Czakon, Wojciech2021-07-142021-07-142013Czakon, W. (2013). Strategia koopetycji w rozwoju organizacji. Zeszyty Naukowe. Organizacja I Zarządzanie, 52(1147), 127-134. https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.127-1340137-2599http://hdl.handle.net/11652/3818https://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.127-134Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2011-2013 jako projekt badawczy MNiSW Nr N N115 006040, pod kierunkiem Prof. dr hab. Agnieszki Zakrzewskiej-Bielawskiej.Stopień rozpoznania rozwoju organizacji w naukach o zarządzaniu powoduje kierowanie uwagi badawczej w stronę coraz bardziej złożonych zjawisk, które nań wpływają. Pośród nich szczególną popularność uzyskują paradoksy, takie jak oburęczność czy koopetycja. Artykuł identyfikuje pozytywny, choć niejednoznaczny związek pomiędzy strategią koopetycji a przejawami rozwoju organizacji. Następnie rozpoznaje wyróżniki kompetencji stosowania koopetycji, analogicznie do paradoksów zarządzania wiedzą. W konkluzji wskazano na linię debaty dotyczącej tej kompetencji, bowiem część badaczy postuluje obniżanie napięć pomiędzy sprzecznościami, podczas gdy drugie stanowisko skłania się raczej w stronę stymulowania rozwoju poprzez napięcia.Organizational development has been in focus of management research for decades. Recent insights focus attention on more complex explanatory phenomena. Paradoxes, such as ambidexterity and coopetition have been particularly popular lately. This paper identifies a positive, although ambiguous relationship between coopetition strategies and organization development. Next, endogenous variables are highlighted, and distinct capability to manage paradoxical relationships outlined. In conclusions a debate emerges between two stances: one purports the need to reduce tensions, while the other suggest the need to exploit them in order to foster development.plFair use conditionDla wszystkich w zakresie dozwolonego użytkukoopetycjarozwój przedsiębiorstwastrategia koopetycjizarządzanie wiedząkompetencja relacyjnacoopetitionenterprise developmentcoopetition strategymanagement of knowledgerelational competenceStrategia koopetycji w rozwoju organizacjiCoopetition strategy and organization developmentArtykułLUT LicenseLicencja PŁhttps://doi.org/10.34658/oiz.2013.52.127-13410.34658/oiz.2013.52.127-134