Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Matejun, Marek"
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami : praca zbiorowa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Matejun, Marek; Szczepańczyk, Maciej; Glińska-Neweś, Aldona; Jędrych, Elżbieta; Penc, JózefRozwój małych i średnich przedsiębiorstw zdeterminowany jest różnorodnymi czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Aktualne warunki ich funkcjonowania związane są przede wszystkim z konsekwencjami postępujących procesów integracji europejskiej oraz globalizacji. Uwagę zwraca ponadto konieczność stałego monitorowania barier i stymulatorów rozwoju firm sektora MŚP wpływających na ich procesy rozwojowe oraz kształtowanie konkurencyjności. Istotne wyzwanie stanowi również postulat wzrostu profesjonalizacji zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach, w tym zakresu wykorzystania współczesnych koncepcji i metod zarządzania w firmach sektora MŚP. W złożonym i dynamicznym otoczeniu przedsiębiorcy stają zatem przed coraz nowszymi wyzwaniami i problemami wpływającymi na potrzebę koncentracji zasobów na określonych działaniach i kierunkach rozwoju gospodarczego. Tej właśnie tematyce poświęcono niniejszą monografię. Jej podstawowym celem jest przedstawienie aktualnych problemów zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami wraz ze wskazaniem wybranych przykładów rozwiązań biznesowych w praktyce funkcjonowania firm sektora MŚP. Praca została podzielona na cztery części, w ramach których przedstawiono w sumie 24 opracowama. W części pierwszej zwrócono uwagę na wpływ integracji europejskiej i procesów globalizacji na funkcjonowanie oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Przedstawiono tu różnorodne możliwości wykorzystania europejskich instrumentów wspierania firm sektora MŚP oraz korzyści ze współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesu. Poddano analizie wpływ przystąpienia Polski do strefy euro na sektor MŚP. Zwrócono także uwagę na potrzebę zarządzania przez jakość oraz kształtowania innowacyjności i przedsiębiorczości w kulturze organizacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach postępujących procesów globalizacji i internacjonalizacji działalności gospodarczej. Drugą część pracy poświęcono barierom oraz stymulatorom rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw W rozważaniach przedstawiono aktualne bariery w różnych fazach cyklu życia podmiotów gospodarczych, począwszy od etapu koncepcji i podejmowania działalności gospodarczej, poprzez fazy rozwojowe firmy. Zwrócono także uwagę na specyficzne problemy rozwoju małych i średnich firm na obszarach wiejskich oraz wpływ klimatu administracyjnego na podejmowanie działalności turystycznej w sektorze MŚP. W tej części pracy poddano także analizie pozytywne i negatywne aspekty stosowania wybranych działań promocyjnych w przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz przedstawiono podstawowe zasady kształtowania konkurencyjności firm informatycznych. W trzeciej części przedstawiono wybrane metody zarządzania, które mogą zostać zaimplementowane w firmach sektora MŚP. Zwrócono tu uwagę na znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnych przedsiębiorstwach, a także możliwości wykorzystania koncepcji zarządzania strategicznego do planowania wzrostu firmy. Miejsce poświęcono również problematyce zarządzania firmą zorientowaną na wartości oraz zagadnieniom zarządzania projektami. Zaprezentowano ponadto znaczenie proekologicznych technologii w innowacyjnych produktowa przedsiębiorstwach oraz podstawowe zasady dyskonta w rachunkowości podmiotów gospodarczych. W czwartej części przedstawiono wybrane przykłady rozwiązań biznesowych w praktyce gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw. Zaprezentowano i omówiono wyniki badań nad organizacyjnymi uwarunkowaniami autonomii pracowniczej oraz dotyczące świadomości ekologicznej organizacji. Kolejne rozdziały obejmują rozważania dotyczące wybranych aspektów konkurencyjności przedsiębiorstw branży mleczarskiej oraz studia przypadku dwóch firm: z branży meblarskiej oraz z sektora budowlanego. Ostatnie opracowanie poświęcono społecznej odpowiedzialności biznesu, której koncepcja może być również użyteczna dla firm sektora MŚP. Przedstawione w monografii rozważania teoretyczne, wyniki badań empirycznych oraz przykłady praktycznych zastosowań koncepcji biznesowych mogą stać się użyteczne dla właścicieli i kadry kierowniczej małych i średnich przedsiębiorstw, firm konsultingowych oraz instytucji otoczenia