Show simple item record

dc.contributor.authorKubiak, Przemysław
dc.date.accessioned2019-07-03T12:40:53Z
dc.date.available2019-07-03T12:40:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-83-7283-946-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11652/2242
dc.identifier.urihttp://doi.org/10.34658/9788372839466
dc.description.abstractW monografii pt. "Modelowanie prędkości przedzderzeniowej pojazdu z wykorzystaniem funkcji nieliniowej" autor porusza problematykę związaną z wyznaczaniem prędkości pojazdów biorących udział w zaistniałym zdarzeniu drogowym w oparciu o modele nieliniowe dla poszczególnych klas. Czynnikiem, który ma decydujący wpływ na wielkość uszkodzeń w wypadku, jest energia kinetyczna. W trakcie przebiegu wypadku następuje rozproszenie energii kinetycznej na skutek następujących po sobie zderzeń elementarnych. W zderzeniach elementarnych energia kinetyczna zamieniana jest w energię zderzenia. Przedstawione w pracy wyniki badań własnych potwierdzają, że modele liniowe nieprecyzyjnie opisują właściwości czołowej strefy zgniotu współczesnych samochodów. Przeglądając interpretację graficzną uzyskanych wyników badań można zauważyć, że model nieliniowy bardzo dokładnie opisuje badany związek przyczynowo-skutkowy. Uzasadnione jest, że będzie on dobrym predyktorem w prognozowaniu badanych wartości w wyznaczaniu prędkości pojazdu. Monografia jest oryginalnym dziełem autora, dotyczącym teorii modelowania prędkości przedzderzeniowej pojazdu i tworzy kompleksowy obraz możliwości wykorzystania modeli nieliniowych dla poszczególnych klas pojazdów, będąc interesującą pozycją zarówno dla naukowców, jak i praktyków.pl_PL
dc.description.abstract[...] The goal set by the Author is to present the nonlinear method, which will allow to determine the real vehicle velocity in the instant of the collision. Energy lost in the crash corresponds with the difference of kinetic energy before and after the event. It is also equal to work of plastic deformation of both bodies taking part in the collision. Deformed chassis is a information itself about the magnitude of work that caused said deformation. The method will allow for a substantial update of currently used methodic with respect to car structure development and its adjustment to new technological solutions. Effect of the method will be useful for purpose of crash site reconstruction and determining the velocity before the impact.en_EN
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Politechniki Łódzkiejpl_PL
dc.publisherLodz University of Technology. Pressen_EN
dc.relation.ispartofseriesMonografie Politechniki Łódzkiej;2277pl_PL
dc.relation.ispartofseriesLodz University of Technology Monographs;2277en_EN
dc.rightsDla wszystkich w zakresie dozwolonego użytkupl_PL
dc.rightsFair use conditionen_EN
dc.subjectwypadek drogowypl_PL
dc.subjectdeformacja nadwozia samochodupl_PL
dc.subjectprędkość kolizyjnapl_PL
dc.subjectprędkość przedwypadkowapl_PL
dc.subjectuszkodzenie samochodupl_PL
dc.subjectprecrash velocity determinationen_EN
dc.subjectfrontal collisions with displacement.en_EN
dc.subjectside collisions with displacement.en_EN
dc.subjecttraffic collisionen_EN
dc.subjectcar crashen_EN
dc.titleModelowanie prędkości przedzderzeniowej pojazdu przy wykorzystaniu funkcji nieliniowejpl_PL
dc.typeKsiążka - monografiapl_PL
dc.typeBook - monographen_EN
dc.rights.licenseLicencja PŁpl_PL
dc.rights.licenseLUT Licenseen_EN
dc.contributor.reviewerJaśkiewicz, Marek
dc.contributor.reviewerMatuszak, Zbigniew
dc.identifier.doiDOI: 10.34658/9788372839466
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.34658/9788372839466
pl.contributor.editorRedaktor Naukowy Wydziału Mechanicznego: Kapitaniak, Tomaszpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record