Wpływ rodzaju kreowanego produktu i pozycji rynkowej polskich przedsiębiorstw odzieżowych na proces podejmowania decyzji strategicznych
Abstract
Przełom XX i XXI wieku to okres zmian w krajowej gospodarce. Najważniejsze to: transformacja ustrojowa w 1989 r., przystąpienie Polski do Jednolitego Rynku Europejskiego (JRE) w 1998 r. oraz do UE w 2004 r. Nie wszystkie firmy odzieżowe okazały się w równym stopniu podatne na zmiany systemowe. Funkcjonując w tych samych realiach rynkowych część z nich kontynuowała swój rozwój, a część uległa marginalizacji. Stało się to przesłanką do badań diagnozujących źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw odzieżowych na JRE. In 2003, questionnaire surveys were conducted to diagnose the sources of
comparative advantages of the Polish clothing manufacturers. The domestic
market was then past economic transition and consolidation with the Single
European Market that lifted customs barriers between Poland and and the EU
member states. Very soon, many domestic producers of clothing disappeared
from the market, however new organizations emerged and grew in the same
market environment. Owing to her professional position, the author of the dissertation
was able to observe also the ltalian and German clothing industries that
continue to be significant branches of manufacturing in these countries. The outlined
events were the reason that encouraged research defined by the subject of
the dissertation. The research outcomes allowed to identify the weak and strong
points of the domestic producers of clothing, as well as the threats and opportunities
resulting from extemal economic determinants
Collections
- 2007, Vol. 63 No. 995 [8]
- Artykuły (WTMiWT) [79]