biznesu wspierających rozwój tej kategorii podmiotów gospodarczych. Menedżerom dużych organizacji pozwalają one ponadto lepiej zrozumieć specyficzne problemy funkcjonowania firm sektora MŚP, co może stać się przydatne w trakcie współpracy większych podmiotów z mniejszymi przedsiębiorstwami. Autorzy wyrażają również nadzieję, że książka stanie się interesującą lekturą dla studentów specjalności menedżerskich związanych z zarządzaniem małym i średnim biznesem oraz dla młodych naukowców poszukujących inspiracji badawczych i twórczych.Pozycja Causes and effects of using outsourcing in revenue chamber in Lodz(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Matejun, Ida; Matejun, MarekPozycja Funkcjonowanie zespołów pracowniczych w przedsiębiorstwach zaawansowanych technologii(Wydawnictwo Media Press, 2008) Matejun, Marek; Walecka, AnnaThe functioning of the teams of employees in the enterprises of advanced technologi es. Making use of the teams of employees is becomming a very important issue in the functioning of of the modern enterprises, including the ones of advanced technologies, whose aim is to develope permanently and find innovative solutions. The article presents the researches applying to the chosen aspects of the functioning of the teams of employees in the companies of IT industry.Pozycja Kształcenie menedżerów na uczelni technicznej(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Depta, Adam; Kierner, Grzegorz; Jarczyński, Jacek; Lachiewicz, Stefan; Matejun, Marek; Staniec, Iwona; Stanisławski, Robert; Staniec, Iwona; Marczak, Michał; Łobos, KrzysztofPraca przedstawia działania Kierownictwa i Pracowników Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej na rzecz jakości kształcenia przyszłych i obecnych menedżerów. Zwrócono w niej szczególną uwagę na ważne aspekty z punktu widzenia kształtowania programów studiów, doboru atrakcyjnych form kształcenia, jak i kierunków nauczania. Przedstawione w pracy badania jakości i satysfakcji nauczania odbywają się w oparciu o innowacyjne podejście uwzględniające analizę pożądanej i realnie zdobywanej macierzy kompetencji. Pierwsze pięć rozdziałów pracy przedstawia metodologię i mnogość doświadczeń praktycznych leżących u podstaw jakości kształcenia. S4 one pewnego rodzaju przewodnikiem dla osób zajmujących się jakością kształcenia menedżerów na uczelniach wyższych. Kolejne trzy rozdziały to zwrócenie uwagi na przyszłość kształcenia menedżerów ze szczególnym naciskiem na ustawiczne kształcenie, zapotrzebowanie przedsiębiorców oraz na fakt promowania przedsiębiorczości akademickiej w postaci działalności typu spin-off i spin-out. Prezentowana pozycja jest wycinkowym przedstawieniem koniecznych zmian, jakie dokonują się na polskich uczelniach wyższych, aby w dobie zagrożenia niżem demograficznym wygrać konkurencję na rynku edukacyjnym.Pozycja Managing the potential of small and medium-sized enterprises in business practice(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Matejun, Marek; Błaszczyk, Wanda; Czekaj, Janusz; Lachiewicz, StefanThe development of small and medium-sized enterprises is subject to numerous restrictions stemming both from their external environments, internal weaknesses and lack of resources in smaller business entities. On the other hand, these companies often have rich and strong potential which in appropriate conditions can become a powerful element of competitive advantage and the development factor of these companies. These conditions consist both of assistance activities carried out by institutions in business environment, the increase in the usage of management outputs and the professionalization of management processes in SMES sector. This monograph is devoted to the above-mentioned issues. Its aim is to present the areas and concepts of managing the potential of small and mediumsized enterprises. It concentrates mainly on the issues of social potential management, knowledge management, technical potential management and financial management in the companies of SMES sector. This monograph consists of thirteen chapters divided into three parts. In the first part the concepts of social potential management in small and medium-sized enterprises are presented. The attention is paid mainly to the importance of shaping and usage of organizational culture in the process of creating the competitiveness of smaller business entities. In this part, the possibilities to use flexible forms of employment and work organization in small and medium-sized enterprises are also presented. They often