Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WM)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/177
Przeglądaj
1 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Skrzynie automatyczne. Podstawy działania(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Pawelski, Zbigniew; Red. nauk. Wydziału: Kapitaniak, Tomasz; Kollek, Wacław; Mruk, Andrzej; Prochowski, LeonCelem tej publikacji jest przybliżenie czytelnikowi podstaw do zrozumienia zasad działania złożonego mechanizmu mechatronicznego, jakim jest skrzynia automatyczna oraz wyposażenie w „narzędzia" pozwaląjące na podjęcie współpracy z inżynierami o wąskiej specjalności, by w efekcie opracować poprawnie działający układ napędowy. Monografia swoim zakresem tematycznym obejmuje podstawowe informacje pomocne przy analizie działania, konstruowaniu i sterowaniu automatycznych skrzyń biegów. Oryginalnymi elementami niniejszego opracowania są: • Zweryfikowany, nieliniowy model przekładni hydrokinetycznej pozwalający określić własności zarówno w stanach ustalonych, jak i nieustalonych oraz procedura określenia strat energii w przekładni w oparciu o badania stanowiskowe. • Podstawowe zależności określające kinematykę, rozkład momentów obrotowych oraz warunki konstrukcyjne złożonej przekładni planetarnej. Przedstawioną metodę można uprościć do pojedynczego szeregu planetarnego bądź rozszerzyć dla przekładni wieloszeregowej. • Model układu napędowego w ujęciu automatyki, z którego wynikają przepływy sygnałów między poszczególnymi członami (podzespołami) oraz możliwości realizacji różnych koncepcji sterowań całym układem. • Propozycja wielokryterialnej procedury optymalizacyjnej niezbędnej np. przy opracowywaniu konstrukcji przestrzeni roboczej przekładni hydrokinetycznej, czy też sterowaniu silnikiem spalinowym, z uwzględnieniem różnorodnych parametrów, jak: zużycie paliwa i składniki szkodliwe spalin. • Określenie obszaru pracy silnika spalinowego przez oddziaływanie zastosowanej przekładni: bezstopniowej (hydrokinetycznej, hydrostatycznej, elektrycznej, CVT) oraz stopniowej z uwzględnieniem sterowania według różnych algorytmów, np. jazda ekonomiczna lub sportowa. • Opis stanowiska do badań podzespołów układu napędowego zarówno o stałej, stopniowej, jak i zmiennej, bezstopniowej zmianie przełożenia. Na stanowisku zastosowano maszyny elektryczne: napędzającą i hamującą połączone wspólną szyną napięcia DC, dzięki czemu wykorzystano zjawisko mocy krążącej w roboczym układzie napędowym, ograniczając ilość energii z zewnętrznej sieci elektrycznej do pokrycia strat wewnętrznych, tj. do około 10% mocy używanej w badaniach. • Własne oprogramowanie, załączone do monografii, pozwalające lepiej poznać i prawidłowo zaprojektować automatyczną skrzynię biegów sterowaną mikroprocesorowo. Mam nadzieję, że przytoczone przykłady przyczynią się do podniesienia wartości dydaktycznej tej pracy.