Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Marczak, Michał"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Absolwenci studiów inżynierskich i menedżerskich na Łódzkim rynku pracy(MEDIA - PRESS, 2008) Staniec, Iwona; Kaczmarek, Bogusław; Marczak, MichałMONOGRAFIA stanowi drugą część raportu z badań własnych prowadzonych w ramach projektu badawczego pt. ,,Zapotrzebowanie na kadrę menedżerską i inżynierską w województwie łódzkim w latach 2007-2015". W opublikowanej pierwszej części raportu pt. "Identification of factors affecting personnel demand" przedstawiono w głównej mierze identyfikację zapotrzebowania na kadrę, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społecznoekonomicznej w kraju (ze szczególnym uwypukleniem sytuacji w województwie łódzkim) i wysuniętym na pierwszy plan problemem bezrobocia. Badania w pierwszej części doprowadziły do stwierdzenia, że sytuacja na polskim rynku pracy, a w tym w województwie łódzkim jest uzależniona przede wszystkim od: - czynnika demograficznego (starzenia się ludności, niskiego wskaźnika dzietności, wydłużonego czasu życia); - czynnika aktywizacyjnego i równowagi pokoleniowej - niskiego poziomu aktywności zawodowej; - czynnika regionalnego - dużej skali zróżnicowania regionalnego; - czynnika modernizacyjnego - deficytu nowoczesności w gospodarce; - czynnika edukacyjnego - niedopasowania edukacji do potrzeb rynku pracy; - czynnika dopasowania podaży i popytu - braku sprawności rynku pracy. Z punktu widzenia celu projektu konieczne wydaje się kontynuowanie badań i analiz związanych z brakiem sprawności rynku pracy oraz niedopasowaniem edukacji do potrzeb rynku pracy. W drugiej części raportu zostaną zaprezentowane wyniki badań przeprowadzonych w oparciu o zaplecze naukowe (uczelnie wyższe) w Łodzi, pracodawców, doradców i pośredników na rynku pracy oraz studentów łódzkich uczelni. Cele szczegółowe prowadzonych badań to: określenie adekwatności regionalnego planu rozwoju i jego efektów z wnioskami z przeprowadzonego badania, rozpoznanie zapotrzebowania na usługi edukacyjne ze strony studentów, rozpoznanie zapotrzebowania na usługi edukacyjne ze strony pracodawców oraz w kontekście prognoz rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego, skonfrontowanie oczekiwań pracodawców z oczekiwaniami studentów, zbadanie profili absolwentów w oparciu o programy studiów oraz porównanie ich z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez pracodawców, porównanie ocen posiadanych umiejętności i wiedzy przez pracodawców i studentów, optymalizacja treści kształcenia poprzez wprowadzenie strategicznych dla pracodawców aspektów wiedzy i umiejętności, wyznaczenie prognoz zapotrzebowania na kadrę menedżerską i inżynierską w podziale na specjalności za pomocą metod analogowych oraz na podstawie opinii ekspertów.Pozycja Identification of factors affecting personnel demand(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Staniec, Iwona; Kaczmarek, Bogusław; Marczak, MichałThis MONOGRAPH is the first part of a report on original research conducted as part of the research project "Demand for Managerial and Engineering Personnel in the Lodz Province in the Years 2007-2015". The primary objective of this work is identification of demand for personnel, in particular taking into account the social and economic situation in Poland, and the dominant issue of unemployment. Identification of factors affecting demand for personnel is significant from the point of view of: employers, as it will allow them to expect better preparation for work in enterprises, institutions and other job-creating entities from higher education graduates; students, as they will receive knowledge which is more adequate for employers' needs and will thus enhance their competitiveness on the labour market; institutions of higher education, which will increase their competitiveness on the education market by using research results, appropriate adjustment of their curricula and creating specializations sought. Unemployment during and after political system transformation has been Poland's greatest social and economic problem. Now nearly 3 million are without jobs and Poland's unemployment rate exceeds EU average by 9 percentage points (figures as at the end of March 2008, source: The Economist). The actual figure may be lower even by several percentage points due to the socalled "black economy", registration of those who later go abroad and of those non-economically active only to secure insurance. As at the end of 2007, Poland had the highest unemployment rate among the EU countries ( 17 .8% ). This high percentage originates both from cyclical and structural unemployment. The former is caused by