Wydział Organizacji i Zarządzania / Faculty of Organization and Management / W8

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/8

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
  • Pozycja
    Doktryny zjednoczeniowe ojców Europy – wielkie nazwiska wielkie marki. Znaczenie doktryn zjednoczeniowych dla kształtowania wieloszczeblowego zarządzania strukturą ponadnarodową
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2019) Greta, Marianna; Kowalski, Jarosław; Tomczak-Woźniak, Ewa; Otto, Jacek (Rec.); Lewandowski, Krzysztof (Rec.)
    "„Aby drogę mierzyć przyszłą, trzeba pomnieć, skąd się wyszło” – tymi słowami Cyprian Kamil Norwid chciał uświadomić nam wielkie znaczenie przeszłości, którą traktować należy jako drogowskaz do budowania dobrej i bezpiecznej przyszłości. Zgodnie z tym mottem, by zrozumieć integrację europejską, jej cele, sens istnienia, a także konieczność jej kontynuacji i pogłębiania, należy powrócić do źródeł Wspólnot Europejskich. Tymi źródłami zaś są doktryny Ojców Europy oraz pozostałych „konstruktorów” i realizatorów europejskiego procesu integracji, ludzi, których wyobraźnia intelektualna wykraczała ponad wąskie widzenie interesów narodowych. Mimo upływu lat i przeobrażeń gospodarczo-politycznych w Europie, dorobek integracyjny ojców zintegrowanej Europy nie stracił na wartości. Ich przekonania i idee, składające się na doktryny integracyjne, są ponadczasowe i stanowią swoisty „spadek” europejskich społeczeństw po Ojcach Europy. I tak, jak każdy dobry ojciec, również twórcy Wspólnot Europejskich nie chcieliby byśmy ten „spadek” roztrwonili. Dlatego też, aby cieszyć się sukcesami integracji i wspólnie zwalczać jej problemy, należy pielęgnować pamięć o głównym przesłaniu Ojców Europy, a mianowicie o konieczności utrzymania pokoju, bezpieczeństwa i stabilizacji w Europie. W tym celu przygotowaliśmy poniższą monografię poświęconą Ojcom Europy, aczkolwiek towarzyszą jej też inne wątki ściśle związane z doktrynami integracyjnymi autorów europejskiego zjednoczenia."
  • Pozycja
    Transborder cooperation, euroregion and EU regional policy in the context of Lisbon Strategy : (selected examples of Polish euroregions)
    (Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Greta, Marianna; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Otto, Jacek; Kwiatkowska, Walentyna
    Wspólnoty Europejskie, zwane po podpisaniu Traktatu z Maastricht, Unią Europejską poszukują wciąż swego konkurencyjnego miejsca w Europie i w świecie. W tym celu przyjęły m.in. program rozwojowy w postaci Strategii Lizbońskiej, która opierając gospodarkę na wiedzy miałaby taką konkurencyjność Wspólnocie zagwarantować. Do jej realizacji zmobilizowano cale ugrupowanie integracyjne, jak też poszczególne państwa członkowskie oraz regiony w tych państwach. Bowiem od rozwoju regionów, wyrównywania tegoż rozwoju i osiągania spójności społeczno-ekonomicznej zależy sukces realizacji przyjętego programu. Dla wyrównywania różnic rozwojowych Wspólnoty Europejskie od dawna ,,wykorzystują politykę regionalną, która dziś nabrała szczególnego znaczenia. Jest ona bowiem realizowana jako polityka regionalna spójności, gdyż głównym hamulcem Strategii Lizbońskiej są regiony najuboższe, czyli spójne, w tym euroregiony. Euroregiony z definicji i peryferyjnego położenia są z jednej strony regionami najsłabiej rozwiniętymi, a więc obciążającymi realizację Strategii Lizbońskiej, ale z drugiej strony ze względu na uprzywilejowaną pozycję w polityce regionalnej mają o wiele większe możliwości rozwojowe niż inne regiony. Tym problemom i związkom między nimi poświęcono niniejsze opracowanie. Ma ono układ analizy problematyki w czterech rozdziałach. I tak rozdział I dotyczy problematyki współpracy transgranicznej, bo jej rozwiniętą formę stanowi euroregion. Współpraca transgraniczna jest znana wszędzie na świecie, tak przy integracji, jak i poza nią. Natomiast euroregion jest zjawiskiem specyficznie europejskim i towarzyszy wyłącznie procesom integracyjnym, zachodzącym w Unii Europejskiej. Rozdział II dotyczy rozważań na temat przesłanek tworzenia i istoty funkcjonowania euroregionów jako specyficznych podmiotów w polityce regionalnej, która kompatybilna ze Strategią Lizbońską ma ułatwiać jej realizację i zapewnić sukces. Stąd też rozdział III dotyczy polityki regionalnej i Strategii Lizbońskiej. Końcowy fragment pracy zawiera przykłady euroregionów z polskich pograniczy, które będąc beneficjentami środków pomocowych, przyczyniają się do ich aktywizacji i znaczącego rozwoju. Zestawione w załącznikach liczne przykłady realizowanych projektów nie doszłyby do skutku, gdyby nie euroregionalizacja. Euroregion jest więc aktywnym regionem w polityce regionalnej i aktywizuje całe pogranicze, które dzięki niemu ,,traci" swój peryferyjny wyraz na rzecz aktywnego włączenia się w procesy rozwoju regionalnego i realizacji Strategii Lizbońskiej.
