Biblioteka
Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/14
Przeglądaj
Pozycja 15 lat minęło...(Politechnika Łódzka, 2015) Andrzejewska, LucynaW styczniu 2015 r. minęło 15 lat od utworzenia Biblioteki Mechaniki, najmłodszej z agend Biblioteki Politechniki Łódzkiej.Pozycja ACADEMICA - głos w dyskusji(Stowarzyszenie EBIB, 2015) Sójkowska, IwonaPozycja Akademickie aplikacje.(Politechnika Łódzka, 2016) Szczepaniak, JolantaSmartfony i tablety są popularnymi narzędzi am i nie tylko do komunikacji, rozrywki, robienia zdjęć czy mobilnego internetu. Dzięki dodatkowo instalowanym aplikacjom mogą też ułatwić dostęp do tekstów naukowych - zwłaszcza, gdy mogą być powiązane z płatnymi usługami oferowanymi przez Bibliotekę.Pozycja Aktywność bibliotek niemieckich(Stowarzyszenie EBIB, 2008) Podgórski, FilipSpadek zainteresowania książką i biblioteką jest zjawiskiem globalnym, dotykającym społeczeństwa niezależnie od terytorium zamieszkania, zasobności portfela czy wykształcenia. Mimo to aktywność czytelniczą niemieckiego społeczeństwa można uznać za imponującą. Według oficjalnych danych z 2007 r. opublikowanych przez Niemiecki Związek Bibliotekarzy (NZB)[1], w Niemczech funkcjonuje blisko 11,5 tys. bibliotek różnego typu, które każdego roku odwiedzane są przez ponad 200 milionów użytkowników (dziennie ponad 667 tys.). Warto jednak zauważyć, że mimo bogatej oferty edukacyjno-kulturalnej dostępnej w bibliotekach, młodzi czytelnicy czytają mniej i mają coraz większe problemy ze zrozumieniem tego, co czytają. Według badań przedstawionych w artykule Jak dziecko idzie do książki[2] na łamach dziennika „Der Tagesspiegel”, aż 20% 15-latków nie posiada odpowiednich kwalifikacji czytelniczych, tj. nie radzi sobie ze zrozumieniem czytanego tekstu, kojarzeniem i interpretacją podstawowych faktów oraz formułowaniem wniosków. Sytuacja taka zmniejsza szanse na kontynuację edukacji w przyszłości.Pozycja Analiza cytowań publikacji pracowników PŁ.(Politechnika Łódzka, 2012) Sójkowska, IwonaRosnące wymagania wobec uczelni i modyfikowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego kryteria oceny dorobku naukowego stały się przyczynkiem do powołania w 2011 r. w Oddziale Informacji Naukowej (OIN) Biblioteki PŁ Sekcji Bibliografii i Cytowań.Pozycja Analiza cytowań, dostęp do literatury(Politechnika Łódzka, 2013) Szmidt, Izabela; Gajda, IzabelaBiblioteka Politechniki Łódzkiej uruchomiła w lutym 2013 r. dwa nowe kursy e-learnigowe wspomagające codzienną pracę naukowo-badawczą i dydaktyczną Uczelni.Pozycja Autoplagiat i jak go unikać(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2020) Utracka, DorotaCzęsto w praktyce redakcyjnej spotykamy się z pytaniami dotyczącymi autoplagiatów. Zadają je w szczególności autorzy lub doktoranci, którzy chcą opublikować tekst bazujący na wcześniejszych pracach naukowych lub na opublikowanych artykułach. Zawsze pojawia się obawa, by nowa publikacja nie spotkała się z zarzutami popełnienia autoplagiatu. Czym jest to zjawisko, jak postrzegane jest w środowisku naukowym i co zrobić, by uniknąć plagiatowania samego siebie?Pozycja Autorze, zidentyfikuj się w sieci.(Politechnika Łódzka, 2017) Szczepaniak, JolantaPublish or perish – te słowa zna każdy naukowiec. Przetrwanie w akademickim świecie zależy od wpływu, jaki wywołują publikacje danego autora i gdzie są publikowane. A z publikowaniem wiążą się cytowania – aby było ich jak najwięcej wskazane jest, by publikujący sam aktywnie zabiegał o rozpowszechnianie swoich publikacji i wyników badań, dbał o jak najszersze kontakty z badaczami w kraju i za granicą – czyli dbał o swój naukowy PR. Mogą się do tego przyczynić identyfikatory naukowców.Pozycja Autorzy kontra czasopisma.(Politechnika Łódzka, 2017) Szczepaniak, JolantaDla autorów istotne jest, by ich publikacje były dostępne dla jak największej liczby osób. Jednak prawa majątkowe do tekstu posiada wydawca – i to od jego polityki zależy, czy, po jakim czasie i na jakich warunkach autor może swoje teksty udostępniać w otwartych repozytoriach lub na własnej stronie internetowej.Pozycja Bazy patentowe - narzędzia EPO(2017-03) Podrazik, Agnieszka; AGH University of Science and Technology; Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława StaszicaPozycja Beletrystyka w Bibliotece PŁ(Politechnika Łódzka, 2016) Fabian, KatarzynaPozycja Bezpłatne szkolenia w Bibliotece PŁ.(Politechnika Łódzka, 2014) Ignaczak, BeataW obecnych czasach edukacja użytkowników bibliotek z zakresu umiejętności wykorzystania źródeł informacji jest jednym z ważniejszych zadań stawianych przed biblioteką. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu Biblioteka PŁ prowadzi różnego rodzaju bezpłatne szkolenia z tego zakresu.Pozycja Bibliografia dorobku naukowego pracowników uczelni - tradycyjne i nowoczesne metody udostępniania. Doświadczenia Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej i perspektywy na przyszłość.