Kalinowska, Paulina2021-08-092021-08-092021Kalinowska P., Zarządzanie kompetencjami służb utrzymania ruchu w dobie Industry 4.0. W: Zarządzanie przedsiębiorstwem wobec współczesnych wyzwań technologicznych, społecznych i środowiskowych, Walaszczyk A. (red.), Koszewska M. (red.), Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2021, s. 21-32, ISBN 978-83-66287-82-2, doi: 10.34658/9788366287822.2.978-83-66287-82-2http://hdl.handle.net/11652/3981https://doi.org//10.34658/9788366287822.2W świetle perspektyw rozwoju koncepcji Przemysł 4.0, a tym samym rozwoju wysoce zautomatyzowanych systemów, wzrośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników utrzymania ruchu. Duże ilości danych i informacji muszą być poprawnie interpretowane i analizowane w krótkim czasie. Obecnie w wielu przedsiębiorstwach pracownicy utrzymania ruchu podejmują decyzje na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń, natomiast Przemysł 4.0 zakłada, iż podejmowanie decyzji będzie wspierane komputerowo. Dopiero w praktyce okaże się, jaki rodzaj ingerencji człowieka będzie dominował. Dlatego też rodzi się pytanie, jakie kompetencje będą wymagane od pracowników obsługujących zautomatyzowane systemy w celu przewidywania sytuacji awaryjnych oraz szybkiego rozwiązywania problemów? W rozdziale dokonano identyfikacji i analizy kluczowych kompetencji pracowników utrzymania ruchu w dobie Industry 4.0, a także przedstawiono perspektywy szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe.In the Industry 4.0 concept, the demand for qualifi ed maintenance workers will increase. Large amounts of data and information must be correctly interpreted and analyzed in a short period of time. Currently, in many enterprises, maintenance workers make decisions based on their previous experiences, while industry 4.0 assumes that decision-making will be computer-supported. Only in practice it turns out what kind of human interference will dominate. Therefore, the question arises, what competencies will be required of employees operating automated systems in order to anticipate emergencies and quickly solve problems? The article identifi es and analyzes the key competences of maintenance workers in the era of Industry 4.0, and presents the perspectives of training to improve professional qualifi cations.plDla wszystkich w zakresie dozwolonego użytkuFair use conditionprzemysł 4.0kompetencje służb utrzymania ruchuedukacjalifelong learningszkoleniaindustry 4.0.competences of maintenance serviceseducationlifelong learningtrainingZarządzanie kompetencjami służb utrzymania ruchu w dobie Industry 4.0Competence management of maintenance services in Industry 4.0rozdział książkiLicencja PŁLUT License10.34658/9788366287822.2https://doi.org//10.34658/9788366287822.2