Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Cechy strategii wzrostu polskich dużych przedsiębiorstw produkcyjnych(Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2007) Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaPozycja Change management process barriers in the pension system from the stakeholders’ perspective(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Gumola, Małgorzata; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Creativity and its importance in business(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Litinska, Antonina; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Earnings management in enterprise – Methodological measurement proposal(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Comporek, Michał; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Ergonomics as an age management tool in the era of industry 4.0(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Polak-Sopińska, Aleksandra; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Influence of industry 4.0 on project risk management(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Soroka-Potrzebna, Hanna; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Kierunki i uwarunkowania rozwoju zewnętrznego dużych firm produkcyjnych(Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2007) Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Lachiewicz, StefanPozycja Kompetencje pracowników a outsourcing służb finansowo-księgowych w małych przedsiębiorstwach.(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2014) Juźwicka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaFunkcja rachunkowości w małych przedsiębiorstwach może być realizowana we własnym zakresie bądź też przekazana do realizacji zewnętrznemu partnerowi. Najczęstszą przyczyną jej outsourcingu są zbyt wysokie koszty prowadzenia rachunkowości w firmie, ale także brak specjalistycznej wiedzy czy trudności z doborem kadry o odpowiednich kwalifikacjach. W artykule podjęto próbę identyfikacji i oceny kluczowych kompetencji pracowników służb finansowo-księgowych małych przedsiębiorstw. Na podstawie opinii właścicieli i kadry kierowniczej firm z terenu województwa łódzkiego stwierdzono, że od pracowników służb finansowo-księgowych oczekuje się szerokiej wiedzy, ale również umiejętności rozwiązywania problemów finansowo-podatkowych, poufności, skrupulatności w działaniu i lojalności wobec firmy. Kompetencje te wskazano jako najistotniejsze bez względu na formę ewidencji księgowej, jak i formę organizacji rachunkowości.Pozycja Kooperencja a wybory strategiczne innowacyjnych przedsiębiorstw na przykładzie doświadczeń firm high-tech.(Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi, 2012) Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaW artykule przedstawiono wybory strategiczne przedsiębiorstw high-tech w kontekście podejmowania relacji kooperencyjnych obejmujących zarówno elementy ekonomiczne, jak i społeczne. Na podstawie badań w grupie 61 firm sektora wysokich technologii stwierdzono, że przedsiębiorstwa te wchodzą w większości w relacje kooperencyjne oparte na niskim zaangażowaniu ekonomicznym, jak i słabych więziach społecznych. Zdecydowana większość z nich dąży do przywództwa innowacyjnego, koncentrując się na specjalizacji produktu i mieszanym (wewnętrznym i zewnętrznym) sposobie rozwoju, utrzymując i poszerzając udział w dotychczasowych rynkach zbytu, jak i wchodząc na nowe rynki, zwłaszcza międzynarodowe.Pozycja Koopetycja a rozwój przedsiębiorstwa w opinii kadry kierowniczej firm high-tech(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaKoopetycja jest połączeniem konkurencji i współpracy, a relacje koopetycyjne mogą w różny sposób wpływać na rozwój przedsiębiorstwa. Firmy high-tech powinny być otwarte na współpracę z otoczeniem, w tym również współpracę z konkurentami. Nie zawsze jednak tak się