Zarządzanie przedsiębiorstwem wobec współczesnych wyzwań technologicznych, społecznych i środowiskowych

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/3977



[...] fragment Wstępu autorstwa: Anny Walaszczyk (red.) i Małgorzaty Koszewskiej (red.)

Publikacja ta jest zbiorem dwunastu opracowań naukowych, stworzonych w części przez pracowników Katedry Zarządzania Produkcją i Logistyki Politechniki Łódzkiej, a także przez osoby współpracujące z jednostką na gruncie naukowym i biznesowym. Problematyka opracowania skupiona jest wokół tematów związanych z Przemysłem 4.0., logistyką, systemami informacyjnymi, zarządzaniem jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem żywności, a także zasobami ludzkimi pod kątem ergonomii oraz megatrendów.

Celem powstania niniejszej pracy było pokazanie wielowymiarowości zarządzania przedsiębiorstwem. Liczba aspektów, która składa się na efektywne funkcjonowanie organizacji na rynku wskazuje na złożoność problematyki stanowiącej przedmiot monografii. Większość opracowań, składających się na tę publikację ma odniesienie do praktyki gospodarczej poprzez przedstawienie wyników badań w zakresie podejmowanego tematu oraz analizy studiów przypadków. W przedstawionych treściach znajduje się nawiązanie do obecnie bardzo aktualnych problemów, z którymi boryka się wiele firm na rynku. Obejmują one na przykład wyzwania w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi w dobie ich deficytu czy elastyczności czasowej i przestrzennej pracy, systemów zarządzania i związanych z nimi aspektów integracji, standaryzacji i kultury bezpieczeństwa oraz bardzo szerokiego tematu logistyki, skupionego w opracowaniach na ekologistyce, bezpieczeństwie transportu i utrzymaniu ruchu.



ROZDZIAŁY

Spis treści ........................................................................................ 3
Wstęp Anna Walaszczyk, Małgorzata Koszewska ........................................................................................ 5
1. Rola i potencjał dużych zbiorów danych w utrzymaniu ruch Artur Błaszczyk ........................................................................................ 7
2. Zarządzanie kompetencjami służb utrzymania ruchu w dobie Industry 4.0 Paulina Kalinowska ........................................................................................ 21
3. Deficyt zasobów ludzkich wyzwaniem w zarządzaniu przedsiębiorstwem w kontekście megatrendów Anna Mączewska ........................................................................................ 33
4. Integracja systemu zarządzania bezpieczeństwem pracy według normy PN-ISO 45001:2018 z normą PN-EN ISO 9001:2015 w zakładzie produkcyjnym – studium przypadku Andrzej Mróz ........................................................................................ 47
5. Standaryzacja procesu a wdrażanie komponentów Industry 4.0 Nina Olender, Aleksandra Polak-Sopińska ........................................................................................ 59
6. Zarządzanie bezpieczeństwem żywności – innowacje Katarzyna Rybińska ........................................................................................ 78
7. Zastosowanie teorii kolejek do estymacji poziomu wykorzystania oddziałów intensywnej terapii Artur Szymonik ........................................................................................ 95
8. Determinanty bezpieczeństwa środowiska naturalnego i ekologistyki Andrzej Szymonik ........................................................................................ 106
9. Kultura bezpieczeństwa żywności jako wymaganie-wyzwanie dla przedsiębiorstw łańcucha żywnościowego Anna Walaszczyk, Joanna Mnich ........................................................................................ 124
10. Wyzwania elastyczności czasowej i przestrzennej pracy – studium teoretyczne Magdalena Wróbel-Lachowska ........................................................................................ 140
11. Bezpieczeństwo w logistyce transportu Łukasz Zwoliński ........................................................................................ 161
12. Optymalizacja wielokryterialna w procesach decyzyjnych i jej wykorzystanie w zarządzaniu środowiskiem w zrównoważonych miastach Katarzyna Żykwińska-Rouba ........................................................................................ 174

