Przeglądaj {{ collection }} wg Autor "Malara, Zbigniew"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Menedżerowie w kreowaniu zaangażowania pracowników w strategii społecznie odpowiedzialnego przedsiębiorstwa(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2013) Kroik, Janusz; Malara, Zbigniew; Lachiewicz, StefanW artykule pokazano związki między stopniem zaangażowania pracowników a skutecznością wdrażania strategii CSR (Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstwa). Po pierwsze, dokonano całościowego przeglądu czynników wpływających na poziom zaangażowania. Po drugie, wskazano te czynniki, które są istotne na potrzeby oceny potencjału pracowniczego w tym zakresie. Odniesiono się również do koncepcji zarządzania przez zaangażowanie, wskazując, że wzmacnia ono szanse powodzenia realizowanych strategii. Podkreślono, że podobne wnioski są aktualne także w przypadku stosowania nowych odmian CSR, na przykład CSV M. Portera. Zaznaczono, że rolę w kreowaniu zaangażowania pracowników pełnią menedżerowie a ich postawa determinuje szanse powodzenia strategii CSR. Na potrzeby wzmocnienia wniosków przytoczono dwa przykłady pochodzące z badań kadry menedżerskiej w Polsce.Pozycja Współpraca i zaufanie firm produkcyjnych w klastrze meblowym(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2017) Malara, Zbigniew; Kroik, JanuszPozycja Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie(Wydawnictwo Politechnika Łódzka, 2008) Lachiewicz, Stefan; Adamik, Anna; Matejun, Marek; Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejInnowacyjność to dziś warunek skutecznego funkcjonowania i konkurowania nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstw, a zarządzanie innowacjami i innowacyjnością to umiejętność kluczowa dla długookresowego rozwoju każdej organizacji. W opracowaniu przedstawiono szczegółowo wybrane problemy z tego zakresu. Praca składa się z trzech części. Znajdują się tu analizy z zakresu: wdrażania i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach, aspektów technologicznych i finansowych wdrażania innowacji oraz innowacyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W części pierwszej, poświęconej wdrażaniu i dyfuzji innowacji w przedsiębiorstwach znalazło się dziewięć opracowań. Rozważania rozpoczęto od zagadnienia relacji - innowacje a rozwój przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności zajęto się wybranymi aspektami działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, uwzględniając przy tym w szczególny sposób sytuację w tym zakresie w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Wśród wybranych zagadnień znalazły się zarówno kwestie dotyczące wpływu innowacji organizacyjnych na wnętrze przedsiębiorstw, np. poprzez innowacyjne sposoby przyspieszania budowy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw (przy wykorzystaniu warunków rozwoju sektora IT), jak i wpływu innowacji technologicznych na życie społeczne. Omówiono również ryzyko związane z innowacjami i innowacyjnością przedsiębiorstw. Znaczną część stanowiły tu także analizy determinant warunkujących skuteczność procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach. Za takie uznano klimat lokalnej przedsiębiorczości, przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjną, instytucje otoczenia biznesu oraz standardy zarządzania jakością. W części drugiej, poświęconej aspektom technologicznym i finansowym wdrażania innowacji, zawarto pięć opracowań. Analizy dotyczące innowacyjności technologicznej jako elementu poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw oraz przemian technologicznych i transferu technologii jako czynnika poprawy innowacyjności polskich przedsiębiorstw stanowią tu blok związany z aspektami technologicznymi. Blok finansowy reprezentują zaś interesujące wyniki badań w zakresie dyfuzji innowacji finansowych w przedsiębiorstwach, efektywności ekonomicznej projektów innowacyjnych oraz zarządzania kosztami projektów innowacyjnych. Pracę kończy część trzecia, dotycząca innowacyjności, strategicznego dla większości dzisiejszych gospodarek, a jednocześnie najczęściej badanego w ostatnich latach sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawarto tu siedem kluczowych dla przyszłości MŚP wątków. Na wstępie dokonano analizy czynników kształtujących w obecnych warunkach rynkowych innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w szczególny sposób zaznaczając wśród nich rolę wiedzy o otoczeniu. W dalszej kolejności dokonano ocen innowacyjności, zarówno polskiego sektora MŚP ogółem, jak i na płaszczyznach wybranych regionów, tzn. tarnobrzeskiego i łódzkiego. Dostrzeżono poza tym istotną rolę innowacyjnych rozwiązań procesowych oraz innowacji organizacyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Reasumując, poruszane w poszczególnych opracowaniach zagadnienia sygnalizują jak szerokie jest spektrum problemów związanych z zarządzaniem innowacjami w przedsiębiorstwach oraz jak szeroki jest