dzieje. W opracowaniu przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na reprezentatywnej ze względu na wielkość i branżę grupie przedsiębiorstw high-tech dotyczące opinii kadry kierowniczej na temat wpływu relacji koopetycyjnych na rozwój przedsiębiorstwa. Wynika z nich, że im firma jest większa, bardziej innowacyjna, oparta na wiedzy, wykorzystująca nowoczesne technologie i otwarta na rynek międzynarodowy, tym częściej wchodzi w relacje koopetycjne, które przyspieszają jej rozwój.Pozycja Making team viably – a challenge for contemporary companies(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Smolbik-Jęczmień, Alicja; Chomątowska, Barbara; Janiak-Rejno, Iwona; Żarczyńska-Dobiesz, Agnieszka; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Novice and habitual entrepreneurs: entrepreneurial motivations and exploitation of opportunities as a part of entrepreneurial process(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Ropęga, Jarosław; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, BernardPozycja Organizacja w sieci relacji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaKażda organizacja jest uwikłana w sieć relacji zarówno wewnątrz-, jak i międzyorganizacyjnych. Relacje z interesariuszami (wewnętrznymi i zewnętrznymi) oraz innymi podmiotami mogą być nawiązywane w różny sposób i w różnych formach, a głównym celem ich kształtowania jest dążenie do rozwoju organizacji. Szerokie spektrum różnych kategorii relacji powoduje, że zarządzanie relacjami organizacji staje się coraz bardziej złożone, a wielowymiarowość problemów z tym związanych jest prawdziwym wyzwaniem dla kadry kierowniczej. Niniejsza monografia koncentruje się na wybranych problemach zarządzania relacjami w różnego typu organizacjach, wpisując się tym samym w ten aktualny i szeroko dyskutowany w naukach o zarządzaniu nurt badawczy. Książka składa się z 28 opracowań, które podzielono na trzy części.[...] Część pierwsza porusza strategiczne i strukturalne zagadnienia zarządzania relacjami międzyorganizacyjnymi.[...] W części drugiej skoncentrowano się na determinantach kształtowania i rozwijania relacji międzyorganizacyjnych, czyniąc przedmiotem rozważań trzy wybrane czynniki.[...] Część trzecia monografii poświęcona została relacjom z wybranymi interesariuszami organizacji w różnych kontekstach.[...].Pozycja Problemy i perspektywy zarządzania w społeczeństwie ryzyka oraz zagadnienia jakości życia(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2016) Politechnika Łódzka. Wydział Organizacji i Zarządzania. Katedra Zarządzania.; Lodz University of Technology. Faculty of Organization and Management. Department of Management.; Depta, Adam; Matejun, Marek; Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Zawada, Marcin; Strzelecka, Agnieszka; Martin, Marek; Staniec, Iwona; Lisowska, Renata; Matejun, MarekKoncepcja społeczeństwa ryzyka Becka przeniesiona na poziom globalny stała się koncepcją światowego społeczeństwa ryzyka. W zamyśle autora miała zwrócić uwagę światowej opinii na zagrożenia dla ekosystemów, gospodarki oraz życia społecznego, wynikające z niekontrolowanego postępu technologicznego. Teoria światowego społeczeństwa ryzyka wychodzi poza dychotomiczny podział na wytwory natury i na to co jest wytworem społeczeństwa, w tym nauki. Zwraca uwagę na fakt, iż typowe zagrożenia ekologiczne będące skutkiem działania sił natury wynikają obecnie także z działalności człowieka. Mają one społeczny charakter, gdyż zostały wytworzone w toku rozwoju technologii, która radykalnie zmieniła, i nadal zmienia, życie ludzi, charakter pracy zawodowej, style życia, stosunki rodzinne, relacje międzyludzkie i ogromny obszar zdrowia jednostek i społeczeństw [...]Pozycja Problemy i wyzwania w zarządzaniu organizacjami publicznymi(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Adamik, Anna; Matejun, Marek; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Glińska-Neweś, Aldona; Kaczmarek, Bogusław; Lachiewicz, StefanOrganizacje