(Stowarzyszenie EBIB, 2006) Sójkowska, IwonaBiblioteki naukowe powołane zostały, aby służyć rozwojowi nauki i potrzebom środowiska naukowego. Realizując swój cel, gromadzą, opracowują i udostępniają drukowane i elektroniczne zasoby oraz organizują niezbędny w codziennej pracy z użytkownikami warsztat biblioteczno-informacyjny. Obok wielu zadań podejmują pracę naukową, której celem jest dokumentowanie działalności najbliższego środowiska.Biblioteki uczelniane, ze względu na charakter oraz potrzeby społeczności akademickiej, typologicznie przynależą do naukowych. Odpowiedzialne są za pełnienie roli centralnego ośrodka informacji i dokumentacji. Zapewniają środowisku akademickiemu dostęp do poszukiwanych materiałów, zgodnych tematycznie z prowadzonymi w uczelni badaniami oraz z kierunkami kształcenia. Realizują w tym zakresie odpowiednią politykę gromadzenia zbiorów, dynamicznego ich opracowywania oraz decydują o sposobie ich udostępniania[1]. W ramach obowiązków podejmują prace bibliograficzne mające na celu tworzenie dokumentacji wybranych form działalności naukowej pracowników uczelni. Opracowując i udostępniając bibliografię dorobku naukowego najbliższego środowiska, przyczyniają się do upowszechniania wiedzy i wyników prowadzonych w uczelni badań. Ponadto spisy bibliograficzne tworzone w celach dokumentacyjnych nadają rangę naukowości, a także prestiż bibliotece.Pozycja Bibliografia w wersji cyfrowej(Politechnika Łódzka, 2015) Rożniakowska-Kłosińska, MałgorzataOd 2005 r. Biblioteka Politechniki Łódzkiej digitalizuje i udostępnia część swoich zbiorów w Internecie. W latach 2005-2011 zasoby te stanowiły instytucjonalną bibliotekę cyfrową eBiPoL, czyli inaczej e-Bibliotekę Politechniki Łódzkiej. Od 2012 r. stała się ona bazową częścią wydzielonej podkolekcji „Politechnika Łódzka” na scentralizowanej platformie Łódzkiej Regionalnej Biblioteki Cyfrowej – CYBRA (http://cybra.lodz.pl).Pozycja Biblioteka bramą do sukcesu(Politechnika Łódzka, 2012) Sójkowska, IwonaNowoczesna Biblioteka PŁ jest doskonałą przestrzenią do zdobywania wiedzy. Kształtuje umiejętności wyszukiwania literatury, udostępnia literaturę drukowaną i elektroniczną. Jest także miejscem spotkań studentów, czy prezentacji artystycznej twórczości środowiska akademickiego.Pozycja Biblioteka e-booków.(Politechnika Łódzka, 2015) Szczepaniak, JolantaKsiążka drukowana jest z nami od wieków. Książka elektroniczna zaledwie kilka dziesięcioleci - ale w świecie technologii to całe stulecia. Obecnie obydwie formy książek zgodnie koegzystują - a czytelnicy mogą wybrać, czy korzystać z tradycyjnych wydawnictw, czy z ich elektronicznego odpowiednika. W zbiorach Biblioteki PŁ liczba e-booków szacowana jest na około 180 tysięcy tytułów - nie jest to więc źródło, które można ignorować.Pozycja Biblioteka hubem uczelni? : nowe czasy – nowe wyzwania(Library of Cracow University of Technology, 2011) Feret, BłażejIn the era when most of the academic library users – not only students, but unfortunately also the researchers – are increasingly satisfied with the information found on the open Internet, the role of library as a source of high-quality information is increasingly reduced. Paradoxically, libraries contribute to this phenomenon by popularizing „open access” initiatives, which, for some, are more or less the same as „open Internet”. In such conditions, to maintain its relevance and role in the university, library must undertake new tasks, which often have little in common with the traditional function of academic library. These activities have yet to demonstrate that the organizational environment of library and competence of library staff allow them to undertake many functions and tasks vital to the parent university. In the text, new functions and tasks carried out by the library of the Technical University of Lodz are presented, with particular regard to the role in the project of electronic learning platform. Within the framework of this project, the library is the main coordinator as well as the provider of a number of new services, for the realization of which an alternative was the establishment of an independent, new unit within the university.Pozycja Biblioteka nie tylko dla studentów.(Politechnika Łódzka, 2016) Sendecka, Justyna; Sierpowski, MaciejPozycja Biblioteka PŁ po inżyniersku - w punktach.(Politechnika Łódzka, 2012) Filipczak, Małgorzata E.Już z samych słów kluczowych, ułożonych w modną "chmurę" (cloud), wynika, że oprócz świadczenia podstawowych, tradycyjnych usług, Biblioteka PŁ działa w wielu innych, różnorodnych obszarach.Pozycja Biblioteka Politechniki Łódzkiej - Informator(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2016) Szczepaniak, JolantaInformator o Bibliotece Politechniki Łódzkiej - stan na rok 2016/2017. Publikacja opisuje historię i dorobek jednostki, jej strukturę oraz ofertę usług i zbiorów, przygotowaną dla pracowników Uczelni oraz studentów.