Wydział Mechaniczny / Faculty of Mechanical Engineering / W1

Stały URI zbioruhttp://hdl.handle.net/11652/1

Przeglądaj

Wyniki wyszukiwania

Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
  • Pozycja
    Dynamika zespołów posuwowych szlifierek
    (Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2005) Oryński, Franciszek; Red. nauk. Wydziału: Kapitaniak, Tomasz; Giergiel, Józef; Koch, Jan
    Zamieszczoną analizę teoretyczną dynamiki nawrotów stołów szlifierek wykorzystano do wyboru najkorzystniejszego, pod względem dynamicznym, przebiegu przyspieszenia stołu w czasie jego ruchu prostoliniowo-zwrotnego. Na podstawie zamodelowanego dynamicznego tarcia mieszanego i płynnego w stykowych prowadnicach, głównie metalowo-metalowych, przeprowadzono analizę teoretyczną samowzbudnych drgań relaksacyjnych i harmonicznych. Tą analizą objęto również tłumienie samowzbudnych drgań za pomocą tłumika, przyłączonego do drgającego zespołu posuwowego szlifierki. Na podstawie tej analizy wyznaczono warunki tłumienia drgań samowzbudnych, przy których prędkość krytyczna jest kilkanaście razy niższa niż bez tłumienia. W celu spełnienia tych warunków opracowano jedną koncepcję hydraulicznego tłumika drgań z automatycznym dławikiem szybkozmiennym, a drugą z automatycznym dławikiem wolnozmiennym. Wykorzystując opracowaną metodę obliczania hydraulicznych tłumików drgań przeprowadzono obliczenia, a następnie zaprojektowano i wyprodukowano oryginalny tłumik szybkozmienny oraz wolnozmienny. Oba tłumiki poddano badaniom doświadczalnym na stanowisku laboratoryjnym oraz szlifierce do płaszczyzn 3G71. Wyniki badań doświadczalnych potwierdziły opracowaną teorię oraz metodę obliczeń i wyprodukowane oryginalne konstrukcje tłumików. Udowodniono, że przyłączenie badanych tłumików spowodowało co najmniej dziesięciokrotne obniżenie prędkości krytycznej. Szczegółowe modele fizyczne hydraulicznych napędów stołu szlifierki 3G71: standardowego ( w wykonaniu fabrycznym) i o podwyższonej sztywności opisano równaniami ruchu dla dynamicznego tarcia mieszanego w prowadnicach stykowych. Te równania ruchu (modele matematyczne) zostały poddane badaniom symulacyjnym z wykorzystaniem komputerowego programu Matlab - Simulink. Wyniki badań symulacyjnych zweryfikowano badaniami doświadczalnymi hydraulicznego napędu standardowego i o podwyższonej sztywności. Wymienione badania obu napędów stanowiły podstawę do opracowania oryginalnej koncepcji dwuzakresowego napędu hydraulicznego: małe prędkości, tak zwane posuwy pełzające, przeznaczone do głębokiego szlifowania, a wyższe zakresy - prędkości do szlifowania tradycyjnego. Badania symulacyjne oraz doświadczalne tłumienia drgań wymuszonych wykonano na zmodernizowanej szlifierce kłowej do wałków z hydrostatycznymi prowadnicami stołu i wrzeciennika ściernicy oraz hydrostatycznie ułożyskowanym wrzecionem ściernicy. Przez cały czas badań przy dobiegu i szlifowaniu wgłębnym wprowadzano zewnętrzne drgania harmoniczne na wrzeciennik ściernicy. Do badań symulacyjnych wykorzystano model fizyczny oraz matematyczny układu szlifierka - przedmiot - ściernica (SPŚ). Niektóre parametry modelu fizycznego wyznaczono doświadczalnie, a pozostałe - analitycznie. Wykorzystując komputerowy program Matlab - Simulnik opracowano model funkcjonalny dla -modelu matematycznego układu SPŚ. Na tej podstawie przeprowadzono badania symulacyjne, które zostały zweryfikowane odpowiednimi badaniami doświadczalnymi. Tymi badaniami udowodniono, że proces wgłębnego szlifowania wałków ma znaczący wpływ na tłumienie drgań wymuszonych wrzeciennika ściernicy.