allow to increase the range of functioning decreasing at the same time the labor costs and the burdens of public law. Some place is also devoted to the attitudes towards the different elements of motivational systems in the companies of SMES sector and to the basic rules of building an effective team. The second part is devoted to knowledge management and technical potential management in the companies of SMES sector. The basic concepts of intellectual capital management and knowledge management in small and medium-sized enterprises are presented here. The next chapters deal with the issues of project management in smaller business entities. The attention is paid to the methods of collecting, accumulating and analyzing knowledge and experience gathered as the result of project realization and to the application of telecommunications services in the process of project management. The last chapter is devoted to the usage of network solutions, virtualization in the operations and value management of the contemporary enterprises. In the third part the examples of managing the potential of small and medium-sized enterprises in business practice are presented. The attention is paid to the importance of financial potential management. The financial conditions of small and medium-sized enterprises from the rural areas of Warmian-Masurian region are presented. There are also chapters devoted to key factors which affect marketing decision-making in small enterprises and to tendencies in customer service in transportation. The monograph ends up with a chapter presenting the barriers to development of small and medium-sized enterprises taking into consideration the peculiarity of L6dz voivodeship. The issue of managing the potential of small and medium-sized enterprises is relatively new in management. That is why it is important to conduct both theoretical and empirical research in this field. The authors hope that the papers presented in this monograph will help to understand better the concepts and the methods of the usage of social potential, technical potential and financial potential in the management of small and medium-sized enterprises. This monograph is designed for owners and managers of small and mediumsized business entities but also for people working in consulting firms, consultants and other institutions of business environment. Moreover. it seems that also academic teachers and students who have chosen specializations connected with entrepreneurship and management of small and medium-sized enterprises, will be interested in these issues. The research results can also inspire PhD students and young researchers to conduct further scientific research.Pozycja Metoda studium przypadku - egzemplifikacja wykorzystania w naukach o zarządzaniu.(Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi, 2012) Matejun, MarekJedną z metod szeroko wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu jest studium przypadku. Swoją specyfikę wpisuje się w idiograficzne podejście badawcze i jakościowy kontekst badań naukowych pozwalając jednocześnie na precyzyjny opis określonych zjawisk w złożonej rzeczywistości organizacyjnej. W artykule przedstawiono przykłady wykorzystania metody studium przypadku w pracach badawczych oraz w praktyce publikacyjnej nauk o zarządzaniu. Zostały one zebrane w trakcie badań ankietowych na próbie 48 naukowców wykorzystujących tą metodę w prowadzonych przez siebie pracach badawczych.Pozycja Problemy i perspektywy zarządzania w społeczeństwie ryzyka oraz zagadnienia jakości życia(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2016) Politechnika Łódzka. Wydział Organizacji i Zarządzania. Katedra Zarządzania.; Lodz University of Technology. Faculty of Organization and Management. Department of Management.; Depta, Adam; Matejun, Marek; Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Zawada, Marcin; Strzelecka, Agnieszka; Martin, Marek; Staniec, Iwona; Lisowska, Renata; Matejun, MarekKoncepcja społeczeństwa ryzyka Becka przeniesiona na poziom globalny stała się koncepcją światowego społeczeństwa ryzyka. W zamyśle autora miała zwrócić uwagę światowej opinii na zagrożenia dla ekosystemów, gospodarki oraz życia społecznego, wynikające z niekontrolowanego postępu technologicznego. Teoria światowego społeczeństwa ryzyka wychodzi poza dychotomiczny podział na wytwory natury i na to co jest wytworem społeczeństwa, w tym nauki. Zwraca uwagę na fakt, iż typowe zagrożenia ekologiczne będące skutkiem działania sił natury wynikają obecnie także z działalności