odgrywają we współczesnej gospodarce tak ogromną rolę, że mówi się wręcz, iż żyjemy dziś w „świecie organizacji". Spotykamy je w różnych miejscach, w różnych formach i rozmiarach. Jednocześnie, różne typologie w różny sposób porządkują zagadnienie, nie dając wciąż jednego, dominującego sposobu ich klasyfikacji. Bardzo rozpowszechnione wydaje się klasyfikowanie organizacji ze względu na ich funkcję genotypową, gdzie wyróżnia się ze względu na rolę jaką spełniają w zaspokajaniu określonych potrzeb społecznych: organizacje gospodarcze, organizacje służące zaspokajaniu niematerialnych potrzeb społeczeństwa (organizacje administracyjne ogólnopaństwowe i lokalne, militarne i policyjne), organizacje społeczne oraz organizacje religijne. Nakładając jednak na powyższą klasyfikację aspekt motywu podejmowania działania zyskujemy bardziej klarowne wyodrębnienie trzech typów organizacji, a mianowicie organizacji komercyjnych, publicznych i społecznych. O ile o pierwszym ( organizacjach biznesowych), i trzecim typie (organizacjach non profit, działających dla dobra i interesów mniejszych społeczności, np. fundacje, stowarzyszenia) napisano już wiele, o tyle drugi, czyli organizacje publiczne, wciąż są w tym zakresie zaniedbywane. Literatura podaje, iż stały się one obiektem usystematyzowanych badań dopiero od połowy pierwszej dekady XXI wieku, a przecież od lat otaczają nas ze wszystkich stron. Realizują swe funkcje w sferze życia publicznego zarówno w obszarze polityki, administracji, nauki, edukacji, ochrony zdrowia, ale i bezpieczeństwa publicznego, ochrony środowiska naturalnego itp. Ze względu na wyjątkową ich rolę i jednocześnie tak krótki okres badań nad specyfiką funkcjonowania organizacji publicznych, pozwalający jak dotąd poznać i opisać jedynie niektóre zasady i prawidłowości działań prowadzonych w ich ramach, istotne wydało się nam wypełnienie tej luki. W tym celu przygotowano niniejszą monografię. Prezentowana praca składa się z czterech części systematycznie pogłębiających naszą wiedzę o tej grupie organizacji. Część pierwsza zawiera pięć opracowań z zakresu specyficznych uwarunkowań mających wpływ na funkcjonowanie organizacji publicznych. Dostrzegają one kolejno aspekty: gminy inteligentnej, stereotypów etnicznych, kultury organizacyjnej oraz etos urzędnika państwowego, jako wartościowe wsparcie dla pełniejszego zrozumienia i sprawmeJszego prowadzenia współczesnych organizacji publicznych. Ciekawe wydaje się także zwrócenie uwagi na umiejętne zarządzanie długiem publicznym. Do części drugiej wybrano pięć prac skupiających się na analizie działań w dwóch wybranych grupach organizacji publicznych, a mianowicie w ochronie zdrowia oraz nauce i oświacie. W pracach poświęconych służbie zdrowia mowa będzie o problemach związanych z zarządzaniem jakością, zwłaszcza w zakresie dializoterapii oraz tych związanych z kształtowaniem nowoczesnej struktury organizacyjnej szpitali ukierunkowanych na procesy. W pracach dotyczących nauki i oświaty skupiono się na szkołach wyższych i ich problemach z zakresu nowoczesnego zarządzania, wynagradzania oraz bezpieczeństwa informacji. Trzecią część pracy poświęcono organizacjom administracji państwowej i samorządowej oraz ich problemom. Zawarto tu cztery interesujące prace wchodzące w aspekty: marketingu, kształtowania jakości, analizy kosztów oraz zarządzania projektami informatycznymi w zarządzaniu publicznym. Czwarta, ostatnia część pracy zaznacza swego rodzaju wyzwania stojące przed współczesnymi, a mającymi aspiracje być nowocześnie zarządzanymi, organizacjami publicznymi. Trzy pierwsze prace wskazują na szczególną rolę małych i średnich przedsiębiorstw, jako istotnych partnerów dla organizacji publicznych. Umiejętne ukształtowanie relacji z nimi stanowić może dla