Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Sójkowska, Iwona"
Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja ACADEMICA - głos w dyskusji(Stowarzyszenie EBIB, 2015) Sójkowska, IwonaPozycja Analiza cytowań publikacji pracowników PŁ.(Politechnika Łódzka, 2012) Sójkowska, IwonaRosnące wymagania wobec uczelni i modyfikowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego kryteria oceny dorobku naukowego stały się przyczynkiem do powołania w 2011 r. w Oddziale Informacji Naukowej (OIN) Biblioteki PŁ Sekcji Bibliografii i Cytowań.Pozycja Bibliografia dorobku naukowego pracowników uczelni - tradycyjne i nowoczesne metody udostępniania. Doświadczenia Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej i perspektywy na przyszłość.(Stowarzyszenie EBIB, 2006) Sójkowska, IwonaBiblioteki naukowe powołane zostały, aby służyć rozwojowi nauki i potrzebom środowiska naukowego. Realizując swój cel, gromadzą, opracowują i udostępniają drukowane i elektroniczne zasoby oraz organizują niezbędny w codziennej pracy z użytkownikami warsztat biblioteczno-informacyjny. Obok wielu zadań podejmują pracę naukową, której celem jest dokumentowanie działalności najbliższego środowiska.Biblioteki uczelniane, ze względu na charakter oraz potrzeby społeczności akademickiej, typologicznie przynależą do naukowych. Odpowiedzialne są za pełnienie roli centralnego ośrodka informacji i dokumentacji. Zapewniają środowisku akademickiemu dostęp do poszukiwanych materiałów, zgodnych tematycznie z prowadzonymi w uczelni badaniami oraz z kierunkami kształcenia. Realizują w tym zakresie odpowiednią politykę gromadzenia zbiorów, dynamicznego ich opracowywania oraz decydują o sposobie ich udostępniania[1]. W ramach obowiązków podejmują prace bibliograficzne mające na celu tworzenie dokumentacji wybranych form działalności naukowej pracowników uczelni. Opracowując i udostępniając bibliografię dorobku naukowego najbliższego środowiska, przyczyniają się do upowszechniania wiedzy i wyników prowadzonych w uczelni badań. Ponadto spisy bibliograficzne tworzone w celach dokumentacyjnych nadają rangę naukowości, a także prestiż bibliotece.Pozycja Biblioteka bramą do sukcesu(Politechnika Łódzka, 2012) Sójkowska, IwonaNowoczesna Biblioteka PŁ jest doskonałą przestrzenią do zdobywania wiedzy. Kształtuje umiejętności wyszukiwania literatury, udostępnia literaturę drukowaną i elektroniczną. Jest także miejscem spotkań studentów, czy prezentacji artystycznej twórczości środowiska akademickiego.Pozycja Biblioteka w ocenie Politechniki Łódzkiej(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2021) Sójkowska, IwonaW ostatnim kwartale 2020 r. Biblioteka PŁ przeprowadziła ankietowe badania satysfakcji swych użytkowników. Dzięki temu poznano opinie środowiska PŁ oraz pozyskano wyniki do ogólnopolskiej analizy funkcjonowania bibliotek naukowych. Do badań użyto narzędzia MS Office 365 Forms i ustandaryzowanego formularza pytań dla bibliotek naukowych.Pozycja Czy połączenie promocji z dydaktyką to dobry sposób na zainteresowanie czytelników biblioteką?(Library of the Lodz University of Technology, 2008) Sójkowska, Iwona; Barańska-Malinowska, BarbaraDydaktyka to ważny element działalności biblioteki naukowej. Przygotowuje czytelników do umiejętnego korzystania z jej zbiorów i usług. Jednakże współcześnie coraz większe znaczenie zyskuje promocja biblioteki. Zróżnicowane formy promocji połączone z dydaktyką stają się atrakcyjniejsze niż tradycyjne zajęcia biblioteczne. Połączenie promocji z dydaktyką, poprzez wypracowanie oraz dobre rozreklamowanie modelu dobrowolnych szkoleń i konsultacji dla czytelników to wyjście naprzeciw oczekiwaniom środowiska oraz spełnienie realnych możliwości kształcenia w zakresie ściśle określonej specjalizacji. Artykuł przedstawia różne formy dydaktyki i promocji realizowane w polskich i zagranicznych bibliotekach. Autorki podejmują próbę scharakteryzowania wpływu działań promocyjnych na kształt dydaktyki oraz odnalezienia wspólnej płaszczyzny dla obu form, których celem jest zainteresowanie czytelników biblioteką.Pozycja Dokąd zmierza informacja? - czyli co oferuje biblioteka, a czego oczekuje użytkownik. Stan obecny i rozwój informacji naukowej w bibliotekach uczelni technicznych(Library of the Lodz University of Technology, 2006) Sójkowska, Iwona; Podgórski, FilipReferat przedstawia teoretyczne założenia usług informacyjnych świadczonych w bibliotekach oraz ich praktyczne zastosowanie. Ukazuje przemiany w rodzajach źródeł informacji, formie ich udostępniania i udzielania oraz zmienność zapotrzebowania na poszczególne rodzaje informacji. Przywilej prezencyjnego informowania należący dotychczas do agend powołanych w tym celu, np. ośrodków, oddziałów, czy działów informacji ustępuje pod wpływem nowych technologii. Coraz częściej mamy do czynienia z „decentralizacją informacji naukowej”, nie jest ona