człowieka. Mają one społeczny charakter, gdyż zostały wytworzone w toku rozwoju technologii, która radykalnie zmieniła, i nadal zmienia, życie ludzi, charakter pracy zawodowej, style życia, stosunki rodzinne, relacje międzyludzkie i ogromny obszar zdrowia jednostek i społeczeństw [...]Pozycja Problemy i wyzwania w zarządzaniu organizacjami publicznymi(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Adamik, Anna; Matejun, Marek; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Glińska-Neweś, Aldona; Kaczmarek, Bogusław; Lachiewicz, StefanOrganizacje odgrywają we współczesnej gospodarce tak ogromną rolę, że mówi się wręcz, iż żyjemy dziś w „świecie organizacji". Spotykamy je w różnych miejscach, w różnych formach i rozmiarach. Jednocześnie, różne typologie w różny sposób porządkują zagadnienie, nie dając wciąż jednego, dominującego sposobu ich klasyfikacji. Bardzo rozpowszechnione wydaje się klasyfikowanie organizacji ze względu na ich funkcję genotypową, gdzie wyróżnia się ze względu na rolę jaką spełniają w zaspokajaniu określonych potrzeb społecznych: organizacje gospodarcze, organizacje służące zaspokajaniu niematerialnych potrzeb społeczeństwa (organizacje administracyjne ogólnopaństwowe i lokalne, militarne i policyjne), organizacje społeczne oraz organizacje religijne. Nakładając jednak na powyższą klasyfikację aspekt motywu podejmowania działania zyskujemy bardziej klarowne wyodrębnienie trzech typów organizacji, a mianowicie organizacji komercyjnych, publicznych i społecznych. O ile o pierwszym ( organizacjach biznesowych), i trzecim typie (organizacjach non profit, działających dla dobra i interesów mniejszych społeczności, np. fundacje, stowarzyszenia) napisano już wiele, o tyle drugi, czyli organizacje publiczne, wciąż są w tym zakresie zaniedbywane. Literatura podaje, iż stały się one obiektem usystematyzowanych badań dopiero od połowy pierwszej dekady XXI wieku, a przecież od lat otaczają nas ze wszystkich stron. Realizują swe funkcje w sferze życia publicznego zarówno w obszarze polityki, administracji, nauki, edukacji, ochrony zdrowia, ale i bezpieczeństwa publicznego, ochrony środowiska naturalnego itp. Ze względu na wyjątkową ich rolę i jednocześnie tak krótki okres badań nad specyfiką funkcjonowania organizacji publicznych, pozwalający jak dotąd poznać i opisać jedynie niektóre zasady i prawidłowości działań prowadzonych w ich ramach, istotne wydało się nam wypełnienie tej luki. W tym celu przygotowano niniejszą monografię. Prezentowana praca składa się z czterech części systematycznie pogłębiających naszą wiedzę o tej grupie organizacji. Część pierwsza zawiera pięć opracowań z zakresu specyficznych uwarunkowań mających wpływ na funkcjonowanie organizacji publicznych. Dostrzegają one kolejno aspekty: gminy inteligentnej, stereotypów etnicznych, kultury organizacyjnej oraz etos urzędnika państwowego, jako wartościowe wsparcie dla pełniejszego zrozumienia i sprawmeJszego prowadzenia współczesnych organizacji publicznych. Ciekawe wydaje się także zwrócenie uwagi na umiejętne zarządzanie długiem publicznym. Do części drugiej wybrano pięć prac skupiających się na analizie działań w dwóch wybranych grupach organizacji publicznych, a mianowicie w ochronie zdrowia oraz nauce i oświacie. W pracach poświęconych służbie zdrowia mowa będzie o problemach związanych z zarządzaniem jakością, zwłaszcza w zakresie dializoterapii oraz tych związanych z kształtowaniem nowoczesnej struktury organizacyjnej szpitali ukierunkowanych na procesy. W pracach dotyczących nauki i oświaty skupiono się na szkołach wyższych i ich problemach z zakresu nowoczesnego zarządzania, wynagradzania oraz bezpieczeństwa informacji. Trzecią część pracy poświęcono organizacjom administracji państwowej i samorządowej oraz ich problemom. Zawarto tu cztery interesujące prace wchodzące w aspekty: marketingu, kształtowania jakości, analizy kosztów oraz zarządzania projektami informatycznymi w zarządzaniu publicznym. Czwarta, ostatnia część pracy zaznacza swego rodzaju wyzwania stojące przed współczesnymi, a mającymi aspiracje być nowocześnie zarządzanymi, organizacjami publicznymi. Trzy pierwsze prace wskazują na szczególną rolę małych i średnich przedsiębiorstw, jako istotnych partnerów dla organizacji publicznych. Umiejętne ukształtowanie relacji z nimi stanowić może dla opisywanych w pracy organizacji nie lada wyzwanie, szczególnie, że w tym kierunku strony napotykają nie tylko szanse, ale i liczne bariery współpracy. Obszernie omówiono je w pierwszym opracowaniu. Poza tym w wielu przypadkach