opisywanych w pracy organizacji nie lada wyzwanie, szczególnie, że w tym kierunku strony napotykają nie tylko szanse, ale i liczne bariery współpracy. Obszernie omówiono je w pierwszym opracowaniu. Poza tym w wielu przypadkach obserwacja funkcjonowania MSP może pomóc w sprawniejszym zarządzaniu niektórymi organizacjami publicznymi. Wskazuje na to zawarta w kolejnej pracy analiza porównawcza zastosowania i skuteczności metod zarządzania w MŚP i w gminach. Implikacje dla urzędników państwowych (tu: skarbowych) daje także praca trzecia, która opisuje outsourcing rachunkowości i doradztwa podatkowego w sektorze MSP. W części tej znalazło się również opracowanie ukazujące szczególny rodzaj wyzwania dla współczesnych organizacji publicznych, a mianowicie rosnącą rolę pomocy publicznej w projektach badawczych. Autorzy świadomi są, iż zamieszczone w niniejszej pracy wyniki badań literaturowych i empirycznych nie wyczerpują szerokiej gamy zagadnień związanych z zarządzaniem organizacjami publicznymi, mają jednak nadzieję, że lektura ta zwróci uwagę czytelników, po pierwsze, na organizacje publiczne, po drugie, na zasygnalizowane w pracy problemy i zagadnienia z zakresu ich funkcjonowania, po trzecie, zainspiruje do dalszych badań tej szalenie ważnej i interesującej grupy organizacji. Wydaje się, iż praca ta może stanowić także istotne wsparcie dla urzędników państwowych, przy podejmowaniu przez nich wielu decyzji towarzyszących ich pracy zawodowej.Pozycja Relacje między strategią a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii.(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011) Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaW rozwiniętych gospodarkach postindustrialnych sektor przedsiębiorstw wysokich technologii jest powszechnie zaliczany do dziedzin charakteryzujących się najwyższym stopniem wykorzystania oraz uzależnienia od tzw. wyspecjalizowanych czynników produkcji – wiedzy i kapitału ludzkiego. Są one bezustannie tworzone, co umożliwia poszczególnym firmom nie tylko konkurowanie, ale wpływa także pozytywnie na otoczenie (tradycyjne przemysły, poziom nauki itp.). Sektor wysoko technologiczny wymaga ciągłej i intensywnej działalności innowacyjnej oraz wysokich nakładów na badania i rozwój (ta ostatnia cecha jest zresztą jednym z podstawowych czynników wyodrębniania przemysłów wysoko technologicznych na świecie). Ponadto sektor ten charakteryzuje się krótkim cyklem życia wyrobów i procesów, szybką dyfuzją innowacji technologicznych, wzrastającym zapotrzebowaniem na wysoko kwalifikowany personel, dużymi nakładami kapitałowymi, wysokim ryzykiem inwestycyjnym i ścisłą współpracą naukowo-techniczną, w obrębie poszczególnych krajów i na arenie międzynarodowej, pomiędzy przedsiębiorstwami i instytucjami badawczymi. Należy również zauważyć, że przedsiębiorstwa wysoko technologiczne wykazują często tendencje do koncentrowania swojej działalności w ściśle określonych lokalizacjach, nazywanych we współczesnej literaturze klastrami (kiściami, gronami, wiązkami) wysoko technologicznymi. Znaczenie silnego, dynamicznie rozwijającego się sektora firm high-tech we współczesnej gospodarce światowej jest ogromne, ponieważ w dużym stopniu decyduje on o zdolności do globalnej konkurencyjności poszczególnych narodów czy regionów.Pozycja Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa(Oficyna Ekonomiczna, 2005) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Grabski, Marcin; Czekaj, Janusz[...] Książka składa się z jedenastu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia i typologie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem roli restrukturyzacji organizacyjnej i kadrowej. Rozdział drugi poświęcono szeroko rozumianym uwarunkowaniom procesów restrukturyzacyjnych. W rozdziale trzecim omówiono restrukturyzację własnościową, zwracając uwagę na istotną w latach transformacji polskiej