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Pozycja
    Kultura bezpieczeństwa żywności jako wymaganie-wyzwanie dla przedsiębiorstw łańcucha żywnościowego
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Walaszczyk, Anna; Mnich, Joanna
    W opracowaniu podjęto się próby przybliżenia problematyki Kultury Bezpieczeństwa Żywności, bazując na wymaganiach normalizacyjnych oraz przeglądzie literatury przedmiotu. W rozważaniach teoretycznych nawiązano do Przemysłu 4.0., uzasadniając fakt niemożności funkcjonowania pewnych obszarów związanych z zarządzaniem organizacją – bez udziału człowieka. W teorii opracowania przybliżono także termin just culture oraz food crime. Celem praktycznym opracowania, jest analiza studium przypadku w zakresie wdrożenia Kultury Bezpieczeństwa Żywności, na przykładzie przedsiębiorstwa branży spożywczej i opracowanie w tym celu kwestionariusza badawczego, wykonanie analizy badania, opracowanie Planu Rozwoju Kultury Bezpieczeństwa Żywności oraz zaprojektowanie instrukcji zgłaszania problemów przez pracowników.
  • Pozycja
    Standaryzacja procesu a wdrażanie komponentów Industry 4.0
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Olender, Nina; Polak-Sopińska, Aleksandra
    Koncepcja Industry 4.0 intensywnie się rozwija, a jej wdrażanie staje się wyzwaniem oraz czynnikiem strategicznym dla przedsiębiorstw, chcących utrzymać, bądź polepszyć swoją pozycję na rynku. Czwarta rewolucja przemysłowa na pierwszym miejscu stawia klienta i jego potrzeby, które chce szybko i trafnie zaspokoić, wyprzedając przy tym działania konkurencji oraz oferując klientom najkorzystniejsze dla nich rozwiązania. Wdrażanie komponentów Industry 4.0 oraz stawianie w centrum uwagi potrzeb klientów, jest trudne do osiągnięcia bez konsekwencji w działaniu przedsiębiorstwa oraz świadomości, w jaki sposób przebiegają jego procesy. Zgodnie z ideą ciągłego doskonalenia, łatwiej wdrażać usprawnienia w stabilnych i ustandaryzowanych procesach. Celem rozdziału jest przedstawienie znaczenia standaryzacji procesu przy wdrażaniu komponentów Industry 4.0. Metody, jakie przyjęto, to: przegląd literatury, studium przypadku, obserwacja bezpośrednia, chronometraż, analiza dokumentacji. Wyniki, zarówno przegląd literatury, jak i studium przypadku potwierdziły, że dla procesów charakteryzujących się wysoką możliwością standaryzacji łatwiej jest zaproponować komponenty, jakie niesie za sobą czwarta rewolucja przemysłowa, ponieważ ich przebieg jest znany, przewidywalny oraz stabilny. Brak takiej stabilizacji wymaga dokładniejszej analizy procesu, a także dłuższego przygotowania organizacji do wdrożenia komponentów Industry 4.0.
  • Pozycja
    Deficyt zasobów ludzkich wyzwaniem w zarządzaniu przedsiębiorstwem w kontekście megatrendów
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Mączewska, Anna
    Zmiany demograficzne należą do przyczyn megatrendów XXI wieku, z którymi przychodzi zmierzyć się przedsiębiorstwom. Celem rozdziału jest przybliżenie problemu deficytu ludzkiego w kontekście pracy, zarządzania kapitałem ludzkim w obliczu szybko rozwijającej się technologii, kształtującej się demografii i innych czynników wpływających na megatrendy. Przedstawione zostały obecne główne megatrendy oraz podstawy ich istnienia, przyczyny deficytu zasobów ludzkich ze szczególnym naciskiem na uwarunkowania demograficzne. W dyskusji omówiono możliwości, jakie dają nadchodzące rozwiązania, związane z nimi zagrożenia, powiązania z Przemysłem 4.0. Przyjętą metodą badań jest krytyczny przegląd aktualnie dostępnej literatury w tym zakresie.
  • Pozycja
    Zarządzanie kompetencjami służb utrzymania ruchu w dobie Industry 4.0
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Kalinowska, Paulina
    W świetle perspektyw rozwoju koncepcji Przemysł 4.0, a tym samym rozwoju wysoce zautomatyzowanych systemów, wzrośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników utrzymania ruchu. Duże ilości danych i informacji muszą być poprawnie interpretowane i analizowane w krótkim czasie. Obecnie w wielu przedsiębiorstwach pracownicy utrzymania ruchu podejmują decyzje na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń, natomiast Przemysł 4.0 zakłada, iż podejmowanie decyzji będzie wspierane komputerowo. Dopiero w praktyce okaże się, jaki rodzaj ingerencji człowieka będzie dominował. Dlatego też rodzi się pytanie, jakie kompetencje będą wymagane od pracowników obsługujących zautomatyzowane systemy w celu przewidywania sytuacji awaryjnych oraz szybkiego rozwiązywania problemów? W rozdziale dokonano identyfikacji i analizy kluczowych kompetencji pracowników utrzymania ruchu w dobie Industry 4.0, a także przedstawiono perspektywy szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe.