Organizacja w sieci relacji

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/5209

Każda organizacja jest uwikłana w sieć relacji zarówno wewnątrz-, jak i międzyorganizacyjnych. Relacje z interesariuszami (wewnętrznymi i zewnętrznymi) oraz innymi podmiotami mogą być nawiązywane w różny sposób i w różnych formach, a głównym celem ich kształtowania jest dążenie do rozwoju organizacji. Szerokie spektrum różnych kategorii relacji powoduje, że zarządzanie relacjami organizacji staje się coraz bardziej złożone, a wielowymiarowość problemów z tym związanych jest prawdziwym wyzwaniem dla kadry kierowniczej. Niniejsza monografia koncentruje się na wybranych problemach zarządzania relacjami w różnego typu organizacjach, wpisując się tym samym w ten aktualny i szeroko dyskutowany w naukach o zarządzaniu nurt badawczy. Książka składa się z 28 opracowań, które podzielono na trzy części.[...] Część pierwsza porusza strategiczne i strukturalne zagadnienia zarządzania relacjami międzyorganizacyjnymi.[...] W części drugiej skoncentrowano się na determinantach kształtowania i rozwijania relacji międzyorganizacyjnych, czyniąc przedmiotem rozważań trzy wybrane czynniki.[...] Część trzecia monografii poświęcona została relacjom z wybranymi interesariuszami organizacji w różnych kontekstach.[...].

SPIS TREŚCI

1. Wpływ międzyorganizacyjnego osadzenia w relacjach na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw Ratajczak-Mrozek M. ........................................................................................ 11
2. Strategia relacyjna jako strategia współdziałania małych i średnich przedsiębiorstw Sołoducho-Pelc L. ........................................................................................ 22
3. Zasoby relacyjne a pozycja konkurencyjna spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych Rajchelt M. ........................................................................................ 34
4. Znaczenie lobbingu w budowaniu relacji grupy interesu – decydenci Dzieńdziora J. ........................................................................................ 43
5. Gospodarka współdzielenia a gospodarka doznań w sektorze turystycznym Wójcik D. ........................................................................................ 50
6. Związek międzygminny jako sieć międzyorganizacyjna Perska-Tembłowska A. ........................................................................................ 65
7. Relacje międzysektorowe z perspektywy organizacji pozarządowych Szymankiewicz M. J. ........................................................................................ 76
8. Instrumenty new public management w polskiej administracji publicznej – badania empiryczne 2010-2015 Ignacy J. ........................................................................................ 87
9. Zaufanie a osiąganie korzyści z relacji międzyorganizacyjnych Dziurski P. ........................................................................................ 99
10. Współpraca i zaufanie firm produkcyjnych w klastrze meblowym Malara Z., Kroik J. ........................................................................................ 112
11. Ryzyko i zaufanie w relacjach z kontrahentami w działalności instytutu badawczego Domańska-Szaruga B., Simiński P. ........................................................................................ 130
12. Specyfika relacji sądów z interesariuszami w kierunku budowania zaufania do sądów Austen A., Banasik P., Morawska S. ........................................................................................ 142
13. Aspekty złożoności kultury organizacyjnej Sitko-Lutek A., Jakubczak J. ........................................................................................ 154
14. Lean management jako element wspierający otwartą kulturę organizacyjną Krasiński M. ........................................................................................ 167
15. Wpływ stylu kierowania na ukształtowanie relacji kooperacyjnych polskich przedsiębiorstw Chomicki M. ........................................................................................ 176
16. Koncepcja free revealing w kulturze innowacyjnej przedsiębiorstw Juszczyk P. ........................................................................................ 186
17. Relacje międzyorganizacyjne w modelu innowacji otwartych Zimmer J., Mierzwa D., Walecka-Jankowska K. ........................................................................................ 199
18. Przegląd procesów angażowania interesariuszy w zarządzaniu projektami Grucza B. ........................................................................................ 213
19. Relacja przedsiębiorstwa z interesariuszami na przykładzie zarządzania relacjami z klientem Nieżurawski L., Sobków Cz., Michalak A. ........................................................................................ 223
20. Budowanie relacji z konsumentami w kontekście rozwoju portali społecznościowych Siuda D., Grębosz M. ........................................................................................ 234
21. Wykorzystanie programów lojalnościowych w zarządzaniu uczelnią wyższą Tomaszewska I. E. ........................................................................................ 246
22. Zarządzanie relacjami z dostawcami w kontekście bezpieczeństwa łańcucha dostaw Walaszczyk A. ........................................................................................ 258
23. Koopetycja w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy w sektorze budownictwa Boczkowska K. ........................................................................................ 269
24. Artysta projektant w sieci relacji Caban-Piaskowska K. ........................................................................................ 280
25. Poprawne relacje interpersonalne vs. osiąganie wyników ekonomicznych Kupczyk T., Kubicka J. ........................................................................................ 292
26. Budowanie relacji z pracownikami jako ważny element zarządzania we współczesnych przedsiębiorstwach Ratajczak M. ........................................................................................ 305
27. Satysfakcja z pracy jako czynnik wzmocnienia relacji wewnątrzorganizacyjnych w firmach sektora MSP Sypniewska B. A. ........................................................................................ 316
28. Specyfika relacji w spółdzielniach rolniczych Matyja M. ........................................................................................ 329

