Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Urbaniak, Maciej"
Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Contemporary problems in managing production and services supporting manufacturing processes(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2009) Jałmużna, Irena Barbara (red.); Lewandowski, Jerzy (red.); Janikowski, Ryszard; Kisielnicki, Jerzy; Krupa, Tadeusz; Lisiński, Marek; Matuszek, Józef; Nogalski, Bogdan; Pacholski, Leszek; Popławski, Wojciech; Trzcieliński, Stefan; Urbaniak, Maciej[...] The topics in the monograph include the problems of theory and practice of production and service management in specific areas. The first area refers to modern methods of industrial engineering, managing production processes, taking under consideration cooperation and method of improvement of ERP system in manufacturing. The second area is devoted to the question of planning in production enterprises and structural solutions of manufacturing - this area is closed by the problem of the use of ABC method (Activity Based Costing). Yet another, the third, area includes the issues in various approaches to outsourcing. The fourth area refers to Total Productive Maintenance (TPM) and technical objects maintenance. The closing issues in the area are maintenance strategies. The final, fifth, area deals with designing development of a new product, critical analysis of production capacity, challenges in logistics, motivation system and aspects of logistic strategy.[...]Pozycja International business : outline of strategic and marketing issues(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Olczak, Artur; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Otto, Jacek; Urbaniak, MaciejW monografii International Business. Outline of Strategic and Marketing Issues autor starał się zarysować, to co jego zdaniem stanowi istotę biznesu - tworzenie nowych rynków i aktywność firm na tych rynkach. Fundamentem jest kreatywna koncepcja i model biznesu, które umozliwiają zdobycie międzynarodowej przewagi konkurencyjnej. W tym sensie biznes międzynarodowy można określic jako ,,totalną koncepcję działania firmy prowadzoną na rynkach zagranicznych. Książka składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym nakreślono rolę i funkcje jakie pełni biznes w międzynarodowej gospodarce, a także jak wpływa makrootczenie na biznes międzynarodowy. W rozdziale drugim opisano uwarunkowania i czynniki sektorowe, które determinują decyzje związane z wejściem na rynek międzynarodowy. Zawarte treści dotyczą rozważań na temat sił sprzyjających globalizowaniu sektora i stosowania skutecznych strategii ekspansji międzynarodowej w określonym sektorze. Rozdział trzeci przybliża istotę orientacji międzynarodowych przedsiębiorstw, które determinują wybór strategii biznesu i działań marketingowych. Orientacje (profile) międzynarodowe zostały opisane w odniesieniu również do specyfiki rynku europejskiego. W czwartym rozdziale zaprezentowano wybrane nowoczesne koncepcje i modele biznesu; opisano procesy udoskonalania oraz wprowadzania nowego modelu biznesu, a także związki modelu ze strategią. W rozdziale piątym omówiono podstawowe koncepcje przewagi konkurencyjnej, a także w jaki sposób dąży się do udoskonalania i budowania przewagi poprzez benchmarking. W tym miejscu nawiązano również do opisywanego wcześniej łańcucha wartości - podkreślając znaczenie procesów logistycznych, organizacji produkcji i zaopatrzenia w budowaniu przewagi konkurencyjnej.Pozycja Klimatyzacja obiektów basenowych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Sabiniak, Henryk Grzegorz; Pietras, Marek; Jeżowiecki, Janusz; Urbaniak, Maciej(...) Książka zawiera zebrane i usystematyzowane informacje dotyczące klimatyzacji hal basenowych w aspekcie usuwania powstających w tego rodzaju obiektach dużych zysków wilgoci oraz wiadomości na temat sposobów zapewnienia komfortu osobom korzystającym z tego rodzaju obiektów. Zamieszczono w niej zależności matematyczne umożliwiające przeprowadzenie obliczeń projektowych wraz z wytycznymi wykonania dokumentacji technicznej klimatyzowanego obiektu basenowego. Zostały opisane zalecenia dotyczące odbioru tego rodzaju instalacji w obiektach basenowych oraz wytyczne do dalszej eksploatacji. Wzory, rozważania i analizy teoretyczne zostały poparte przykładem projektu instalacji klimatyzacyjnej rzeczywistego obiektu basenowego.(...) (...) W książce znalazły odzwierciedlenie zgromadzone informacje z literatury i przepisów prawnych dotyczące ośrodków basenowych wraz z ich analizą oraz doświadczenie wyniesione przez autorów z prac nad projektami instalacji klimatyzacyjnych różnych obiektów, w tym w szczególności hal basenowych, także z ich nadzorowania w wykonawstwie, jak i późniejszej eksploatacji. Autorzy zgromadzili cenne informacje, wykonując ekspertyzy nieprawidłowego działania tego typu instalacji klimatyzacyjnych, a także analizując przyczyny awarii, które miały miejsce. Tak uzyskaną wiedzę, popartą jeszcze doświadczeniem dydaktycznym w prowadzeniu przedmiotów z mechaniki płynów, termodynamiki, wentylacji, wentylacji przemysłowej i klimatyzacji, autorzy starali się zawrzeć w niniejszej książce. Celem autorów jest podzielenie się wiedzą i doświadczeniem z projektantami, wykonawcami i eksploatatorami klimatyzowanych obiektów