Zarządzanie rozwojem organizacji. T. II

Ładowanie...
Miniatura

Data

2007

Autorzy

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Wydawnictwo Politechnika Łódzka

Abstrakt

Zarządzanie rozwojem organizacji posiada pewną specyfikę zależnie od sektora, wielkości i warunków działania poszczególnych przedsiębiorstw. Grupę firm o szczególnych cechach w tym zakresie stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Proces transformacji polskiej gospodarki wywołał znaczący przyrost liczebności takich przedsiębiorstw, szacowanej obecnie na ponad 3,4 mln podmiotów gospodarczych. Małe firmy zakładane na dużą skalę w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wkroczyły już w kolejne fazy swojego rozwoju i często osiągają znaczące sukcesy gospodarcze. Jednak niektóre spośród nich - po okresie początkowym opartym przede wszystkim na zapale i kreatywności założycieli - ograniczają lub likwidują prowadzoną działalność, inne z kolei łączą się w określone sieci firm lub zostają wchłonięte przez duże przedsiębiorstwa. Część IV drugiego tomu monografii pt.: ,,Zarządzanie rozwojem organizacji" została poświęcona właśnie tej problematyce. Autorzy poszczególnych rozdziałów analizują tutaj kierunki oraz perspektywy uwarunkowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Szczególnie dużo uwagi zajmują w tej części rozważania oraz wyniki badań, dotyczące innowacji w sektorze MSP oraz barier rozwoju tej kategorii firm. Na tym tle podkreślono także duże znaczenie różnych form wspierania działalności rozwojowej małych i średnich przedsiębiorstw ze strony samorządów lokalnych, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, programów Unii Europejskiej oraz innych instytucji. Część V nosi tytuł „Rozwój w sferze produkcji, jakości i logistyki". Są to najbardziej wymierne sfery działalności rozwojowej przedsiębiorstw. Najliczniejsza grupa artykułów w tej części dotyczy zagadnień zarządzania jakością, które traktuje się jako podstawowy obszar zmian i usprawnień w działalności analizowanych organizacji. Dużo miejsca poświęcono także rozwojowi funkcji logistycznych, zarządzaniu projektami oraz organizacji procesów produkcyjnych. Natomiast w części VI pt. ,,Marketingowe i finansowe determinanty rozwoju organizacji" skoncentrowano się na marketingowych i finansowych uwarunkowaniach rozwoju organizacji. Marketing jest istotnym czynnikiem dynamizującym procesy rozwojowe. Poprzez stosowanie odpowiednich narzędzi marketingowych można pozyskać istotne informacje rynkowe na temat kierunków i zakresu przyszłej strategii rozwoju a z drugiej strony efekty działań rozwojowych są weryfikowane poprzez wzrost konkurencyjności firmy i poziomu sprzedaży produktów. Artykuły poświęcone problematyce marketingowej zwracają szczególną uwagę na zagadnienia roli marki w rozwoju organizacji oraz budowy lojalności klientów i potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Niezwykle istotne są także uwarunkowania finansowe rozwoju organizacji. Każda forma rozwoju pociąga za sobą pewne koszty ale rodzi też szanse na określone efekty, mierzone wzrostem rentowności oraz wartości przedsiębiorstwa. Te aspekty znajdują miejsce w końcowych opracowaniach tomu drugiego. Szczególnie należy tu podkreślić cykl rozważań poświęconych możliwości pozyskiwania środków na rozwój poprzez system zamówień publicznych oraz funduszy strukturalnych. Reasumując ten syntetyczny wstęp, należy stwierdzić, że poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia pokazują dużą złożoność problematyki zarządzania rozwojem współczesnych organizacji i w odczuciu autorów mogą stanowić podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.
Management of the organization' s development depends on sector, size and the conditions of the individual enterprise. Examples of the special group of features are small and medium enterprises. The transformation process of Polish economy evoked significant increase of number of such enterprises. Currently small and medium enterprises are estimated above 3,4 million of economic subjects. Small enterprises, which in the large scale were established in the first half of ninetieth's XX century, nowadays they are in the next phase of their development and they often achieve significant economic successes. However some of them - after initial period, in which their owners were enthusiastic and creative - limit or liquidate the present activity. On the other side some of them join in the specific nets of enterprises or they are absorbed through large enterprises. The initial part of the monograph's second volume entitled "Management of the organization's development" has just consecrated these problems. The authors of individual chapters analyse directions, perspectives and conditions of small and medium enterprises' development. Particularly, a lot of attention in this part is paid to the consideration and the research results relating to the innovations in the SME's sector. Barriers of the small and medium enterprises' development are discussed in this part too. There are also focused on various forms of supporting the developmental activity of small and medium enterprises by local councils, loan and guarantee funds, programmes of the European Union and different institutions. In sequence there are many studies divided into two parts in the second volume. The part V is entitled „Development in the area of production, quality and logistics". These areas are the most measurable spheres of the enterprises' developmental activity. The most numerous group of articles in this part relates to the problems of the quality management, which is treated as the basie area of changes and improvements in the activity of analysed organizations. A lot of place was also dedicated to developmental logistic functions, the management projects and the organization of productive processes. The next part focused on the marketing and financial conditions of the development of the organization. Marketing is the essential factor activating developmental processes. One can gain essential marketable information on the subject of directions and range of future development strategy by applying suitable marketing tools. On the other side the effects of developmental acting are verified through the growth of the enterprise's competitiveness and increase of the products' sale. Articles about the marketing problems call the special attention on the role of mark in the development of organization and the building of customers' loyalty and the potentia! of the enterprise's competitiveness. The financial conditions of the organization's development are also extremely essential. Each form of the development involves same costs, but it also gives same chances to reach special effects estimating by growth of profitability and the enterprise's value. These aspects can be found in the finał reports of this volume. Particularly, considerations about possibilities of resources' logging through the system of public orders and structural funds for the development are emphasised. Summarizing this synthetic introduction, one should affirm that problems discussed in individual studies illustrate the large complexity of the management of present organizations' development and these can establish the basis to farther considerations and discussion.

Opis

Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy
Red. serii : Wodziński, Piotr

Słowa kluczowe

zarządzanie przedsiębiorstwem, planowanie strategiczne, business management, strategic planning

Cytowanie

Lachiewicz S. (red.), Zarządzanie rozwojem organizacji. T. II., Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2007, ISBN 978-83-7283-214-6.