Kubiak, Przemysław2019-07-032019-07-032018Kubiak P., Modelowanie prędkości przedzderzeniowej pojazdu przy wykorzystaniu funkcji nieliniowej., Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2018, ISBN 978-83-7283-946-6, doi: 10.34658/9788372839466.978-83-7283-946-6http://hdl.handle.net/11652/2242http://doi.org/10.34658/9788372839466W monografii pt. "Modelowanie prędkości przedzderzeniowej pojazdu z wykorzystaniem funkcji nieliniowej" autor porusza problematykę związaną z wyznaczaniem prędkości pojazdów biorących udział w zaistniałym zdarzeniu drogowym w oparciu o modele nieliniowe dla poszczególnych klas. Czynnikiem, który ma decydujący wpływ na wielkość uszkodzeń w wypadku, jest energia kinetyczna. W trakcie przebiegu wypadku następuje rozproszenie energii kinetycznej na skutek następujących po sobie zderzeń elementarnych. W zderzeniach elementarnych energia kinetyczna zamieniana jest w energię zderzenia. Przedstawione w pracy wyniki badań własnych potwierdzają, że modele liniowe nieprecyzyjnie opisują właściwości czołowej strefy zgniotu współczesnych samochodów. Przeglądając interpretację graficzną uzyskanych wyników badań można zauważyć, że model nieliniowy bardzo dokładnie opisuje badany związek przyczynowo-skutkowy. Uzasadnione jest, że będzie on dobrym predyktorem w prognozowaniu badanych wartości w wyznaczaniu prędkości pojazdu. Monografia jest oryginalnym dziełem autora, dotyczącym teorii modelowania prędkości przedzderzeniowej pojazdu i tworzy kompleksowy obraz możliwości wykorzystania modeli nieliniowych dla poszczególnych klas pojazdów, będąc interesującą pozycją zarówno dla naukowców, jak i praktyków.[...] The goal set by the Author is to present the nonlinear method, which will allow to determine the real vehicle velocity in the instant of the collision. Energy lost in the crash corresponds with the difference of kinetic energy before and after the event. It is also equal to work of plastic deformation of both bodies taking part in the collision. Deformed chassis is a information itself about the magnitude of work that caused said deformation. The method will allow for a substantial update of currently used methodic with respect to car structure development and its adjustment to new technological solutions. Effect of the method will be useful for purpose of crash site reconstruction and determining the velocity before the impact.plDla wszystkich w zakresie dozwolonego użytkuFair use conditionwypadek drogowydeformacja nadwozia samochoduprędkość kolizyjnaprędkość przedwypadkowauszkodzenie samochoduprecrash velocity determinationfrontal collisions with displacement.side collisions with displacement.traffic collisioncar crashModelowanie prędkości przedzderzeniowej pojazdu przy wykorzystaniu funkcji nieliniowejKsiążka - monografiaLicencja PŁLUT LicenseDOI: 10.34658/9788372839466http://doi.org/10.34658/9788372839466