Książki, monografie, podręczniki, rozdziały (WM)
Stały URI dla kolekcjihttp://hdl.handle.net/11652/177
Przeglądaj
3 wyniki
collection.search.results.head
Pozycja Skrzynie automatyczne. Podstawy działania(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2010) Pawelski, Zbigniew; Red. nauk. Wydziału: Kapitaniak, Tomasz; Kollek, Wacław; Mruk, Andrzej; Prochowski, LeonCelem tej publikacji jest przybliżenie czytelnikowi podstaw do zrozumienia zasad działania złożonego mechanizmu mechatronicznego, jakim jest skrzynia automatyczna oraz wyposażenie w „narzędzia" pozwaląjące na podjęcie współpracy z inżynierami o wąskiej specjalności, by w efekcie opracować poprawnie działający układ napędowy. Monografia swoim zakresem tematycznym obejmuje podstawowe informacje pomocne przy analizie działania, konstruowaniu i sterowaniu automatycznych skrzyń biegów. Oryginalnymi elementami niniejszego opracowania są: • Zweryfikowany, nieliniowy model przekładni hydrokinetycznej pozwalający określić własności zarówno w stanach ustalonych, jak i nieustalonych oraz procedura określenia strat energii w przekładni w oparciu o badania stanowiskowe. • Podstawowe zależności określające kinematykę, rozkład momentów obrotowych oraz warunki konstrukcyjne złożonej przekładni planetarnej. Przedstawioną metodę można uprościć do pojedynczego szeregu planetarnego bądź rozszerzyć dla przekładni wieloszeregowej. • Model układu napędowego w ujęciu automatyki, z którego wynikają przepływy sygnałów między poszczególnymi członami (podzespołami) oraz możliwości realizacji różnych koncepcji sterowań całym układem. • Propozycja wielokryterialnej procedury optymalizacyjnej niezbędnej np. przy opracowywaniu konstrukcji przestrzeni roboczej przekładni hydrokinetycznej, czy też sterowaniu silnikiem spalinowym, z uwzględnieniem różnorodnych parametrów, jak: zużycie paliwa i składniki szkodliwe spalin. • Określenie obszaru pracy silnika spalinowego przez oddziaływanie zastosowanej przekładni: bezstopniowej (hydrokinetycznej, hydrostatycznej, elektrycznej, CVT) oraz stopniowej z uwzględnieniem sterowania według różnych algorytmów, np. jazda ekonomiczna lub sportowa. • Opis stanowiska do badań podzespołów układu napędowego zarówno o stałej, stopniowej, jak i zmiennej, bezstopniowej zmianie przełożenia. Na stanowisku zastosowano maszyny elektryczne: napędzającą i hamującą połączone wspólną szyną napięcia DC, dzięki czemu wykorzystano zjawisko mocy krążącej w roboczym układzie napędowym, ograniczając ilość energii z zewnętrznej sieci elektrycznej do pokrycia strat wewnętrznych, tj. do około 10% mocy używanej w badaniach. • Własne oprogramowanie, załączone do monografii, pozwalające lepiej poznać i prawidłowo zaprojektować automatyczną skrzynię biegów sterowaną mikroprocesorowo. Mam nadzieję, że przytoczone przykłady przyczynią się do podniesienia wartości dydaktycznej tej pracy.Pozycja Wpływ parametrów zakłócających na pracę skrzyni biegów wyposażonej w przekładnię CVT(Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2015) Radzymiński, Bartosz; Pawelski, ZbigniewThe paper presents mechanical scheme of transmission from Nissan Micra vehicle equipped with a push belt. For the tested gearbox test bench has been prepared in which it was possible to simulate the load conditions and adjust pressures responsible for the transmission operation through open and closed systems using PID controllers.Pozycja Różne aspekty ograniczenia wydajności pompy wyporowej o stałej objętości jednostkowej(Wydawnictwa Politechniki Łódzkiej, 2015) Goszczak, Jarosław; Werner, Andrzej; Pawelski, ZbigniewA solution of reduction of the oil flow rate of a positive displacement pump has been discussed. Theoretical basis, description and test results concerning each of variants are presented. Influence of some technical parameters on the set point of the flow rate threshold is discussed.