Wydział Mechaniczny / Faculty of Mechanical Engineering / W1
Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/1
Przeglądaj
2 wyniki
Wyniki wyszukiwania
Pozycja Modelowanie i optymalizacja dyskretnych układów mechatronicznych(Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2015) Olejnik, Paweł; Awrejcewicz, Jan; Lewandowski, DonatPostęp cywilizacyjny stał się przyczynkiem do rozwoju nauk interdyscyplinarnych. Na tym gruncie rozwinęła się mechatronika – nowoczesna dziedzina nauki, obejmująca doskonale opanowaną mechanikę, nowszą elektronikę oraz równolegle formowaną wiedzę z zakresu symulacji numerycznych, sterowania i optymalizacji. Te ostatnie stawiają mechanikę układów dynamicznych i elektronikę w całkiem nowej roli. Są one podstawą projektów mechatronicznych o znaczeniu eksperymentalnym – poznawczym i praktycznym – aplikacyjnym. Z tego względu, inżynier mechatronik, automatyk lub elektronik powinien czerpać wiedzę użyteczną i nabywać takie umiejętności, które pozwolą mu sprostać wyzwaniom technicznym na miarę XXI wieku. Przyszły inżynier-naukowiec to coraz częściej student nauk technicznych. Wiedza techniczna oraz przekonanie o potrzebie jej wykorzystania zyskuje na znaczeniu, ponieważ wiąże się z rozwojem cywilizacyjnym. Wymierne korzyści obejmują wytwarzanie dóbr materialnych, poprawiających jakość życia ludzi, składowanie i transport towarów, komunikację i telekomunikację, automatyzację procesów technologicznych, produkcję i dostawy energii, wydobycie surowców, opanowanie środowiska naturalnego, unowocześnienie struktur wojskowych, loty w przestrzeń kosmiczną i wiele innych. Wynika z tego, że programy kształcenia studentów na kierunkach technicznych muszą być na bieżąco dostosowywane do pędzącego postępu cywilizacyjnego. Zagadnienia o charakterze teoretycznym i doświadczalnym podejmowane w tej monografii wychodzą temu naprzeciw.Pozycja Identification of a non-linear damping coefficient characteristics in the free decay test of a single pendulum with friction.(Politechnika Łódzka. Wydział Mechaniczny. Katedra Automatyki, Biomechaniki i Mechatroniki., 2015) Awrejcewicz, Jan; Olejnik, PawełA pendulum in form of an equal arms angle body being a part of a two degrees-of-freedom mechanical system with friction is identified with respect to the observed in uence of some resistance of its rotational motion in ball bearings. It is damped in a much more complex manner, what could be considered as a non-linear damping. There is supposed between others, that the effective non-linear damping characteristics depends on a few effects such as fluid friction caused by vibrations of the pendulum with two springs in the air, as well as unknown kinds of a frictional resistance existing in ball bearings. The model under investigation finds its real realization on a laboratory rig designed for experimental investigations of viscous and structural frictional effects. A transient response oscillations of the pendulum are described by the explicitly state-dependent free decay. A free decay test of the pendulum with the state dependent non-linear parameters of damping and stiffness has been performed in this paper. It provided interesting observations that led to elaboration of a method of the overall damping coefficient identification. Effects of application of the proposed semi-empirical method of identification of the overall damping and stiffness coefficients have been illustrated and discussed.