Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska / Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering / W6

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/6

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
  • Pozycja
    Methodology of New Urbanism
    (Lodz University of Technology Press, 2024) Domińczak, Michał; Baranowska, Emilia (Ed.); Gzell, Sławomir; Stangel, Michał
    "The primary purpose of this paper is to present in detail the methodology of urban planning, which is characteristic of the ideological trend known in modern urbanism as New Urbanism and appearing in Poland most often under the name “Nowa Urbanistyka,” “Nowy Urbanizm,” or just “New Urbanism”1. Methodology is defi ned as ‘a system of methods used in a particular area of study or activity’. The methodology of the New Urbanism movement described in this work includes a set of principles and ways of implementing the ideas defi ned by the Charter of the New Urbanism, the decalogue of the movement. Thus, it is formed primarily by principles of urban design and ways of executing planning documents and creating local laws, but also by methods of implementing the legislative process, including conducting urban planning workshops (charettes) as part of public participation in urban planning. Part of the methodology presented in this way, in my opinion, is also “selling” the idea of good urbanism, which includes many factors usually neglected by the scientifi c community but especially appreciated by practitioners. [...]"
  • Pozycja
    Poprawa jakości środowiska zbudowanego a rola edukacji architektonicznej dzieci
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2018) Bernatek-Bączyk, Katarzyna; Kozień-Woźniak, Magdalena (Rec.); Pluta, Katarzyna (Rec.)
    "Prace nad niniejszą publikacją prowadzone były w latach 2011-2014. Moje zainteresowanie tematyką edukacji przestrzennej oraz jej relacji z jakością polskiej przestrzeni, niekorzystnie wypadającej na tle innych państw europejskich, wynika z kilku czynników. Świadomość znacznych różnic w uporządkowaniu środowiska zbudowanego i krajobrazu wyrosła na podstawie kilkumiesięcznych pobytów zagranicznych w Szwecji i Słowenii. Zainteresowanie edukacją architektoniczną wyniknęło natomiast z potrzeby przygotowania warsztatów dla dzieci w ramach Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego. Podjęcie się opracowania zajęć, w sposób oczywisty skłoniło mnie do poszukiwania informacji o tego typu inicjatywach i ukazało zakres, w jakim są one prowadzone w Polsce i na świecie. W takim kontekście nie trudno było o refleksje i rozważania nad powiązaniami między jakością przestrzeni a świadomością społeczeństwa w dziedzinie architektury oraz działaniami edukacyjnymi w tym zakresie. Poszukując odpowiedzi na pojawiające się pytania, postanowiłam przeanalizować dwa aspekty – formy edukacji architektonicznej dzieci i architekturę obiektów dla najmłodszych. Dużo łatwiej uzasadnić pewne działania, jeśli można wykazać ich wymierne korzyści. Dlatego też podstawę tej pracy stanowią liczne dowody na to, że przestrzeń wysokiej klasy przynosi realne korzyści w wymiarze ekonomicznym. Wysokiej jakości środowisko życia przekłada się w sposób bezpośredni na samopoczucie, a wręcz na zdrowie jego mieszkańców. Dobre samopoczucie to większa wydajność pracowników a co za tym idzie także znaczna atrakcyjność miejsca dla potencjalnych inwestorów. To także zachęta do przebywania w przestrzeni publicznej, a więc budowania życia społecznego i bezpieczeństwa. [...]"
  • Pozycja
    Nowa Urbanistyka. Metodyka i zasady projektowania według SmartCode
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2020) Domińczak, Michał; Krakowiak, Tomasz (Red.); Gzell, Sławomir (Rec.); Stangel, Michał (Rec.)
    "Podstawowym celem pracy jest szczegółowe przedstawienie metodyki planowania przestrzennego, która jest charakterystyczna dla nurtu ideowego zwanego we współczesnej urbanistyce New Urbanism, a występującego w Polsce najczęściej pod nazą „nowy urbanizm”, „nowa urbanistyka” lub „nowa miejskość”1.Pojęcie metodyka ma dwie różne, choć zbliżone definicje. Metodyką nazywa się „zespół zasad, sposobów, metod wykonania jakieś pracy, zajmowania się jakimś zagadnieniem” lub: „naukę, wykład, dzieło omawiające metody pracy, badań naukowych”2. Opisana w tej pracy metodyka działania ruchu New Urbanism obejmuje zbiór zasad i sposobów realizacji idei, które definiuje tzw. Karta Nowej Urbanistyki (Chapter of the New Urbanism) – dekalog ruchu. Tworzą ją zatem przede wszystkim zasady projektowania urbanistycznego oraz sposoby wykonywania dokumentów planistycznych i tworzenia prawa miejscowego, ale również metody realizacji procesu legislacyjnego, w tym prowadzenie warsztatów urbanistycznych(charrette) w ramach partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym. Częścią tak przedstawionej metodyki jest w moim przekonaniu także podejście zwiazane ze sposobem przedstawiania idei „nowego urbanizmu” – swoisty „marketing idei”, na który składa się wiele czynników szczególnie docenianych przez praktyków. [...]"
