Biblioteka
Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/14
Przeglądaj
Wyniki wyszukiwania
Pozycja Bibliografia dorobku naukowego pracowników uczelni - tradycyjne i nowoczesne metody udostępniania. Doświadczenia Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej i perspektywy na przyszłość.(Stowarzyszenie EBIB, 2006) Sójkowska, IwonaBiblioteki naukowe powołane zostały, aby służyć rozwojowi nauki i potrzebom środowiska naukowego. Realizując swój cel, gromadzą, opracowują i udostępniają drukowane i elektroniczne zasoby oraz organizują niezbędny w codziennej pracy z użytkownikami warsztat biblioteczno-informacyjny. Obok wielu zadań podejmują pracę naukową, której celem jest dokumentowanie działalności najbliższego środowiska.Biblioteki uczelniane, ze względu na charakter oraz potrzeby społeczności akademickiej, typologicznie przynależą do naukowych. Odpowiedzialne są za pełnienie roli centralnego ośrodka informacji i dokumentacji. Zapewniają środowisku akademickiemu dostęp do poszukiwanych materiałów, zgodnych tematycznie z prowadzonymi w uczelni badaniami oraz z kierunkami kształcenia. Realizują w tym zakresie odpowiednią politykę gromadzenia zbiorów, dynamicznego ich opracowywania oraz decydują o sposobie ich udostępniania[1]. W ramach obowiązków podejmują prace bibliograficzne mające na celu tworzenie dokumentacji wybranych form działalności naukowej pracowników uczelni. Opracowując i udostępniając bibliografię dorobku naukowego najbliższego środowiska, przyczyniają się do upowszechniania wiedzy i wyników prowadzonych w uczelni badań. Ponadto spisy bibliograficzne tworzone w celach dokumentacyjnych nadają rangę naukowości, a także prestiż bibliotece.Pozycja Seminarium Jubileuszowe w Jeleniej Górze, czyli 10 urodziny EBIB(Stowarzyszenie EBIB, 2009) Sójkowska, IwonaEBIB ma już 10 lat. Z tej okazji w dniu 6 lutego 2009 r. w przepięknej i super nowoczesnej Książnicy Karkonoskiej odbyło się Jubileuszowe Seminarium EBIB-u zatytułowane Elektroniczne serwisy bibliotekarskie - dynamika zmian. Podczas Seminarium podsumowano dziesięcioletnią historię platformy EBIB - jedynego polskiego, elektronicznego serwisu dla bibliotekarzy. Ponadto zwrócono uwagę na podobne inicjatywy w świecie oraz przybliżono proces elektronizacji źródeł informacji, który dokonuje się w polskich bibliotekach. Na spotkaniu jubileuszowym spotkali się członkowie zespołu redakcji EBIB, którzy przybyli do Jeleniej Góry z całej Polski oraz bibliotekarze z regionu karkonoskiego. Gospodarzem seminarium był dyrektor Książnicy Karkonoskiej Marcin Zawiła, który podjął gościną przybyłych bibliotekarzy.Pozycja EBIB - The Electronic Library, the electronic platform of the Polish Librarians Association(Dominican University Graduate School of Library and Information Science, River Forest, Illinois, USA, 2006) Sójkowska, Iwona; Podgórski, Filip; Rożniakowska, MałgorzataEBIB — the “Electronic Library” (in Polish: Elektroniczna BIBlioteka at http://www.ebib.info/)refers to both the journal and the only professional electronic information platform for librariansin Poland. The platform was launched and is maintained by the group of active librarians from several libraries in Poland.Pozycja Czy połączenie promocji z dydaktyką to dobry sposób na zainteresowanie czytelników biblioteką?(Library of the Lodz University of Technology, 2008) Sójkowska, Iwona; Barańska-Malinowska, BarbaraDydaktyka to ważny element działalności biblioteki naukowej. Przygotowuje czytelników do umiejętnego korzystania z jej zbiorów i usług. Jednakże współcześnie coraz większe znaczenie zyskuje promocja biblioteki. Zróżnicowane formy promocji połączone z dydaktyką stają się atrakcyjniejsze niż tradycyjne zajęcia biblioteczne. Połączenie promocji z dydaktyką, poprzez wypracowanie oraz dobre rozreklamowanie modelu dobrowolnych szkoleń i konsultacji dla czytelników to wyjście naprzeciw oczekiwaniom środowiska oraz spełnienie realnych możliwości kształcenia w zakresie ściśle określonej specjalizacji. Artykuł przedstawia różne formy dydaktyki i promocji realizowane w polskich i zagranicznych bibliotekach. Autorki podejmują próbę scharakteryzowania wpływu działań promocyjnych na kształt dydaktyki oraz odnalezienia wspólnej płaszczyzny dla obu form, których celem jest zainteresowanie czytelników biblioteką.Pozycja Dokąd zmierza informacja? - czyli co oferuje biblioteka, a czego oczekuje użytkownik. Stan obecny i rozwój informacji naukowej w bibliotekach uczelni technicznych(Library of the Lodz University of Technology, 2006) Sójkowska, Iwona; Podgórski, FilipReferat przedstawia teoretyczne założenia usług informacyjnych świadczonych w bibliotekach oraz ich praktyczne zastosowanie. Ukazuje przemiany w rodzajach źródeł informacji, formie ich udostępniania i udzielania oraz zmienność zapotrzebowania na poszczególne rodzaje informacji. Przywilej prezencyjnego informowania należący dotychczas do agend powołanych w tym celu, np. ośrodków, oddziałów, czy działów informacji ustępuje pod wpływem nowych technologii. Coraz częściej mamy do czynienia z „decentralizacją informacji naukowej”, nie jest ona udzielana jedynie na miejscu, w konkretnej agendzie biblioteki. W obliczu szeroko dostępnych serwisów zmieniają się funkcje bibliotekarza – menedżera informacji i ośrodka, powołanego w celu zaspokojenia potrzeb czytelniczych. Referat jest próbą odpowiedzi na pytania, co oferuje biblioteka swoim czytelnikom i co mogłaby jeszcze zaoferować, a także jakich informacji oczekują użytkownicy, a jakie uzyskują. Ponadto zawiera prognozę rozwoju informacji w bibliotekach szkół wyższych. Zwraca uwagę na źródła informacji, narzędzia ułatwiające jej dostępność oraz sposoby komunikowania się na płaszczyźnie biblioteka – użytkownik. Wskazuje na możliwość wirtualnego udzielania informacji w oparciu o coraz powszechniejsze internetowe komunikatory.