Konkurencyjność a lokalizacja przedsiębiorstwa. Kontekst wirtualizacyjny
Abstract
Monografia ma za cel zasygnalizować rolę lokalizacji i instrumentów
jej wirtualizacji dla potrzeb podnoszenia skuteczności w kształtowaniu konkurencyjności
współczesnych przedsiębiorstw. Spoglądając całościowo na treść teoriopoznawczej
części monografii, można powiedzieć, że mikro, małe i średnie
podmioty gospodarcze są w stanie skutecznie kreować swoją konkurencyjność
dzięki świadomej i aktywnej eksploatacji specyficznych cech i uwarunkowań
konkurencyjnej lokalizacji oraz korzystając z różnorodnych instrumentów wirtualizacji
realnej płaszczyzny działania. Czyniąc to, są zdolne uzyskać przewagę
nad rywalami rynkowymi, którzy zrezygnowali z wykorzystywania aspektów
lokalizacyjnych lub wykorzystują je, ale w sposób nieumiejętny i nieefektywny.
Dowody potwierdzające tą tezę zostały zaprezentowane w części empirycznej
opracowania, prezentującej wyniki badań własnych autora, dotyczących zjawiska
kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw w oparciu o wielopłaszczyznowo
postrzeganą lokalizację oraz implementację wybranych narzędzi i instrumentów
służących jej wirtualizacji.
Treści zaprezentowane tak w teoriopoznawczej, jak i empirycznej części,
potwierdzają słuszność stanowiska wskazującego, że aktywne eksploatowanie tak
realnej, jak i wirtualnej płaszczyzny lokalizacji, pozytywnie przekłada się na
perspektywy kształtowania konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw.
Należy zatem rekomendować opieranie ich działań o eksploatację nowocześnie
postrzeganej lokalizacji, stanowiącej współcześnie jeden z atrakcyjniejszych
zasobów strategicznych, tj. zasobów rzadkich, dostępnych tylko dla wąskiej grupy
konkurentów, trudnych do imitowania i/lub substytucji. The monograph aims to signal the role of location and instruments of its virtualization for the purposes of increasing the effectiveness in shaping the competitiveness of modern enterprises. Looking holistically on the content of the epistemological part of the monograph, it can be said that micro, small and medium-sized business entities are able to effectively create their competitiveness thanks to the conscious and active use of specific features conditions of a competitive location and using various virtualization instruments of the real plane of operation. By doing so, they are able to gain an advantage over market rivals who have quit from the use of location aspects, or use them, but in an incompetent and ineffective way. Evidence confirming this thesis is presented in the empirical part of the study, i.e. the part presenting the results of the author's own research – research on the phenomenon of shaping the competitiveness of enterprises based on multi-faceted location and implementation of selected tools and instruments for its virtualization.
To sum up, the content presented in epistemological theory, and the empirical
part, confirm the correctness of the position indicating, that active exploitation
of both real and virtual plane localisation positively influences the perspectives
of shaping the competitiveness of modern enterprises. Therefore, leaning should
be recommended their activities for the exploitation of a location perceived in
a modern way, i.e. multidimensionally, which is nowadays one of the most attractive
strategic resources, i.e. rare resources, available only to a narrow group of
competitors, difficult to imitate and/or to substitute.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cechy strategii wzrostu polskich dużych przedsiębiorstw produkcyjnych
Zakrzewska-Bielawska, Agnieszka (Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2007) -
Przedsiębiorstwo. T. 2, Zarządzanie w otoczeniu
Berliński, Lechosław; Gralak, Henryk; Sitkiewicz, Franciszek (AJG Zakład Pracy Chronionej - Oficyna Wydawnicza, 2004)[...] Zagadnienia związane z wzajemnymi relacjami pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem stanowią jedno z podstawowych wyzwań przyszłości. Skuteczne zarządzanie w turbulentnym oraz przyszłym otoczeniu ma zatem znaczenie ... -
Innowacyjność jako czynnik podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów na jednolitym rynku europejskim : praca zbiorowa
Otto, Jacek; Stanisławski, Robert; Maciaszczyk, Aleksandra; Greta, Marianna; Kasperkiewicz, Witold (Wydawnictwo Politechniki ŁódzkiejLodz University of Technology, 2007)[...] Niniejsza monografia stanowi kolejną publikację przygotowaną w Katedrze Integracji Europejskiej i Marketingu Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, poświęconą zagadnieniom funkcjonowania przedsiębiorstw na Jednolitym ...