advantage is the aim of this work. To achieve it, four complementary chapters have been distinguished. In the first chapter (The essence and meaning of competitive advantage), the concept of competitive advantage, its basic traits and menaing have been discussed. Basic factors influencing the process of creation of CA have also been characterized. In the second chapter (The process of building sustained competitive advantage of an enterprise), basic levels (macro, mezo, micro) that each enterprise should take into account when building advantage consciously, have been thourougly analyzed. There are also clues on how to assess the condition of competitive advantage of an enterprise and how to maintain, protect and strenghten it. The third chapter ( Cooperation of enterprises in the process of building competitive advantage) discusses cooperative way of building advantage, by cooperation with environment. Thus, identifying the essence of cooperation and the system of interorganizational cooperation, its basic forms and levels has been shown. The role of cooperation in the process of building competitive advantage has also been emphasized. The last chapter attempts to link the theory of building advantage and the cooperation theory with the functioning of Polish enterprises in practice. Three issues have been chosen as best reflecting discussed problems. At the beginning of the chapter, short analysis of enterprises belonging to high technology sector has been done to show the meaning and the highest efficiency of various forms of cooperation. This example best shows that understanding and financing technologically advanced aspects and production and organizational details by one expert or a single company is impossible these days. Therefore, enterprises operate on the basis of various connections and cooperation agreements to achieve their aims. The effects of such attitude are undeniable and they strenghten systhematically. In the second part of the last chapter, SMEs have been discussed in detail as they should be most cooperation- oriented because of many (resource, organizational, financial, personal and other) limitations and other development barriers. In the last part of the chapter, the issue of building advantage on the basis of ethical, socially responsible cooperation has been taken into consideration. It is still underrated and thus less applied in Polish conditions. It is hoped that this work will help to change this situation. CSR( Customer Social Responsibility) may be one of the most interesting ways of creating the position of Polish companies in domestic markets. It will be for sure of great importance in global markets where requirements concerning meeting standards of responsible business are obvious. The author of this work is aware of the fact that the results of literature and empirical research do not cover all the questions related to building competitive advantage on the basis of cooperation. In some cases it will encourage establishing interorganizational or business-related cooperation to strenghten competitive status of an enterprise. It seems that this work can provoke further research in the analyzed area, which the author of it will certainly do in her scientific work.Pozycja Szanse rozwoju polskiego sektora MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim : praca zbiorowa. T. 1, Funkcjonowanie MŚP w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2006) Otto, Jacek; Maciaszczyk, Aleksandra; Greta, Marianna; Kasperkiewicz, WitoldUnia Europejska jest najważniejszym ugrupowaniem polityczno-gospodarczym na kontynencie europejskim. Członkostwo Polski w jej strukturach stwarza dla naszego kraju ogromne szanse rozwoju. Wynikają one z liberalizacji wymiany międzynarodowej oraz korzystania przez Polskę w coraz szerszym zakresie z czterech swobód (przepływu towarów, osób, usług i kapitału) obejmujących swym zasięgiem Europejski Jednolity Rynek Wewnętrzny. Ich znaczenie dla dalszego rozwoju kontynentu europejskiego jest ogromne, szczególnie w aspekcie założeń Strategii Lizbońskiej, której głównym przesłaniem jest stworzenie w Europie najbardziej konkurencyjnej gospodarki na świecie. Stąd też zainteresowanie problematyką europejską w kontekście oddziaływania tego rynku na rozwój przedsiębiorczości i promowania jej wpływu na gospodarkę poszczególnych państw UE staje się przedmiotem rozważań i to zarówno w sferach akademickich, jak i biznesowych. Waga tego problemu pozwala sądzić, że stanowić on będzie inspirację do