basenowych. Książka kierowana jest przede wszystkim do projektantów i wykonawców instalacji klimatyzacyjnych w obiektach basenowych. Może ona także w pewnym zakresie służyć pracownikom nauki, jako kompendium wiedzy o klimatyzacji obiektów basenowych zawartej w jednym miejscu. Może być im także pomocna w procesie dydaktycznym, służąc jako podręcznik, a studentom w stawianiu pierwszych kroków w projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, niekoniecznie obiektów basenowych. W takich przypadkach szczególnie pomocny może okazać się przykład projektowy ośrodka basenowego.Pozycja Marketing B2B w praktyce gospodarczej(Difin, 2006) Olczak, Artur; Urbaniak, Maciej; Szymczak, Jadwiga[...] Szczególny nacisk został w książce położony na analizę zachowań podmiotów działających na rynku instytucjonalnym, na relacje między dostawcami i odbiorcami oraz na prezentację najnowszych tendencji na rynku B2B zmierzających do coraz powszechniejszego wykorzystania technologii informacyjnych. Publikacja składa się z 8 rozdziałów. Dwa pierwsze rozdziały zostały poświęcone procesom relacji zachodzących pomiędzy podmiotami działającymi na omawianym rynku, takim jak kształtowania się więzi partnerskich, złożoność problemów związanych z podejmowaniem decyzji zakupu. W kolejnych rozdziałach zaprezentowano specyfikę wykorzystania elementów marketingu- mix przez dostawców oferujących produkty nabywcom instytucjonalnym. Szczególną uwagę zwrócono w tych rozważaniach na rolę marki, która nie zawsze jest dostatecznie doceniana na rynku przedsiębiorstw, jak na rynku dóbr konsumpcyjnych. Ostatni rozdział został poświęcony zaprezentowaniu przykładów strategii realizowanych na rynku B2B. Publikacja adresowana jest do słuchaczy wydziałów ekonomicznych i zarządzania wszystkich typów studiów (dziennych, wieczorowych, zaocznych, podyplomowych, MBA) szkół wyższych oraz praktyków gospodarczych.Pozycja Marketing w handlu i usługach(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Otto, Jacek; Olczak, Artur; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Penc, Józef; Urbaniak, Maciej[...] Głównym celem książki jest przedstawienie podstaw teoretycznych marketingu w handlu i usługach, uwzględniając przy tym kontekst zagadnień ogólniejszych, uniwersalistycznych, które mogą pomóc lepiej zrozumieć charakter zmian i nowych trendów w marketingu, których nie sposób pominąć. Książka składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzenia do problematyki handlu i usług oraz ich roli i funkcji, jakie pełnią w nowoczesnej gospodarce. Starano się uwypuklić przede wszystkim nowe kierunki i zmiany zachodzące w obu sektorach w kontekście otoczenia międzynarodowego. W rozdziale drugim poświęcono uwagę głównie czynnikom i uwarunkowaniom, które mają istotny wpływ na wybór określonej koncepcji działań marketingowych w handlu i usługach. Zawarte tutaj rozważania dotyczą także budowania „wartościowych" relacji z klientami. Dla ich kształtowania i zarządzania nimi nieodzowne staje się wprowadzanie systemów typu CRM. Rozdział trzeci przybliża istotę koncepcji marketingu relacji oraz podstawowe instrumenty tej koncepcji, takie jak: jakość, marketing wewnętrzny, komunikacja interaktywna, programy lojalności. W ostatnim rozdziale zaprezentowano wybrane działania marketingowe stosowane w handlu. Omówione zostały przede wszystkim kluczowe elementy marketingu w handlu detalicznym, takie jak: lokalizacja, wizerunek firmy handlowej, zadania personelu sprzedaży oraz metody i techniki zarządzania merchandisingiem. Rozważania zawarte w tym rozdziale zostały uzupełnione przedstawieniem nowych form organizacji przedsiębiorstw handlowych działających w strukturach sieciowych. Publikacja jest przeznaczona głównie dla studentów uczelni ekonomicznych, szczególnie kierunków zarządzania i marketingu. Może być również przydatna osobom pracującym w sektorze handlu i usług. Autorzy wyrażają nadzieję, iż książka okaże się pożyteczną lekturą i spotka się z życzliwym przyjęciem.Pozycja Process management in production systems(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Lewandowski, Jerzy; Jałmużna, Irena; Bendkowski, Józef; Lachiewicz, Stefan; Matuszek, Józef; Santarek, Krzysztof; Urbaniak, MaciejDiversity of product i on systems translates into a high level of complexity in management because it concerns every organizational cell and all actions conducted there. Skillful management of production systems results in costs being reduced at every stage of the making of a product with respect to all the processes involved in it, from design, technical and organizational arrangement, appropriate production process, to stockpiling, distribution and servicing. Currently, with an increasing amount of data to be analyzed in all processes in order to arrive at the right decision, computer-assisted tools are beginning to play a significant role in the management of a company's systems. They are highly developed software containing units to deal with a company's business processes as well as original solutions often based on available Microsoft spreadsheets. Using these kind of tools results in eliminating losses, and hence, in the increased efficiency of the functioning of the system, and of the whole company. It is becoming vital to use a number of production systems management concepts, supported