Stosowanie metod analizy strategicznej w planowaniu strategicznym przez duże polskie przedsiębiorstwa przemysłowe.
Abstract
Współczesne organizacje działają w niezwykle turbulentnym otoczeniu,
w którym zmiany zachodzą coraz szybciej i są coraz bardziej złożone.
Przedsiębiorstwo, aby mogło przetrwać i rozwijać się w takich warunkach, musi
dostosować się do poziomu wymagań i wyzwań stawianych przez otoczenie,
współpracować z jego strukturami, uwzględniać oczekiwania różnych interesariuszy,
monitorować działania konkurentów i pozyskiwać potrzebne informacje.
Dlatego też w każdej firmie potrzebne jest myślenie strategiczne oraz
tworzenie wizji i strategii, pozwalających dopasować jej zmienność do
zmienności otoczenia. Oznacza to, że menedżerowie powinni budować strategie
na takim zestawie odpowiednio dobranych zasobów i kluczowych kompetencji,
które umożliwia jak najlepsze wykorzystanie okazji i unikniecie zagrożeń. Contemporary organizations are operating in a very turbulent environment,
where changes are taking place at an increasing speed and with increasing
complexity. In order to survive and grow under such conditions, an enterprise
needs to adapt to new requirements and meet new challenges posed by the
environment, cooperate with its structures, take into consideration expectations
of various stakeholders, monitor competitors and acquire necessary information.
That is why, in each and every enterprise, there is a need for strategic thinking as
well as for such a vision and strategy that would enable it to adapt its
changeability to the changeability of its environment. It stems from there that
managers should build their strategy on such a set of properly selected resources
and key competences that would allow for the best use of opportunities and
averting threats.