Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)

Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178

Przeglądaj

collection.search.results.head

Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
  • Pozycja
    Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Lachiewicz, Stefan; Walecka, Anna; Błaszczyk, Wanda; Czekaj, Janusz; Jędrych, Elżbieta
    Zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin nauki i praktyki zarządzania w ostatnich kilkudziesięciu latach. W niektórych okresach rozwoju nauk o zarządzaniu ukazywało się najwięcej opracowań dotyczących właśnie różnorodnych koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi. I chociaż ostatnio zmienia się sposób ujmowania istoty zasobów kadrowych przedsiębiorstwa, określanych często jako potencjał społeczny, kapitał intelektualny czy zasoby wiedzy organizacji, to jednak ranga tej subdyscypliny zarządzania jest nadal bardzo istotna. Podejście takie jest reprezentowane także w niniejszej monografii. Poszczególni autorzy prezentują różnorodne problemy zarządzania zasobami ludzkimi, posiadające znaczącą rolę we współczesnych organizacjach. Biorąc pod uwagę charakter poruszanych zagadnień wyodrębniono trzy części opracowama. Część pierwsza dotyczy kluczowych problemów i wyzwań stojących przed teorią i praktyką ZZL we współczesnej gospodarce. Prezentując tylko wybrane spośród nich, należy zwrócić szczególną uwagę na rozdziały poświęcone związkom pomiędzy elastycznością organizacji a systemem zarządzania zasobami ludzkimi, specyfice ZZL w przedsiębiorstwach międzynarodowych oraz w trakcie fuzji i przejęć przedsiębiorstw, kształtowaniu karier i rozwoju zawodowego pracowników w obecnych warunkach oraz roli intuicji w zarządzaniu. Część druga opracowania jest skupiona wokół problematyki motywowania i rozwoju pracowników. Jest to obszar wiedzy i praktyki zarządzania o bardzo dużych tradycjach a jednocześnie podlegający znacznym przekształceniom i ewolucji w ostatnich latach. Nowe instrumenty motywowania i rozwoju personelu, wzrost roli pracowników w wyborze formy motywacji, zwiększenie skali środków motywacji pozapłacowej oraz przywiązywanie dużej rangi do elastyczności i przydatności praktycznej szkoleń, to najważniejsze symptomy takiej ewolucji. Jest to widoczne szczególnie w cyklu rozdziałów poświęconych metodzie coachingu. W poszczególnych tekstach zwraca się uwagę na powyższe zagadnienia, wskazując przede wszystkim na to, że motywowanie we współczesnych organizacjach wymaga bardzo dużej wiedzy menedżerskiej oraz umiejętności oceny potrzeb pracowników i uwarunkowań sytuacyjnych, w ramach których oni funkcjonują. Ostatnia częsc pracy dotyczy innowacji i zmian w sferze zarządzania zasobami ludzkimi. Prowadzenie działań kadrowych w aspekcie strategicznym i operacyjnym wiąże się z potrzebą projektowania oraz wdrażania różnorodnych innowacji i zmian. Dokonują się one zarówno w sferze poszczególnych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi (planowanie potrzeb kadrowych, rekrutacja i selekcja pracowników, ocenianie i motywowanie personelu itd.), jak i w obszarze metod i technik prowadzenia działań kadrowych, systemów informacji personalnej czy też form kontaktów z rynkiem pracy (np. outsourcing i leasing kadrowy). W ramach opracowań zamieszczonych w tej części poruszono wiele interesujących zagadnień. Należy tu zwrócić szczególną uwagę na problemy dyfuzji innowacji personalnych oraz partycypacji pracowników w procesach zmian a także na zagadnienia redukcji zatrudnienia oraz na jej prawne aspekty. Bardzo interesujące i określające pewne kierunki na przyszłość są rozważania poświęcone tzw. e-HR oraz przykładom praktycznym w obszarze rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy oraz zdrowego stylu życia pracowników. Szeroka skala problemów towarzyszących rozwojowi różnorodnych koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi wpływa na to, że w ramach jednej monografii trudno jest przedstawić wszystkie grupy zagadnień. Autorzy poszczególnych opracowań wskazują na to, co w ich ocenie posiada duży walor aktualności i ważności praktycznej. Podkreślenie dominującej roli procesów motywowania i rozwoju potencjału pracowniczego oraz dużego wpływu zmian w strukturze gospodarki (np. wzrost rangi firm międzynarodowych oraz fuzji i przejęć przedsiębiorstw) na procesy kadrowe, a także potrzeby ciągłych innowacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi z uwzględnieniem współuczestnictwa środowisk pracowniczych, to najważniejsze przesłania, jakie wynikają z tej monografii.
  • Pozycja
    Personnel innovations management in the organization
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Jędrych, Elżbieta; Miller, Małgorzata; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Baranowski, Krzysztof; Dobbie, Martin
    The personnel functions describe the entirety of matters and activities connected with the functioning of people in the organization. It includes the processes and activities with executive, consulting and regulating character. In the literature and in practice in order to characterize personnel activities (the way of realizing this function) different terminology is used: the management ( administrating, leading) staff, the human resources management (the potention of labor, the social potentia!), the management of human capital (for more details see: Król 2002, p. 1-3). The shape of the personnel function in the organization is the result of interna! factors such as: strategy, structure, the culture of organization, and extemal factors connected with the environment itself in which the organization operates. The modem concept of management in the field of personnel function is the human resources management. (HRM), in which human resources management is treated as an element of assets and the source of competitiveness. The human resources management is in fact a special philosophy based on the conviction that in order to defeat the rivals, the organization must first of all invest in people. One postulates the strategie integration of personnel matters with business matters, the active role of line management in solving personal matters and treating the engagement of staff members as a tool to achieve goals (Pocztowski, 2003, p. 37). The changes in the environment and in the organization itself gave a qualitatively new meaning to the personnel function, a lot of previous rules and the procedures of realization lost its sense and need to be altered. The traditional personal tasks are being changed towards being human resources based on values connected with the development of intellectual capital. The system of HRM is evaluating towards the model of creation the networks of values for the major players in the organization. The pace and the scale of adjustment of personnel function to the new reality will be increasing. In order to cope with new challenges people dealing with HRM must radically redefine their organizational role and aim at being leaders in the creation of values. The activities of staff specialists must be forwarded toward the creation of values stimulating the inflow of personnel innovation and quick flow inside the organization. The competence in meaning of HRM decides about the competence in getting and using modem technologies in the process of using the staff knowledge in the creation of organization values. Introducing the innovative techniques and methods to attract, recruit, train and keep the best staff can have influence on the market success of the organization (Reed 2002, p. 14). At the same time the personnel function is a special field of introduction of innovations that raise resistance and lack of confidence more than in different fields of the organization activities. This process is characterized by a lot of weaknesses and barriers which acknowledgement is as a reserve of progress. The aim of this book is to show the ways of steering the process of implementing personnel innovations at the different levels of the management of the organization.