udzielana jedynie na miejscu, w konkretnej agendzie biblioteki. W obliczu szeroko dostępnych serwisów zmieniają się funkcje bibliotekarza – menedżera informacji i ośrodka, powołanego w celu zaspokojenia potrzeb czytelniczych. Referat jest próbą odpowiedzi na pytania, co oferuje biblioteka swoim czytelnikom i co mogłaby jeszcze zaoferować, a także jakich informacji oczekują użytkownicy, a jakie uzyskują. Ponadto zawiera prognozę rozwoju informacji w bibliotekach szkół wyższych. Zwraca uwagę na źródła informacji, narzędzia ułatwiające jej dostępność oraz sposoby komunikowania się na płaszczyźnie biblioteka – użytkownik. Wskazuje na możliwość wirtualnego udzielania informacji w oparciu o coraz powszechniejsze internetowe komunikatory.Pozycja EBIB - The Electronic Library, the electronic platform of the Polish Librarians Association(Dominican University Graduate School of Library and Information Science, River Forest, Illinois, USA, 2006) Sójkowska, Iwona; Podgórski, Filip; Rożniakowska, MałgorzataEBIB — the “Electronic Library” (in Polish: Elektroniczna BIBlioteka at http://www.ebib.info/)refers to both the journal and the only professional electronic information platform for librariansin Poland. The platform was launched and is maintained by the group of active librarians from several libraries in Poland.Pozycja Otwarta Platforma Edukacyjna EBIB - Kurs Głęboki Internet (bazy danych) i możliwości jego przeszukiwania(Stowarzyszenie EBIB, 2013) Sójkowska, IwonaArtykuł promuje Otwartą Platformę Edukacyjną EBIB, która tworzona jest dzięki wsparciu finansowemu, jakie w formie grantu otrzymało Stowarzyszenie EBIB. Wprowadza w zagadnienie e-learningu, wskazując zalety i wady kształcenia na odległość. Przedstawia jeden z trzech kursów dostępnych na platformie edukacyjnej - „Głęboki Internet (bazy danych) i możliwości jego przeszukiwania” oraz zachęca do korzystania z oferty edukacyjnej przygotowanej przez EBIB.Pozycja Promowanie otwartości w nauce(Politechnika Łódzka, 2012) Sójkowska, Iwona; Podgórski, FilipArtykuł stanowi relację z przebiegu Seminarium "Kurs na Otwarta Naukę", które odbyło się 23 października 2012 roku w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego.Pozycja Seminarium Jubileuszowe w Jeleniej Górze, czyli 10 urodziny EBIB(Stowarzyszenie EBIB, 2009) Sójkowska, IwonaEBIB ma już 10 lat. Z tej okazji w dniu 6 lutego 2009 r. w przepięknej i super nowoczesnej Książnicy Karkonoskiej odbyło się Jubileuszowe Seminarium EBIB-u zatytułowane Elektroniczne serwisy bibliotekarskie - dynamika zmian. Podczas Seminarium podsumowano dziesięcioletnią historię platformy EBIB - jedynego polskiego, elektronicznego serwisu dla bibliotekarzy. Ponadto zwrócono uwagę na podobne inicjatywy w świecie oraz przybliżono proces elektronizacji źródeł informacji, który dokonuje się w polskich bibliotekach. Na spotkaniu jubileuszowym spotkali się członkowie zespołu redakcji EBIB, którzy przybyli do Jeleniej Góry z całej Polski oraz bibliotekarze z regionu karkonoskiego. Gospodarzem seminarium był dyrektor Książnicy Karkonoskiej Marcin Zawiła, który podjął gościną przybyłych bibliotekarzy.Pozycja Sprawozdanie z konferencji "Cyfrowa Bibliotek@ - prawdy i mity prawa autorskiego w kontekście e-bibliotek", Warszawa, 13 kwietnia 2011 r.(Stowarzyszenie EBIB, 2011) Sójkowska, IwonaPozycja Sprawozdanie z seminarium Biblioteki cyfrowe - systemy zarządzania, obsługi oraz kryteria oceny(Stowarzyszenie EBIB, 2012) Sójkowska, IwonaPozycja Wtorki i czwartki w Bibliotece PŁ(Politechnika Łódzka, 2010) Podgórski, Filip; Sójkowska, IwonaBiblioteka Politechniki Łódzkiej rozpoczyna II edycję spotkań "Wtorki i czwartki w Bibliotece PŁ". Ich celem jest zapoznanie Czytelników ze światowymi elektronicznymi źródłami informacji dostępnymi za pośrednictwem Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Biblioteką Cyfrową PŁ - eBiPol, a także z innymi praktycznymi zagadnieniami, które mogą być przydatne w procesie dydaktycznym i pracy naukowej.Pozycja Wystawy w Bibliotece Politechniki Łódzkiej w ujęciu historycznym(Stowarzyszenie EBIB, 2010) Sójkowska, IwonaOrganizacja wystaw jest jedną z form działalności każdej biblioteki, za pośrednictwem której realizowane są różne funkcje. Najpowszechniejszą, choć nie jedyną, jest funkcja popularyzowania czytelnictwa. W poprzednim ustroju politycznym wystawy często wykorzystywano w bibliotekach akademickich jako wsparcie w realizacji zadań w zakresie wychowania w duchu socjalizmu[2]. Obecnie w ten sposób promuje się osiągnięcia nauki i techniki, kulturę i sztukę.Pozycja Zarządzanie informacją naukową(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2022) Sójkowska, IwonaBiblioteka akademicka wspomaga dydaktykę i badania naukowe, udostępniając literaturę oraz uczestnicząc w procesie kształcenia. Od tego roku został wprowadzony obowiązkowy przedmiot „Zarządzanie informacją naukową”.