Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (CNMiF)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/140
Przeglądaj
6 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Matematyka dla studentów Politechnik. Teoria, przykłady, zadania z wykorzystaniem pakietów matematycznych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Just, Andrzej; Walas, Witold; Kondratiuk-Janyska, Alina; Pełczewski, Jerzy; Małolepszy, Marek; Niedziałkowska, Agnieszka; Galewski, MarekSkrypt ten to jasny i konsekwentny wykład matematyki przeznaczony dla studentów wydziałów wszystkich typów uczelni technicznych w Polsce. Dobrze wpisuje się w dominujące obecnie tendencje do uzupełniania wykładanego materiału teoretycznego i ćwiczeń rachunkowych zadaniami do wykonania za pomocą pakietów do obliczeń symbolicznych. Zdecydowano się na wybór programu Maxima, którego zaletą jest fakt, że pakiet ten jest udostępniany bezpłatnie, a w podstawowych zastosowaniach inżynierskich jego możliwości nie odbiegają od pakietów komercyjnych. Nie odchodząc od matematycznej precyzji, materiał jest wyłożony w sposób elementarny i przejrzysty. Ze skryptu mogą więc korzystać gorzej matematycznie przygotowani studenci. Pojęcia ilustrowane są przykładami, wprowadzone metody – zadaniami do rozwiązania. Wiele zadań jest dodatkowo rozwiązanych w programie Maxima. Dołożono starań, by stosowanie tego pakietu pojawiało się konsekwentnie przez prawie cały tekst. Zatem student, prócz rozumienia pojęć, uzyskuje również narzędzie służące do rozwiązywania konkretnych problemów.Pozycja Wykład z fizyki. Cz. 1(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Kania, Sylwester; Świątek, JózefPozycja Nieznośna lekkość matematyki(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Szczepaniak, Jakub; Just, Andrzej"...W książce, którą Czytelniku trzymasz w ręku przedstawiłem kilka przykładów, jak Matematyka może pomóc w sytuacjach życia codziennego, zrozumieniu sztuki, czy podczas przyjemności związanych z podjęciem prawidłowych decyzji dotyczących zmagań duszy i ciała. Zakładam, że Czytelnik posiada elementarną wiedzę z podstaw Matematyki na poziomie rozszerzonym liceum ogólnokształcącego. Kolejne rozdziały są próbą pokazania i przekonania Czytelnika, że Matematyka jest kluczem do zrozumienia reguł rządzących nawet najprostszymi zdarzeniami. Opisałem działanie Matematyki w wielu zagadnieniach transportowych, sytuacjach społecznych - jak wieczory spędzone wspólnie z przyjaciółmi w kawiarniach czy pubach. Pomogę w podejmowaniu trudnych decyzji, opisując, jak zachować się w krytycznych sytuacjach np. pojedynki honorowe, jak zawierać ubezpieczenia i jakie mamy szanse na skuteczne rzucenie palenia. Czy rzeczywiście niektóre osoby posiadają szczególny dar, tzw.: postrzegania pozazmysłowego - to wyjaśnię w jednym z rozdziałów. Opisałem, jak Matematyka wpływała na rozwój sztuki i jak Matematycy i ich prace inspirowały artystów. Na zakończenie pokazałem Matematykę w samej sobie - jak potrafi urzec i zaskoczyć jednocześnie swą prostotą, konsekwencją i żelazną logiką...."Pozycja Matematyka nie tylko dla zakochanych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Szczepaniak, Jakub; Just, Andrzej"...Książka ta stanowi wybór z kilku pierwszych spotkań Akademii poświęconych Matematyce w życiu uczuciowym oraz zawiera kilka nowych tematów, jak Matematyka w sporcie, portfelu, sklepie. Osobne rozdziały są poświęcone bezpiecznemu przesyłaniu informacji, obecności matematyki w lingwistyce i prawu Benforda. Obecnie analiza Benforda stanowi popularne narzędzie kreatywnej księgowości i przy wykrywaniu oszustw w podatkach. Mam nadzieję, że książka może trafić do szerokiego grona Czytelników. W przypadku większości rozdziałów znajomość matematyki na poziomie szkoły licealnej z rozszerzonym programem matematyki jest wystarczającym poziomem wiedzy, aby zgłębić tematy przedstawione w Matematyce nie tylko dla zakochanych. W każdym rozdziale, o ile jest taka potrzeba, są podane informacje uzupełniające oraz bibliografia. Wymienione są pozycje książkowe, artykuły, które zainspirowały mnie do poruszenia danego tematu. Chciałbym również w tym miejscu złożyć podziękowania recenzentowi książki doc. dr Andrzejowi Justowi, który podjął się trudu uważnego jej przeczytania i zechciał podzielić się ze mną cennymi uwagami. Z nadzieją, że wybór zagadnień przekona Czytelnika, że warto zwracać uwagę na obecność matematyki w życiu codziennym, osobistym, zawodowym i uczuciowym ... , zapraszam do lektury."Pozycja Trajektorie i walidacja efektów uczenia się w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Stańdo, Jacek; Galewski, Marek; Ignaciuk, Przemysław; Zawadowski, WacławKsiążka składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono Europejskie Ramy Kwalifikacji i Proces Boloński, odniesiono się do obowiązującego ustawodawstwa zarówno w Polsce, jak i w Europie. W rozdziale drugim zostały przedstawione cele i efekty uczenia się. Opisano różne taksonomie celów. Szeroko zaprezentowane zostały kompetencje społeczne, które wciąż stanowią wyzwanie dla twórców programów nauczania, jak i uczących. Zaproponowano nowatorski model podejścia do realizacji kompetencji społecznych w procesie nauczania. W rozdziale trzecim został zaprezentowany nowy model 4D taksonomii celów. Powstał on na podstawie pogłębionej analizy literatury i analizy krytycznej. Zdefiniowano nowe pojęcie: trajektoria efektów uczenia się. W konsekwencji zaproponowano nowe definicje: walidacja dyskretna; walidacja klasyczna; walidacja probabilistyczna. Wprowadzono nowe typologie efektów uczenia się. Oprócz zadań powszechnie wykorzystywanych w e-testach zdefiniowano pojęcie zadania generatorowego. Zadania tego typu znalazły zastosowanie w stworzonym systemie walidacji efektów uczenia się. Przedstawiono również ideę zadania sterowanego strumieniem danych rzeczywistych oraz zaproponowano jego definicję. W rozdziale czwartym zaprezentowano wieloletnie badania, których celem były poszukiwania efektów uczenia się na różnych poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji. Ponadto zostały przedstawione badania, których celem było odszukanie związków czynników wpływających na walidację efektów uczenia się. W rozdziale piątym zaprezentowano zaimplementowany system walidacji efektów uczenia się na szóstym poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji. Przedstawiono badania przeprowadzone wśród studentów studiów inżynierskich w Politechnice Łódzkiej. Dokonano analizy statystycznej otrzymanych wyników. W rozdziale szóstym przedstawiono perspektywy rozwoju systemu walidacji efektów uczenia się oraz kierunek kolejnych badań.Pozycja Matematyka z komputerem. Ćwiczenia dla studentów realizowane za pomocą pakietu Maxima.(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2017) Szadkowska, Anna; Rzepecka, Joanna; Potyrała, Monika; Just, AndrzejProponowany Czytelnikowi skrypt przedstawia możliwości, jakie daje praca z Systemem Algebry Komputerowej (CAS) Maxima, wspomagającym wykonywanie matematycznych obliczeń symbolicznych oraz numerycznych. Pozycja ta kierowana jest do studentów, którzy, uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni komputerowej, mają możliwość uzupełniania zdobywanej wiedzy matematycznej o doświadczenia związane ze stosowaniem technologii informatycznych oraz do wszystkich, chcących skorzystać z programu Maxima jako narzędzia do rozwiązywania problemów matematycznych i technicznych. Program Maxima jest pomocnym narzędziem do wizualizacji różnych zagadnień. Umożliwia lepsze i szybsze zrozumienie teorii matematycznych, pozwala kontrolować kolejne etapy obliczeń, rozważać różne sposoby rozwiązywania problemów i interpretować uzyskane wyniki, a także wyeliminować błędy w przypadku skomplikowanych rachunków. Operacje mogą być wykonywane nie tylko na liczbach, także na zmiennych oraz funkcjach. Jak każde narzędzie informatyczne, nie jest to program pozbawiony wad, więc należy krytycznie podchodzić do uzyskanych wyników i mieć świadomość ograniczeń programu, z którymi możemy się zetknąć podczas zajęć laboratoryjnych. Maxima jest programem bezpłatnym i otwartym, stale rozwijanym przez społeczność użytkowników W skrypcie zostały przedstawione rozwiązania zadań przykładowych z wykorzystaniem Maximy w wersji 5.31.2 oraz zadania do samodzielnego rozwiązania wraz z odpowiedziami. Wśród zadań przykładowych, jak i zadań do samodzielnego rozwiązania, można znaleźć takie, które ilustrują zastosowanie teorii matematycznych w analizie zagadnień optymalizacyjnych, fizycznych i ekonomicznych. Do obecnego wydania skryptu dołączono następujące nowe rozdziały: Rozdział 13. Szeregi Fouriera, Rozdział 16. Funkcja uwikłana jednej zmiennej, Rozdział 20. Pakiet Simplex. W skrypcie zostały przedstawione rozwiązania zadań przykładowych do nowych rozdziałów, bogato ilustrowane graficznie, z wykorzystaniem Maximy w wersji 5.40.0 oraz kolejne zadania do samodzielnego rozwiązania wraz z odpowiedziami.