Biblioteka

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/14

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
  • Pozycja
    Polubić klasyków - Ranganathan o pracownikach informacji bibliotecznej i naukowej
    (Stowarzyszenie EBIB, 2005) Filipczak, Małgorzata E.
    Artykuł jest krótka recenzją książki "Reference Service" autorstwa Shiyali Ramamrithy Ranganathana
  • Pozycja
    Wielkie zadania małych bibliotek - jak to robią w USA
    (Stowarzyszenie EBIB, 2008) Filipczak, Małgorzata E.
    Stacey Buick jest dyrektorką małej biblioteki w Malvern, w stanie Iowa. Z warsztatów prowadzonych w stanowej bibliotece wróciła pełna zapału, z nowymi pomysłami na strategie działania, marketing usług i plany pracy swojej biblioteki. Swój udział podsumowuje następująco: Konferencja dała mi nie tylko wiedzę, ale również odwagę, by próbować ją wprowadzać w życie. Zmusiła mnie do skupienia się na naszej społeczności i do znalezienia sposobów zaspokajania jej potrzeb. Część pomysłów już zaczęła realizować. Liczba wypożyczeń wzrosła w związku z tym o 60%, zaś wykorzystanie radiowego dostępu do Internetu podwoiło się. Biblioteka zwiększyła liczbę kursów komputerowych dla pracowników i użytkowników, wprowadziła dwa programy zajęć popołudniowych dla uczniów i trzy dla seniorów. Każdy sukces opiera się na poprzednim i wyzwala w społeczności chęć do współpracy – mówi Stacey[1].
  • Pozycja
    Jak daleko stąd do nowoczesności - w stronę biblioteki drugiej generacji
    (Stowarzyszenie EBIB, 2008) Filipczak, Małgorzata E.
    Próbując wyjaśnić, czym jest nowoczesność w odniesieniu do bibliotek, spotykamy nazwę Library 2.0 – biblioteka drugiej generacji[1][2]. Jest to model biblioteki, który coraz śmielej wkracza do rzeczywistości. W środowiskach bibliotekarskich na całym świecie trwają na ten temat ożywione dyskusje. Polscy bibliotekarze nie pozostają w tyle, co widać wyraźnie w blogu Biblioteka 2.0[3]. Co więcej, cały numer Biuletynu EBIB (sierpniowo-wrześniowy) został poświęcony Bogactwu sieci - zawiera sporo informacji o Web 2.0, aktywności użytkowników oraz wzmianki o Library 2.0[4].
  • Pozycja
    Wokół bibliotekarstwa uczestniczącego - z podwórka Oddziału Informacji Naukowej
    (Stowarzyszenie EBIB, 2009) Filipczak, Małgorzata E.
    Refleksje po lekturze artykułu Judith Siess Bibliotekarstwo uczestniczące – co to takiego i czy nas bezpośrednio dotyczy?[1] Kilka lat temu pojawiła się seria plakatów Elseviera, które dobitnie i z humorem wskazywały na istotną rolę bibliotekarza we wszystkich dziedzinach życia – głównie na polu nauki. Mogliśmy zobaczyć zespół naukowców przy pracy, każdą osobę z opisaną funkcją, wśród nich na poczesnym miejscu – bibliotekarza albo medyków w trakcie operacji, pochylonych nad pacjentem, między nimi bibliotekarz... Motto: „Never underestimate the importance of a Librarian” [Nie wolno lekceważyć roli bibliotekarza]. Wydawca ocenił naszą rolę, uwzględniając swój punkt widzenia, ale, jak by nie było, ma rację... Elsevier widzi bibliotekarzy jako fachowców umożliwiających ...przekazanie właściwej informacji we właściwe ręce, co jest podstawą sukcesu w każdym przedsięwzięciu[2]. Rolę bibliotekarzy jako uczestników pracy naukowej i działań praktycznych omawia wyżej wymieniony artykuł. Właściwie powinien on być opatrzony etykietką „Głównie dla Oddziałów Informacji Naukowej”. To my współpracujemy i niemal współuczestniczymy w tworzeniu prac naukowych (bardziej lub mniej naukowych, bo i licencjackich oraz magisterskich). Ta współpraca wiele nas nauczyła. W pewnym stopniu już teraz jesteśmy bibliotekarzami uczestniczącymi. Czy to dobry model i czy należy do niego dążyć? To sprawa do dyskusji...
  • Pozycja
    Biblioteka PŁ po inżyniersku - w punktach.
    (Politechnika Łódzka, 2012) Filipczak, Małgorzata E.
    Już z samych słów kluczowych, ułożonych w modną "chmurę" (cloud), wynika, że oprócz świadczenia podstawowych, tradycyjnych usług, Biblioteka PŁ działa w wielu innych, różnorodnych obszarach.