2013, Tom 52 Nr 1147
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/3689
Przeglądaj
Pozycja Adaptacja kooperatywna(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Stańczyk-Hugiet, Ewa; Cyfert, SzymonArtykuł podejmuje zagadnienie adaptacji, ujmując je jako podstawową strategię w selektywnym otoczeniu. Odwołując się do dorobku ewolucyjnego wyjaśnia,że w otoczeniu dużej prędkości współpraca jest najlepszą strategią adaptacji. Jednocześnie wskazuje, że strategia kooperatywnej adaptacji sprzyja procesom samoorganizacji, a z drugiej strony samoorganizacja jest determinowana poprzez kształtowanie relacji z właściwymi partnerami.Pozycja Kompetencje przyszłych menedżerów w świetle wyników autodiagnozy studentów zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Cewińska, Joanna; Striker, Małgorzata; Wojtaszczyk, Katarzyna; Cyfert, SzymonCelem artykułu jest włączenie się w dyskusję nad kompetencjami menedżerskimi poprzez zaprezentowanie wyników badań własnych prowadzonych metodą analizy treści, których zadaniem było określenie, jak studenci kierunku Zarządzanie Uniwersytetu Łódzkiego postrzegają istotę pracy kierowniczej oraz jak oceniają własne predyspozycje, umiejętności i wiedzę do pełnienia w przyszłości funkcji menedżerskich. Analizą objęto 444 pisemnych wypowiedzi studentów. Rezultaty badawcze poprzedzono krótkim przeglądem poglądów na temat ról i umiejętności kierowniczych.Pozycja Kształcenie menedżerów na kierunku Zarządzanie w opinii absolwentów – studium przypadku(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Dawidziuk, Radosław; Cyfert, SzymonBadanie karier menedżerskich absolwentów uczelni stanowi ważny nurt poznawczy w naukach o zarządzaniu. Zróżnicowany charakter przebiegu karier oraz różnorodność ich typów wymaga odpowiedniego podejścia badawczego i zastosowania adekwatnych metod i technik badawczych. W tej sytuacji przydatną formułą poznawczą może być studium przypadku, które pozwala na szczegółowe przedstawienie kariery menedżerskiej konkretnego absolwenta. W artykule zaprezentowano indywidualne przypadki karier menedżerskich czterech absolwentów Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie, uzupełnione o pewne wnioski uogólniające.Pozycja Mechanizmy odnowy strategicznej przedsiębiorstwa: przegląd literatury(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Karpacz, Jarosław; Cyfert, SzymonW opracowaniu przedstawiono istotę i strukturę koncepcji odnowy strategicznej przedsiębiorstwa. Scharakteryzowano typy tej odnowy oraz cztery rodzaje mechanizmów przeprowadzania odnowy strategicznej przedsiębiorstwa w kontekście możliwości dopasowywania organizacji do zmieniających się warunków otoczenia.Pozycja Osobowość menedżera a strategia koopetycji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Machel, Wojciech; Cyfert, SzymonW artykule zwrócono uwagę na rolę menedżera w procesie tworzenia więzi międzyorganizacyjnych. Podjęto próbę wskazania na istotę roli cech osobowościowych menedżerów w realizacji strategii organizacji ze względu na jej sukces. Porównano działania dwóch menedżerów (założycieli) w aspekcie rozwoju przedsiębiorstw poprzez pryzmat więzi międzyorganizacyjnych. Celem owego porównania jest zasygnalizowanie, iż w rozwoju współczesnych przedsiębiorstw funkcjonujących w warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia można, a nawet warto, czerpać z doświadczeń niewspółczesnych menedżerów także w obszarach, które w przeszłości nie były nazwane i zdiagnozowane. Niniejszy artykuł stanowi jedynie wskazanie kierunku dalszych badań nad uwzględnieniem roli menedżera w wyborze strategii koopetycji. Można zadać pytanie na ile cechy osobowościowe wpływają na decyzje w zakresie decyzji na poziomie konkurowania, współpracy czy koopetycji (kooperencji)?Pozycja Zdolność relacyjna jako determinanta efektów relacji międzyorganizacyjnych(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Wójcik-Karpacz, Anna; Cyfert, SzymonW opracowaniu zidentyfikowano lukę zdolności organizacyjnych i sposoby ich uzupełniania. Przedstawiono także użyteczność jednego z typów zdolności dynamicznych a mianowicie zdolności relacyjnej w kontekście wykorzystywania relacji współdziałania z partnerami zewnętrznymi do budowania przewagi konkurencyjnej.