insufficient economic growth dynamics on the one hand, and low flexibility of demand for labour against GDP growth on the other. It is comforting and optimistic that Poland has recorded a significant economic growth since 2004. Sources of structural unemployment are related to a mismatch between qualifications of potential workers and a dynamically changing economic structure. Developments triggered by Polish economic transformation, which was completed within a decade, extended over much longer periods in West European economies. On the other hand, working-age population does not demonstrate sufficient willingness to retrain, which is the underlying cause of structural unemployment. The social and economic situation in Poland, including the Lodz Province, and the dominant issue of unemployment requires detailed analyses of demand for specific qualifications. It should also be noted that analysis of demand for professional qualifications is in line with regional, national and EU-wide activities aimed at human capital development. These include: Poland's National Development Plan for 2007-2013, which entails, among others, activities facilitating the development of "knowledge and competences", in particular in the field of science and higher education; Strategy for the Development of Education for 2007-2013, aimed at increasing the level of civic education and, at the same time, the level of adult qualifications, which should help them participate in contemporary society; Activities relating to execution of European Social Fund projects: the Integrated Operational Programme Education and Competences and the Sectoral Operational Programme Human Resources Development; Lisbon Strategy, based on sustainable economic growth connected with a rise in employment, which will be impossible to achieve without increasing investment in human capital and modernization of education and training systems as well as activities intended to improve their quality and efficiency; Bologna Declaration, which provides for activities in the area of higher education aimed at ensuring that knowledge taught corresponds both to professional needs and challenges of globalisation; "Lodz Province Development Strategy", as it is directly harmonized with the priority "Improving the level of civic education and cultural development" through achievement of the objective "Alignment of civil qualifications with needs of a developing regional economy". The practical application of research results boils down to drawing particular attention to social and economic factors which have a significant influence on demand for personnel from the point of view of current and prospective needs of the economy. Analysis of those factors and an attempt at predicting the quantity of demand for specific qualifications in consecutive years will help reduce the unemployment rate and minimize the necessity of retraining - through matching supply and demand in the labour market. A comparison of personnel demand for Poland, EU and OECD countries will have a significant impact on labour market mobility in the age of globalisation.Pozycja Komunikacja wewnętrzna w organizacjach sieciowych : praca zbiorowa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Lachiewicz, Stefan; Czekaj, Janusz; Marczak, Michał[...] Praca składa się z dwóch części. Część pierwsza, obejmująca pięć rozdziałów opracowania, została przygotowana na podstawie studiów literaturowych i opracowań badawczych. Przedstawiono tutaj rolę organizacji sieciowych we współczesnej gospodarce, zwracając szczególną uwagę na sieci w formie klastrów gospodarczych oraz na kulturowy kontekst funkcjonowania organizacji. Odpowiednia kultura organizacyjna jest szczególnie ważna w strukturach sieciowych z uwagi na dużą rangę różnorodnych zależności interpersonalnych oraz minimalizację powiązań hierarchicznych. Następnie omówiono wybrane aspekty procesu komunikowania się w organizacjach sieciowych oraz problem zarządzania projektami, szczególnie istotny w ramach form sieciowych. Część druga (cztery ostatnie rozdziały pracy) została przygotowana w oparciu o wyniki badań własnych przeprowadzonych w 1 O strukturach sieciowych i wśród 50 organizacji partnerskich z tych struktur. Przedstawiono tutaj szczegółową typologię sieci sporządzoną z punktu widzenia form komunikowania się, organizację procesu komunikowania się oraz zasady funkcjonowania zespołów projektowych w badanych sieciach. Wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły dużą rangę procesu komunikacji w funkcjonowaniu struktur sieciowych oraz zwróciły uwagę na główne mankamenty, jakie występują w tej sferze w analizowanych organizacjach. Autorzy wyrażają nadzieję, że