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 10 z 28
  • Pozycja
    Specyfika relacji w spółdzielniach rolniczych
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Matyja, Małgorzata
    [...] Celem rozdziału jest przedstawienie szczególnego sposobu funkcjonowania więzi organizacyjnych w spółdzielniach rolniczych ze wskazaniem czynników wpływających na te więzi. W rozdziale posłużono się metodą analizy literatury i piśmiennictwa w tym zakresie, a także wykorzystano wnioski własne autorki. W części egzemplifikacyjnej posłużono się również wynikami badań, które zostały przeprowadzone przez autorkę w 2011 roku, w kilku rolniczych spółdzielniach produkcyjnych działających na terenie województwa opolskiego.[...]
  • Pozycja
    Satysfakcja z pracy jako czynnik wzmocnienia relacji wewnątrzorganizacyjnych w firmach sektora MSP
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Sypniewska, Barbara A.
  • Pozycja
    Budowanie relacji z pracownikami jako ważny element zarządzania we współczesnych przedsiębiorstwach
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Ratajczak, Marcin
    [...] Celem niniejszego rozdziału jest przedstawienie zagadnień związanych z wdrażaniem polityki personalnej w celu budowania efektywnych relacji z pracownikami jako ważnego elementu zarządzania w firmie. Zaprezentowano także kwestie związane z prowadzeniem ocen pracowniczych i badań satysfakcji osób zatrudnionych w analizowanych podmiotach gospodarczych.[...]
  • Pozycja
    Poprawne relacje interpersonalne vs. osiąganie wyników ekonomicznych
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Kupczyk, Teresa; Kubicka, Joanna
    [...] Celem szczegółowym niniejszego rozdziału było: − zidentyfikowanie związków między utrzymywaniem poprawnych relacji przez konsultantów personalnych/koordynatorów projektów HR a osiąganiem przez nich wyników ekonomicznych; − rozpoznanie korelacji między utrzymywaniem poprawnych relacji a kompetencjami, które są kluczowe z punktu widzenia osiągania ponadprzeciętnych wyników ekonomicznych przez konsultantów personalnych/koordynatorów HR; − sprawdzenie, czy utrzymywanie poprawnych relacji należy do kluczowych kompetencji kadry kierowniczej i specjalistów z punku widzenia osiągania wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. − ustalenie różnic w przyznawanym znaczeniu i posiadaniu mocnej strony w obszarze utrzymywania poprawnych relacji między kadrą kierowniczą a specjalistami oraz między kobietami i mężczyznami.[...]
  • Pozycja
    Artysta projektant w sieci relacji
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Caban-Piaskowska, Katarzyna
    [...] Celem rozdziału jest przedstawienie sieci relacji w świecie realnym i wirtualnym, w jakich funkcjonuje artysta projektant (przedsiębiorca). W badaniach szukano odpowiedzi na takie szczegółowe pytania: jak wyglądają te relacje oraz także jakie korzyści dla projektantki wynikają z uczestnictwa w poszczególnych sieciach. W celu zilustrowania postawionego powyżej problemu, jakim są relacje artysty przedsiębiorcy z innymi uczestnikami rynku, skorzystano z metody badawczej, jaką jest case study [18]. Analizę przypadku stworzono na podstawie wywiadu przeprowadzonego przez autora z projektantką Olgą Bratkowską. Artystka jest jednocześnie studentką Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi Wydziału Tkaniny i Ubioru specjalności obuwie, a także pracuje czynnie jako projektant, sprzedając zarówno swoje projekty, jak i gotowe produkty. [...]
