Inżynier z duszą humanisty

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/5275

SPIS TREŚCI

1. Humanista z duszą humanisty... Lubacz J. ........................................................................................ 13
2. Humanista w świecie techniki - technik w świecie wartości Kiepas A. ........................................................................................ 20
3. Humanista i inżynier w czasach postprawdy i zapowiadanej osobliwości (singularity) Batko R. ........................................................................................ 43
4. Wokół zagadnień humanizacji studiów technicznych Ostasz G. ........................................................................................ 54
5. Technonauka a przyszłość gatunku Homo sapiens Morawski Roman Z. ........................................................................................ 60
6. Problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu inżyniera Tadeusiewicz R. ........................................................................................ 93
7. Inżynier i filozofia Sikora M. ........................................................................................ 103
8. Inżynieria bez podmiotu? Problem odpowiedzialności oraz standartów humanistycznych w społeczeństwie technokratycznym Wadowski J. ........................................................................................ 117
9. Gender i nauki techniczne. Sprawiedliwość, innowacyjność, rzetelność Hyży E. ........................................................................................ 133
10. Profesjonalizm w pracy zawodowej Hope E. ........................................................................................ 153
11. Projektowanie humanistyczne odczytane na nowo Gasparski Wojciech W. ........................................................................................ 165
12. Nasz absolwent: światły człowiek, dobry specjalista Chmielecka E. ........................................................................................ 191
13. Humanistyka w świecie edukacji technicznej Sommer H. ........................................................................................ 211
14. Kompetencje inżyniera - dokąd zmierzamy? Kraśniewski A. ........................................................................................ 220
15. Sztuczna inteligencja a edukacja humanistyczna specjalistów w dziedzinie nauk komputerowych Górniak-Kocikowska K. ........................................................................................ 241
16. O potrzebie etycznych podstaw dla edukacji globalnej Ciążela H., Bernat P. ........................................................................................ 278
17. Humanizm i transhumanizm w kształceniu technicznym i w technice Rarot H. ........................................................................................ 290
18. Pół stulecia Politechniki Opolskiej - na drodze do wiedzy, edukacji i rozwoju, także dla inżyniera z duszą humanisty Kalczyńska M. ........................................................................................ 303
19. Nauka w czasach biurokracji Morawski R. ........................................................................................ 321

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Pozycja
    Nasz absolwent: światły człowiek, dobry specjalista
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Chmielecka, Ewa
    The article consists of two interwoven threads about the tasks facing technical universities in the context of their didactic activities: humanistic reflection about required personal qualities of the alumni and analysis of the formal requirements connected with the proposed and existing education programmes. Both of these threads begin reflection by two elements of educa-tion: knowledge and skills, and later they concentrate on the attitudes (social competences) of the alumni. University teachers and universities have ethos obligations to form not only knowledge and skills, but also the attitudes of their students. The analysis of European and Polish Qualifications Framework descriptors allows description of the expected alumni qualifications also in the sphere of “social competences”. It is appropriate then, to ask the question whether or how Polish universities understand and form attitudes / social competences. Our alumni should not only be skilled professionals, but also at the same time en-lightened people, who know how to use knowledge and skills for social and personal benefits. They should have a habit of value judgement reflection concerning their personal activities and also their active citizenship and personal development. The next part of the article contains the overview of the methods which allow us to improve such attitudes.