Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Olczak, Artur"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja International business : outline of strategic and marketing issues(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Olczak, Artur; Scientific Editor of the Division : Lewandowski, Jerzy; Otto, Jacek; Urbaniak, MaciejW monografii International Business. Outline of Strategic and Marketing Issues autor starał się zarysować, to co jego zdaniem stanowi istotę biznesu - tworzenie nowych rynków i aktywność firm na tych rynkach. Fundamentem jest kreatywna koncepcja i model biznesu, które umozliwiają zdobycie międzynarodowej przewagi konkurencyjnej. W tym sensie biznes międzynarodowy można określic jako ,,totalną koncepcję działania firmy prowadzoną na rynkach zagranicznych. Książka składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym nakreślono rolę i funkcje jakie pełni biznes w międzynarodowej gospodarce, a także jak wpływa makrootczenie na biznes międzynarodowy. W rozdziale drugim opisano uwarunkowania i czynniki sektorowe, które determinują decyzje związane z wejściem na rynek międzynarodowy. Zawarte treści dotyczą rozważań na temat sił sprzyjających globalizowaniu sektora i stosowania skutecznych strategii ekspansji międzynarodowej w określonym sektorze. Rozdział trzeci przybliża istotę orientacji międzynarodowych przedsiębiorstw, które determinują wybór strategii biznesu i działań marketingowych. Orientacje (profile) międzynarodowe zostały opisane w odniesieniu również do specyfiki rynku europejskiego. W czwartym rozdziale zaprezentowano wybrane nowoczesne koncepcje i modele biznesu; opisano procesy udoskonalania oraz wprowadzania nowego modelu biznesu, a także związki modelu ze strategią. W rozdziale piątym omówiono podstawowe koncepcje przewagi konkurencyjnej, a także w jaki sposób dąży się do udoskonalania i budowania przewagi poprzez benchmarking. W tym miejscu nawiązano również do opisywanego wcześniej łańcucha wartości - podkreślając znaczenie procesów logistycznych, organizacji produkcji i zaopatrzenia w budowaniu przewagi konkurencyjnej.Pozycja Marketing B2B w praktyce gospodarczej(Difin, 2006) Olczak, Artur; Urbaniak, Maciej; Szymczak, Jadwiga[...] Szczególny nacisk został w książce położony na analizę zachowań podmiotów działających na rynku instytucjonalnym, na relacje między dostawcami i odbiorcami oraz na prezentację najnowszych tendencji na rynku B2B zmierzających do coraz powszechniejszego wykorzystania technologii informacyjnych. Publikacja składa się z 8 rozdziałów. Dwa pierwsze rozdziały zostały poświęcone procesom relacji zachodzących pomiędzy podmiotami działającymi na omawianym rynku, takim jak kształtowania się więzi partnerskich, złożoność problemów związanych z podejmowaniem decyzji zakupu. W kolejnych rozdziałach zaprezentowano specyfikę wykorzystania elementów marketingu- mix przez dostawców oferujących produkty nabywcom instytucjonalnym. Szczególną uwagę zwrócono w tych rozważaniach na rolę marki, która nie zawsze jest dostatecznie doceniana na rynku przedsiębiorstw, jak na rynku dóbr konsumpcyjnych. Ostatni rozdział został poświęcony zaprezentowaniu przykładów strategii realizowanych na rynku B2B. Publikacja adresowana jest do słuchaczy wydziałów ekonomicznych i zarządzania wszystkich typów studiów (dziennych, wieczorowych, zaocznych, podyplomowych, MBA) szkół wyższych oraz praktyków gospodarczych.Pozycja Marketing w handlu i usługach(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007) Otto, Jacek; Olczak, Artur; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Penc, Józef; Urbaniak, Maciej[...] Głównym celem książki jest przedstawienie podstaw teoretycznych marketingu w handlu i usługach, uwzględniając przy tym kontekst zagadnień ogólniejszych, uniwersalistycznych, które mogą pomóc lepiej zrozumieć charakter zmian i nowych trendów w marketingu, których nie sposób pominąć. Książka składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzenia do problematyki handlu i usług oraz ich roli i funkcji, jakie pełnią w nowoczesnej gospodarce. Starano się uwypuklić przede wszystkim nowe kierunki i zmiany zachodzące w obu sektorach w kontekście otoczenia międzynarodowego. W rozdziale drugim poświęcono uwagę głównie czynnikom i uwarunkowaniom, które mają istotny wpływ na wybór określonej koncepcji działań marketingowych w handlu i usługach. Zawarte tutaj rozważania dotyczą także budowania „wartościowych" relacji z klientami. Dla ich kształtowania i zarządzania nimi nieodzowne staje się wprowadzanie systemów typu CRM. Rozdział trzeci przybliża istotę koncepcji marketingu relacji oraz podstawowe instrumenty tej koncepcji, takie jak: jakość, marketing wewnętrzny, komunikacja interaktywna, programy lojalności. W ostatnim rozdziale zaprezentowano wybrane działania marketingowe stosowane w handlu. Omówione zostały przede wszystkim kluczowe elementy marketingu w handlu detalicznym, takie jak: lokalizacja, wizerunek firmy handlowej, zadania personelu sprzedaży oraz metody i techniki zarządzania merchandisingiem. Rozważania zawarte w tym rozdziale zostały uzupełnione przedstawieniem nowych form organizacji przedsiębiorstw handlowych działających w strukturach sieciowych. Publikacja jest przeznaczona głównie dla studentów uczelni ekonomicznych, szczególnie kierunków zarządzania i marketingu. Może być również przydatna osobom pracującym w sektorze handlu i usług. Autorzy wyrażają nadzieję, iż książka okaże się pożyteczną lekturą i spotka się z życzliwym przyjęciem.Pozycja Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw odzieżowych w perspektywie rynku Unii Europejskiej(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Olczak, Artur; Red. nauk. Wydz. : Lewandowski, Jerzy; Urbaniak, Maciej; Rudawska, IgaPrzeobrażenia, jakie nastąpiły w ostatnich latach w polskiej branży odzieżowej, były konsekwencją zmian, jakie dokonały się w międzynarodowym sektorze tekstylno-odzieżowym. Daleko idąca liberalizacja w handlu międzynarodowym, gwałtowny wzrost eksportu z krajów azjatyckich, szczególnie z Chin, oraz agresywna ekspansja koncernów zachodnich odzieżowych diametralnie zmieniły „reguły gry" w branży. Dodatkowo brak wspierającej polityki rządu i konieczność adaptacji pod względem prawnym do wymogów Unii Europejskiej dla większości firm stały się źródłem bardziej zagrożeń niż szans. N owe warunki konkurowania w branży wymusiły na firmach konieczność zrewidowania dotychczasowych modeli biznesowych i strategii marketingowych. Z przeprowadzonych badań, wypływają następujące wnioski. Dawni liderzy rynku odzieżowego, aby utrzymać się w branży, odchodzą od tradycyjnego modelu produkcyjnego i reorganizują swój łańcuch wartości: zlecają produkcję na „zewnątrz", stawiają głównie na rozwój sieci detalicznych i kreowanie marek sieciowych. Nowocześnie zarządzane firmy projektowo-handlowe stosują bardziej konkurencyjny model biznesu „dyrygenta", wzorowany na modelach liderów rynku europejskiego - skupiają się na aktywnościach, które wynikają z ich kluczowych kompetencji - projektowaniu odzieży, marketingu i budowaniu marek sieciowych. Pozostałe czynności zlecają firmom-kooperantom. Z kolei firmy stosujące model biznesu „operatora rynkowego", wykonujące usługi przerobowe lub stricte zajmujące się dystrybucją odzieży na poziomie hurtu i detalu, stają bardziej elastyczne, dostosowując się lepiej do oczekiwań swoich dostawców i usługodawców, głównie pod względem jakości świadczonych usług i ceny. Z perspektywy rynku Unii Europejskiej konkurencyjność polskich przedsiębiorstw odzieżowych będzie zależała od wdrażania dalszych zmian organizacyjnych podnoszących ich skuteczność działania na rozszerzonym rynku, głównie poprzez realizowanie odważniej szych strategii marketingowych nastawionych w większym stopniu na ekspansję międzynarodową niż penetrację rynku krajowego.