dyskursu naukowego w tej materii na wiele kolejnych lat. Zasadniczymi podmiotami Europejskiego Rynku, oprócz znaczącego potencjału konsumenckiego, są małe i średnie firmy, których rozwój w ostatnim okresie jest tak dynamiczny, że można mówić o ich dominującym wpływie na rozwój gospodarczy całej Unii Europejskiej. Stanowią one obecnie ponad 98% wszystkich przedsiębiorstw tego obszaru, w tym Polski, tworząc nowe miejsca pracy oraz generując znaczącą część Produktu Krajowego Brutto. Przewaga tego sektora nad firmami dużymi wynika z faktu ich niezwykłej elastyczności na rynku podmiotów gospodarczych. Stanowią one jednocześnie zalążek nowych projektów gospodarczych oraz źródło innowacyjności i przedsiębiorczości. Próbę dyskusji nad zarysowanymi powyżej zagadnieniami podjęto w niniejszej monografii, która jest owocem konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Integracji Europejskiej i Marketingu Międzynarodowego w maju 2006 roku na temat: ,,Polski sektor MŚP na Jednolitym Runku Europejskim". W niniejszym opracowaniu naukowym wykorzystano znaczącą część referatów, które były przedmiotem analizy dociekań naukowych w trakcie powyższej konferencji. Całość monografii stanowią dwa tomy, opublikowane pod wspólnym tytułem ,,Szanse rozwoju polskiego sektora MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim". W pierwszej części tego opracowania zatytułowanej „Funkcjonowanie MŚP w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego" znalazły się zagadnienia dotyczące rozwoju sektora MŚP w Polsce w kontekście dwuletniego okresu członkostwa w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego. W tomie drugim zatytułowanym „Wspieranie rozwoju MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim" przedstawiono wpływ integracji europejskiej na rozwój MŚP poprzez dostęp tego sektora do unijnych środków pomocowych, wpływu sektora publicznego i instytucji otoczenia biznesu oraz nowoczesnych systemów i strategii zarządzania na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw na Jednolitym Rynku Europejskim. Układ dwutomowy tego opracowania stanowi zwartą merytorycznie całość. Pierwszy tom składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym analizowane są problemy rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, jak również przeprowadzono porównanie warunków funkcjonowania MŚP w wybranych krajach Unii Europejskiej. Ponadto scharakteryzowane zostały czynniki warunkujące prowadzenie działalności na rynkach międzynarodowych. W rozdziale drugim określono wpływ zjawisk integracyjnych na podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności sektora MŚP w warunkach Jednolitego Rynku Europejskiego. Rozdział trzeci obejmuje logistyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem MŚP z uwzględnieniem kosztów logistycznych, usług transportowych oraz pozycji konkurencyjnej firmy w łańcuchu dostaw. Ostatni rozdział poświęcono zagadnieniom dotyczącym marketingu i jego roli w procesie kreowania relacji z klientem na Jednolitym Rynku Europejskim. Wyrażam nadzieję, że monografia ta, będąca efektem pracy wielu Autorów, przyczyni się do pogłębienia wiedzy z zakresu zasad funkcjonowania MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim oraz stanie się przyczynkiem do dalszej analizy w tym zakresie i to zarówno wśród badaczy, jak i praktyków. Chciałbym również podkreślić, iż na wiele dylematów wyłaniających się w niniejszej pracy nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Należy je traktować jako kwestie do dalszych rozważań i pogłębionych studiów wymagających bacznej obserwacji zjawisk i procesów rynkowych oraz sposobów ich rozwiązywania przez funkcjonujące na Jednolitym Rynku Europejskim małe i średnie przedsiębiorstwa. Oddając w Państwa ręce niniejszą publikację, mam nadzieję, iż spotka się ona z przychylnym odbiorem oraz konstruktywną krytyką zawartej w niej treści.Pozycja Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Lachiewicz, Stefan; Adamik, Anna; Matejun, Marek; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejInnowacyjność to dziś warunek skutecznego funkcjonowania i konkurowania nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstw, a zarządzanie innowacjami i innowacyjnością to umiejętność kluczowa dla długookresowego rozwoju każdej organizacji. W opracowaniu przedstawiono szczegółowo wybrane problemy z tego zakresu. Praca składa się z trzech części. Znajdują się tu analizy z zakresu: wdrażania i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach, aspektów technologicznych i