opracowanie to przyczyni się do głębszego zrozumienia istoty funkcjonowania oraz mechanizmów wewnętrznych wpływających na działalność organizacji sieciowych.Pozycja Kształcenie menedżerów na uczelni technicznej(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Depta, Adam; Kierner, Grzegorz; Jarczyński, Jacek; Lachiewicz, Stefan; Matejun, Marek; Staniec, Iwona; Stanisławski, Robert; Staniec, Iwona; Marczak, Michał; Łobos, KrzysztofPraca przedstawia działania Kierownictwa i Pracowników Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej na rzecz jakości kształcenia przyszłych i obecnych menedżerów. Zwrócono w niej szczególną uwagę na ważne aspekty z punktu widzenia kształtowania programów studiów, doboru atrakcyjnych form kształcenia, jak i kierunków nauczania. Przedstawione w pracy badania jakości i satysfakcji nauczania odbywają się w oparciu o innowacyjne podejście uwzględniające analizę pożądanej i realnie zdobywanej macierzy kompetencji. Pierwsze pięć rozdziałów pracy przedstawia metodologię i mnogość doświadczeń praktycznych leżących u podstaw jakości kształcenia. S4 one pewnego rodzaju przewodnikiem dla osób zajmujących się jakością kształcenia menedżerów na uczelniach wyższych. Kolejne trzy rozdziały to zwrócenie uwagi na przyszłość kształcenia menedżerów ze szczególnym naciskiem na ustawiczne kształcenie, zapotrzebowanie przedsiębiorców oraz na fakt promowania przedsiębiorczości akademickiej w postaci działalności typu spin-off i spin-out. Prezentowana pozycja jest wycinkowym przedstawieniem koniecznych zmian, jakie dokonują się na polskich uczelniach wyższych, aby w dobie zagrożenia niżem demograficznym wygrać konkurencję na rynku edukacyjnym.Pozycja Modelowanie dyskretne w zarządzaniu.(Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Łodzi, 2012) Mospan, Anna; Marczak, MichałW artykule zostało opisane modelowanie dyskretne, a w szczególności rekurencyjne, w zarządzaniu. Na podstawie poruszonych modeli zostało pokazane, że proces podejmowania decyzji może być opisany z wykorzystaniem funkcji użyteczności, oraz nie zawsze decyzje są podejmowane w warunkach pewności. W związku z powyższym w modelach uwzględniono czynniki ryzyka oraz błąd losowy. Na podstawie dyskretnych modeli odnawialnego ryzyka oraz wykorzystując funkcje karne można określić proces powstawania nadwyżek ubezpieczyciela, sformułować proces zaistnienia ruiny oraz wyznaczyć jego prawdopodobieństwo.Pozycja Sposób na pieniądz.(Wojskowa Drukarnia w Łodzi, 2006) Bednarek, Artur; Boczkowska, Katarzyna; Chybalski, Filip; Dubla, Marcin; Dziubecki, Mariusz; Kobus, Iwona; Lefik, Marcin; Łukasik, Joanna; Marcinkiewicz, Edyta; Matuszewska, Aleksandra; Niziołek, Konrad; Rogalska, Katarzyna; Romek, Dorota; Staniec, Iwona; Stanisławski, Robert; Wielicka-Antczak, Małgorzata; Witkowska, Dorota; Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka; Staniec, Iwona; Marczak, Michał[...] Celem całości opracowania jest przybliżenie Czytelnikowi: wybranych możliwości inwestycyjnych na rynku finansowym i poza nim, wybranych metod i technik wspomagających podejmowanie decyzji inwestycyjnych, czynników psychologicznych, ekonomicznych i finansowych ograniczających decyzje inwestycyjne. Przygotowując opracowanie doszliśmy do wniosku, że ze względu na konieczność klasyfikacji posiadanego materiału, przedstawimy go Państwu w czterech obszarach tematycznych. Pierwszy to prezentacja wad i zalet możliwości inwestycyjnych na polskim rynku finansowym. Drugi obszar to proponowane oraz analizowane metody i techniki inwestowania, jako narzędzia wspomagające decyzje inwestycyjne. Trzeci obszar to prezentacja: ograniczeń inwestycyjnych związanych z naszymi zachowaniami i odczuciami - czyli uwarunkowania decyzji inwestycyjnych oraz kryteriów dokonywania pewnych wyborów. Czwarty obszar to różne sposoby pozyskania kapitału między innymi poprzez przygotowywanie się do wykonywania poszukiwanych w przyszłości zawodów, nabywanie nietypowych umiejętności, prowadzenie atrakcyjnych działalności lub ograniczanie obecnych kosztów.Pozycja Wybrane metodologiczne problemy w naukach o zarządzaniu(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Marczak, MichałW pracy przedstawiono, dla potrzeb prowadzenia badań w zakresie nauk o zarządzaniu, wybrane konstrukcje metodologiczne. Podano w doprecyzowanej postaci pojęcia metody naukowej, falsyfikacji, tezy, hipotezy i hipotez cząstkowych. Oryginalnym wynikiem jest formalizacja rozróżnienia hipotezy i tezy oraz opis procedury weryfikacji merytorycznej hipotezy uwzględniający konieczność uprzedniego sformułowania kryterium rozstrzygania o zaklasyfikowaniu. Podane zostały przykłady hipotez i odpowiednich kryteriów do ich weryfikacji merytorycznej.