Biblioteka

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/14

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
  • Pozycja
    Dziennikarstwo obywatelskie: aktywność, która łączy
    (Stowarzyszenie EBIB, 2007) Podgórski, Filip
    Od momentu powstania i ekspansji Internetu tradycyjne media, tj. prasa, radio, telewizja przechodzą głęboki kryzys, przejawiający się m.in. zmniejszającą się liczbą odbiorców. Jednym z elementów, który ma na to wpływ jest aktualność prezentowanych treści. Ogólnodostępność i praktyczne możliwości Internetu w sposób diametralny wpłynęły na procesy związane z pozyskiwaniem informacji, tworzeniem wiadomości i ich przekazywaniem szerszej publiczności. Dziś pojęcie aktualności informacji zostało wyraźnie zawężone do bardzo krótkiego okresu, można wręcz uznać, że do bieżącej chwili. Informacja, aby była aktualna, musi być przekazywana odbiorcy praktycznie w momencie trwania wydarzenia lub bezpośrednio po.
  • Pozycja
    Aktywność bibliotek niemieckich
    (Stowarzyszenie EBIB, 2008) Podgórski, Filip
    Spadek zainteresowania książką i biblioteką jest zjawiskiem globalnym, dotykającym społeczeństwa niezależnie od terytorium zamieszkania, zasobności portfela czy wykształcenia. Mimo to aktywność czytelniczą niemieckiego społeczeństwa można uznać za imponującą. Według oficjalnych danych z 2007 r. opublikowanych przez Niemiecki Związek Bibliotekarzy (NZB)[1], w Niemczech funkcjonuje blisko 11,5 tys. bibliotek różnego typu, które każdego roku odwiedzane są przez ponad 200 milionów użytkowników (dziennie ponad 667 tys.). Warto jednak zauważyć, że mimo bogatej oferty edukacyjno-kulturalnej dostępnej w bibliotekach, młodzi czytelnicy czytają mniej i mają coraz większe problemy ze zrozumieniem tego, co czytają. Według badań przedstawionych w artykule Jak dziecko idzie do książki[2] na łamach dziennika „Der Tagesspiegel”, aż 20% 15-latków nie posiada odpowiednich kwalifikacji czytelniczych, tj. nie radzi sobie ze zrozumieniem czytanego tekstu, kojarzeniem i interpretacją podstawowych faktów oraz formułowaniem wniosków. Sytuacja taka zmniejsza szanse na kontynuację edukacji w przyszłości.
  • Pozycja
    Wtorki i czwartki w Bibliotece PŁ
    (Politechnika Łódzka, 2010) Podgórski, Filip; Sójkowska, Iwona
    Biblioteka Politechniki Łódzkiej rozpoczyna II edycję spotkań "Wtorki i czwartki w Bibliotece PŁ". Ich celem jest zapoznanie Czytelników ze światowymi elektronicznymi źródłami informacji dostępnymi za pośrednictwem Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Biblioteką Cyfrową PŁ - eBiPol, a także z innymi praktycznymi zagadnieniami, które mogą być przydatne w procesie dydaktycznym i pracy naukowej.
  • Pozycja
    Promowanie otwartości w nauce
    (Politechnika Łódzka, 2012) Sójkowska, Iwona; Podgórski, Filip
    Artykuł stanowi relację z przebiegu Seminarium "Kurs na Otwarta Naukę", które odbyło się 23 października 2012 roku w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Pozycja
    EBIB - The Electronic Library, the electronic platform of the Polish Librarians Association
    (Dominican University Graduate School of Library and Information Science, River Forest, Illinois, USA, 2006) Sójkowska, Iwona; Podgórski, Filip; Rożniakowska, Małgorzata
    EBIB — the “Electronic Library” (in Polish: Elektroniczna BIBlioteka at http://www.ebib.info/)refers to both the journal and the only professional electronic information platform for librariansin Poland. The platform was launched and is maintained by the group of active librarians from several libraries in Poland.
  • Pozycja
    Dokąd zmierza informacja? - czyli co oferuje biblioteka, a czego oczekuje użytkownik. Stan obecny i rozwój informacji naukowej w bibliotekach uczelni technicznych
    (Library of the Lodz University of Technology, 2006) Sójkowska, Iwona; Podgórski, Filip
    Referat przedstawia teoretyczne założenia usług informacyjnych świadczonych w bibliotekach oraz ich praktyczne zastosowanie. Ukazuje przemiany w rodzajach źródeł informacji, formie ich udostępniania i udzielania oraz zmienność zapotrzebowania na poszczególne rodzaje informacji. Przywilej prezencyjnego informowania należący dotychczas do agend powołanych w tym celu, np. ośrodków, oddziałów, czy działów informacji ustępuje pod wpływem nowych technologii. Coraz częściej mamy do czynienia z „decentralizacją informacji naukowej”, nie jest ona udzielana jedynie na miejscu, w konkretnej agendzie biblioteki. W obliczu szeroko dostępnych serwisów zmieniają się funkcje bibliotekarza – menedżera informacji i ośrodka, powołanego w celu zaspokojenia potrzeb czytelniczych. Referat jest próbą odpowiedzi na pytania, co oferuje biblioteka swoim czytelnikom i co mogłaby jeszcze zaoferować, a także jakich informacji oczekują użytkownicy, a jakie uzyskują. Ponadto zawiera prognozę rozwoju informacji w bibliotekach szkół wyższych. Zwraca uwagę na źródła informacji, narzędzia ułatwiające jej dostępność oraz sposoby komunikowania się na płaszczyźnie biblioteka – użytkownik. Wskazuje na możliwość wirtualnego udzielania informacji w oparciu o coraz powszechniejsze internetowe komunikatory.