  • Pozycja
    Koopetycja w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy w sektorze budownictwa
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Boczkowska, Katarzyna
    [...] Celem rozdziału jest opis i identyfikacja swoistych cech koopetycji w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy. Zaprezentowano również działania podejmowane przez polskich liderów sektora budowlanego podczas kilkuletniej współpracy w ramach projektu pt. Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Ze względu na ogromny potencjał odkrywczy koopetycji, rozważania zawarte w niniejszym opracowaniu mogą wyznaczać ramy badawcze przyszłych badań naukowych.[...]
  • Pozycja
    Zarządzanie relacjami z dostawcami w kontekście bezpieczeństwa łańcucha dostaw
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Walaszczyk, Anna
    [...] W rozdziale przedstawiona zostanie problematyka zarządzania relacjami z dostawcami w ujęciu systemowym, uzupełniona o wyniki badań własnych w tym zakresie a także studium przypadku związane z podejmowaną tematyką, przedstawiające na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa, wdrożenie elementów standardu zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.[...]
  • Pozycja
    Wykorzystanie programów lojalnościowych w zarządzaniu uczelnią wyższą
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Tomaszewska, Iwona Ewa
    [...] Niniejszy rozdział jest próbą wskazania istotności budowania satysfakcji klienta w kontekście zaufania i zaangażowania w relacjach dla rozwoju nowoczesnej uczelni XXI wieku. W pierwszej części pracy podjęto próbę zdefiniowania interesariuszy uczelni wyższej. W drugiej części został przedstawiony złożony proces zdobywania i utrzymania lojalności klientów uczelni wyższej, jej znaczenie i ewolucja programów lojalnościowych. W trzeciej części opracowania przedstawiono istotę satysfakcji klienta jako środek do osiągnięcia celu ciągłego stymulowania własnej konkurencyjności oraz innowacyjności.[...]
  • Pozycja
    Budowanie relacji z konsumentami w kontekście rozwoju portali społecznościowych
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Siuda, Dagna; Grębosz, Magdalena
    [...] Celem referatu jest zaprezentowanie mechanizmów budowania relacji pomiędzy marką a konsumentami za pomocą portali społecznościowych. Rozdział został opracowany w oparciu o studia literatury obcojęzycznej, wzbogaconej o polskie opracowania z zakresu teorii zarządzania marką, marketingu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystano także wyniki własnych badań jakościowych prowadzonych metodą etnografii wirtualnej1, polegających na pobieraniu treści z wyselekcjonowanych źródeł (obserwacja nieuczestnicząca) oraz na czynnym udziale badaczy w aktywnościach online członków wirtualnych społeczności marek, mającym na celu wywołanie wypowiedzi i moderowanie dyskusji (obserwacja uczestnicząca).[...]
  • Pozycja
    Relacja przedsiębiorstwa z interesariuszami na przykładzie zarządzania relacjami z klientem
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Nieżurawski, Lech; Sobków, Czesław; Michalak, Agnieszka
    [...] Celem niniejszego rozdziału jest identyfikacja czynników zapewniających wysoką rentowność relacji jednego z ważniejszych interesariuszy przedsiębiorstwa, którym jest klient oraz porównanie satysfakcji klientów badanych przedsiębiorstw.[...]