Analiza sieci społecznych jako narzędzie optymalizacji przebiegu integracji po przejęciach przedsiębiorstw
Abstract
Analiza sieci społecznych (Social Network Analysis ‒ SNA) to interdyscyplinarna
metoda, która służy do pomiaru i analizy relacji zachodzących
zarówno wewnątrz organizacji, jak i między organizacjami .W efekcie badania
SNA można zidentyfikować m.in. powiązania kapitałowe, istotne dla
podejmowania strategicznych decyzji czy też zdiagnozować powiązania zachodzące
wzdłuż łańcucha tworzenia wartości. Wykorzystując wyniki badania
można wskazać firmy, potencjalne cele przejęcia. Prezentacja
organizacji, zarówno przed, jak i po przejęciu w formie sieci pozwala identyfikować
osoby kluczowe dla budowania relacji współpracy, koordynacji
pracy oraz transferu wiedzy. Działanie to jest szczególnie przydatne
z punktu widzenia konstruowania nowej architektury organizacji po przejęciu
oraz efektywności prowadzenia integracji potransakcyjnej. Celem niniejszego
artykułu jest przeanalizowanie możliwości wykorzystania SNA
jako narzędzia optymalizowania przebiegu integracji oraz redukowania ryzyka
niepowodzenia transakcji, wynikającego z nieudanego scalania połączonych
firm
Collections
- Artykuły (WZiIP) [168]