by various methods, techniques and devices allowing to increase the effectiveness of the processes and, by doing so, eliminating any losses in companies. The theme of the monograph includes research results in the four basie fields dealing with production systems management. They are: design of production systems management of production processes efficiency of production processes computer assistance in production processes We hope the knowledge included in the work turns out useful for theoreticians as well as practitioners researching the effecti veness of management in modern production systems.Pozycja Procesy logistyczne : wybrane aspekty organizacyjno-techniczne(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Lewandowski, Jerzy; Sekieta, Marek; Jałmużna, Irena Barbara; Bendkowski, Józef; Matuszek, Józef; Urbaniak, Maciej; Witkowski, JarosławW gospodarce światowej zachodzą ciągłe zmiany, co widać szczególnie na przestrzeni ostatnich lat. Widać również wyraźną zmianę zakresu i roli, jaką odgrywa logistyka w funkcjonowaniu gospodarki. W wyniku przemian zachodzących w otoczeniu niezwykle istotne jest dla władz krajowych i regionalnych oraz dla przedsiębiorstw przyjęcie odpowiedniej strategii działania z uwzględnieniem aspektów logistycznych. Tylko ciągła analiza zachodzących zmian i elastyczne dostosowywanie się do nowych realiów a także korzystanie z nowoczesnych rozwiązań może zapewnić stały rozwój gospodarki. Polska ma olbrzymią szansę na rozwój gospodarczy poprzez nowe możliwości jakie daje jej centralne położenie w Europie oraz budowana nowa infrastruktura drogowa i kolejowa. Może się ona stać dużym centrum, w którym operować będą firmy świadczące szeroko pojęte usługi logistyczne. Już obecnie działają na terenie Polski liczni operatorzy logistyczni a także wybudowano nowoczesne centra dystrybucyjne i parki logistyczne oferujące magazyny i hale produkcyjne do wynajęcia. Logistyka jest i powinna być strategicznym obszarem działań również dla poszczególnych regionów, w tym regionu łódzkiego. Logistyka i cały sektor usług logistycznych potrzebują odpowiednich działań dotyczących między innymi wyposażenia technicznego i infrastruktury, wsparcia naukowo-badawczego, systemów informatycznych, odpowiednio działających instytucji wspierających przedsiębiorców ale przede wszystkim odpowiedniego kapitału ludzkiego w postaci wiedzy i kwalifikacji pracowników. Przedsiębiorstwa w chwili obecnej, aby osiągnąć sukces muszą poszukiwać oszczędności nie tylko w obszarze produkcji czy świadczonych usług ale przede wszystkim poszukiwać usprawnień swoich procesów logistycznych. Trudno jest również osiągnąć sukces w pojedynkę, dlatego współpraca w ramach łańcucha dostaw staje się kluczem dla biznesu. Tylko integracja działań i ścisła współpraca przedsiębiorstw w ramach łańcucha dostaw może bowiem zapewnić zadowolenie klienta, który jest ostatnim ogniwem łańcucha. Konferencja „Logistyka - współczesne trendy i wyzwania", której efektem jest niniejsza publikacja ma na celu zaprezentowanie wyników badań oraz dobrych praktyk w zakresie rozwiązań związanych z logistyką w odniesieniu do wykorzystywanych w logistyce zasobów, metod i technik oraz zachodzących aktualnie trendów. W książce zaprezentowane zostały wyniki badań dotyczące trendów w zakresie szeroko pojętej logistyki i transportu, systemów i technologii wspomagających logistykę a także wybrane aspekty funkcjonowania procesów logistycznych.Pozycja Product and packaging : tendencies for development in logistics(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Lewandowski, Jerzy; Sekieta, Marek; Walaszczyk, Anna; Bendkowski, Józef; Budzik, Ryszard; Lisińska-Kuśnierz, Małgorzata; Pomykalski, Andrzej; Santarek, Krzysztof; Urbaniak, MaciejThe development of products and packaging in terms of logistics is multidirectional. Packaging is increasingly becoming associatcd with the product. Oftentimes, apart from the protective function, it becomcs a factor that determines the positioning of the product on the market. lt may happen that the valuc of packaging exceeds the value of the product itself, therefore the logistics aspccts, relatcd to the performance of securing, storage and transportation of the goods in thcir packaging, take on special significance. Individual and collective packaging, optimally selected, facilitate the flow of goods on all distribution lcvcls, thus allowing for distribution-related cost reduction. In the context of proper care for logistics operations related to products and their packaging, or with packaging only, it is worth paying attention to the demands of management standards in this field, regulated on the global lcvel, as wcll as risk management, along with tools, existing to support the implementation of logistics processes. The issues presented in the monograph, from the pcrspective of performed analyses, rcsearch results and case studies, prove the importance of the logistical aspccts of the product and its packaging. The subsequent chaptcrs present the role of packaging in logistics, and logistics systems (including transport). Also, global standards have been discussed, related to supply chain management, that include the very important aspect of risk management. The hereby presented monograph provides a cross-sectional presentation of