Artykuły (WM)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/206
Przeglądaj
3 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Model of the gas journal bearing dynamics with a exibly supported foil.(Politechnika Łódzka. Wydział Mechaniczny. Katedra Automatyki, Biomechaniki i Mechatroniki., 2015) Tkacz, Eliza; Kozanecki, Zbigniew; Kozanecka, Dorota; Łagodziński, JakubThe work is devoted to an analysis of the journal bearing dynamics employing a numerical model which takes into account factors related to motion and friction of non{rotating elements of the sleeve. This model yields the basis for simulations carried out in order to determine correctly dynamic characteristics of an oil{free machine rotating system at the early stage of its design and during its operation. On the basis of those simulations, the thickness of gas lm was determined as well as the pressure distribution in the bearing and its lift capacity. Moreover, the numerical program led to an analysis of proper vibrations and forced vibrations of the system under consideration. It was possible to obtain attenuation of the force and to visualize a journal trajectory for the dynamic harmonic input function. The FFT (Fast Fourier Transform) analysis of vibrations was implemented. In the spectrum, only a frequency of the input function was observed, whereas and a lack of subsynchronous frequencies pointed to the stable operation of the bearing.Pozycja Dynamics of articulated vehicles by means of multibody methods.(Politechnika Łódzka. Wydział Mechaniczny. Katedra Automatyki, Biomechaniki i Mechatroniki., 2015) Adamiec-Wójcik, Iwona; Awrejcewicz, Jan; Grzegożek, Witold; Wojciech, StanisławThe paper presents modelling of an articulated vehicle by means of joint coordinates, which enable us to describe the motion of the system with a minimal number of generalised coordinates. We consider a model of a semi-trailer formulated using joint coordinates and homogenous transformations. Such an approach enables us to treat the vehicle as a kinematic chain consisting of three single units with an even number of wheels. This means that a single unit vehicle has a structure of an open kinematic chain in a tree form. The contact of wheels with the road is modelled by the Dugoff-Uffelman model. The model is validated by comparing the simulation results with those obtained from experimental measurements. Friction in the fifth wheel is one of the important parameters influencing the motion of a tractor with a semi-trailer. The model presented enables us to analyse different models of friction in the fifth wheel. The influence of those friction models on the results is presented and discussed.Pozycja Badania eksperymentalne zaworu ciśnieniowego o zmodyfikowanej konstrukcji(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2015) Olejnik, Maciej; Kosucki, AndrzejW artykule przedstawiono badania eksperymentalne dynamiki hydrostatycznego układu napędowego sterowanego rozdzielaczem, zasilanego pompą o stałej wydajności jednostkowej i wyposażonego w zawór ciśnieniowy o zmodyfikowanej konstrukcji. Przedstawiono schematy konstrukcyjny i ideowy zaworu i opisano zasadę jego działania. Badania przeprowadzone na eksperymentalnym stanowisku badawczym umożliwiły uzyskanie charakterystyk statycznych i dynamicznych zaworu zmodyfikowanego. Określono wpływ współczynnika dławienia oraz natężenia przepływu na działanie zaworu zmodyfikowanego. Przedstawiono także porównanie charakterystyk statycznych zaworu zmodyfikowanego i zaworu o zwyczajnej konstrukcji.