Inżynier z duszą humanisty

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/5275

SPIS TREŚCI

1. Humanista z duszą humanisty... Lubacz J. ........................................................................................ 13
2. Humanista w świecie techniki - technik w świecie wartości Kiepas A. ........................................................................................ 20
3. Humanista i inżynier w czasach postprawdy i zapowiadanej osobliwości (singularity) Batko R. ........................................................................................ 43
4. Wokół zagadnień humanizacji studiów technicznych Ostasz G. ........................................................................................ 54
5. Technonauka a przyszłość gatunku Homo sapiens Morawski Roman Z. ........................................................................................ 60
6. Problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu inżyniera Tadeusiewicz R. ........................................................................................ 93
7. Inżynier i filozofia Sikora M. ........................................................................................ 103
8. Inżynieria bez podmiotu? Problem odpowiedzialności oraz standartów humanistycznych w społeczeństwie technokratycznym Wadowski J. ........................................................................................ 117
9. Gender i nauki techniczne. Sprawiedliwość, innowacyjność, rzetelność Hyży E. ........................................................................................ 133
10. Profesjonalizm w pracy zawodowej Hope E. ........................................................................................ 153
11. Projektowanie humanistyczne odczytane na nowo Gasparski Wojciech W. ........................................................................................ 165
12. Nasz absolwent: światły człowiek, dobry specjalista Chmielecka E. ........................................................................................ 191
13. Humanistyka w świecie edukacji technicznej Sommer H. ........................................................................................ 211
14. Kompetencje inżyniera - dokąd zmierzamy? Kraśniewski A. ........................................................................................ 220
15. Sztuczna inteligencja a edukacja humanistyczna specjalistów w dziedzinie nauk komputerowych Górniak-Kocikowska K. ........................................................................................ 241
16. O potrzebie etycznych podstaw dla edukacji globalnej Ciążela H., Bernat P. ........................................................................................ 278
17. Humanizm i transhumanizm w kształceniu technicznym i w technice Rarot H. ........................................................................................ 290
18. Pół stulecia Politechniki Opolskiej - na drodze do wiedzy, edukacji i rozwoju, także dla inżyniera z duszą humanisty Kalczyńska M. ........................................................................................ 303
19. Nauka w czasach biurokracji Morawski R. ........................................................................................ 321

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Pozycja
    O potrzebie etycznych podstaw dla edukacji globalnej
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Ciążela, Helena; Bernat, Paweł
    The concept of global education is based on the recognition of the world as a network of interdependencies and on realizing the fact that the current direction of the development of civilization leads to environmental and humani-tarian disaster. On the other hand, there is a belief that there is still a chance to change this state of affairs by means of education. The purpose of education is recognized as not only a transfer of knowledge but also as a transfer of morals that is able to generate a shift in attitudes. In order to strengthen the impact of the global education project it is necessary to provide a coherent description and axiological analysis of the values behind it. In the paper, we argue that ethicists should work on building philosophical arguments for the development and implementation of global education programs. We argue further that such a philosophical framework should be based on the ideas of new humanism (proposed by Aurelio Peccei) and global responsibility (formulated by Hans Jonas).