obserwacja funkcjonowania MSP może pomóc w sprawniejszym zarządzaniu niektórymi organizacjami publicznymi. Wskazuje na to zawarta w kolejnej pracy analiza porównawcza zastosowania i skuteczności metod zarządzania w MŚP i w gminach. Implikacje dla urzędników państwowych (tu: skarbowych) daje także praca trzecia, która opisuje outsourcing rachunkowości i doradztwa podatkowego w sektorze MSP. W części tej znalazło się również opracowanie ukazujące szczególny rodzaj wyzwania dla współczesnych organizacji publicznych, a mianowicie rosnącą rolę pomocy publicznej w projektach badawczych. Autorzy świadomi są, iż zamieszczone w niniejszej pracy wyniki badań literaturowych i empirycznych nie wyczerpują szerokiej gamy zagadnień związanych z zarządzaniem organizacjami publicznymi, mają jednak nadzieję, że lektura ta zwróci uwagę czytelników, po pierwsze, na organizacje publiczne, po drugie, na zasygnalizowane w pracy problemy i zagadnienia z zakresu ich funkcjonowania, po trzecie, zainspiruje do dalszych badań tej szalenie ważnej i interesującej grupy organizacji. Wydaje się, iż praca ta może stanowić także istotne wsparcie dla urzędników państwowych, przy podejmowaniu przez nich wielu decyzji towarzyszących ich pracy zawodowej.Pozycja Rola naczelnego kierownictwa w procesie kontroli zarządczej w publicznych szkołach wyższych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Kapuścińska, Karolina Zofia; Matejun, MarekJednym z zadań kierownictwa naczelnego szczebla jest prowadzenie działań kontrolnych zapewniających realizację wyznaczonych celów. W jednostkach sektora publicznego działania te wiążą się z wprowadzeniem procesu kontroli zarządczej. Dotyczy to również publicznych szkół wyższych, które realizują ważne społecznie i gospodarczo zadania związane z kształceniem kadr i prowadzeniem działalności naukowej. Wdrożenie kontroli zarządczej związane jest tu z podjęciem wielu działań, za które odpowiedzialność ponoszą rektorzy. Biorąc to pod uwagę jako cel artykułu wyznaczono prezentację działań podejmowanych przez naczelne kierownictwo publicznych szkół wyższych w procesie wdrażania systemu kontroli zarządczej. W opracowaniu przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych z wykorzystaniem metody badania dokumentów w 50 publicznych uczelniach z całej Polski.Pozycja The role of flexibility in building the competitiveness of small and medium enterprises(2014) Matejun, MarekFlexibility is perceived as the key factor determining the competitiveness and a competitive edge of contemporary organizations, as it is one of the most basic qualitative features of this category of entities. Taking this into account, the author of the article decided to present and evaluate the possibilities and conditions for using fl exibility in building competitiveness of SMEs. The aim of the article was achieved through conducting surveys on the sample of 61 companies from the Lodz region.Pozycja Współczesne koncepcje zarządzania produkcją, jakością i logistyką(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Lachiewicz, Stefan; Matejun, Marek; Grądzki, Ryszard; Lewandowski, Jerzy; Urbaniak, MaciejZłożoność współczesnych systemów wytwarzania przy jednoczesnym dążeniu do zapewnienia elastyczności i wariantowości procesów wymusza na przedsiębiorstwach stosowanie coraz nowszych koncepcji zarządzania wspierających kreatywność oraz wprowadzanie usprawnień organizatorskich. Dotyczy to w szczególności takich obszarów funkcjonowania przedsiębiorstw, jak: produkcja, sfera zapewnienia jakości oraz logistyka wewnętrzna i zewnętrzna. Decydują one w znacznym stopniu o konkurencyjności oraz skuteczności funkcjonowania współczesnych organizacji, przede wszystkim produkcyjnych i usługowych. Kadra kierownicza koordynująca działania w sferze produkcji, jakości i logistyki staje więc zarówno wobec istotnych dylematów strategicznych dotyczących wyboru określonych koncepcji zarządzania, jak również problemów taktycznych i operacyjnych związanych z ich implementacją do praktyki gospodarczej. W swoich decyzjach muszą uwzględniać oni zarówno korzyści i kierunki zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, wynikające z wdrożenia tych metod, jak również koszty i zagrożenia związane z ich wykorzystaniem w organizacjach gospodarczych. Należy przy tym pamiętać, iż współczesne koncepcje zarządzania modyfikują w istotny sposób nie tylko systemy wywarzania, zapewnienia jakości i sprawności logistycznej, ale wpływają także na sferę społeczną, czy informacyjną kształtując kapitał intelektualny, wartość firmy oraz