logistics in its broadest meaning, in the area of product and packaging, at the same time outlining the tendencies for development in the issues in question. We sincerely hope that cvery theorist and practitioner of management finds here somc issues of their interest.Pozycja Product and packaging : tendencies for development in manufacturing(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2012) Lewandowski, Jerzy; Walaszczyk, Anna; Jałmużna, Irena Barbara; Bendkowski, Józef; Górska, Ewa; Lisińska-Kuśnierz, Małgorzata; Santarek, Krzysztof; Urbaniak, MaciejThe development of product and packaging in their manufacturing aspect is associated with the processes of design, planning and production as well as safety management, environment, documentation and quality in its broad meaning. Unquestionably, one of the main directions in the development of products and packaging is the need to meet the growing customer demands. Increasing customer requirements necessitate continuous improvement through, inter alia, the introduction of innovative solutions for product design and packaging, planning the production processes just in ti1ne and place, and acting in accordance with the principles of sustainable development. Maintaining the appropriate balance between the economic aspects of business and the environment and society, has become the direction which the product and packaging manufacturers are supposed to follow now and in the nearest future, in order to fully be able to meet the demands set before them by the customer. The processes of design and production planning should be customer-oriented and their continuous monitoring should move towards eliminating or minimizing any discrepancies that may occur. The issues presented in the monograph, from the perspective of performed analyses, research results and case studies, prove the importance of the manufacturing aspect, as regards the area of the product and its packaging. We hereby present a monograph, in which the authors provide a crosssectional presentation of broadly understood production issue in the area of product and packaging, simultaneously outlining the tendencies for development in the proble1ns· in question. We sincerely hope that the presented study results will prove useful to all theorists and practitioners of management, for their functional use, that would improve the already operating processes.Pozycja Production management and packaging. Food Safety and Industry 4.0(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Walaszczyk, Anna (ed.); Jałmużna, Irena (ed.); Lewandowski, Jerzy (ed.); Adamus, Wiktor; Kulińska, Ewa; Lachowska-Wróbel, Magdalena; Pisarek, Renata; Plinta, Dariusz; Skowron-Grabowska, Beata; Smal, Tomasz; Tkaczyk, Stanisław; Urbaniak, Maciej; Walaszczyk, Anna; Witkowski, JarosławAfter mechanization (first revolution), electrification (second revolution) and digitization (third revolution), the time has come to integrate systems and create networks. The issues of the so-called the fourth industrial revolution – Industry 4.0 is a very topical topic. According to this approach to the industry, it is the realization of an intelligent factory in which cyber-physical systems control physical processes, create digital copies of the real world and make decentralized decisions, and through the Internet of things in real time communicate and cooperate with each other and with people, Industry 4.0 integrates people and digitally controlled machines with the Internet and information technologies. What is the impact on the food industry? Will food security benefit from this revolution? These and other questions can be answered in articles published within the framework of the monograph, which is the result of an exchange of knowledge and experience between the participants of the International Conference on Production Management and Packaging - ICPM-PP 2018 under the title Food Safety and Industry 4.0.Pozycja Quality and environmental management - continuous change of paradigms(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2007) Lewandowski, Jerzy; Wiśniewski, Zbigniew; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Bendkowski, Józef; Block, Chantal; Doniec, Andrzej; Łunarski, Jerzy; Pacholski, Leszek; Poskrobko, Bazyli; Urbaniak, MaciejPozycja Quality in management of processes(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2011) Lewandowski, Jerzy; Sekieta, Marek; Walaszczyk, Anna; Górska, Ewa; Matuszek, Józef; Nogalski, Bogdan; Pacholski, Leszek; Popławski, Wojciech; Santarek, Krzysztof; Urbaniak, MaciejProcess approach to management, is one of the eight quality management principles next to customer focused, leadership, involvement of people, system approach to management, continua! improvement, factual approach to decision making and mutually beneficial supplier relationships. Quality and quality management have changed over the years. The definitions, approaches and main reasons were changing, but it has always been in accordance with the fact that quality management is closely connected with customer satisfaction. In order to achieve an adequate level of quality management, especially customer satisfactory, should be used in the organization a process approach to quality management. This approach consists in