Inżynier z duszą humanisty

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/5275

SPIS TREŚCI

1. Humanista z duszą humanisty... Lubacz J. ........................................................................................ 13
2. Humanista w świecie techniki - technik w świecie wartości Kiepas A. ........................................................................................ 20
3. Humanista i inżynier w czasach postprawdy i zapowiadanej osobliwości (singularity) Batko R. ........................................................................................ 43
4. Wokół zagadnień humanizacji studiów technicznych Ostasz G. ........................................................................................ 54
5. Technonauka a przyszłość gatunku Homo sapiens Morawski Roman Z. ........................................................................................ 60
6. Problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu inżyniera Tadeusiewicz R. ........................................................................................ 93
7. Inżynier i filozofia Sikora M. ........................................................................................ 103
8. Inżynieria bez podmiotu? Problem odpowiedzialności oraz standartów humanistycznych w społeczeństwie technokratycznym Wadowski J. ........................................................................................ 117
9. Gender i nauki techniczne. Sprawiedliwość, innowacyjność, rzetelność Hyży E. ........................................................................................ 133
10. Profesjonalizm w pracy zawodowej Hope E. ........................................................................................ 153
11. Projektowanie humanistyczne odczytane na nowo Gasparski Wojciech W. ........................................................................................ 165
12. Nasz absolwent: światły człowiek, dobry specjalista Chmielecka E. ........................................................................................ 191
13. Humanistyka w świecie edukacji technicznej Sommer H. ........................................................................................ 211
14. Kompetencje inżyniera - dokąd zmierzamy? Kraśniewski A. ........................................................................................ 220
15. Sztuczna inteligencja a edukacja humanistyczna specjalistów w dziedzinie nauk komputerowych Górniak-Kocikowska K. ........................................................................................ 241
16. O potrzebie etycznych podstaw dla edukacji globalnej Ciążela H., Bernat P. ........................................................................................ 278
17. Humanizm i transhumanizm w kształceniu technicznym i w technice Rarot H. ........................................................................................ 290
18. Pół stulecia Politechniki Opolskiej - na drodze do wiedzy, edukacji i rozwoju, także dla inżyniera z duszą humanisty Kalczyńska M. ........................................................................................ 303
19. Nauka w czasach biurokracji Morawski R. ........................................................................................ 321

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Pozycja
    Nauka w czasach biurokracji
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Morawski, Roman
    This chapter is on the detrimental impact of bureaucracy on science in Poland. After general considerations, concerning the nature of this phenomenon and its development in Western civilization, several bureaucracy-induced problems, the specifics of scientific functioning, are identified, viz.: the quan-tophrenia in the evaluation of scientific achievements, the overgrowth of the system of individual research grants, and a corruptiogenic system of remuneration in academic institutions. The negative impact of those factors on the productivity of research in sciences and humanities is demonstrated, as well as on the condition of related academic milieus. In particular, the mechanisms of the destructive impact of those factors on the academic ethos are disclosed. Although no remedies are explicitly proposed, preferred solutions may be inferred from the presented analysis of the Polish implementation of the academic capitalism imported from the United States without regard to the historical, cultural and social context.