wewnętrzne i zewnętrzne relacje przedsiębiorstwa. Użyteczność ich wykorzystania powinna być analizowana ponadto z punktu widzenia zarządzania zmianami organizacyjnymi, zarządzania projektami oraz z uwzględnieniem technologii wpływających m.in. na wybór modelu biznesu, celów i kierunków rozwoju strategicznego, a także na kształt i parametry struktur organizacyjnych. Tej właśnie problematyce poświęcono niniejszą monografię. Podstawowym celem opracowania jest prezentacja wybranych współczesnych koncepcji zarządzania w sferze produkcji, jakości i logistyki wraz z analizą i oceną szans oraz zagrożeń wynikających z ich wdrażania do praktyki gospodarczej. Monografia została podzielona na trzy części, w ramach których przedstawiono w sumie 20 tekstów. Pierwszą część opracowania poświęcono współczesnym koncepcjom zarządzania w sferze produkcji i logistyki. Zwrócono tu uwagę na konieczność zapewnienia integracji i koordynacji wdrażanych w przedsiębiorstwach współczesnych metod zarządzania, a także poddano rozważaniom miejsce człowieka w zmieniających się systemach produkcyjnych. W kolejnych opracowaniach przedstawiono założenia modelu dojrzałości organizacji w obszarze zarządzania produkcją, koncepcję diagnozy zorganizowania systemów wytwarzania opartych o struktury wirtualnych drzew wytwórczych (WOW), a także bariery wdrażania koncepcji lean management w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce. W ostatnim opracowaniu zaprezentowano rolę logistyki w zarządzaniu współczesnymi przedsiębiorstwami. W drugiej części monografii przedstawiono rolę systemów zarządzania jakością we współczesnych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. Rozważania rozpoczęto od prezentacji podstawowych założeń, kierunków rozwoju oraz perspektyw wdrażania systemów zarządzaniem jakością w organizacjach gospodarczych. Zwrócono także uwagę na rolę jakości w działaniach innowacyjnych przedsiębiorstw. Następnie przedstawiono przykłady implementacji i funkcjonowania zintegrowanych systemów zarządzania jakością w gospodarstwach rolnych oraz w wybranych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. W trzeciej części publikacji zwrócono natomiast uwagę na znaczenie nowych technologii w zarządzaniu współczesnymi przedsiębiorstwami. W pierwszych opracowaniach poddano analizie problemy obsługi zaawansowanych technologii w przedsiębiorstwie usługowym, a także zwrócono uwagę na potrzebę badania efektywności ekonomicznej oraz użyteczności systemów informatycznych. Kolejne rozdziały poświęcono zagadnieniom wykorzystania metod obiektowych w projektowaniu procesów zachodzących w przedsiębiorstwach oraz doskonaleniu procesów zarządzania projektami. W tej części zwrócono ponadto uwagę na konieczność zarządzania środowiskiem w wymiarze międzynarodowym wraz z odniesieniem tych rozważań do modelu zarządzania środowiskiem w regionie śląskim, a także na konsekwencje dostosowania przepisów bezpieczeństwa pracy do wymogów i standardów polskich i europejskich. Autorzy wyrażają nadzieję, iż przedstawione rozważania i modele teoretyczne, a także liczne przykłady praktycznych zastosowań pozwolą na skuteczne wdrażanie współczesnych koncepcji zarządzania produkcją, jakością i logistyką do organizacji gospodarczych, przede wszystkim o produkcyjnym i usługowym profilu działalności. Książka przeznaczona może być zatem dla właścicieli i kadry kierowniczej przedsiębiorstw, firm konsultingowych, czy jednostek wdrażających i certyfikujących systemy zarządzania jakością. Sprawdzi się również jako podręcznik akademicki dla studentów kierunków Zarządzanie oraz Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. Przedstawione treści i wyniki badań mogą stać się inspiracją do dalszych prac naukowców zajmujących się problematyką zarządzania produkcją, jakością oraz logistyką we współczesnych przedsiębiorstwach.Pozycja Współczesne organizacje wobec wyzwań zarządzania ryzykiem : aspekty poznawcze(Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2015) Matejun, Marek; Lachiewicz, Stefan; Kapuścińska, Karolina ZofiaWspółczesne organizacje, wśród których znajdują się zarówno instytucje publiczne, jak i podmioty prawa gospodarczego realizują powierzone im zadania w celu osiągnięcia wymiernych efektów. W przypadku instytucji publicznych są nimi wskaźniki oszacowane do uzyskania przez organy nadrzędnej władzy ustawodawczej. Natomiast podmioty gospodarcze dążą do zmaksymalizowania zysku oraz zminimalizowania nakładów środków i materiałów niezbędnych w procesie produkcyjnym w nich realizowanym. Ostatnie lata wskazują, że w sektorze