determining, identifying, grouping and coherently interacting processes, so that the output of one process is the input to another process. The use of a process approach is widely practiced in quality management systems, which authors of the articles refer to in presented monograph. Regardless, whether we are dealing with quality management system, environmental management system, industrial safety system, ensure food safety system or food safety management - a process approach facilitates the improvement activities implemented in the enterprise, which translates to customer satisfaction. The issues presented in the monograph supported by survey results and case studies, justify the validity of the process approach to quality management. Opinions on the standardization of quality is variety, it has its supporters and opponents, but in most cases it can be implemented in organizations to improve processes, resulting in higher levels of customer satisfaction. Authors of the articles refer also to the philosophy of quality management - TQM (Total Quality Management), which in its initial assumptions have also implemented a quality management system, ordering the enterprise in terms of organization. We give you the monograph, which shows a sectional issues of quality in managing the process, hoping that the presented issues will be helpful in improving the quality and inspiration to new and deeper researches on quality management in the enterprise.Pozycja Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw odzieżowych w perspektywie rynku Unii Europejskiej(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Olczak, Artur; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Urbaniak, Maciej; Rudawska, IgaPrzeobrażenia, jakie nastąpiły w ostatnich latach w polskiej branży odzieżowej, były konsekwencją zmian, jakie dokonały się w międzynarodowym sektorze tekstylno-odzieżowym. Daleko idąca liberalizacja w handlu międzynarodowym, gwałtowny wzrost eksportu z krajów azjatyckich, szczególnie z Chin, oraz agresywna ekspansja koncernów zachodnich odzieżowych diametralnie zmieniły „reguły gry" w branży. Dodatkowo brak wspierającej polityki rządu i konieczność adaptacji pod względem prawnym do wymogów Unii Europejskiej dla większości firm stały się źródłem bardziej zagrożeń niż szans. N owe warunki konkurowania w branży wymusiły na firmach konieczność zrewidowania dotychczasowych modeli biznesowych i strategii marketingowych. Z przeprowadzonych badań, wypływają następujące wnioski. Dawni liderzy rynku odzieżowego, aby utrzymać się w branży, odchodzą od tradycyjnego modelu produkcyjnego i reorganizują swój łańcuch wartości: zlecają produkcję na „zewnątrz", stawiają głównie na rozwój sieci detalicznych i kreowanie marek sieciowych. Nowocześnie zarządzane firmy projektowo-handlowe stosują bardziej konkurencyjny model biznesu „dyrygenta", wzorowany na modelach liderów rynku europejskiego - skupiają się na aktywnościach, które wynikają z ich kluczowych kompetencji - projektowaniu odzieży, marketingu i budowaniu marek sieciowych. Pozostałe czynności zlecają firmom-kooperantom. Z kolei firmy stosujące model biznesu „operatora rynkowego", wykonujące usługi przerobowe lub stricte zajmujące się dystrybucją odzieży na poziomie hurtu i detalu, stają bardziej elastyczne, dostosowując się lepiej do oczekiwań swoich dostawców i usługodawców, głównie pod względem jakości świadczonych usług i ceny. Z perspektywy rynku Unii Europejskiej konkurencyjność polskich przedsiębiorstw odzieżowych będzie zależała od wdrażania dalszych zmian organizacyjnych podnoszących ich skuteczność działania na rozszerzonym rynku, głównie poprzez realizowanie odważniej szych strategii marketingowych nastawionych w większym stopniu na ekspansję międzynarodową niż penetrację rynku krajowego.Pozycja Współczesne koncepcje zarządzania produkcją, jakością i logistyką(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Lachiewicz, Stefan; Matejun, Marek; Grądzki, Ryszard; Lewandowski, Jerzy; Urbaniak, MaciejZłożoność współczesnych systemów wytwarzania przy jednoczesnym dążeniu do zapewnienia elastyczności i wariantowości procesów wymusza na przedsiębiorstwach stosowanie coraz nowszych koncepcji zarządzania wspierających kreatywność oraz wprowadzanie usprawnień organizatorskich. Dotyczy to w szczególności takich obszarów funkcjonowania przedsiębiorstw, jak: produkcja, sfera zapewnienia jakości oraz logistyka wewnętrzna i zewnętrzna. Decydują one w znacznym stopniu o konkurencyjności oraz skuteczności funkcjonowania współczesnych organizacji, przede wszystkim produkcyjnych i usługowych. Kadra kierownicza koordynująca działania w sferze produkcji, jakości i logistyki staje więc zarówno wobec istotnych dylematów strategicznych dotyczących wyboru określonych koncepcji zarządzania, jak również problemów taktycznych i operacyjnych związanych z ich implementacją do praktyki gospodarczej. W swoich decyzjach muszą uwzględniać oni zarówno korzyści i kierunki zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, wynikające z wdrożenia tych metod, jak również koszty i zagrożenia związane z ich wykorzystaniem w organizacjach gospodarczych. Należy przy tym pamiętać, iż współczesne koncepcje zarządzania modyfikują w istotny sposób nie tylko systemy wywarzania, zapewnienia jakości i sprawności logistycznej, ale