Badania jednoprzęsłowych tarcz ze wspornikami
Abstrakt
Zbadano 8 jednoprzęsłowych tarcz z dwustronnymi wspornikami. Wszystkie tarcze miały stałą wysokość
H = 1,0 m; rozpiętość przęsła 1 = 1,00 m oraz grubość t = 0,08 m. Elementy podzielone były na dwie serie: seria
pierwsza (TG-1) składała się z 4 tarcz, których wsporniki miały wysięg lk = 1,0 m (H/lk = 1), seria druga o symbolu
TG-2 - z 4 tarcz o lk = 0,5 m (H/lk = 2). W każdej serii dla dwóch tarcz zaprojektowane było zbrojenie ortogonalne
(elementy TG-1/0 i TG-2/0) i dla dwóch zbrojenie trajektorialne (TG-1/t, TG-2/t). Każde z tych zbrojeń wykonano
w dwóch wersjach: ,,s" dostosowane do wyznaczonego stanu naprężenia wg teorii sprężystości, ,,f' dostosowane do
stanu naprężenia po zarysowaniu.
Wszystkie tarcze wykonano z betonu o wytrzymałości kostkowej bliskiej 30 MPa i zazbrojono stalą 34GS. Tarcze
serii pierwszej miały współczynnik zbrojenia głównego nad podporą równy μa = 0,83 %, serii drugiej - μa = 0,3 %.
Tarcze obciążone były 4 siłami skupionymi usytuowanymi na górnej krawędzi modeli, po jednej na końcach
wsporników i po dwie w środku przęsła. Elementy zostały obciążane do wartości 4P = 200 kN i odciążane do zera
trzykrotnie, a następnie obciążane były skokowo przy przyroście siły co 4P = 200 kN, aż do zniszczenia.
Przy każdym skoku obciążenia prowadzone były pomiary:
ugięć,
odkształceń stali zbrojeniowej we wszystkich prętach poziomych, odgiętych 1 strzemionach,
odkształceń betonu na bocznej powierzchni tarcz,
szerokości rozwarcia rys,
W pracy zamieszczono 19 tablic, w których zestawiono wyniki pomiarów.
Zamieszczono również inwentaryzację propagacji rys na powierzchniach tarcz oraz analizę stanu zarysowania
i ugięć. W sposób graficzny pokazano odkształcenia betonu Ex i Ey na wysokości elementów w wybranych przekrojach
oraz rozkład naprężenia w zbrojeniu głównym i strzemionach w funkcji obciążenia.
Przedstawiono rozkłady sił i naprężeń normalnych w przekrojach tarcz oraz opisano sposób wyczerpania nośności
poszczególnych elementów.
Otrzymane rezultaty pozwoliły ocenić skuteczność różnie ukształtowanego zbrojenia w przypadkach zabezpieczenia
tarcz przed nadmiernie szerokimi rysami oraz zapewnienia maksymalnej sztywności i nośności wsporników. Eight plain single-span deep beams with two - side brackets were examined. All deep beams were of constant
height (H = 1,0 m), span length 1 = 1,0 m and thickness (t = 0,08 m). The elements were divided into two series: the
first one (TG-1) consisting of 4 deep beams with bracket length of lk = 1,0 m (H/lk = 1), the second one (TG-2)
consisting of 4 deep beams with lk = 0,5 m (H/lk = 2). In each series for two deep beams on ortogonal reinforcement
(elements TG-1/0 and TG-2/0) and for other two - trajectorial reinforcement (TG-1/t, TG-2/t) was designed. Each of
these reinforcements was made in two versions: "s" - adjusted to tfhe stress state calculated according to the theory of
elasticity and "f' - adjusted to the stress state after cracking.
All deep beams were made of concrete of cubic strength about 30 MPa, reinforced with 34GS steel. The main
reinforcement ratio above the support for the first series was equal to μa = 0,83%, for the second series μa = 0,3%.
The deep beams were loaded with 4 concentrated forces applied at the upper edge of the models: one at each
brackets end, and two in the middle of span. Elements were loaded to 4P = 200 kN and unloaded three times. Then
they were loaded in steps with the force increment equal to 4P = 200 kN, till failure.
At each step the following parameters were measured:
deflections,
strains in all horizontal, inclined and stirrup reinforcement bars,
strains in concrete at the side surface,
cracks width.
The results are shown in 19 tables. The inventory of crack propagation at the deep beam surfaces, analysis of crack state
and deflections are given. Concrete strains Ex and EY at elements height for selected cross-sections and also the stress
distributions in main reinforcement and in stirrups are presented in the graphical form. Force and normal stress
distributions in cross-sections are shown, the type of failure for each particular element is described.
The obtained results allow to estimate the effectiveness of various types at reinforcement designed for the
protection of deep beams against wide cracks and to get the maximum stiffness and load capacity of brackets.