  • Pozycja
    Euroregion in the role of management of structural aid and as a natural cluster
    (Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2016) Greta, Marianna
    This paper concerns the institutional and organizational structure of the Euroregion. It is multi-level and affects the functioning of the Euroregions, including, but not limited to, organized approach to the use of structural aid under the regional policy of the European Union (EU). The highest level of the organization is the Association of European Border Regions (AEBR), which lobbies for Euro-regions within the EU and provides professional services for broadly understood regional action. In turn, the Euroregion itself is also organized by having institutions. This allows for an orderly performing of tasks at the local level while showing a „different” approach to management, which can take many forms.
  • Pozycja
    Doktryny zjednoczeniowe Ojców Europy drogą do pogłębionej integracji (smart specialisation) Wielkie nazwiska – wielkie marki.
    (Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2016) Greta, Marianna; Kowalski, Jarosław; Tomczak-Woźniak, Ewa; Lewandowski, Jerzy (red. nauk.); Otto, Jacek; Lewandowski, Krzysztof
    „Aby drogę mierzyć przyszłą, trzeba pomnieć skąd się wyszło” – tymi słowami Cyprian Kamil Norwid chciał uświadomić nam wielkie znaczenie przeszłości, którą traktować należy jako drogowskaz do budowania dobrej i bezpiecznej przyszłości. Zgodnie z tym mottem, by zrozumieć integrację europejską, jej cele, sens istnienia, a także konieczność jej kontynuacji i pogłębiania, należy powrócić do źródeł Wspólnot Europejskich. Zaś tymi źródłami są doktryny Ojców Europy oraz pozostałych „konstruktorów” i realizatorów europejskiego procesu integracji, ludzi, których wyobraźnia intelektualna wykraczała ponad wąskie widzenie interesów narodowych.
  • Pozycja
    Proces decyzyjny i zarządczy w Unii Europejskiej – znaczenie systemu agencyjnego
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2016) Greta, Marianna; Otto, Jacek; Musiał-Paczkowska, Alicja; Hryniewiecki, Dariusz; Grębosz, Magdalena; Lewandowski, Krzysztof
    This study has been devoted to the agency system of the European Union and its place and role in the decisional and management process of this integration grouping. The content of this monograph has been divided into six chapters – five of them describe the EU agencies; chapter I has an introductive character and presents the description of the EU institutional system. In the following chapters (i.e. II, III, IV, V and VI) one can find a detailed description of a genesis, organizational structure, goals and functions of the Community agencies, foreign policy and security agencies, agencies for domestic affairs and judicature and executive agencies. To illustrate goals and functions, the decisional and management activities of the EU agencies have been presented as a decentralized structures supporting EU institutional system, member states and their citizens. The deepening of the integration process has caused, that the agencies have become an indispensible element of the whole institutional system. The agencies have been entrusted with numerous and various tasks depending on the agency`s type. In this way they secure a sophisticated knowledge, beginning from the quality of our professional life and environment, through basic rights, services for the society and the industry, finishing on security, justice and application of the structural aid. All these issues are present in this monograph.
  • Pozycja
    The European Union (EU) co-deciding and co-governing authorities - knowledge and evaluation in the opinion of the Poles.
    (2014) Greta, Marianna; Otto, Jacek; Tomczak-Woźniak, Ewa
    This study concerns the co-decision and co-governing system basing on the European Commission (EC) and the European Parliament (EP) as an example. However, it is not a direct description of functions of these institutions but a presentation of results of empirical studies, including respondents’ knowledge about the EC and EP functioning. In the study the following thesis were verified: awareness and knowledge of the EU institutions is greater in the border regions because of participation in the process of euroregionalisation; level of knowledge about the integration is related to education, the higher and more comprehensive it is, the greater the understanding of the institutionalization of integration; residents of urban areas have greater knowledge about integration than people who live in rural areas.
  • Pozycja
    Euroregion Beskidy jako stymulator rozwoju - analiza na przykładzie turystyki
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2015) Greta, Marianna
    The study includes three parts, i.e. one generał and two detailed. In the generał part a tourism was described as the branch of economy, kinds and functions of the tourism according to the euroregional aspect. The detailed part is regarding to the Beskidy Euroregion and its' developmental specificity and activities of the EU structural assistance in the form of selected proj ects of the touristic relevancy and character. Creating at the joint border of three countries (Poland - the Czech Republic - Slovakia) structure of the peripheral area euroregion which has chances to include, through the tourism, into the realization challenges of smart specialisation.