Biblioteka

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/14

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
  • Pozycja
    Przyszłość bibliotek i bibliotekarzy akademickich. Studium wykorzystujące metodę delficką - kontynuacja.
    (Stowarzyszenie EBIB, 2005) Feret, Błażej; Marcinek, Marzena
    Prezentowany artykuł nawiązuje do wcześniejszego tekstu tych samych autorów zamieszczonego na łamach Biuletynu EBIB w 2000 r. pod tytułem Przyszłość bibliotek i bibliotekarzy akademickich. Przedstawiono w nim wówczas przewidywane kierunki rozwoju bibliotek akademickich do 2005 r. ze szczególnym uwzględnieniem profilu zawodowego bibliotekarza akademickiego początku XXI wieku. W tym roku autorzy podjęli próbę oceny, na ile trafne okazały się ówczesne prognozy oraz przedstawili dalszą wizję rozwoju bibliotek i bibliotekarzy akademickich, wybiegając myślą do 2015 r. Analogicznie do poprzednich badań korzystali z metody delfickiej. Grono ekspertów uczestniczących w badaniach przed sześcioma laty powiększyli zaproszeni specjaliści z różnych krajów. Wyniki tegorocznych prac zostały zaprezentowane na odbywającej się w Kanadzie 26. konferencji IATUL.[1] Referat pt. The future of the academic library and the academic librarian. A Delphi study reloaded jest dostępny w materiałach konferencyjnych IATUL, a niniejszy tekst jest w dużej mierze powtórzeniem zawartych w nim opinii.
  • Pozycja
    Lawrence Lessig - "Wolna kultura"
    (Stowarzyszenie EBIB, 2006) Feret, Błażej
    Artykuł jest recenzją książki autorstwa Lawrence Lessiga pt. "Wolna Kultura".
  • Pozycja
    Przyszłość bibliotek i bibliotekarzy akademickich. Studium wykorzystujące metodę delficką.
    (Stowarzyszenie EBIB, 2000) Feret, Błażej; Marcinek, Marzena
    Niniejszy artykuł powstał na bazie referatu wygłoszonego na konferencji "The Future of Libraries in Human Communication" w Chanii (Kreta) w maju 1999 roku Przedstawiono w nim wizję biblioteki akademickiej i jej bibliotekarza w nieodległej przyszłości, bo w 2005 roku. Autorzy wykorzystali wyniki własnych badań przeprowadzonych w okresie: od grudnia 1998 roku do kwietnia 1999 roku.
  • Pozycja
    Rozmowy o bibliotekach
    (Politechnika Łódzka, 2014) Sabela, Agnieszka; Feret, Błażej
    Przybliżenie tematyki, jaka była poruszana podczas 6 konferencji Biblioteki Politechniki Łódzkiej, która miała miejsce w dniach 23-26 czerwca 2014 roku pod hasłem "Rozmowy o Bibliotekach"
  • Pozycja
    Nowe inicjatywy biblioteki akademickiej (na przykładzie Biblioteki Politechniki Łódzkiej)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Feret, Błażej
    Продемонстровано основні статистичні показники діяльності бібліотеки. На прикладі бібліотеки Політехніки Лодзі показано вирішення нових завдань, які ставить стрімкий розвиток наукових комунікацій. Підкреслено основні напрями впровадження нових бібліотечних технологій: цифрова бібліотека eBiPoL, цифрорвий репозитарій CyReNa, модуль дистанційного навчання WIKAMP, обслуговування загальноінститутського пункту персоналізації (UPP). Показано нові ініціативи бібліотеки - створення проекту «Центр інформації авторського права і промислової власності».
  • Pozycja
    Biblioteki Akademickie – trendy i wyzwania ery informacji elektronicznej
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Feret, Błażej
    New trends in the modernization of libraries of higher education institutes in the period of development scientific and social communication were considered. It was stressed on the role and importance of libraries in the promotion and using the new sources of information and innovative technologies to quality customer service.
  • Pozycja
    Рroblemy bibliotek akademickich w Polsce (czyli co spędza sen z powiek dyrektorów)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Feret, Błażej
    У тезах доповіді представлено нагальні проблеми, які постають перед керівництвом бібліотеки вищого навчального закладу Польщі, зокрема, правові, управлінські, технологічні. The report «Problems of University Libraries in Poland (Or why Head of the Library can not Sleep at Night): Theses» of B. Feret presents urgent problems that are faced by head of higher educational institution library. In particular, law, managerial and technological problems are mentioned.
  • Pozycja
    Księgozbiór dydaktyczny w wolnym dostępie - potrzeba czy problem?
    (Library of the Lodz University of Technology, 2008) Sabela, Agnieszka; Feret, Błażej
    Od 4 lat w Bibliotece Politechniki Łódzkiej funkcjonuje magazyn otwarty księgozbioru naukowego. Jednak zasadnicza część księgozbioru studenckiego, służącego potrzebom dydaktyki udostępniana jest za pośrednictwem tradycyjnej wypożyczalni z magazynu zamkniętego. Od pewnego czasu rozważana jest możliwość udostępnienia czytelnikom magazynu z księgozbiorem dydaktycznym (studenckim). Takie rozwiązanie budzi jednak wiele wątpliwości i obaw związanych z możliwymi problemami. Dlatego też przed podjęciem ostatecznej decyzji, wśród polskich bibliotek, które posiadają magazyny otwarte przeprowadzono badania ankietowe dotyczące zastosowanych rozwiązań organizacyjnych. W tekście przedstawiono krótki opis organizacji wolnego dostępu w wybranych bibliotekach akademickich w Polsce oraz wyniki przeprowadzonej ankiety, ich analizę w kontekście planowanych w Bibliotece PŁ zmian oraz model otwartego dostępu wypracowany dla Biblioteki Politechniki Łódzkiej. „…nie ma nic bardziej pouczającego i pasjonującego niż szperanie po półkach, na których zgromadzone zostały wszystkie książki na określony temat, czego w katalogu ułożonym według autorów nie da się odkryć…”. Umberto Eco
  • Pozycja
    Internet jako źródło informacji naukowej - wybrane aspekty
    (Medical University of Lodz, 2008) Feret, Błażej
    Internet jako konkurent biblioteki; Wielkość i wzrost Internetu; Metody poszukiwania informacji; Statystyki wyszukiwarek; Wyszukiwarki a metawyszukiwarki; Jakość informacji w Internecie; Nowe zagrożenia dla funkcji informacyjnej
  • Pozycja
    Biblioteka hubem uczelni? : nowe czasy – nowe wyzwania
    (Library of Cracow University of Technology, 2011) Feret, Błażej
    In the era when most of the academic library users – not only students, but unfortunately also the researchers – are increasingly satisfied with the information found on the open Internet, the role of library as a source of high-quality information is increasingly reduced. Paradoxically, libraries contribute to this phenomenon by popularizing „open access” initiatives, which, for some, are more or less the same as „open Internet”. In such conditions, to maintain its relevance and role in the university, library must undertake new tasks, which often have little in common with the traditional function of academic library. These activities have yet to demonstrate that the organizational environment of library and competence of library staff allow them to undertake many functions and tasks vital to the parent university. In the text, new functions and tasks carried out by the library of the Technical University of Lodz are presented, with particular regard to the role in the project of electronic learning platform. Within the framework of this project, the library is the main coordinator as well as the provider of a number of new services, for the realization of which an alternative was the establishment of an independent, new unit within the university.