zasięg oddziaływania procesów innowacyjnych · na przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Stanowi to w odczuciu autorów istotny sygnał do intensyfikacji badań nad szeroko pojętą innowacyjnością przedsiębiorstw oraz podstawę do dalszych rozważań i dyskusji na ten temat.Pozycja Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii(Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2008) Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka (red.); Lachiewicz, Stefan (red.); Czekaj, Janusz; Jeżak, Jan; Malara, Zbigniew; Otto, Jacek; Penc, Józef; Urbaniak, MaciejOd dłuższego już czasu daje się zauważyć wzrost rangi przemysłów wysokiej techniki i rozwoju przedsiębiorstw wysokich technologii. Przedsiębiorstwa te intensywnie wykorzystując wiedzę stanowią źródło wynalazków i innowacji. Wysokie nakłady na działalność badawczo-rozwojową w sektorze wysokiej techniki, wytwarzanie produktów zaawansowanych technologicznie oraz nowoczesne formy kontaktowania się z otoczeniem rynkowym determinują dużą efektywność w całej gospodarce. Sektor przedsiębiorstw wysokich technologii (high-tech) zaliczany jest do dziedzin o najwyższym stopniu wykorzystania oraz uzależnienia od tzw. wyspecjalizowanych czynników produkcji - wiedzy i kapitału ludzkiego, kształtujących pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Obejmuje on określoną liczbę przedsiębiorstw z takich dziedzin, jak: technologie informatyczne i telekomunikacyjne, biotechnologia, nanotechnologia czy robotyka, ale jego znaczący rozwój oddziałuje istotnie na pozostałe sektory gospodarcze. Wymaga to zmian w procesie zarządzania przedsiębiorstwami, w tym szczególnie nowych rozwiązań w sferze wyposażenia technicznego, struktury organizacyjnej, metod zarządzania i komunikowania się z otoczeniem, zasad budowy strategii przedsiębiorstwa oraz rozwoju zasobów kadrowych. Tym właśnie problemom poświęcona jest niniejsza publikacja. Jest ona zbiorem artykułów przygotowanych w związku z konferencją naukową, nt. ,,Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii". Składa się ona z pięciu części, scharakteryzowanych poniżej w sposób syntetyczny. Część pierwsza pt. ,,Sektor wysokich technologii w Polsce i na świecie" dotyczy głównie makroekonomicznych uwarunkowań rozwoju sektora wysokich technologii. Przedstawiono tu miejsce Polski na tle dynamicznego rozwoju wysokich technologii na świecie, dokonano analizy sektora high-tech w naszym kraju w oparciu o udział w tworzeniu wartości dodanej, poziom zatrudnienia w przemyśle i usługach, wielkość eksportu wyrobów wysokiej techniki oraz liczbę patentów. Podjęto także problem kapitałowych uwarunkowań rozwoju wysokich technologii w MŚP oraz problem transferu technologii w oparciu o doświadczenia inkubatorów przedsiębiorczości. Drugą część pt. ,,Strategie i struktury organizacyjne przedsiębiorstw wysokich technologii" poświecono w głównej mierze zagadnieniom strategicznym. Podjęto w niej tematykę strategii komercjalizacji nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, strategii kreacji i absorpcji wiedzy technologicznej, źródeł finansowania rozwoju nowych technologii oraz kierunków i możliwości wykorzystania outsourcingu w przedsiębiorstwach zaawansowanych technologicznie. W tej części opracowania przedstawiono także specyfikę rozwiązań organizacyjnych w takich firmach. W trzeciej części pt. ,, Technologia informatyczna w zarządzaniu rozwojem przedsiębiorstwa" poruszono problem wykorzystania technologii informatycznych, zwłaszcza Internetu, w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz osiąganiu przez nie dojrzałości organizacyjnej. Ciekawe rozważania dotyczą także ewolucji kategorii przedsiębiorstwa z perspektywy wykorzystania technologii informacyjnych. W czwartej części publikacji zaprezentowano wybrane metody, techniki i narzędzia zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii. Szczególną uwagę zwrócono tu na systemy ERP, UML oraz CRM w modelowaniu procesów biznesowych. Przedstawiono tu również wielokryterialny model organizacji i usprawnienia procesu oceny technologii, a także model zarządzania bezpieczeństwem informacji w nowoczesnym środowisku technologicznym. Piąta część monografii pt. ,,Personel w przedsiębiorstwach wysokich technologii" podejmuje tematykę problemów kadrowych. Dużo miejsca poświęcono tu kompetencjom pracowniczym i karierze zawodowej pracowników przedsiębiorstw sektora high-tech. Zwrócono także uwagę na zmiany w systemach motywowania i organizacji pracy oraz patologie w stosunkach pracy w odniesieniu do przedsiębiorstw wysokich technologii. Autorzy wyrażają nadzieję, że ze względu na szeroki zakres zagadnień i wyników badań zaprezentowanych w tej monografii, będzie ona przydatna dla menedżerów i specjalistów odpowiedzialnych za działania rozwojowe w organizacjach oraz dla pracowników naukowych i studentów, prowadzących badania i studiujących problemy zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach rozwoju wysokich technologii.