Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WOiZ)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/178
Przeglądaj
1 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw odzieżowych w perspektywie rynku Unii Europejskiej(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Olczak, Artur; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Urbaniak, Maciej; Rudawska, IgaPrzeobrażenia, jakie nastąpiły w ostatnich latach w polskiej branży odzieżowej, były konsekwencją zmian, jakie dokonały się w międzynarodowym sektorze tekstylno-odzieżowym. Daleko idąca liberalizacja w handlu międzynarodowym, gwałtowny wzrost eksportu z krajów azjatyckich, szczególnie z Chin, oraz agresywna ekspansja koncernów zachodnich odzieżowych diametralnie zmieniły „reguły gry" w branży. Dodatkowo brak wspierającej polityki rządu i konieczność adaptacji pod względem prawnym do wymogów Unii Europejskiej dla większości firm stały się źródłem bardziej zagrożeń niż szans. N owe warunki konkurowania w branży wymusiły na firmach konieczność zrewidowania dotychczasowych modeli biznesowych i strategii marketingowych. Z przeprowadzonych badań, wypływają następujące wnioski. Dawni liderzy rynku odzieżowego, aby utrzymać się w branży, odchodzą od tradycyjnego modelu produkcyjnego i reorganizują swój łańcuch wartości: zlecają produkcję na „zewnątrz", stawiają głównie na rozwój sieci detalicznych i kreowanie marek sieciowych. Nowocześnie zarządzane firmy projektowo-handlowe stosują bardziej konkurencyjny model biznesu „dyrygenta", wzorowany na modelach liderów rynku europejskiego - skupiają się na aktywnościach, które wynikają z ich kluczowych kompetencji - projektowaniu odzieży, marketingu i budowaniu marek sieciowych. Pozostałe czynności zlecają firmom-kooperantom. Z kolei firmy stosujące model biznesu „operatora rynkowego", wykonujące usługi przerobowe lub stricte zajmujące się dystrybucją odzieży na poziomie hurtu i detalu, stają bardziej elastyczne, dostosowując się lepiej do oczekiwań swoich dostawców i usługodawców, głównie pod względem jakości świadczonych usług i ceny. Z perspektywy rynku Unii Europejskiej konkurencyjność polskich przedsiębiorstw odzieżowych będzie zależała od wdrażania dalszych zmian organizacyjnych podnoszących ich skuteczność działania na rozszerzonym rynku, głównie poprzez realizowanie odważniej szych strategii marketingowych nastawionych w większym stopniu na ekspansję międzynarodową niż penetrację rynku krajowego.