publicznym coraz częściej widoczna jest tendencja do czerpania wzorców zachowań rynkowych z podmiotów komercyjnych. Międzynarodowe normy, rozporządzenia i umowy narzucają konieczność modernizacji ich działalności Jedną z nich jest realizowanie procesu zarządzania ryzykiem, koncepcji w ramach kontroli zarządczej. Zakłada ona takie działanie, które powoduje minimalizację skutków ryzyka. Interpretowane jest ono jako dwuwymiarowe pojęcie, gdyż z jednej strony oznacza zagrożenie i niebezpieczeństwo, a z drugiej daje nowe możliwości działania. Władze jednostek, w których proces zarządzania ryzykiem jest wdrażany i stosowany powinny mieć świadomość, że jest to działanie twórcze, w którym udział winni mieć wszyscy pracownicy. W teorii zarządzania ryzykiem ujęto cztery etapy tego procesu. Składają się na niego: poznanie celów organizacji, zidentyfikowanie ryzyk oraz ich analiza i ocena, przygotowanie katalogu działań minimalizujących skutki tych ryzyk dla organizacji, jak również monitorowanie poziomu ryzyk i ich kontrolowanie. Jak określono powyżej, proces zarządzania ryzykiem wskazuje, że powinno być ono analizowane i oceniane. Posłużyć mogą do tego różnorodne wskaźniki, zarówno finansowe, jak i kadrowe, ubezpieczeniowe, bądź też narzędzia dostosowane do rodzaju aktywności realizowanej w danej organizacji, uwzględniające jej specyfikę i cele funkcjonowania. Warto przy tym zwrócić uwagę, że działalność instytucji publicznych jest wysoce pracochłonna, a ich podstawowym zasobem, w kluczowym stopniu wpływającym na realizację zadań pozostają zasoby ludzkie5. Jest to niepodważalne źródło potencjału pracy. Dlatego też w niniejszym opracowaniu podjęto temat zarządzania specyficznym rodzajem ryzyka związanego z tymi zasobami, które określono mianem ryzyka kadrowego. Wykorzystano tutaj definicję zaproponowaną przez A. Lipkę, zgodnie z którą można je zdefiniować jako angażowanie się w warunkach niepewności w działania dotyczące kadr, które mogą się zakończyć niepowodzeniem. Powyższej tematyce poświęcono niniejszą monografię. Podstawowym celem opracowania jest prezentacja wybranych wyzwań związanych z zarządzaniem ryzykiem występującym we współczesnych organizacjach. Monografia została podzielona na trzy części, w ramach których przedstawiono w sumie 17 rozdziałów.Pozycja Zarządzanie innowacjami ekologicznymi we współczesnym przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Media Press, 2009) Matejun, Marek[...]... jako cel artykułu wyznaczono prezentację podstawowych założeń dotyczących zarządzania innowacjami ekologicznymi we współczesnym przedsiębiorstwie, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych elementów tego procesu, w tym podmiotu, przedmiotu oraz narzędzi i instrumentów umożliwiających kreowanie, wdrażanie i dyfuzję innowacji ekologicznych w organizacji w służbie zrównoważonego rozwoju. [...]Pozycja Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Lachiewicz, Stefan; Adamik, Anna; Matejun, Marek; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejInnowacyjność to dziś warunek skutecznego funkcjonowania i konkurowania nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstw, a zarządzanie innowacjami i innowacyjnością to umiejętność kluczowa dla długookresowego rozwoju każdej organizacji. W opracowaniu przedstawiono szczegółowo wybrane problemy z tego zakresu. Praca składa się z trzech części. Znajdują się tu analizy z zakresu: wdrażania i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach, aspektów technologicznych i finansowych wdrażania innowacji oraz innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej, poświęconej wdrażaniu i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach znalazło się dziewięć opracowań. Rozważania rozpoczęto od zagadnienia relacji - innowacje a rozwój przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności zajęto się wybranymi aspektami działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, uwzględniając przy tym w szczególny sposób sytuację w tym zakresie w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wśród wybranych zagadnień znalazły się zarówno kwestie dotyczące wpływu innowacji organizacyjnych na wnętrze przedsiębiorstw, np. poprzez innowacyjne sposoby przyspieszania budowy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw (przy wykorzystaniu warunków rozwoju sektora IT), jak i wpływu innowacji technologicznych na życie społeczne. Omówiono również ryzyko związane z innowacjami i innowacyjnością przedsiębiorstw. Znaczną część stanowiły tu także analizy determinant warunkujących skuteczność procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Za takie uznano klimat lokalnej przedsiębiorczości, przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjną, instytucje otoczenia biznesu oraz standardy zarządzania jakością. W części drugiej, poświęconej aspektom technologicznym i finansowym wdrażania innowacji, zawarto pięć opracowań. Analizy dotyczące innowacyjności technologicznej jako elementu poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz przemian technologicznych i transferu technologii jako czynnika poprawy innowacyjności polskich przedsiębiorstw stanowią tu blok związany z aspektami technologicznymi. Blok finansowy reprezentują zaś interesujące wyniki badań w zakresie dyfuzji innowacji finansowych w przedsiębiorstwach, efektywności ekonomicznej projektów innowacyjnych oraz zarządzania kosztami projektów innowacyjnych. Pracę kończy część trzecia, dotycząca innowacyjności, strategicznego dla większości dzisiejszych gospodarek, a jednocześnie najczęściej badanego w ostatnich latach sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawarto tu siedem kluczowych dla przyszłości MŚP wątków. Na wstępie dokonano analizy czynników kształtujących w obecnych warunkach rynkowych innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w szczególny sposób zaznaczając wśród nich rolę wiedzy o otoczeniu. W dalszej kolejności dokonano ocen innowacyjności, zarówno polskiego sektora MŚP ogółem, jak i na płaszczyznach wybranych regionów, tzn. tarnobrzeskiego i łódzkiego. Dostrzeżono poza tym istotną rolę innowacyjnych rozwiązań procesowych oraz innowacji organizacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Reasumując, poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia sygnalizują jak szerokie jest spektrum problemów związanych z zarządzaniem innowacjami w przedsiębiorstwach oraz jak szeroki jest zasięg oddziaływania procesów innowacyjnych · na przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Stanowi to w odczuciu autorów istotny sygnał do intensyfikacji badań nad szeroko pojętą innowacyjnością przedsiębiorstw oraz podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.Pozycja Zarządzanie małą i średnią firmą w teorii i w ćwiczeniach(Wydawnictwo Difin, 2012) Matejun, Marek; Łuczka, TeresaMałe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ważną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej i partycypują w istotny sposób w tworzeniu jej podstawowych wielkości makroekonomicznych. Budowa i zarządzanie przedsiębiorstwem tej wielkości nie jest zadaniem łatwym, wymaga bowiem nie tylko odpowiedniej wiedzy fachowej związanej z branżą, ale również umiejętności poruszania się w realiach gospodarczych. Ogólnie biorąc, większość polskich małych i średnich przedsiębiorców legitymuje się wiedzą zgodnie z rodzajem prowadzonej działalności, wykazuje natomiast niedostatek wiedzy związanej z ekonomiką i zarządzaniem własną firmą, budową jej pozycji konkurencyjnej na rynku, gospodarką zasobami finansowymi i ludzkimi. Równocześnie na polskim rynku wydawniczym występuje niewiele opracowań podejmujących próbę wypełnienia występującej luki wiedzy przedsiębiorców w tym zakresie. Stąd podręcznik pt. Zarządzanie małą i średnią firmą w teorii i w ćwiczeniach wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Podręcznik zawiera wybrane, istotne i różnorodne problemy związane z funkcjonowaniem małych i średnich przedsiębiorstw. Jego zaletą jest prezentacja – obok teoretycznych aspektów omawianych kwestii – ćwiczeń i praktycznych przykładów. Taka konstrukcja pracy, łącząca wątek teoretyczny i praktyczny, powinna zapewnić Czytelnikom pełniejszą recepcję zamieszczonych treści.Istotnym walorem omawianego podręcznika jest jego wysoka przydatność w realizowaniu procesu dydaktycznego. Zamieszczenie w każdym rozdziale pytań sprawdzających pozwala na kontrolę i ocenę stopnia przyswojenia studiowanych treści. Praca jest również przydatna dla studentów przygotowujących prace dyplomowe oraz studentów studiów podyplomowych. Ponadto podręcznik może stanowić dobry punkt wyjścia, a także inspirację do dalszych badań i poszukiwania egzemplifikacji w obszarze małej i średniej przedsiębiorczości.Pozycja Zasobowe zdolności dynamiczne w zarządzaniu rozwojem firm sektora MSP(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2016) Matejun, Marek; Motyka, Agata; Lodz University of Technology. Faculty of Organization and Management. Department of Management.; Politechnika Łódzka. Wydział Organizacji i Zarządzania. Katedra Zarządzania.; Łuczka, Teresa; Ropęga, Jarosław