Badania monolitycznych węzłów żelbetowych ram portalowych
Abstract
W pracy przedstawiono badania eksperymentalne dotyczące deformacji naroży
żelbetowych ram portalowych. W badaniach zastosowano beton o wytrzymałości
kostkowej około 25 MPa i stal żebrowaną 34GS.
Parametrami zmiennymi były:
stopień zbrojenia (0,77; 1,04; 1,32; 1,98%),
kierunek obciążenia (momenty zamykające i otwierające),
poziom obciążenia przy odciążeniu (0,6P u i 0,9P 0
).
W celu określenia stanu odkształcenia przy każdym przyroście obciążenia mierzono
odkształcenia betonu i przemieszczenia na bazach pomiarowych rozmieszczonych na
elemencie. Rejestrowano także układ i szerokości rozwarcia rys w samym narożu
i przyległych częściach ramion.
Badania wykazały, że odkształcenia zależą od kierunku obciążenia i stopnia
zbrojenia przekroju. Odkształcenia i przemieszczenia elementów serii „O" (momenty
otwierające) były większe niż porównywalnych elementów serii „Z" (momenty zamykające).
Wszystkie elementy uległy zniszczeniu na skutek uplastycznienia zbrojenia rozciąganego.
W elementach serii „Z" przekroje zniszczenia mieściły się w obszarze samego
węzła, a w elementach serii „O" były położone w ramionach w pobliżu węzła.
Stwierdzono także, że zasadę zachowania płaskiego przekroju można przyjmować
na całej długości ramion badanych elementów. This report presents an experimental research work regarding the deformations of
corners of R. C. portal frames. For these tests a concrete of cube strength about 25 MPa
and deformed reinforcement steel of grade 34GS were used.
The following parameters were varied:
reinforcement ratio (0.77, 1.04, 1.32, 1.98%),
load direction (closing or opening moments),
load level at unloading (0.6P O and 0.9P u).
For the determination of the state of deformations at each loading increment,
measurements of concrete strains and deflections at some measuring points distributed
on the model were carried out.
Pattern of cracks and crack widths just in the corner and parts of arms close to the
corner were also recorded.
The tests showed that the deformations depend on the load direction and
reinforcement ratio. Deformations of members of type "O" (opening moments) were
larger than deformations of corresponding members of type "Z" (closing moments).
The failure of all test members was caused by reaching the yield strength of the
reinforcement. The critical cross-sections of the members of type "Z" were situated in
the area of corners, while of type "O" in the arms near the corners.
It is also concluded that the hypothesis that piane sections remain piane may be
assumed to be valid over all arm lengths of the test members.