gospodarki problematykę prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Rozdział czwarty dotyczy restrukturyzacji organizacji przedsiębiorstwa z punktu widzenia stosunków wewnątrzorganizacyjnych, a rozdział piąty-w aspekcie zależności zewnętrznych. W rozdziałach szóstym i siódmym skupiono się na zagadnieniach restrukturyzacji w sferze zasobów ludzkich, zwracając uwagę na zmiany zachodzące w liczebności i strukturze zatrudnienia oraz w metodach zarządzania zasobami ludzkimi. Rozdziały ósmy, dziewiąty i dziesiąty poświęcono omówieniu roli trzech podstawowych grup w organizacji - właścicieli, pracowników i kadry kierowniczej - w procesach restrukturyzacji. Różnice w poglądach na cele, zakres i sposób prowadzenia restrukturyzacji, konflikty na tym tle oraz wspólne działania to główne aspekty tej części rozważań. Ostatni rozdział dotyczy skutków, szans, barier i zagrożeń restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Wiele miejsca poświęcono tutaj analizie efektów restrukturyzacji przedsiębiorstw w sektorze hutnictwa. [...]Pozycja Sposób na pieniądz.(Wojskowa Drukarnia w Łodzi, 2006) Bednarek, Artur; Boczkowska, Katarzyna; Chybalski, Filip; Dubla, Marcin; Dziubecki, Mariusz; Kobus, Iwona; Lefik, Marcin; Łukasik, Joanna; Marcinkiewicz, Edyta; Matuszewska, Aleksandra; Niziołek, Konrad; Rogalska, Katarzyna; Romek, Dorota; Staniec, Iwona; Stanisławski, Robert; Wielicka-Antczak, Małgorzata; Witkowska, Dorota; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Staniec, Iwona; Marczak, Michał[...] Celem całości opracowania jest przybliżenie Czytelnikowi: wybranych możliwości inwestycyjnych na rynku finansowym i poza nim, wybranych metod i technik wspomagających podejmowanie decyzji inwestycyjnych, czynników psychologicznych, ekonomicznych i finansowych ograniczających decyzje inwestycyjne. Przygotowując opracowanie doszliśmy do wniosku, że ze względu na konieczność klasyfikacji posiadanego materiału, przedstawimy go Państwu w czterech obszarach tematycznych. Pierwszy to prezentacja wad i zalet możliwości inwestycyjnych na polskim rynku finansowym. Drugi obszar to proponowane oraz analizowane metody i techniki inwestowania, jako narzędzia wspomagające decyzje inwestycyjne. Trzeci obszar to prezentacja: ograniczeń inwestycyjnych związanych z naszymi zachowaniami i odczuciami - czyli uwarunkowania decyzji inwestycyjnych oraz kryteriów dokonywania pewnych wyborów. Czwarty obszar to różne sposoby pozyskania kapitału między innymi poprzez przygotowywanie się do wykonywania poszukiwanych w przyszłości zawodów, nabywanie nietypowych umiejętności, prowadzenie atrakcyjnych działalności lub ograniczanie obecnych kosztów.Pozycja Studia podyplomowe jako forma doskonalenia kompetencji menedżerskich(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Lachiewicz, Stefan; Zakrzewska-Bielawska, AgnieszkaArtykuł pokazuje znaczenie studiów podyplomowych w procesie kształtowania kompetencji menedżerskich. Studia podyplomowe posiadają już długą tradycję w polskim systemie kształcenia i doskonalenia zawodowego, ale w ostatnich latach szczególnie widoczny jest rozwój tej formy w odniesieniu do pracowników na stanowiskach kierowniczych oraz adeptów zawodu menedżera. W tym artykule określono miejsce studiów podyplomowych wśród innych form doskonalenia menedżerów oraz przedstawiono analizę opinii uczestników studiów podyplomowych prowadzonych przez Katedrę Zarządzania Politechniki Łódzkiej.Pozycja Successes and failures of modern companies in the industry 4.0(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Pavlov, Pavel; Zashchitina, Elena; Bakalarczyk, Sebastian; Lachiewicz, Stefan; Flaszewska, Sylwia; Adamik, Anna; Baruk, Agnieszka; Chybalski, Filip; Glińska-Neweś, Aldona; Grębosz-Krawczyk, Magdalena; Lewicka, Dagmara; Marcinkiewicz, Edyta; Walecka, Anna; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Ziębicki, Bernard