finansowych wdrażania innowacji oraz innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej, poświęconej wdrażaniu i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach znalazło się dziewięć opracowań. Rozważania rozpoczęto od zagadnienia relacji - innowacje a rozwój przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności zajęto się wybranymi aspektami działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, uwzględniając przy tym w szczególny sposób sytuację w tym zakresie w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wśród wybranych zagadnień znalazły się zarówno kwestie dotyczące wpływu innowacji organizacyjnych na wnętrze przedsiębiorstw, np. poprzez innowacyjne sposoby przyspieszania budowy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw (przy wykorzystaniu warunków rozwoju sektora IT), jak i wpływu innowacji technologicznych na życie społeczne. Omówiono również ryzyko związane z innowacjami i innowacyjnością przedsiębiorstw. Znaczną część stanowiły tu także analizy determinant warunkujących skuteczność procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Za takie uznano klimat lokalnej przedsiębiorczości, przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjną, instytucje otoczenia biznesu oraz standardy zarządzania jakością. W części drugiej, poświęconej aspektom technologicznym i finansowym wdrażania innowacji, zawarto pięć opracowań. Analizy dotyczące innowacyjności technologicznej jako elementu poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz przemian technologicznych i transferu technologii jako czynnika poprawy innowacyjności polskich przedsiębiorstw stanowią tu blok związany z aspektami technologicznymi. Blok finansowy reprezentują zaś interesujące wyniki badań w zakresie dyfuzji innowacji finansowych w przedsiębiorstwach, efektywności ekonomicznej projektów innowacyjnych oraz zarządzania kosztami projektów innowacyjnych. Pracę kończy część trzecia, dotycząca innowacyjności, strategicznego dla większości dzisiejszych gospodarek, a jednocześnie najczęściej badanego w ostatnich latach sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawarto tu siedem kluczowych dla przyszłości MŚP wątków. Na wstępie dokonano analizy czynników kształtujących w obecnych warunkach rynkowych innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w szczególny sposób zaznaczając wśród nich rolę wiedzy o otoczeniu. W dalszej kolejności dokonano ocen innowacyjności, zarówno polskiego sektora MŚP ogółem, jak i na płaszczyznach wybranych regionów, tzn. tarnobrzeskiego i łódzkiego. Dostrzeżono poza tym istotną rolę innowacyjnych rozwiązań procesowych oraz innowacji organizacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Reasumując, poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia sygnalizują jak szerokie jest spektrum problemów związanych z zarządzaniem innowacjami w przedsiębiorstwach oraz jak szeroki jest zasięg oddziaływania procesów innowacyjnych · na przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Stanowi to w odczuciu autorów istotny sygnał do intensyfikacji badań nad szeroko pojętą innowacyjnością przedsiębiorstw oraz podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.Pozycja Zarządzanie organizacjami gospodarczymi : koncepcje i metody. T. 1(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2005) Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Matuszek, Józef; Lisiński, Marek[...] Tematyka książki obejmuje zagadnienia dotyczące zarządzania organizacjami gospodarczymi z uwzględnieniem współczesnych koncepcji i metod usprawniających funkcjonowanie tych jednostek. W ramach nawet obszernego opracowana nie jest możliwe zaprezentowanie wszystkich koncepcji i metod zarządzania, gdzie obok teoretycznego ujęcia przedstawione zostałyby praktyczne aspekty ich zastosowania. Zakres tematyczny książek obejmuje dziewięć części o następujących tytułach: • zarządzanie przedsiębiorstwem, • zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami, • zarządzanie marketingowe, • zarządzanie finansami, • zarządzanie zasobami ludzkimi, • zarządzanie handlem i usługami • zarządzanie wiedzą, • systemy informatyczne w procesach zarządzania, • zarządzanie ochroną środowiska. Mam nadzieję, że treści zawarte w książce okażą się być użyteczne dla teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem organizacjami gospodarczymi. [...]Pozycja Open innovation a rozwój innowacyjny mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2017) Stanisławski, Robert; Sopińska, Agnieszka; Zastempowski, Maciej