wpływają także na sferę społeczną, czy informacyjną kształtując kapitał intelektualny, wartość firmy oraz wewnętrzne i zewnętrzne relacje przedsiębiorstwa. Użyteczność ich wykorzystania powinna być analizowana ponadto z punktu widzenia zarządzania zmianami organizacyjnymi, zarządzania projektami oraz z uwzględnieniem technologii wpływających m.in. na wybór modelu biznesu, celów i kierunków rozwoju strategicznego, a także na kształt i parametry struktur organizacyjnych. Tej właśnie problematyce poświęcono niniejszą monografię. Podstawowym celem opracowania jest prezentacja wybranych współczesnych koncepcji zarządzania w sferze produkcji, jakości i logistyki wraz z analizą i oceną szans oraz zagrożeń wynikających z ich wdrażania do praktyki gospodarczej. Monografia została podzielona na trzy części, w ramach których przedstawiono w sumie 20 tekstów. Pierwszą część opracowania poświęcono współczesnym koncepcjom zarządzania w sferze produkcji i logistyki. Zwrócono tu uwagę na konieczność zapewnienia integracji i koordynacji wdrażanych w przedsiębiorstwach współczesnych metod zarządzania, a także poddano rozważaniom miejsce człowieka w zmieniających się systemach produkcyjnych. W kolejnych opracowaniach przedstawiono założenia modelu dojrzałości organizacji w obszarze zarządzania produkcją, koncepcję diagnozy zorganizowania systemów wytwarzania opartych o struktury wirtualnych drzew wytwórczych (WOW), a także bariery wdrażania koncepcji lean management w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce. W ostatnim opracowaniu zaprezentowano rolę logistyki w zarządzaniu współczesnymi przedsiębiorstwami. W drugiej części monografii przedstawiono rolę systemów zarządzania jakością we współczesnych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. Rozważania rozpoczęto od prezentacji podstawowych założeń, kierunków rozwoju oraz perspektyw wdrażania systemów zarządzaniem jakością w organizacjach gospodarczych. Zwrócono także uwagę na rolę jakości w działaniach innowacyjnych przedsiębiorstw. Następnie przedstawiono przykłady implementacji i funkcjonowania zintegrowanych systemów zarządzania jakością w gospodarstwach rolnych oraz w wybranych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. W trzeciej części publikacji zwrócono natomiast uwagę na znaczenie nowych technologii w zarządzaniu współczesnymi przedsiębiorstwami. W pierwszych opracowaniach poddano analizie problemy obsługi zaawansowanych technologii w przedsiębiorstwie usługowym, a także zwrócono uwagę na potrzebę badania efektywności ekonomicznej oraz użyteczności systemów informatycznych. Kolejne rozdziały poświęcono zagadnieniom wykorzystania metod obiektowych w projektowaniu procesów zachodzących w przedsiębiorstwach oraz doskonaleniu procesów zarządzania projektami. W tej części zwrócono ponadto uwagę na konieczność zarządzania środowiskiem w wymiarze międzynarodowym wraz z odniesieniem tych rozważań do modelu zarządzania środowiskiem w regionie śląskim, a także na konsekwencje dostosowania przepisów bezpieczeństwa pracy do wymogów i standardów polskich i europejskich. Autorzy wyrażają nadzieję, iż przedstawione rozważania i modele teoretyczne, a także liczne przykłady praktycznych zastosowań pozwolą na skuteczne wdrażanie współczesnych koncepcji zarządzania produkcją, jakością i logistyką do organizacji gospodarczych, przede wszystkim o produkcyjnym i usługowym profilu działalności. Książka przeznaczona może być zatem dla właścicieli i kadry kierowniczej przedsiębiorstw, firm konsultingowych, czy jednostek wdrażających i certyfikujących systemy zarządzania jakością. Sprawdzi się również jako podręcznik akademicki dla studentów kierunków Zarządzanie oraz Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. Przedstawione treści i wyniki badań mogą stać się inspiracją do dalszych prac naukowców zajmujących się problematyką zarządzania produkcją, jakością oraz logistyką we współczesnych przedsiębiorstwach.Pozycja Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Lachiewicz, Stefan; Adamik, Anna; Matejun, Marek; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejInnowacyjność to dziś warunek skutecznego funkcjonowania i konkurowania nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstw, a zarządzanie innowacjami i innowacyjnością to umiejętność kluczowa dla długookresowego rozwoju każdej organizacji. W opracowaniu przedstawiono szczegółowo wybrane problemy z tego zakresu. Praca składa się z trzech części. Znajdują się tu analizy z zakresu: wdrażania i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach, aspektów technologicznych i finansowych wdrażania innowacji oraz innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej, poświęconej wdrażaniu i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach znalazło się dziewięć opracowań. Rozważania rozpoczęto od zagadnienia relacji - innowacje a rozwój przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności zajęto się wybranymi aspektami działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, uwzględniając przy tym w szczególny sposób sytuację w tym zakresie w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wśród wybranych zagadnień znalazły się zarówno kwestie dotyczące wpływu innowacji organizacyjnych na wnętrze przedsiębiorstw, np. poprzez innowacyjne sposoby przyspieszania