  • Pozycja
    Ukraina 2.0 – proces tworzenia fotogrametrycznych modeli cerkwi z terenów Pokucia
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Fijałkowska, Martyna; Gójska, Klara
    W 2020 roku jedną z możliwości realizacji praktyk inwentaryzacyjnych na kierunku architektura na Politechnice Łódzkiej było stworzenie fotogrametrycznych modeli 3D ze zdjęć wykonanych przez studentów w poprzednich latach. Fotografie te nie zostały wykonane z myślą o fotogrametrii, dlatego napotkano wiele problemów.
  • Pozycja
    Palcem przez historię albo krótka podróż kartograficzna w czasach pandemii przez dwa stulecia, sześć państw, w tym jedno po dwakroć, cztery języki i pięć obrządków, z których wszystkie wschodniochrześcijańskie. Czyli huculskie cerkwie na austriackich mapach katastralnych
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Witkowski, Włodzimierz
    Austriackie mapy katastralne są doskonałym źródłem danych nie tylko do historii rozwoju przestrzennego układów osadniczych, ale także do dziejów architektury. Trwająca od jesieni 2020 r. w Centralnym Państwowym Archiwum Historycznym Ukrainy we Lwowie kwerenda pozwoliła na odnalezienie kilkudziesięciu XIX wiecznych map wsi huculskich i pokuckich, na których zachowały się wizerunki cerkwi. Analiza przedstawień drewnianych świątyń wnosi interesujące dane na temat ich lokalizacji, sposobu odwzorowania oraz historii przekształceń budowlanych. Tekst prezentuje informacje na temat sposobu przedstawiania drewnianych cerkwi na mapach katastralnych oraz przykłady wzbogacające wiedzę na temat ich dziejów.
  • Pozycja
    Rozważania o procesie poszukiwania tematu
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Pabich, Marek
    Autor dzieli się z czytelnikiem przemyśleniami na temat procesu poszukiwania tematu wystąpienia, który ma zostać zaprezentowany w trakcie 12. Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego Studentów Architektury oraz ukazać się drukiem w wydawnictwie pokonferencyjnym. Obszar poszukiwań sprowadza się do szeroko pojętych pojęć podróży i doświadczenia, co wiąże się z wiodącymi zagadnieniami podejmowanymi w trakcie Seminarium.
  • Pozycja
    Łódź U Like 2021 : 12 Ogólnopolskie Seminarium Naukowe Studentów Architektury - Zobaczyć. Dotknąć. Doświadczyć. Przeżyć. Opowiedzieć. : monografia
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Witkowski, Włodzimierz. Red. nauk.; Striker, Jarosław. Red. nauk.; Politechnika Łódzka. Instytut Architektury i Urbanistyki.; Koło Naukowe Studentów Architektury PŁ „IX Piętro"; Niemczyk, Ernest; Wdowiarz-Bilska, Matylda
    „Rzeczywistość dziś to utopia wczoraj” – słowa te padły niegdyś z ust francuskiego architekta Charles'a Édouarda Jeannereta, znanego pod pseudonimem Le Corbusier. Rzeczywistość w jakiej zorganizowana została XII już edycja Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego Studentów Architektury różniła się zgoła od tej, która była nam znana przed wybuchem pandemii. Tradycyjne hasło przewodnie konferencji „Zobaczyć. Dotknąć. Doświadczyć. Przeżyć. Opowiedzieć” w tym roku wybrzmiało szczególnie wyraźnie i mogło skłonić do refleksji. Ideą Seminarium od pierwszej edycji było tworzenie przestrzeni, w której prelegenci będą mogli podzielić się doświadczeniami, jakie zdobyli podczas obcowania z architekturą na całym świecie. Czas pandemii znacząco wpłynął na obszar naszego życia, jakim są podróże, możliwość bezpośredniego kontaktu ze sztuką oraz ograniczył kontakty międzyludzkie, tak istotne dla wymiany przemyśleń czy dyskusji. Technologie, jakimi dysponuje XXI wiek otworzyły nam wiele nowych dróg, którymi możemy dążyć celem poznania tego co odległe, m.in. architektury innych zakątków świata. Charakter spotkań w dobie pandemii uniemożliwia bezpośredni kontakt twarzą w twarz, którego nie da się zastąpić nawet najbardziej nowoczesnym sprzętem elektronicznym. Jednak zdalna wymiana myśli i poglądów oraz stworzenie możliwości pochylenia się nad tematyką przedstawionych publikacji są równie cenne. [...]
  • Pozycja
    Rewitalizacja miast - w kierunku integracji procesów, mechanizmów i metod działania
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2018) Walczak, Bartosz M.; Dankowska, Maria; Salm, Jan; Opania, Szymon