Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
6 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Strategic Planning in Small Company(Lodz University of Technology Press, 2016) Pietras, Agnieszka; Szczepańczyk, Maciej; Plebańska, Marlena (Rec.); Penc, Józef (Rec.)In the current economic reality small companies must use the tools of strategic analysis in order to evaluate in a reliable way external and internal conditions which show their distinctive capabilities (assets) and the future chances and threats creating at the same time the conditions for building their competitive position. Therefore it can be stated that the future belongs to those companies which apply proper tools of strategic analysis and keep on improving them. This book presents a review of Polish and foreign literature taking into consideration the specificity of strategic management, strategic analysis, planning and a specificity of a small company. The published research results which refer to strategic management and strategic planning in small companies were used together with the material collected in own research conducted by means of surveys, free-form interview and a case study.Pozycja Fundamentals of effective business strategies(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Berliński, Lechosław; Wodziński, Piotr; Lachiewicz, Stefan; Piasecki, Bogdan"...głównym celem tej pozycji jest próba wyjaśnienia współczesnego pojęcia ,,skutecznej strategii biznesu" i jej sensu oraz możliwości praktycznych. W związku z tym w niniejszym opracowaniu skoncentrowano się syntetycznie jedynie na takich słowach kluczowych, jak: skuteczna strategia biznesu, modelowa koncepcja strategii i jej bezpieczeństwo oraz ryzyko i jakość zarządzania strategią. Świadomie też zrezygnowano z fragmentów empirycznych, koncentrując się jedynie na elementach teoretycznych, ale o praktycznym, oprócz naukowego, charakterze. Bardziej obszerny wykład naukowo-pragmatyczny można znaleźć w licznych publikacjach oraz książce autora niniejszego opracowania pt. ,,Modelowanie strategii biznesu" (jest w niej pełna dokumentacja empiryczna). Cel opracowania znajduje odzwierciedlenie w jego konstrukcji i treściach merytorycznych poszczególnych rozdziałów. ..."Pozycja Przedsiębiorstwo. T. 2, Zarządzanie w otoczeniu(AJG Zakład Pracy Chronionej - Oficyna Wydawnicza, 2004) Berliński, Lechosław; Gralak, Henryk; Sitkiewicz, Franciszek; Okniański, Józef; Nogalski, Bogdan[...] Zagadnienia związane z wzajemnymi relacjami pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem stanowią jedno z podstawowych wyzwań przyszłości. Skuteczne zarządzanie w turbulentnym oraz przyszłym otoczeniu ma zatem znaczenie wręcz kapitalne dla menedżerów. Dlatego temat otoczenia musiał zostać podjęty - jako niezbędny dla kompleksowego „potraktowania" przedsiębiorstwa. Celem tomu drugiego jest więc „wyjście" z wnętrza podmiotu i zaprezentowanie problemów zarządzania całościowo, tj. z uwzględnieniem jego otoczenia. Otoczenie to przedmiot rozważań niniejszej publikacji. Koncepcja opracowania dotyczy prezentacji tych zagadnień niejako w trzech częściach. Część pierwsza autorstwa L. Berlińskiego zawarta jest w rozdziałach I, II i III i odnosi się do teoretycznych oraz praktycznych problemów zarządzania przedsiębiorstwem w otoczeniu. Część druga obejmująca rozdziały IV, V i VI, której autorem jest H. Gralak dotyczy zagadnień związanych z funkcjonowaniem makrootoczenia. Część trzecia to rozdziały VII, VIII i IX autorstwa F. Sitkiewicza traktujące o problematyce mikrootoczenia i jego interakcji z przedsiębiorstwem.[...]Pozycja Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa : konstrukcja i technologia(Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2004) Berliński, Lechosław; Penc-Pietrzak, Ilona; Marciniak, Stanisław[...] W związku z powyższym, celem książki jest w dużym stopniu nowe zaprezentowanie koncepcji strategii, konstrukcji jej modeli i technologii jej budowy dla potrzeb zarządzania w kolejnych fazach cyklu jej życia, jakimi są planowanie, wdrażanie i ekspansja. Książka ma charakter zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Wzbogaca w pewnych obszarach naukę i praktykę zarządzania przedsiębiorstwem. Napisano ją bowiem w oparciu o badania empiryczne, obszerne studia literatury przedmiotu oraz publikacje autorów. Proponowane rozwiązania są zweryfikowane empirycznie - a więc stanowią nowe lub wzbogacone paradygmaty zarządzania. Pozycja może być wykorzystana zarówno do celów edukacyjnych, jak i praktycznych, ma też wątki naukowe. Zgodnie z celem opracowania i istotą inżynierii projektowania strategii przedsiębiorstwa, książka składa się z dwóch części, a mianowicie: • części pierwszej, poświęconej konstrukcji strategii, • części drugiej, poświęconej technologii budowy strategii.[...]Pozycja Zarządzanie rozwojem organizacji. T. II(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2007) Lachiewicz, Stefan; Jeżak, Jan; Lewandowski, Jerzy; Otto, Jacek; Urbaniak, MaciejZarządzanie rozwojem organizacji posiada pewną specyfikę zależnie od sektora, wielkości i warunków działania poszczególnych przedsiębiorstw. Grupę firm o szczególnych cechach w tym zakresie stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Proces transformacji polskiej gospodarki wywołał znaczący przyrost liczebności takich przedsiębiorstw, szacowanej obecnie na ponad 3,4 mln podmiotów gospodarczych. Małe firmy zakładane na dużą skalę w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wkroczyły już w kolejne fazy swojego rozwoju i często osiągają znaczące sukcesy gospodarcze. Jednak niektóre spośród nich - po okresie początkowym opartym przede wszystkim na zapale i kreatywności założycieli - ograniczają lub likwidują prowadzoną działalność, inne z kolei łączą się w określone sieci firm lub zostają wchłonięte przez duże przedsiębiorstwa. Część IV drugiego tomu monografii pt.: ,,Zarządzanie rozwojem organizacji" została poświęcona właśnie tej problematyce. Autorzy poszczególnych rozdziałów analizują tutaj kierunki oraz perspektywy uwarunkowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Szczególnie dużo uwagi zajmują w tej części rozważania oraz wyniki badań, dotyczące innowacji w sektorze MSP oraz barier rozwoju tej kategorii firm. Na tym tle podkreślono także duże znaczenie różnych form wspierania działalności rozwojowej małych i średnich przedsiębiorstw ze strony samorządów lokalnych, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, programów Unii Europejskiej oraz innych instytucji. Część V nosi tytuł „Rozwój w sferze produkcji, jakości i logistyki". Są to najbardziej wymierne sfery działalności rozwojowej przedsiębiorstw. Najliczniejsza grupa artykułów w tej części dotyczy zagadnień zarządzania jakością, które traktuje się jako podstawowy obszar zmian i usprawnień w działalności analizowanych organizacji. Dużo miejsca poświęcono także rozwojowi funkcji logistycznych, zarządzaniu projektami oraz organizacji procesów produkcyjnych. Natomiast w części VI pt. ,,Marketingowe i finansowe determinanty rozwoju organizacji" skoncentrowano się na marketingowych i finansowych uwarunkowaniach rozwoju organizacji. Marketing jest istotnym czynnikiem dynamizującym procesy rozwojowe. Poprzez stosowanie odpowiednich narzędzi marketingowych można pozyskać istotne informacje rynkowe na temat kierunków i zakresu przyszłej strategii rozwoju a z drugiej strony efekty działań rozwojowych są weryfikowane poprzez wzrost konkurencyjności firmy i poziomu sprzedaży produktów. Artykuły poświęcone problematyce marketingowej zwracają szczególną uwagę na zagadnienia roli marki w rozwoju organizacji oraz budowy lojalności klientów i potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne są także uwarunkowania finansowe rozwoju organizacji. Każda forma rozwoju pociąga za sobą pewne koszty ale rodzi też szanse na określone efekty, mierzone wzrostem rentowności oraz wartości przedsiębiorstwa. Te aspekty znajdują miejsce w końcowych opracowaniach tomu drugiego. Szczególnie należy tu podkreślić cykl rozważań poświęconych możliwości pozyskiwania środków na rozwój poprzez system zamówień publicznych oraz funduszy strukturalnych. Reasumując ten syntetyczny wstęp, należy stwierdzić, że poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia pokazują dużą złożoność problematyki zarządzania rozwojem współczesnych organizacji i w odczuciu autorów mogą stanowić podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.Pozycja Zarządzanie rozwojem organizacji. T. I(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2007) Lachiewicz, Stefan; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Penc, JózefDevelopment of the organization is understood as the process the progress formation's process in all spheres of the enterprises' activities, the non- profit institutions and different organizational forms. It is a basie factor of complete and optimum possessed resources and appearing chances of the environment. Transformations, which take place in the present economy, require continuous developmental changes in functioning of the organizations. These changes are different types. They are structure - possession nature and also technical - technological and they can concern the area of economics, finances, marketing and human resources. The marketable economy owes its effectiveness of the large efficiency of the assimilating the changes, which make possible the competitiveness of the enterprises' products and services. The development is also a permanent value in the human being' s life, so it joins with the necessity of continuous adapting and transformations in the professional and personal areas. The development of the organization is often connected with forming of the new hierarchy of aims. lt also causes the internal transformation of the organization, and it changes the enterprise's situation in its environment. The first volume of this monograph is concentrated on such like these problems. It consists of three parts, in which distinguished detailed problems are discussed in. The first part entitled "Strategies of the organizations' development" regards to the wide scale of the strategie questions, connected with formulating developmental aims, methods and essential resources of their realization. The special attention was called to: the analysis of the chosen strategies of the organization, the part of organizational culture in the development of the organization and the functions of the supervisory board, managers and different interest groups in the development processes. The considerable part of reports presented in this study relates to the enterprise's restructuring and others narrow changes ( e.g. in the area of the production, organizational structures and the systems of the staff motivating).According to many authors' opm1ons the restructuring strategy of the enterprises, trades or economic sectors appears as the basie form of the development of Polish economic and non - profit organizations at the present phase of their functioning. The second part of this volume contains studies consecrated the development of human resources. The authors of these studies point on various aspects and conditions of this development, such as developing of employees' competences, formation the loyalty of the staff and implementation of the elastic forms of the employment. A lot of place in this part was dedicated to the role of employees' entrepreneurship and their innovative attitudes in the development of the organization. Interesting considerations also relate to solutions in the range of the staff development in specific organizations or sectors conditions, e.g. bank, building company, the organization of mountain life-saving or IT trade. In the finał part of this volume entitled „Knowledge and informative systems in the management development" first of all the attention was paid to the problems of the knowledge management at the economic organizations. The present economy is based on knowledge and its skilful using in the development of the enterprises. These aspects are emphasized very strongly by authors of studies in this part. An essential condition of the efficient knowledge management is the modem informative system, which is discussed in three reports. The wide range of problems and research results put in this volume lets think, that its reading can be helpful in solving the difficult problems of the management the development of the organization.