Modelowanie statycznych i dynamicznych stanów pracy silników indukcyjnych
Abstract
(...) Prezentowana monografia jest wynikiem wieloletnich badań prowadzonych
przez Autorów w Instytucie Mechatroniki i Systemów Informatycznych
Politechniki Łódzkiej dotyczących modelowania silników indukcyjnych
o różnej konstrukcji, produkowanych przez przemysł elektromaszynowy
w Polsce. Szczegółowej analizie poddane zostały zwłaszcza
konstrukcje nietypowe, do których można zaliczyć silniki indukcyjne o
skośnych żłobkach wirnika, czy też silniki dwuklatkowe o klatkach wirnika
sąsiadujących, które porównano z powszechnie stosowanymi rozwiązaniami
i wykazano wady oraz zalety przyjętych innowacji. Przeanalizowano
również rozwiązania konstrukcyjne dość często stosowane w Fabrykach
Maszyn Elektrycznych, takie jak zastosowanie klinów magnetycznych
czy dodatkowych pierścieni stalowych w silnikach o powiększonym
poślizgu i pokazano jakościowe i ilościowe efekty takich konstrukcji na
przykładzie wybranych, aktualnie produkowanych silników.
Ze względu na to, że opracowana monografia adresowana jest do
pracowników nauki, uczestników studiów podyplomowych oraz do pracowników
zakładów produkujących silniki indukcyjne, zawarto w niej zarówno
ogólną wiedzę dotyczącą modelowania matematycznego maszyn
elektrycznych, jak i wyniki badań własnych dotyczących analizy elektromagnetycznych
i elektromechanicznych przebiegów silników indukcyjnych
w różnych stanach pracy, w różnych warunkach zasilania i obciążenia.
Szczególną uwagę zwrócono na możliwości i zakres stosowania
obwodowych modeli maszyn do modelowania statycznych i dynamicznych
stanów pracy silników indukcyjnych, w tym również silników zasilanych
z przemienników częstotliwości i pracujących przy częstotliwości
sieciowej lub przy wyższych częstotliwościach oraz porównano uzyskane
przy ich pomocy wyniki z wynikami modelowania obwodowo-polowego
i wynikami pomiarów.
Rozdziały monografii: drugi - dotyczący obwodowych modeli maszyn
elektrycznych oraz dziewiąty - dotyczący automatyzacji procesu projektowania
silników indukcyjnych, zostały całkowicie opracowane przez
M. Dems, natomiast rozdział trzeci omawiający polowe modele maszyn
elektrycznych opracował K. Komęza. Pozostałe rozdziały zawierające
wyniki badań własnych zostały opracowane wspólnie, z tym że wszystkie
obliczenia z wykorzystaniem modeli obwodowych zostały wykonane
przez M. Dems, natomiast obliczenia polowe - przez K. Komęzę.(...) Electrical machines constitute the fundamental component of drive
systems. lnduction motors in particular are of great importance due to
their robust construction, cheap maintenance, low manufacturing costs,
high efficiency and reliable operation. The broad spectrum of applications
implies that knowledge of parameters and characteristics, under both
static and dynamie conditions, is essential at the design stage. This usually
relies on mathematical modelling of relevant physical processes over
a range of operating situations.
lt is generally accepted that the most efficient approach to such modelling
involves combined field-circuit formulations, coupling the distributed
field model of the magnetic field inside the machine with circuit equations
for the windings and supplying circuitry. Such models are usually very helpful
for prototyping, especially if several physical phenomena and nonlinearity
need to be accounted for, but they are often cumbersome and
computationally inefficient thus limiting their practical applications. The mare
common approach in design offices relies on equivalent circuits, that is on a
circuit approach using lumped parameters, leading to fast computation.
This monograph is a result of many years of research of the authors in
the Institute of Mechatronics and lnformation Systems of the Technical
University of Lodz undertaken in collaboration with industrial partners of
electrical machine manufacturers in Poland. The focus of the book is on
development and application of mathematical models of induction motors,
including special designs, such as skewed rotor bars and double cage rotors.
Advantages and drawback of such designs have been assessed and
discussed. Other special design features, such as the use of magnetic
wedges or additional steel rings for increased slip machines, have been
investigated; computed predictions have been verified against measurements.
The book is addressed to researchers, PhD and postgraduate students,
and design engineers in electromechanical industry. lt contains generał
discussion Jf principles of mathematical modelling of electrical machines
as well as the particular experience of the authors gained over many
years of research and development work in electromagnetic and electromechanical
modelling of induction motors under different working conditions.