budowy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw (przy wykorzystaniu warunków rozwoju sektora IT), jak i wpływu innowacji technologicznych na życie społeczne. Omówiono również ryzyko związane z innowacjami i innowacyjnością przedsiębiorstw. Znaczną część stanowiły tu także analizy determinant warunkujących skuteczność procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Za takie uznano klimat lokalnej przedsiębiorczości, przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjną, instytucje otoczenia biznesu oraz standardy zarządzania jakością. W części drugiej, poświęconej aspektom technologicznym i finansowym wdrażania innowacji, zawarto pięć opracowań. Analizy dotyczące innowacyjności technologicznej jako elementu poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz przemian technologicznych i transferu technologii jako czynnika poprawy innowacyjności polskich przedsiębiorstw stanowią tu blok związany z aspektami technologicznymi. Blok finansowy reprezentują zaś interesujące wyniki badań w zakresie dyfuzji innowacji finansowych w przedsiębiorstwach, efektywności ekonomicznej projektów innowacyjnych oraz zarządzania kosztami projektów innowacyjnych. Pracę kończy część trzecia, dotycząca innowacyjności, strategicznego dla większości dzisiejszych gospodarek, a jednocześnie najczęściej badanego w ostatnich latach sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawarto tu siedem kluczowych dla przyszłości MŚP wątków. Na wstępie dokonano analizy czynników kształtujących w obecnych warunkach rynkowych innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w szczególny sposób zaznaczając wśród nich rolę wiedzy o otoczeniu. W dalszej kolejności dokonano ocen innowacyjności, zarówno polskiego sektora MŚP ogółem, jak i na płaszczyznach wybranych regionów, tzn. tarnobrzeskiego i łódzkiego. Dostrzeżono poza tym istotną rolę innowacyjnych rozwiązań procesowych oraz innowacji organizacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Reasumując, poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia sygnalizują jak szerokie jest spektrum problemów związanych z zarządzaniem innowacjami w przedsiębiorstwach oraz jak szeroki jest zasięg oddziaływania procesów innowacyjnych · na przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Stanowi to w odczuciu autorów istotny sygnał do intensyfikacji badań nad szeroko pojętą innowacyjnością przedsiębiorstw oraz podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.Pozycja Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka (red.); Lachiewicz, Stefan (red.); Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejOd dłuższego już czasu daje się zauważyć wzrost rangi przemysłów wysokiej techniki i rozwoju przedsiębiorstw wysokich technologii. Przedsiębiorstwa te intensywnie wykorzystując wiedzę stanowią źródło wynalazków i innowacji. Wysokie nakłady na działalność badawczo-rozwojową w sektorze wysokiej techniki, wytwarzanie produktów zaawansowanych technologicznie oraz nowoczesne formy kontaktowania się z otoczeniem rynkowym determinują dużą efektywność w całej gospodarce. Sektor przedsiębiorstw wysokich technologii (high-tech) zaliczany jest do dziedzin o najwyższym stopniu wykorzystania oraz uzależnienia od tzw. wyspecjalizowanych czynników produkcji - wiedzy i kapitału ludzkiego, kształtujących pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Obejmuje on określoną liczbę przedsiębiorstw z takich dziedzin, jak: technologie informatyczne i telekomunikacyjne, biotechnologia, nanotechnologia czy robotyka, ale jego znaczący rozwój oddziałuje istotnie na pozostałe sektory gospodarcze. Wymaga to zmian w procesie zarządzania przedsiębiorstwami, w tym szczególnie nowych rozwiązań w sferze wyposażenia technicznego, struktury organizacyjnej, metod zarządzania i komunikowania się z otoczeniem, zasad budowy strategii przedsiębiorstwa oraz rozwoju zasobów kadrowych. Tym właśnie problemom poświęcona jest niniejsza publikacja. Jest ona zbiorem artykułów przygotowanych w związku z konferencją naukową, nt. ,,Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii". Składa się ona z pięciu części, scharakteryzowanych poniżej w sposób syntetyczny. Część pierwsza pt. ,,Sektor wysokich technologii w Polsce i na świecie" dotyczy głównie makroekonomicznych uwarunkowań rozwoju sektora wysokich technologii. Przedstawiono tu miejsce Polski na tle dynamicznego rozwoju wysokich technologii na świecie, dokonano analizy sektora high-tech w naszym kraju w oparciu o udział w tworzeniu wartości dodanej, poziom zatrudnienia w przemyśle i usługach, wielkość eksportu wyrobów wysokiej techniki oraz liczbę patentów. Podjęto także problem kapitałowych uwarunkowań rozwoju wysokich technologii w MŚP oraz problem transferu technologii w oparciu o doświadczenia inkubatorów przedsiębiorczości. Drugą część pt. ,,Strategie i struktury organizacyjne przedsiębiorstw wysokich technologii" poświecono w głównej mierze zagadnieniom strategicznym. Podjęto w niej tematykę strategii komercjalizacji nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, strategii kreacji i absorpcji wiedzy technologicznej, źródeł finansowania rozwoju nowych technologii oraz kierunków i możliwości wykorzystania outsourcingu w przedsiębiorstwach zaawansowanych technologicznie. W tej części opracowania przedstawiono także