Wydawnictwa Uczelniane / TUL Press
Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/17
Przeglądaj
3 wyniki
Wyniki wyszukiwania
Pozycja Odkrywanie Talowskiego(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Kurek, JanTeodor Talowski był wziętym architektem w CK Galicji końca XIX i początku XX wieku. Wielki talent plastyczny i znajomość architektury europejskiej ułatwiały mu zręczne i twórcze operowanie formami zaczerpniętymi z różnych stylów historycznych. Swobodnej grze form i przestrzeni w jego projektach towarzyszyły zwykle swoboda i unikanie symetrii w kształtowaniu elewacji. Twórczość architektoniczna Talowskiego obejmowała szerokie spektrum budowli – o różnych funkcjach i różnej wielkości. Były to budynki mieszkalne, wille, dwory wiejskie i pałace. Osobną obszerną grupę stanowiły kościoły wznoszone na Podkarpaciu – między Krakowem a Lwowem. Jego dorobek twórczy jawi się na tle epoki jako szczególnie interesujący – tak w sferze kształtowania formy i detalu jak i nowatorsko użytych, znanych od wieków materiałów, jak kamień i cegła. Duża dynamika form, szlachetność i elegancja rysunku detali silnie oddziaływały na obserwatora. Szczególne wrażenie wywoływały jego niekonwencjonalne kamienice miejskie i wille – Pod Pająkiem, Festina Lente, Pod Śpiewającą Żabą i Pod Osłem – w Krakowie oraz willa Pod Kozłem a Bochni. W kilku obiektach w architekturę nowatorsko wkomponowywał zieleń. Jego realizacje architektury sakralnej wieńczyła budowa kościoła św. Elżbiety we Lwowie w którym jako jeden z pierwszych zastosował konstrukcje żelbetowe, łączone z kamieniem i cegłą. We Lwowie przez 10 lat był profesorem na Wydziale Architektury tamtejszej Politechniki. Talowskiemu nieobce były inspiracje konwencją picturesque eclecticism oraz cottage stile nawiązującego do idei Ruskina i Red House Morrisa. Był świetnym akwarelistą, często ilustrującym barwnymi perspektywami swoje propozycje projektowe.Pozycja Doświadczenie sacrum w architekturze(Lodz University of Technology. Press, 2020) Kurek, Jan; Klima, EwaThe article presents the author’s reflections on the canvas of his study trips around Europe. The considerations here focus mainly on understanding and feeling the concept of the sacred in architecture. Understood as a sphere of holiness, the sacred gradually changes its connotations – i.e. the meaning of the name. The link between the past and the present is internal emotion, felt individually or collectively in experiencing architecture – not just sacred.Pozycja Doświadczanie architektury a wyjazdy studialne(Lodz University of Technology Press, 2019) Kurek, Jan; Kurek, JanTematem artykułu jest rola indywidualnych studiów poznawczych w kształceniu i samokszałceniu architektonicznym, bowiem poprzestanie jedynie na teorii nie wystarcza. Dla istoty rzeczy ważny jest również bezpośredni kontakt z materią. W procesie rozpowszechniania wiedzy o teoriach i stylach architektonicznych podstawowe znaczenie ma przekaz pisany wzbogacony o wzorniki graficzne – współcześnie zaś także elektroniczny (internetowy) przekaz tekstu i obrazu oraz poznanie bezpośrednie (z autopsji). Wiedza o architekturze rozpowszechniała się kiedyś także przy okazji kontaktów handlowych i dyplomatycznych. Podróże studialne są jednak wyjątkową okazją dla pełnego odczuwania i utrwalania w pamięci obrazów architektury