Grajeta, Paulina2021-07-012021-07-012018Grajeta, P. (2018). Marketing baz danych jako źródło konkurencyjnej przewagi i narzędzie dyskursywnego tworzenia klienta jako obszaru wiedzy. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 71(1222), 83-100. https://doi.org/10.34658/oiz.2018.71.83-1000137-2599http://hdl.handle.net/11652/3724https://doi.org/10.34658/oiz.2018.71.83-100Wobec rosnącego znaczenia technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz cyfrowych przepływów danych, które umożliwiają te technologie,coraz więcej podmiotów gospodarczych poszukuje sposobów na zwiększenie swoich zysków, zwracając się w tym celu ku bazom danych. Ten zwrot nie pozostał bez echa dla marketingu, doprowadzając do powstania marketingu bazodanowego. Celem tego artykułu jest poddanie analizie marketingu baz danych, przy założeniu, że poza nowym podejściem biznesowym, jest on sposobem tworzenia klientów jako obszarów wiedzy, w oparciu o którą podejmowane są próby regulowania rzeczywistości. Odbywa się to przede wszystkim dzięki wykorzystaniu technik consumer surveillance i data mining, algorytmów przewidujących, a także cyfrowych profili klientów. W tym kontekście zapewnienia o komforcie i satysfakcji, jakie użytkownikom ICT zapewnić ma gromadzenie ich danych do celów marketingowych, okazują się praktykami dyskursywnymi służącymi administrowaniu konsumpcją. Dowodem tego jest chociażby sprzeciw zgłaszany przez znajdujące się w pozycji strukturalnej podległości jednostki wobec sprawowanego nad nimi nadzoru. Protest ten przedstawiony zostanie na przykładzie aplikacji AdNauseam.The importance of information and communications technology and digital data flows is growing rapidly. This being the case, increasing amount of business entities turns to databases in search for profits. That led to the creation of database marketing. The aim of the article is to examine database marketing on the assumption that it constitutes not only a novel approach to business, but also a way of creating clients as fields of knowledge. This knowledge can be mined for insights, used to create digital profiles and serve in consumer surveillance. Nevertheless, database marketing is still being accompanied by the claims that the use of data enhances customer experiences. However, those very claims turn out to be discursive practices aimed at managing consumption. Customers begin to acknowledge that and they begin to voice their discontent. In the article this resistance will be presented on the example of the browser extension AdNauseam.plFair use conditionDla wszystkich w zakresie dozwolonego użytkutechnologia informacyjno-komunikacyjnaICTmarketing bazodanowypraktyki dyskursywneadministrowanie konsumpcjąaplikacja AdNauseaminformation and communications technologyICTdatabase marketingdiscursive practicesmanaging consumptionAdNauseamMarketing baz danych jako żródło konkurencyjnej przewagi i narzędzie dyskursywnego tworzenia klienta jako obszaru wiedzyDatabase marketing as a source of competitive advantage and a discursive creation of client as a field of knowledgeArtykułLUT LicenseLicencja PŁhttps://doi.org/10.34658/oiz.2018.71.83-10010.34658/oiz.2018.71.83-100