specyfikę rozwiązań organizacyjnych w takich firmach. W trzeciej części pt. ,, Technologia informatyczna w zarządzaniu rozwojem przedsiębiorstwa" poruszono problem wykorzystania technologii informatycznych, zwłaszcza Internetu, w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz osiąganiu przez nie dojrzałości organizacyjnej. Ciekawe rozważania dotyczą także ewolucji kategorii przedsiębiorstwa z perspektywy wykorzystania technologii informacyjnych. W czwartej części publikacji zaprezentowano wybrane metody, techniki i narzędzia zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii. Szczególną uwagę zwrócono tu na systemy ERP, UML oraz CRM w modelowaniu procesów biznesowych. Przedstawiono tu również wielokryterialny model organizacji i usprawnienia procesu oceny technologii, a także model zarządzania bezpieczeństwem informacji w nowoczesnym środowisku technologicznym. Piąta część monografii pt. ,,Personel w przedsiębiorstwach wysokich technologii" podejmuje tematykę problemów kadrowych. Dużo miejsca poświęcono tu kompetencjom pracowniczym i karierze zawodowej pracowników przedsiębiorstw sektora high-tech. Zwrócono także uwagę na zmiany w systemach motywowania i organizacji pracy oraz patologie w stosunkach pracy w odniesieniu do przedsiębiorstw wysokich technologii. Autorzy wyrażają nadzieję, że ze względu na szeroki zakres zagadnień i wyników badań zaprezentowanych w tej monografii, będzie ona przydatna dla menedżerów i specjalistów odpowiedzialnych za działania rozwojowe w organizacjach oraz dla pracowników naukowych i studentów, prowadzących badania i studiujących problemy zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii.Pozycja Zarządzanie rozwojem organizacji. T. II(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2007) Lachiewicz, Stefan; Jeżak, Jan; Lewandowski, Jerzy; Otto, Jacek; Urbaniak, MaciejZarządzanie rozwojem organizacji posiada pewną specyfikę zależnie od sektora, wielkości i warunków działania poszczególnych przedsiębiorstw. Grupę firm o szczególnych cechach w tym zakresie stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Proces transformacji polskiej gospodarki wywołał znaczący przyrost liczebności takich przedsiębiorstw, szacowanej obecnie na ponad 3,4 mln podmiotów gospodarczych. Małe firmy zakładane na dużą skalę w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wkroczyły już w kolejne fazy swojego rozwoju i często osiągają znaczące sukcesy gospodarcze. Jednak niektóre spośród nich - po okresie początkowym opartym przede wszystkim na zapale i kreatywności założycieli - ograniczają lub likwidują prowadzoną działalność, inne z kolei łączą się w określone sieci firm lub zostają wchłonięte przez duże przedsiębiorstwa. Część IV drugiego tomu monografii pt.: ,,Zarządzanie rozwojem organizacji" została poświęcona właśnie tej problematyce. Autorzy poszczególnych rozdziałów analizują tutaj kierunki oraz perspektywy uwarunkowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Szczególnie dużo uwagi zajmują w tej części rozważania oraz wyniki badań, dotyczące innowacji w sektorze MSP oraz barier rozwoju tej kategorii firm. Na tym tle podkreślono także duże znaczenie różnych form wspierania działalności rozwojowej małych i średnich przedsiębiorstw ze strony samorządów lokalnych, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, programów Unii Europejskiej oraz innych instytucji. Część V nosi tytuł „Rozwój w sferze produkcji, jakości i logistyki". Są to najbardziej wymierne sfery działalności rozwojowej przedsiębiorstw. Najliczniejsza grupa artykułów w tej części dotyczy zagadnień zarządzania jakością, które traktuje się jako podstawowy obszar zmian i usprawnień w działalności analizowanych organizacji. Dużo miejsca poświęcono także rozwojowi funkcji logistycznych, zarządzaniu projektami oraz organizacji procesów produkcyjnych. Natomiast w części VI pt. ,,Marketingowe i finansowe determinanty rozwoju organizacji" skoncentrowano się na marketingowych i finansowych uwarunkowaniach rozwoju organizacji. Marketing jest istotnym czynnikiem dynamizującym procesy rozwojowe. Poprzez stosowanie odpowiednich narzędzi marketingowych można pozyskać istotne informacje rynkowe na temat kierunków i zakresu przyszłej strategii rozwoju a z drugiej strony efekty działań rozwojowych są weryfikowane poprzez wzrost konkurencyjności firmy i poziomu sprzedaży produktów. Artykuły poświęcone problematyce marketingowej zwracają szczególną uwagę na zagadnienia roli marki w rozwoju organizacji oraz budowy lojalności klientów i potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne są także uwarunkowania finansowe rozwoju organizacji. Każda forma rozwoju pociąga za sobą pewne koszty ale rodzi też szanse na określone efekty, mierzone wzrostem rentowności oraz wartości przedsiębiorstwa. Te aspekty znajdują miejsce w końcowych opracowaniach tomu drugiego. Szczególnie należy tu podkreślić cykl rozważań poświęconych możliwości pozyskiwania środków na rozwój poprzez system zamówień publicznych oraz funduszy strukturalnych. Reasumując ten syntetyczny wstęp, należy stwierdzić, że poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia pokazują dużą złożoność problematyki zarządzania rozwojem współczesnych organizacji i w odczuciu autorów mogą stanowić podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.